موسیقی ایده ال-عاطفه احمدزاده: گفتگو با محمدرضا علیمردانی پیرامون ورودش به عرصه موسیقی
شما همواره به عنوان یکی از بهترین های دوبله مطرح بوده اید، اما چطور شد که وارد عرصه موسیقی شدید؟
این موضوع به سال ۸۳ بر می گردد. من آن زمان ترانه می نوشتم و برای آن ها ملودی می ساختم و مشغول به کار موسیقی بودم، اما نه به شکلی که بخواهم آلبوم تهیه کنم و به عنوان خواننده مطرح شوم. از جهت دیگر به عنوان بازیگر و صداپیشه نیاز هست که گاهی بخوانی و موسیقی را بلد باشی، چه بسا بارها پیش آمد که در انیمیشن هایی که نقشی داشتم یا مدیریت کردم، گاهی نیاز بوده که آوازی خوانده شود که من همیشه ترجیحم این بوده که از صداپیشگانی استفاده کنم که موسیقی را هم می شناسند. به عنوان صدا پیشه عروسک چه در حوزه کار کودک و چه در زمینه تئاتر بسیار پیش آمده که نیاز بوده بخوانم و کلیپ بسازیم. اما در مورد ترانه های خودم، آن ها را دل نوشته هایی می دانستم که صرفا برای دل خودم روی آن ها کار می کردم، که این کارها به مرور مورد توجه اطرافیان، چه دوستان و چه همکاران قرار گرفت، اما در ابتدا من در این زمینه حرکتی نکردم و فقط کارها را به خاطر دغدغه های خودم می ساختم و منتشر نمی کردم. اما وقتی تشویق ها از طرف متخصصین این رشته ادامه پیدا کرد به صرافت افتادم که این کار را جدی بگیرم. یکی از دوستان به من گفت که کارهای تو این قابلیت را دارد که روی مردم تاثیرات خوبی بگذارد و وقتی تو این توانایی را داری نباید آن را دریغ کنی. من هم همواره دغدغه کار فرهنگی داشته ام و این حرف دوستم باعث شد فکر کنم که شاید واقعا بتوانم در این عرصه مفید باشم. تمام این ها باعث شد که من به صورت حرفه ای وارد این عرصه شوم و به دنبال مجوز و آلبوم باشم.
اولین قطعه ای که رسما از شما منتشر شد، همکاریتان با آقای مازیار فلاحی در قطعه “مهمون من باش” بود، چه شد که با ایشان همکاری داشتید؟
آشنایی من با مازیار از فیلم ” پروانگی” شروع شد که مازیار موسیقی آن را می ساخت و من هم صداپیشه نقش سعید راد بودم. بعد از آن و قبل از انتشار آلبوم قلب یخی، من در تبلیغ این آلبوم یک متن از خود مازیار را اجرا کردم که مازیار همیشه می گوید آن متن تبدیل به امضای من شد، که اینطور شروع می شد:” باران در ترانه های من بارید…” و الی آخر. بعد از آن تمایل به همکاری همیشه وجود داشت تا وقتی که مازیار آهنگ ” مهمون من باش” را ساخت و از من خواست که در بخش کوتاهی از آن بخوانم که من هم قبول کردم و شاید حرکت حرفه ای من در موسیقی از آن جا شروع شد.
در مورد قطعه “می خواهمت” چطور؟
این قطعه به سفارش برنامه” شهر باران” که در ماه مبارک رمضان از شبکه اول سیما پخش می شد برای تیتراژ ساخته شد. بخش اول شعر را من خودم گفتم و بعد هم شعر حضرت مولانا به کمک آمد. این کار مورد پسند عوامل برنامه نیز واقع شد اما به خاطر یک لج و لجبازی و یک سری مسائل، علی رغم آن که مجوز پخش داشت، پخش نشد.
فکر نمی کنید تکنیک خواندن شما در این قطعه بیشتر به شعر خوانی نزدیک است تا خوانندگی؟
این قطعه در واقع دو بخش دارد. یک بخش آن که ملودیک نیست و به اصطلاح حالت نریشن دارد اما یک بخش هم دارد که کاملا ملودیک است و آواز دارد.
این شب ها تیتراژ سریال “انقلاب زیبا” را هم با صدای شما می شنویم، در رابطه با این کار هم توضیح می دهید؟
من پیش از این با آقای “رامین عباسی” که تهیه کننده این سریال هستند در سریال “سقوط یک فرشته” همکاری داشتم که در این سریال نقش صدای شیطان را داشتم. ایشان آهنگ “می خواهمت” را شنیده بودند و بعد از آن برای سریال “انقلاب زیبا” از من دعوت به همکاری کردند. در مورد این سریال هم تیتراژ پایانی و هم کلیپ هایی در سریال پخش می شود که من خواندم و شعر و ملودی آن را با همکاری آقای امیر توسلی ساخته ایم و تنظیم کار نیز به عهده آقای توسلی بوده است. من سال هاست که با امیر توسلی دوست هستم و مدت ها بود که دوست داشتیم با هم همکاری داشته باشیم که میسر نمی شد تا این که بلخره سر این کار این همکاری اتفاق افتاد و من بسیار از آن راضی هستم.
در مورد آلبومتان چطور، با چه کسانی همکاری داشته اید؟
اسم آلبوم من “حبس نفس” است که نام یکی از قطعات است که من آن را برای همسرم ساخته ام و احتمالا اولین قطعه آلبوم خواهد بود. طراحی ساختار آلبوم هم به این گونه است که از کارهای شاد شروع می شود و با کارهای معنوی و الهی به پایان می رسد. این آلبوم یازده قطعه دارد که ترانه ده قطعه سروده خودم است. قطعه آخر با نام “خون جگر” شعر کلاسیک است که سروده آقای امین الیاسیان که شاعر بسیار خوبی هستند است. در آهنگسازی و تنظیم من از دوستانم آقایان میلاد عدل، محمد خرمی نژاد، حامد حبیب زاده، مهدی زنگنه، داریوش صالح و امین طاهری کمک گرفته ام. میکس و مستر هم به عهده آقای محمد خرمی نژاد بوده است.
این آلبوم چه زمانی منتشر خواهد شد؟
تصمیم من این بود که شهریور ماه آن را منتشر کنم اما وقتی نسخه نهایی را بررسی کردم به نظرم از نظر فنی و حتی در برخی قسمت ها در تکنیک خواندن خودم بهتر است که تکرار شوند چون هنوز به آن شکل مطلوب مورد نظر من نرسیده است. بعد از این تغییرات آلبوم منتشر خواهد شد.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.