موسیقی ایده آل-هوتن سلمانی:ارکستر “پلاریس” که در روزهای ۵،۴ شهریور ماه در تالار وحدت به نمایندگی بانوان ایرانی به روی صحنه خواهد رفت آخرین تمرین های خود را در استودیو سورنا برگزار کرد.در این بین فرصت خوبی بود تا به تمرین پرشور این ارکستر سری بزنیم و از فرصت استفاده کرده و با سرپرست این ارکستر خانم “بهار ایلچی” مصاحبه ای در رابطه با فعالیت های “پلاریس” داشته باشیم. و اما یکی از اتفاقات جذاب این تمرین حضور “بابک ریاحی پور” به عنوان مهمان بود که با برگزاری تولد این هنرمند چیره دست همراه بود.

در ادامه توجه شمارا به این مصاحبه جلب می کنیم.

 معنی اسم این ارکستر چیست و چرا این اسم را انتخاب کرده اید؟

اسم ارکستر ما ستاره قطبی یا پلاریس است.ستاره قطبی تنها ستاره ای است که همیشه نورانی و پا برجاست و قطب نما هارا از روی آن می سازند.این اسم را بخاطر معنی آن انتخاب کردیم چون تنها ستاره ایست که همیشه نورانی و پابرجاست و من فکر می کنم تک تک افرادی که در این ارکستر هستند مثل یک ستاره می مانند و همیشه درخشانند و این ارکستر همیشه پابرجا خواهد ماند.

استارت این ارکستر از چه زمانی زده شد و نحوه آشنایی شما با اعضای گروه چگونه بود؟

ما از اواخر سال ۸۹ گروهمان را تاسیس کردیم.حدود سه سال طول کشید تا موفق شدیم برای آن مجوز کسب کنیم چون تقریبا یک اتفاق جدیدی بود ودر ایران برای اولین بار اتفاق میافتاد و از سال ۹۲ اجراهایمان را در تالار وحدت شروع کردیم.نحوه آشنایی با اعضای گروه به این صورت است که من فارق التحصیل هنرستان و دانشگاه عالی  موسیقی هستم و تقریبا ۹۰% از اعضای گروه تحصیلات عالی دارند و در هنرستان موسیقی بودند.ما از این طریق از بچگی باهم دیگر ساز زدیم و در دانشکاه با خیلی از آن ها آشنا شدم وتصمیم گرفتیم که این گروه را با هم دیگر به وجود بیاوریم.

یعنی از اول تاسیس این گروه، همه اعضا ثابت بودند؟

نه خیلی از اعضا تغییر کرده اند تقریبا می شود گفت ۵ نفرمان از روز اولی که  گروه را تاسیس کردیم تا امروز باهم دیگر هستیم.

استقبال مردم از این ارکستر و اجرا هارا چطور می بینید؟

تا امروز خدارا شکر استقبالشان بی نظیر بوده و بعد از هر اجرا آنقدر به ما انرژی دادند و آنقدر برایشان جذابیت داشته و به نظرشان چیز جدیدی بوده همیشه مشوق ما بودند تا بتوانیم راهمان را ادامه دهیم.

آیا خودتان قطعه ای هم منتشر کرده اید؟

همانطور که می دانید پخش صدای خانم ها ممنوعیت دارد و ما نمی توانیم آلبومی داشته باشیم یا یک تک آهنگی را منتشر کنیم.

پس چطور مردم را به سالن می آورید؟احتمالا کسی نباید این گروه را بشناسد.چطور مردم می شناسند و به اجرا های شما می آیند؟

ما همانطور که اشاره کردیم تبلیغاتمان بسیار محدود است و بخاطر محدودیت های دیگری هم که داریم روز های اول خیلی سخت بود مخصوصا اطلاع رسانی به مردم که اصلا چنین گروهی وجود دارد و وقتی هیچ اطلاعاتی راجع به آن ندارند چطور می توان گفت کار خوبی است و به کنسرت بیایید.نمی دانم واقعا خداوند به ما کمک کرد وما در اولین اجرا با استقبال خیلی خوبی رو به رو شدیم به شکلی که در بالکن ۳ تالار وحدت ایستاده داشتیم ولی کم کم خود مردم به گوش یکدیگر رساندند ولی هنوز هم “پلاریس” نسبت به مدت زمانی که فعالیت می کند خیلی شناخته شده نیست ولی ما امیدواریم و تلاشمان را می کنیم.

هر گروهی برای اینکه بخواهد مطرح شود باید یک امضا از خود داشته باشد.این امضای شما چیست؟

من فکر می کنم بهترین ویژگی این گروه استفاده از خواننده های مختلف و زبان های مختلف است و فکر می کنم اولین بار است که اینهمه زبان در یک گروه اجرا شده و این تعداد خواننده در یک گروه در ایران فعالیت می کنند و پیام ما هم از اینکه زبان های مختلف را انتخاب کردیم این است که من فکر می کنم زبان ابزار ارتباط میان همه آدم هاست و “پلاریس” دوست دارد سفیر ارتباط باشد و همه جا برود و همه را دعوت کند به جست و جو. و اینکه وقتی هدفمند باشید و کاری را دوست داشته باشید قطعا در آن موفق می شوید.

پس اجرای شما بازخوانی قطعات دیگر است؟

در قطعاتی که به زبان های مختلف است ما کار هایی را انتخاب کرده ایم که مردم با آن ها خاطره دارند چون ما آلبوم نمی توانیم داشته باشیم و اینکه مردم کاری را نشنیده اند که بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند یا با آن بخوانند که در کنسرت هم همه دوست دارند تا این اتفاق بیافتد.به همین خاطر ما در قطعات خارجی قطعاتی را انتخاب کردیم که می دانستیم مردم با آن ها خاطره دارند  و ارتباط برقرار می کنند اما در قطعات فارسی اکثر قطعاتمان برای خود گروه است.

در رابطه با برنامه های بعدی “پلاریس” توضیح می دهید؟

ما به امید خدا بعد از محرم و صفر هم اجرا خواهیم داشت و تمام تلاشمان این است که در شهر های دیگر هم اجرا داشته باشیم و به خانم ها در شهر های مختلف کشورمان سر بزنیم و امیدوار هستیم که روزی برسد تا بتوانیم پرچم همه زنان ایرانی را در دنیا بالا ببریم.


اعضاى گروه پلاریس به شرح زیر می باشند
:

 بهار ایلچى سرپرست و نوازنده پیانو

سپیده ایلچى نوازنده گیتار باس
 سحر دزوارِئى نوازنده درام
 آرمیتا فهیمى نوازنده گیتار الکتریک 
 مهرناز دبیرزاده نوازنده پرکاشن

آوا منبرى نوازنده کیبورد
 پرنا کوه گیوى نوازنده گیتار اسپانیش
 پگاه ابراهیم نوازنده ویلن
 سارا پارسائى نوازنده فلوت
ثمیلا تحویلدارى نوازنده ساکسوفن
 شانیا شهریارى نوازنده ترمپت
 مهشید مولائى خواننده هندى

مارى روت باتوآ خواننده فرانسه
 کیانا کرمانیان خواننده انگلیسى

شقایق طهماسبى خواننده فارسى
پریسا دلفانى خواننده فارسى و محلى
 پوریا پیرزاده رهبر ارکستر و تنظیم کننده گروه

 على افشار تهییه کننده گروه  

Leave a Reply

Your email address will not be published.