موسیقی ایده آل : مجید ترکاشوند، نوازنده ی مطرح ساکسوفون که حدود ۲۷ سال است در زمینه موسیقی فعالیت می کند و با بیش از ۳۰ خواننده مطرح پاپ همکاری داشته؛ امروز با معرفی شرکت سرنا، به عنوان آرتیست رسمی کمپانی ژوپیتر(‌ jupiter ) ، به فعالیت های حرفه ای خود مشغول است.

_از چه زمانی شروع به نوازندگی کردید؟

برای اولین بار در سال ۱۳۶۸بود که با نوازندگی کیبورد وارد این عرصه شدم، از همان موقع به ساکسوفون فکر می کردم اما به دلیل فراهم نبودن شرایط ، این امر به چند سال بعد موکول شد.
_از کی وارد حوزه حرفه ای موسیقی و نوازندگی ساکسوفون شدید و بعد از اون چه اتفاقی افتاد؟
سال ۷۳ یا ۷۴ بود که با مرحوم استاد پرویزشهبازی آشنا شدم و از همان موقع بود که به حرفه ای بودن فکر کردم و به صورت خصوصی، حدود سه سال نزد ایشان به آموختن موسیقی پرداختم .
اما ورود جدی و حرفه ای به عرصه موسیقی که شامل اجرای استیجی و کسب درآمد در این عرصه می شه، برای من از آنجایی آغاز شد که دوست خوب و برادر بزرگترم حسن فراهانی که یکی از نوازنده های بنام ساز ترومپت است و می دانست من در حال یادگیری ساز ساکسوفون هستم، با من تماس گرفتند و برای گروه خواننده ای به نام عباس بهادری که از خواننده های خوب آن موقع بود، نوازندگی ساکسوفون را به من پیشنهاد کردند و به این ترتیب حدود سال ۷۵ بود که فعالیت حرفه ای من آغاز شد.
آن زمان تعداد خوانندگانی که فعالیت داشتند بسیار کم بود و به دنبال آن نوازندگان سازهای بادی هم خیلی کم بودند و همچنین این خوانندگان هم اکثرا در موسیقی های خود از سازهای بادی استفاده میکردند و بنابراین زمینه این کار خیلی مهیا تر بود و موضوع دیگر این بود که سبک موسیقی نیز با سبک امروز موسیقی متفاوت بود و وجود سازهای بادی آن زمان تقریبا الزامی بود و مانند امروز موسیقی الکترونیک باب نبود .
_چرا ساز ساکسوفون را انتخاب کردید؟
من عاشق این ساز هستم و برای هر کسی که این ساز را در دستش دارد احترام زیادی قایل هستم؛ خواه آن فرد رقیب من باشد یا خیر. من از سال های خیلی قدیم علاقه مند به این ساز بودم و از شکل ظاهری تا رنگ صدای این ساز را واقعا دوست دارم و بخشی از دلایل فعالیت حرفه ای من اینها بود .

_دیده می شود که خانم ها کمتر از آقایان اقدام به یادگیری این ساز می کنند، آیا این موضوع نشات گرفته از این باور غلط میشود که توانایی خانم ها در نواختن ساز های بادی کمتر هست ؟
بله دقیقا، متاسفانه تبلیغات و اطلاعات اشتباهی از این ساز وجود دارد. تمام موارد اشتباهی که درباره ساز های بادی و به خصوص ساکسوفون گفته میشه، مثل این گفته غلط که نوازندگی این ساز ها باعث بیماری های تنفسی و فشار به سیستم تنفسی وگوارشی و…. می شه؛ عامل این موضوع هستند و همچنین دلیل دیگر، آموزش های غلطی است که در ارکستر های نظامی حاکم است که در افکار عمومی نسبت به این ساز تاثیر گزار بوده. آنها نیروهای نظامی را که اکثرا سرباز هستند وادار می کنند تا به نوازندگی در مارش های نظامی که معمولا مارش های استاندارد و سختی هستند بپردازند و افراد بدون فراگیری روش صحیح ،شروع به نوازندگی میکنند و به همین دلیل فشار زیادی را متحمل میشوند و معمولا این افراد به دلیل جوان بودن، خودشان متوجه این موضوع نمی شوند.
اما در کل انرژی لازم برای نواختن این ساز در حد همان نفس کشیدن است و نه بیشتر. من هنرجویان خانم زیادی دارم ، حتی هنرجوی خانمی داشتم که از ۹ سالگی شروع به نواختن این ساز کرد و الان خیلی موفق است.

_معمولا چه تیپ افرادی برای آموختن این ساز اقدام می کنند؟

به نظر من افرادی که دوست دارند متفاوت باشند و اصطلاحا خاص هستند، به سمت این ساز می آیند. چون نوازندگی این ساز در شروع خیلی سخت است و صبوری زیادی می خواهد و بنابراین زمان و تمرین بیشتری نسبت به دیگر سازها را نیز می طلبد تا بتوان به صدای مطلوب رسید.

23731_243

_آیا ساز دیگری نیز می نوازید؟

بجز ساکسوفون، کلارینت هم می نوازم که هم خانواده همین ساز است.

_سبک موسیقی مورد علاقه شما چیست؟

سبک موسیقی مورد علاقه ام جز و بلوز است و درست است که در سبک جز به اندازه علاقه و انتظارم پیشرفت نداشتم ولی مهمترین دلیل آن ، فوت استادم، پرویز شهبازی، و نبود استادی به تبحر ایشان بود که از او بیاموزم و موضوع دیگر اینکه در هارمونی هم خیلی سلیقه ای عمل میشود و برخی حتی بلوز نواختن را نمی دانند، بجز تعدادی محدود از نوازندگان و هنرمندان با تجربه . ولی من سعی خودم را کردم، حداقل در گوش کردن و یادگیری در این سبک ها.

_شما آرتیست کمپانی ژوپیتر هستید. دراین باره بیشتر توضیح بدید؛ و اینکه آرتیست یک کمپانی بودن به چه معنی است ؟

کمپانی های معتبر در زمینه ی فروش سازهای تخصصی خود،با نوازنده های حرفه ای و متخصص که دارای اعتبار هستند؛ همکاری می کنند.
من در ابتدا به صورت تخصصی به آموختن این ساز پرداختم، نه به عنوان ساز دوم و امروز ۲۵ سال است که نوازنده ی استیج هستم و با بیش از ۳۰ خواننده در اوج فعالیتشان همکاری داشتم.
۸ سال در ارکسترهای نظامی آموزش دادم و نیز بعنوان یک متخصص در خصوص شناخت کامل مکانیزم این ساز و تعمیرکار ماهر میتوانم اظهار نظر کنم.

و همه این موارد باعث میشود که یک کمپانی معتبر شما را به عنوان (آرتیست) خود انتخاب کنند.
علاوه بر اینها موضوع آموزش و تدریس تخصصی نیز وجود دارد که من هم اکنون حدود ۵۰ نفر هنرجو در ۳ آموزشگاه معتبر دارم .
آرتیست چنین کمپانی هایی باید یک سری فعالیت داشته باشند، از جمله : برگزاری ورکشاپ و ضبط کلیپ و اجرای کنسرت و …

_در خصوص آینده و برنامه هایتان بگویید.

همانطور که گفتم همراه تیم تبلیغات شرکت سرنا در حال فعالیت هایی برای کمپانی ژوپیتر هستم . برنامه های زیادی نیز برای آینده ی هنری ام دارم و همچنان ذره ای از تلاش هایم در این راه کم نشده.

_بزرگترین معضلی که نوازندگان موسیقی در ایران با آن مواجه هستند از نظر شما چیست؟

بزرگترین معضل نوازندگان از دید من عدم آگاهی کامل آنها نسبت به جزئیات سازیست که می نوازند و یکی از بزرگترین دلایل آن می تواند این موضوع باشد که متاسفانه خیلی ها در غالب تدریس موسیقی کلاه برداری می کنند و هزینه خیلی زیادی از هنرجویان می گیرند، به عنوان مثال بابت تحویل یک ملودی ساده که ضبط می کنند، پول زیادی از هنرجو دریافت میکنند و … دیگر اینکه اکثر معلم های خوب موسیقی در کشور ما، در تهران متمرکز شده اند و مشکل دیگر این است که قیمت ساز به خصوص سازی مثل ساکسوفون گران است؛ چون معمولا این ساز ها در ایران ساخته نمی شه و دارای ساختار پیچیده ای است . کماکان که خود من هم درگیر این موضوع بوده ام . اخیرا هم به همین دلیل ساز های چینی زیادی وارد میشود که متاسفانه کیفیت ندارند.

_به علاقه مندانی که مایل هستند در حوزه موسیقی فعالیت داشته باشند؛ پیشنهاد می کنید که به صورت متفرقه آن را دنبال کنند یا از طریق تحصیل در دانشگاه ؟

کسانی که در هنرستان موسیقی یا دانشگاه موسیقی این رشته را می آموزند، تمام دغدغه شان، موسیقی می شود و این موضوع خیلی خوب و تاثیرگزار است . اما متاسفانه خروجی هنرستان ها یا دانشگاه ها در سال های اخیر کاهش یافته، در حالی که قبلا اکثر بزرگان موسیقی از هنرجویان دانشگاه ها و هنرستان های موسیقی بوده اند.
اما اکنون آن بازدهی وجود ندارد که متاسفانه یکی از دلایل آن، زمینه کاری کم برای این رشته و نبودن انگیزه کافی است و دیگر اینکه استادان خیلی خوبی برای برخی سازها و مباحث این رشته وجود ندارد و به همین دلیل از نظر من آموختن بعضی سازها به صورت آکادمیک بهتر است و بعضی دیگر نخیر .
رشته تحصیلی خود من عمران است و موسیقی را به صورت متفرقه یا خصوصی دنبال کردم.

_از جایگاه فعلیتان در عرصه هنر راضی هستید؟

بله، من از جایگاهی که در موسیقی دارم راضی ام اما قانع نیستم و هنوز هم تلاش می کنم و تمریناتم ادامه دار و منظم است و خیلی خوشحالم که دغدغه فعلی من موسیقی است .

photo_2018-01-11_12-55-02
نویسنده : سحر یوسفی

انتهای خبر / 

One Response

  1. پویان

    آرتیست = هنرمند / کمپانی = شرکت / ایده آل = آرمانی / مکانیزم = ساز و کار
    با سپاس مطلب خوبتان خواهشمند است در فارسی نویسی بیشتر دقت بفرمایید.

    پاسخ دادن

Leave a Reply

Your email address will not be published.