موسیقی ایده آل: نشست خبری آلبوم «سرود تا قله» روز یکشنبه ۱۹ بهمن ماه سال جاری با حضور دکتر بشیر آزار (مدیر تولیدات دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما)، محمد حسین علی مددی (مشاور مرکز رسانه ای و عملیات های ویژه سازمان تبلیغات اسلامی)، حکمت اله صادقی (سرپرست گروه سرود بین المللی اسراء)، امید روشن بین (آهنگساز و تنظیم کننده)، امید رهبران (آهنگساز و تنظیم کننده)، حسین صیامی (شاعر و آهنگساز) و محمد رسولی (شاعر) در سالن جلسات مرکز موسیقی صدا و سیما برگزار شد.

بشیر بی آزار در ابتدای نشست توضیحاتی را درباره تولیدات دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما ارائه و بیان کرد: ژانر سرود در دوره‌های گذشته خیلی مورد کم لطفی و بی مهری قرار گرفته بود کما اینکه در این حوزه ما فقط سرودهایی را به خاطر داریم که یا مربوط به سرودهای سالهای نخست انقلاب یا فقط در گروه‌های مدارس و مساجد خلاصه شده بود. اما در دوره جدید مدیریت دفتر موسیقی سرود سازمان صدا و سیما برنامه‌های ویژه ای برای ورود به سرود طراحی کرده که نتیجه آن تولید ۳۰ درصد از محصولات موسیقایی این مجموعه به سرود اختصاص داشته است. ما در حوزه تولید، انتشار و حمایت ورود ویژه کردیم و در این زمینه نیز با مجموعه‌ها و مراکز دیگری وارد گفتگو و تعامل شده ایم که این آثار در حوزه موسیقی با کلام، موسیقی بی کلام و موسیقی آکاپلا پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد. آلبوم «تا قله» هم اولین آلبوم دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما به شمار می رود که در ژانر سرود تولید شده و در این زمینه نیز با گروه‌ها و هنرمندان مختلفی کار کردیم و بنا داریم با حمایت انتشارات سروش و همکاری سازمان تبلیغات اسلامی آن را به مردم عزیز ارائه دهیم.

مدیر تولیدات دفتر موسیقی و سرود صداو سیما ضمن اشاره به مشکلات پیش رو در زمینه تولیدات آثار موسیقی گفت: قطعاً می‌دانیم در مقابله با جریان تهاجم فرهنگی با کار بسیار سختی مواجه هستیم که باید در این زمینه بررسی‌های زیادی صورت پذیرد. ما تلاش می‌کنیم تا در عرصه موسیقی با در نظر گرفتن چارچوب‌های نظام جمهوری اسلامی ایران واقعاً رقابت سختی را پیگیری کنیم. رقابتی که گروه سنی کودک و نوجوان ما در معرض متنوع‌ترین آثار موسیقایی است و ما می‌بایست بتوانیم بنا به ظرفیت خودمان تامین کننده گوش شنیداری آنها باشیم. در این زمینه هم هنوز ادعایی نداریم که سرودی تولید کرده ایم که می‌تواند در همه مدارس توسط دانش آموزان خوانده شود. ما اکنون در حال حرکت روی مسیری هستیم که به معنای واقعی شنیده شده و مخاطبان بتواند با این آثار ارتباط برقرار کند. حتی می‌توان گفت بر اساس این چارچوب فکری تلاش کردیم تا از میزان تولیدات کاسته و به کیفیت توجه بیشتری داشته باشیم

امید رهبران از آهنگسازان و تنظیم کنندگان مطرح موسیقی درباره همکاری در این مجموعه توضیح داد: من افتخار این را داشتم تا در تولید ۲ قطعه با گروه سازنده همراهی داشته باشم. به هر حال این آلبوم با مضمون به آینده تولید شده و می‌تواند به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم موسیقی در حوزه سرود مورد توجه قرار گیرد.

محمد رسولی از شاعران آلبوم «تا قله» با اشاره به ظرفیت بالای سرود بیان کرد: با توجه به ظرفیت بالای سرود باید نگاه جدی تری به این حوزه داشت. متاسفانه دم دستی ترین اتفاقات در این زمینه پیش می‌آید که دربرگیرنده ضعف‌های زیادی است. این خوب است که استعدادهای مرتبط با سرود در مساجد و محله‌ها ظهور و بروز پیدا می‌کند اما این خوب نیست که چنین استعدادها و محصولاتی در همین چارچوب باقی بماند. بنابراین مجموعه‌هایی چون دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما می‌توانند کمک خیلی خوبی به ارتقای کیفیت سرود داشته باشد.

رسولی همچنین درباره نوشتن سرود توضیح داد: شعر سرود متفاوت است و شاید در ظاهر هردو زبان فولکلوریک و یک قالب باشد اما واقعا وقتی به جنس صدا و سرود فکر می شود مرز باریکی بین فخیم و سخیف بودن شعر ایجاد می شود چون شعر توسط گروه سرود نوجوانان خوانده می شود باید با زبان ساده تر گفته شود. به همین دلیل فکر و وقت بیشتری به نسبت ترانه از شاعر می گیرد و سعی کردم ساده گذر نکنم و انشالله که کار مقبولی باشد.

حکمت الله صادقی سرپرست گروه سرود اسراء بیان کرد: ما از دوستان انتظار داریم که تولیدات دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما از رشد کمی و کیفی بیشتری برخوردار باشد و امیدوارم تولید آلبوم قله بتواند نقطه شروعی برای فعالیت‌های مستمر در حوزه سرود باشد.

حسین صیامی یکی از شاعران و آهنگسازان آلبوم «تا قله» با اشاره به نزدیکی مقوله سرود با مقوله فرهنگی کشور گفت: طی سال‌های اخیر حسب فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه بیشتر به سرود، کارهای بیشتری تولید شده است.اما چه خوب بود که قبل از فرمایشات ایشان ما کارهای کیفی در حوزه سرود را تولید می‌کردیم تا دغدغه‌ای در این حوزه وجود نداشته باشد. به هر حال قالب تولیدات موسیقایی که در حوزه سرود صورت گرفته بر اساس ذائقه مدیران صورت گرفته است که شاید خود آن مدیر هم حالی برای شنیدن دوباره آن نداشته باشد اما من فکر می‌کنم این آلبوم از جمله تولیداتی است که می‌تواند مورد توجه گروه سنی نوجوان قرار گیرد. این آلبوم یک مزیت محتوایی هم دارد و به نظرم دست گذاشته روی یکی از قله‌های موضوع گام دوم انقلاب که امید به آینده است. این یک اتفاق بسیار مهم است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. همین ماجرای فرصت دادن به نسل بعدی و پویایی نسل جدید یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در این مجموعه مورد توجه قرار گرفته اند. این آلبوم مجموعه‌ای برای حضور و پویایی نسل نوجوان است که امیدوارم بتواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

علی مددی نماینده مرکز رسانه‌ای و عملیات ویژه سازمان تبلیغات اسلام، سرود را بحث مهمی برای مخاطبان و تولیدکنندگان خواند و بیان کرد: این گونه آثار می‌تواند دربرگیرنده نکات مهمی باشد. این همان موضوعی است که در روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب حتی زمان ورود حضرت امام (ره) مورد توجه قرار گرفته بود. نکته‌ای که ما تلاش کردیم در این آلبوم مورد توجه قرار دادیم و تلاش کردیم تا با تولید این آلبوم بتوانیم جریان سازی زیادی را در این چارچوب ایجاد کنیم.

وی درباره فعالیت‌های مرکز رسانه‌ای و عملیات ویژه سازمان تبلیغات اسلامی توضیح داد: ما چیزی به عنوان گروه سرود در سازمان تبلیغات اسلامی نداریم اما اینجا احساس وظیفه کردیم که باید به مقوله سرود وارد شویم. چرا که این گونه هنری یکی از مهم‌ترین جریان‌های هنری کشور است که می‌بایست در سطح کشور به آن توجه شود.

گفتنی است؛ آلبوم سرود «تا قله» که به‌همت دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران و مرکز رسانه‌ای و عملیات‌های ویژه سازمان تبلیغات اسلامی تهیه و تولید شده است در ۱۰ قطعه به نام‌های قطار، این خونه، شوق تولید، روشن‌تر از صبح، تا قله، از آن ماست فردا، هوای تازه، یه قصه جدید، زندگی و فرداها با اجرای گروه‌های سرود نجم الثاقب، طاها لارستان، نبی اکرم (ص)، وصال، اسراء، آوای مهر طاها، شمیم ولایت، رایه الزهرا (س)، میثاق تهران و شهید فرجی و اشعار قاسم صرافان، سید صادق آتشی، علی فردوسی، محمد رسولی، محمد جواد الهی پور و حسین صیامی منتشر می شود.

امید رهبران، حامد جلیلی، مهدی شکارچی، احسان جوادی، امید روشن بین، علیرضا ولایی، مجتبی جوادی، سعید عنایتی، امیرحسین بخشی، سید محمد صادق آتشی، هادی کولیوند، احسان غلامنژاد و حسین صیامی به‌عنوان آهنگساز و تنظیم‌کننده در این آلبوم حضور داشتند. ضمن اینکه کارگاه سینمایی «نگاه» مجری طرح، حسن حسن پور مدیر پروژه و مدیر هنری، حسین حسین زاده مدیر اجرایی، زهرا سادات حسینی سرپرست گرافیک و امور هنری و مریم رفائی مدیر روابط عمومی از جمله عوامل این آلبوم هستند.

22

11

انتهای خبر/

Leave a Reply

Your email address will not be published.