موسیقی ایده آل-عاطفه احمدزاده: "بیتا طاعی" ترانه سرای جوان و تازه نفسی است که چند سالی است وارد عرصه ترانه نویسی شده است و تا کنون با خوانندگان مطرحی چون علی لهراسبی، بابک جهانبخش و رضا صادقی همکاری داشته است و از جمله ترانه سراهایی است که می توان به کارهای آینده او بسیار امیدوار بود. به بهانه انتشار قطعه "کلافه" در آلبوم "فقط گوش کن" رضا صادقی با بیتا طاعی گفتگویی داشته ایم که می توانید در ادامه بخوانید.


_ علاقه به ترانه چطور در شما ایجاد شد و چگونه وارد این حیطه شدید؟
الان چهار سال است که به طور جدی ترانه می نویسم، تا قبل از آن بیشتر مطالعه داشتم و کتاب های رمان و شعر می خواندم و البته همیشه به  نوشتن علاقه داشتم، اما نوشتن ترانه برایم کاملا اتفاقی شروع شد، یعنی یک شب قبل از خواب حس کردم چیزهایی به من الهام می شود که آن را روی کاغذ بردم و بعد که پیگیری کردم متوجه شدم توانایی و استعداد نوشتن ترانه دارم.


_ برای پرورش این استعداد در کارگاه های ترانه نویسی شرکت کردید؟
خیر،من در هیچ کارگاه و کلاسی شرکت نکردم و استاد خاصی نداشتم. فقط در این هفت هشت ماه اخیر در نشست های انجمن روی خط ترانه ساری شرکت می کنم که البته بیشتر جنبه به اشتراک گذاشتن و تبادل نظر بین دوستان ترانه سرا را دارد نه جنبه آموزشی. اما در عین حال همیشه کارهای خوب و قوی را دنبال می کردم و با ترانه سراهای زیادی ارتباط داشتم و همیشه از آن ها می خواستم که درباره کارهایم نظر بدهند تا من بتوانم جایگاه خودم را در ترانه پیدا کنم.


_ اولین کاری که از شما منتشر و شنیده شد کدام بود؟
اولین همکاری من با صدا و سیما بود که اواخر سال ۸۹ اتفاق افتاد. کاری بود به نام "شب یلدا" که آقای "حمید فولادی" اجرا کردند و هنوز هم هر سال شب یلدا از تلویزیون و رادیو پخش می شود.


_ در ترانه نویسی کسی بود که الگوی شما باشد و سعی کنید فضای کارهایتان شبیه به کارهای او باشد؟
اوایل بعضی از دوستان ترانه سرایی که داشتم می گفتند که کارهای من شبیه به کارهای یکی از ترانه سراهای مطرح است، که این مسئله از طرفی تعریف بود ، چون من تازه کارم را شروع کرد بودم و از طرفی می خواستند به من بگویند که باید سبک و فضای کاری مخصوص به خودم را پیدا کنم. من تلاش کردم که از این فضا فاصله بگیرم و خوشبختانه فکر میکنم موفق بودم.


_ چطور شد که بابک جهانبخش و رضا صادقی ترانه های شما را شنیدند و با هم همکاری داشتید؟
همکاری با بابک جهانبخش به واسطه دوستی و همکاری با  "پیام هوشمند" اتفاق افتاد. من با آقای هوشمند همکاری های خوبی داشتم و فضای کاری مان هم بسیار به هم نزدیک است. ایشان از من خواستند که ترانه ای برای آقای جهانبخش بنویسم و آقای جهانبخش هم از ترانه " روزمرگی"  خوششان آمد و این کار اجرا شد. آقای "رضا صادقی" هم به واسطه کار روزمرگی با قلم من آشنا بودند و به لطف دکتر چراغعلی این آشنایی بیشتر شد و بعد از صحبت هایی که داشتیم من ترانه "کلافه" را برای ایشان نوشتم.


_ نکته ای که درباره ترانه سراهای خانم وجود دارد این است که گاهی فضای ترانه هایشان بسیار فضای زنانه ای است و به همین دلیل وقتی خواننده های مرد آن کار را اجرا می کنند حسی که در ترانه است منتقل نمی شود! اما این فضا در کارهای شما دیده نمی شود، این مسئله تعمدی است؟
من به شخصه معتقدم در ترانه نباید جنسیت مطرح شود.البته استثنا وجود دارد، مثلا من از یک بانو سفارش کار داشتم که می خواستند ترانه از زبان خودشان باشد و من نوشتم:«از نداشتنت خیلی می ترسم/معنی ترس رو نمی فهمی/ اگه رنگ موهامم عوض کنم/تا خودم نگم تو نمی فهمی»، که این کار فضای کاملا زنانه ای دارد، اما در سایر کارهایم دوست ندارم که اینطور باشد و هیچ وقت احساسات زنانه را در ترانه دخیل نمی کنم. همیشه دوست دارم زبان ترانه ام یک زبان محکم باشد و حتی اگر از یک سختی حرف می زنم، آن سختی را با یک زبان محکم و با ثبات بیان و غرور عاشق را حفظ می کنم و احساسات خیلی عمیق را وارد ترانه هایم نمی کنم. فکر می کنم این ویژگی جزو ذات ترانه ام شده است.


_ با کدام خواننده ها همکاری داشته اید که قرار است در آینده منتشر شود؟
همکاری زیاد داشته ام اما متاسفانه به دلیل بی ثباتی هایی که وجود دارد خیلی از کارها حتی در مرحله بعد از تنظیم کنسل شده اند! به همین خاطر طوری شده که تا وقتی که کار روی سایت ها قرار نگیرد نمی توان با اطمینان از انتشار آن ها صحبت کرد. الان چند کار آماده انتشار با خواننده های مطرح دارم و قول می دهم که کارهای خوب از من بشنوید.


در پایان اگر حرفی باقی مانده بفرمایید.
از سایت شما به خاطر توجهی که داشتید و همچنین از همه عزیزانی که در این مدت کنارم بوده اند و از من حمایت کرده اند تشکر میکنم.

 

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.