موسیقی ایده آل – پریسا زرگری : اشکان آبرون موزیسین کاربلد و شناخته شده ی موسیقی کشورمان است که این روز ها پس از سال ها فعالیت حرفه ای در زمینه نوازندگی ، آهنگسازی و تنظیم نخستین قطعه با صدای خودش را منتشر کرده است ؛ به همین بهانه به سراغ او رفتیم و گفت و گویی را با وی انجام دادیم که در ادامه می خوانید : 

چگونه وارد عرصه ی کار حرفه ای شدید؟

من از ۸-۹ سالگی موسیقی را آغاز کردم و ساز میزدم، تقریبا در ۲۱ سالگی بود که وارد بازار کار موسیقی شدم و با کار تنظیم آغاز کردم چون کار تخصصی من تنظیم کنندگی است با همان هم کارم را آغاز کردم و پس از آن با سیروان خسروی آشنا شدم، وارد گروه ایشان شدم و وارد عرصه ی نوازندگی هم شدم.

 

این روزها مشغول چه کاری هستید؟

این روزها فعالیتم سه-چهار بخش را شامل می شود: در درجه ی اول کارهای شخصی خودم است که کارهای با کلام و بی کلام را شامل می شود بعد گروه کامنت است که آلبوم گروه کامنت را با هم پیش می بریم که تا مرداد به سرانجام برسد و منتشر شود و نوازندگی در گروه میلاد درخشانی، چارتار و تنظیم هایی که برای خواننده های پاپ انجام می دهم.

چطور شد که بعد از این همه سال نوازندگی و تنظیم تصمیم گرفتید به سراغ خوانندگی بروید؟

اصولا خود خوانندگی یعنی حرفه ی خوانندگی به تنهایی خیلی زمینه ی کاری مورد علاقه ام نیست و دوست ندارم که صرفا یک خواننده باشم که کار بقیه را اجرا می کند، تصمیم گرفتم بخوانم چون که یک سری ایده های موزیکی در ذهنم بود که دوست داشتم آنها را پیاده کنم و تصمیم گرفتم که خودم آنها را اجرا کنم چون حس بهتری به من میداد که خودم آنها را اجرا کنم صرفا دلیل خوانندگی ام همین بوده و دغدغه ی خوانندگی هیچگاه در ذهنم نداشتم و خود موسیقی و زمینه ی کاری آهنگسازی و تنظیم را خیلی بیشتر ترجیح میدهم تا اینکه صرفا خواننده باشم. چون پروژه ی شخصی خودم بود و اینکه دوست داشتم به آن چیزهایی که در ذهنم بود برسد ترجیح دادم خودم آن را اجرا کنم.

 

خودتان پیش بینی می کردید که بازخوردها چگونه باشد و بازخوردها در این چند روز که از انتشار آهنگتان می گذرد چگونه بود؟

راستش را بخواهید من روی این قطعه ی اولم حدود پنج تا شش ماه وقت گذاشتم و روی آن کار کردم چون کار اولم بود دوست داشتم، سعی کنم آن را جوری اجرا کنم در زمینه های مختلف حالا در زمینه ی ترانه که دوستم زحمتش را کشید و خیلی لطف کرد و ترانه ی قشنگی بود اما درزمینه هایی که خیلی به من ربط داشت مثل آهنگسازی، تنظیم و اجرایش که توسط خودم بود خیلی وسواسم زیاد شده بود و شاید این یک نکته ی خیلی خوب هم نباشد و باعث شود که هر کاری را که بخواهم تولید کنم حدود پنج-شش ماه طول بکشد البته نمی دانم شاید چون کار اولم بود اینقدر وسواس به خرج دادم . انقدر وسواس به خرج دادم و با کلی از دوستانم درباره ی همه ی مسائلش مشورت کردم و دوستانم واقعا خیلی بهم لطف کردند، کلی راهنماییم کردند و با هم همفکری کردیم یعنی این کار کاملا یک کار تیمی است و به جایی رسیدیم که تقریبا با همه ی تیمی که کار میکردم گفتند خوب است و الان دیگر وقتش است که کار را منتشر کنی و وسواس دیگر کافی است. ذهنیتم کاملا این بود که چون کار اولم است به بهترین نحو اجرا کنم و بازخوردهای مثبت تری بگیرم و تا الان هم بازخوردها خیلی مثبت بوده و خیلی خوشحالم که مثبت بوده و بهم انگیزه می دهد برای کارهای بعدی.

 

خوانندگی تا چه حد برایتان جدی است؟

خوانندگی هیچ وقت دغدغه ام نبوده و حتی در رویا پردازی هایم هم نبوده چون معمولا هنرمندان رویاپردازی می کنند و خودشان را در جایگاههای مختلف می بینند اما من هیچ گاه خودم را در جایگاه خواننده ندیدم که مثلا میکروفون دستم باشد و بخوانم و یک گروهی در پشتم در حال اجرا کردن باشند .

من اصولا ترجیح می دهم که اگر قرار است پیشرفتی حاصل کنم در هر سه زمینه ی تنظیم وآهنگسازی و خوانندگی باشد نه صرفا فقط خوانندگی چون هیچگاه خوانندگی دغدغه ام نبوده است.

 

سعی کردید در تنظیم این کار نسبت به کارهایی که برای خواننده های دیگر تنظیم می کنید چه تفاوت هایی ایجاد کنید؟

من اصولا تنظیم را مقوله ای می دانم که خیلی براساس مدل آهنگسازی شکل می گیرد یعنی حس می کنم که وقتی یک آهنگ ساخته می شود تا حدودی فرمت تنظیمش یعنی آن فرمت تنظیمی که می تواند در جریان اصلی موزیک باشد مشخص می شود، حس میکنم که تنظیم کاملا وابسته به آهنگسازی است و خود آهنگساز هم شاید یک پیش زمینه ی تنظیمی داشته باشد نسبت به آن چیزی که می سازد، چون من معضل ذهنیم اصولا ترکیب جفتشان یعنی آهنگسازی و تنظیم بوده است سعی کردم مسیر آهنگسازی را انتخاب کنم که بتوانم یک فرم تنظیمی را که بیشتر در تخصصم است اجرا کنم و اینکه بتوانم ایده های بیشتری برای تنظیمش داشته باشم و همین قضیه باعث شد که انقدر پروسه ی تنظیم کارم طول بکشد چون تقریبا سبک تخصصی ام بود و دوست داشتم که وضعیتی پیش بیاید که بعد از اینکه پخش شد نگویم که ای کاش فلان قسمتش را کار دیگری می کردم و یا ای کاش پخته تر میشد.

سبک مورد علاقه ی خودتان که دوست دارید در آن سبک کار کنید چیست؟

خیلی درگیر سبک ها نیستم و دوست دارم که همه ی موسیقی ها را گوش بدهم ، هر موسیقی بر اساس ژانرش و فلسفه ی به وجود آمدنش یک سری حرف برای گفتن دارد و یک سری زیبایی شناسی های خاص خودش را دارد. اصولا سعی می کنم خودم را خیلی درگیرش نکنم ولی چون یک سری موسیقی هایی با یک سبک خاص را بیشتر گوش کرده ام ناخودآگاه کلیشه های ذهنم بیشتر به سمت آن سبک ها رفته است مثلا پاپ راک، پاپ آلترنیتیو، راک آلترنیتیو.

 

خواننده ای هست که دوست داشه باشید با او همکاری کنید ؟

من چون کارم تنظیم است اصولا با ۹۰% خواننده های پاپ مجاز و یک سری غیر مجازکه البته در گذشته بوده است کار کرده ام و خواننده ی خاصی مدنظرم نیست که بگویم دوست دارم با او همکاری کنم.

 

دوست دارید بیشتر به عنوان نوازنده فعالیت کنید یا تنظیم کننده ؟

کاملا هردوی آنها، یعنی حس میکنم هردوی آنها برای من خیلی وابسته به هم است و از جفتشان تقریبا به یک اندازه لذت می برم. دوست دارم کاملا در کنار هم باشند هم نوازندگی کنم ، هم تنظیم کنم و هم اینکه در کنارش فعالیت های خودم را انجام بدهم .

 

به عنوان سوال آخر ؛ در مورد آلبوم و اجراهای زنده ی گروه کامنت هم توضیح دهید.

الان کاملا درگیر تولید آلبوم هستیم و تقریبا ۶۰% پروسه ی تولید آلبوم انجام شده و فکر میکنم که تا مرداد آلبوم تمام می شود و منتشر می شود . در مورد اجرا هم ، یک اجرا در جشنواره ی هفته ی تلفیقی داریم که فکر میکنم ۲۸ اردیبهشت باشد. بعد از انتشار آلبوم هم بازهم اجرای تهران را خواهیم داشت که اینبار در سالن بزرگتر و با پرفرمنس متفاوت تر نسبت به کنسرت های قبلی .

 

همچنین شما می توانید قطعه ی « داره زمستون میشه » با صدای اشکان آبرون را از طریق لینک زیر دانلود کنید : 

دریافت قطعه ی داره زمستون میشه

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.