موسیقی ایده آل : شیدا اصغرزاده متولد، ساکن و البته به گفته خودش  عاشق اهواز است. اگرچه وی دانش آموخته رشته زمین شناسی است اما توانسته است در حوزه هنر نیز خوش بدرخشد.

اصغرزاده که دارای چندین مدرک “گویندگی” است؛ سابقه دوازده سال آموزش و مشاوره‌ی مهارت های ارتباطی و سخنرانی به کارکنان شرکت ملی حفاری ایران، اجرای صحنه ای، برگزاری همایش‌ و همکاری با اساتید بزرگی مانند: دکتراحمد حلت، دکترعلیرضا آزمندیان، دکترپرویز درگی، دکترمحمد سیدا را داراست.

وی با تولید رادیو اینترنتی ” حس خوب” سعی بر آن داشته است که ضمن ارائه سبک جدیدی در ارتباط شنیداری، علاقه مندان را به سمت دکلمه خوانی بکشاند.

  • از زمانی بگویید که متوجه شدید به هنر علاقه مندید…. چه شد که اشتیاق به هنر در شما شکل گرفت؟

از کوچکی وقتی پدرم شبها در اتاق کارش به موسیقی گوش می‌کرد؛ جذب نغمه های آن می شدم..ایشان زمانی ویولن می زدند و خیلی به هنر ” نی ” استاد موسوی هم علاقه  داشتند..این اشتیاق شنیدن موسیقی کم کم با من رشد کرد و باعث شد در انتخاب مسیر حرفه ای زندگی ام بهتر و با آرامش بیشتری تصمیم بگیرم. البته از نوجوانی شعر هم می گفتم و مقام هایی نیز کسب کردم.

  • پس ترانه‌های آنچه دکلمه می کنید نیز از خودتان است، درست است؟ از چه زمانی تصمیم گرفتید که ترانه‌هایتان را به صورت دکلمه به گوش علاقه مندان برسانید؟

بله….زیرا باید به خاطر داشته باشیم؛ حس سراینده یک ترانه، امانتی است در دستان گوینده ای که آن را متن وترانه را می خواند…از این رو از جهت  حس و معنا به اتمسفر ترانه ها و اشعار خودم نزدیک تر هستم…هرچند سفارش هایی دارم که اشعار برخی عزیزان خوانده شود؛ که آن هم با اجازه سراینده شعر بعد از تغییراتی (اگر لازم باشد ) برای روان خوانی  آماده میگردد. این نکته را هم ذکر کنم از ابتدای ورود به دنیای دکلمه تا کنون، هیچ گاه شعر و متنی که به دلم ننشسته را نخواندم…واین همان نکته ای ست که به عزیزان تازه وارد تأکید می کنم ؛ اجازه ندهید طبع گفتار و یا حتی قلم شما به هر چیزی عادت کند.

  • موافقید گفت و گویمان را برای کسانی که شاید بخواهند قدم در این راه بگذارند کمی تخصصی تر کنیم؟
  • اصلاًدکلمه چیست، چه معنایی دارد؟

بله…. دکلمه بستری طلایی برای اثر گذاری هرچه بیشتراست که از واژه فرانسوی (deklama)گرفته شده است و منظور از آن خواندن شعر یا نثر ادبی با صدای بلند و آهنگ مناسب و با حالت های خاص به منظور القا کردن محتوا و مضمون کلام به شنونده مطابق کلام است. به نظر من هرچند تعریف دکلمه واحد ومشخص است اما هر دکلماتور ( کسی که دکلمه میکند ) می تواند سبکی را برای خود انتخاب نماید…

  • شما هم سبکی برای خودتان دارید؟

متأسفانه بسیاری از دکلماتور های عزیزهر شعر ومتنی را  با حزن واندوه  ودر حالی که صدا سازی میکنند میخوانند، حال آنکه هر شعر ومتنی برای خود بار معنایی مشخصی دارد که اتفاقا همیشه هم  غمگین نیست…شاید سبکی که من برای خودم در دکلمه انتخاب کردم همین خوانش آثار مختلف با حس مرتبط به خودشان باشد…حتی دکلمه های شاد …

  • چرا معمولاً دکلمه ها با موسیقی همراه هستند؟ آیا برای القای حس ترانه ای است که دکلمه می شود؟

دکلمه تنها خواندن نیست بلکه ترکیبی زیبا از خواندن، آوای  دلنشین، ژست مناسب، زبان بدن، حرارت و معنویت صدا و قدرت انتقال حس است. در این بین موسیقی در موفقیت یک دکلمه نقش اساسی دارد چرا که موسیقی زبان آرزو ، انتظار و عاطفه بشری است. من در تمام این سالها  درباره آثار بزرگان موسیقی (به خصوص بی کلام ایرانی )تحقیق فراوان کردم ومجموعه ای با ارزش از آثارشان را جمع آوری نمودم؛ حالا دیگر احساس می کنم عمق اثر نوشته هایم پس از همراه شدن با این آثار بی کلام وفاخر ، بیشتر می شود؛ پیش آمده است که ساعتها نشستم و شعر ومتن ها را بر روی آهنگ های مختلفی خواندم تا به بهترین ترکیب برسم.

  • فکر می کنم در اثر خالق شما این ترکیب مناسب به وضوح دیده می شود، چطور به این ترکیب رسیدید؟

تولید خالق داستان جالبی دارد…  پس از شنیدن قطعه خالق جناب مهرزاد خواجه امیری(از آلبوم خالق ایشان )آنقدر تحت تاثیر قرار گرفتم ، که متنی را در حال وهوای آن قطعه نوشتم (یعنی دقیقا برعکس همیشه که اول متن ها نوشته وسپس قطعه موسیقی مناسب انتخاب می شد).

  • پس از خالق که با استقبال مخاطبانتان رو به رو شده است، برای تولید آثار دیگر و یا آلبومی از دکلمه هایتان مصمم تر نشده اید؟

قطعاً….البته قبل از خالق، تولیدات دیگری هم داشتم مانند : خاطره و ….ولی گاهی یک اثر اصطلاحا «گل » می کند و مسیرش را در بین مخاطبان سریع تر پیدا می کند..دو دکلمه با نام های “کاش برگردی “و ” اشک وماه ” پس از خالق تولید شد و هم اکنون هم در حال طی کردن پروسه اولین آلبوم خودم هستم.

 

  • در بیوگرافی شما موضوعی توجه من را به خودش جلب کرد و آن رادیو اینترنتی “حس خوب” است. راجع به آن بیشتر توضیح می دهید؟

حس خوب با رویکرد” هر آنچیزی که باعث ایجاد وانتقال آرامش وشادی در ما و دیگران شود ” تولید شد و در مقدمه اولین شماره آن این این جمله را گفتم :”حس خوب” بهشتی است که می شود ساخت و به دیگران هدیه داد. اصلاً خدا برای همین حس خوب آدمش راآفرید. در تمامی شماره‌ها ی  “حس خوب ”  که انصافاً جای خود را در بین هواداران به خوبی پیدا کرده ؛ از عزیزان درخواست میشود،  اگر در چند دقیقه ای که این فایل صوتی را گوش می کنند، حس وحالشان  بهتراز قبل شد و غم وغصه را فراموش کردند، آن را منتشر کنند .

  • با توجه به این که شما منبعی چون “حس خوب” را دارید؛ جایگاه دکلمه را در ایران چطور ارزیابی می کنید؟ آیا علاقه مندان و طرفداران پر و پا قرصی دارد؟

خواندن وشنیدن دکلمه همیشه، علاقه مندان خاص خود را داشته است .اما هیچ گاه نباید فراموش کنیم بحث علاقه از استعداد جداست. هر علاقه مندی لزوما با استعداد نیست؛ البته بماند که علاقه اگر با پشتکار و آموزش همراه شود، معجزه گر است. اتفاقاً در جلسه ای که با مدیر کل محترم صدا وسیمای مرکز خوزستان داشتم ؛ به ایشان عرض کردم که علاقه به رسانه ومقوله هایی مثل مجری گری و دکلمه خوانی در وجود همه جوانان هست واز کنار این مساله نباید به سادگی عبور کرد؛ واین یعنی دست مشتاقان این حوزه از هنر برای انتقال معنا باز  است؛ اما با رعایت اصول و تمرین فراوان.

  • چه پیشنهادی برای کسانی که علاقه به دکلمه خوانی و یا مجری گری دارند می کنید؟

همیشه به هنر جویانم به خصوص آنهایی که در ابتدای مسیر دشوار دکلمه هستند می گویم ” هنرمندان می توانند از مسیر متفاوت تری به خدا نزدیک شوند”. در این میان ؛ اگر خداوند به فردی صدای زیبا و به خصوص ؛ “اثر گذار” هدیه نمود ؛ بسیار بر وی منت نهاده است. من مهم ترین قدم را آموزش و تلاش می دانم ، و دیگر محترم شمردن مخاطب؛ شنونده بسیار حساس، نکته سنج و قابل احترام است؛ و اوست به ما خواهد گفت در مسیر ی که انتخاب کرده ایم ، ماندگار هستیم یا خیر؟پس همیشه در تلاش و تکاپو باشند وهرگز نا امید نشوند…

  • و اما صحبت آخر؟

همیشه این دوبیت را سرلوحه فعالیت های هنری ام قرار داده ام :

هر که بر لوح جهان نقشی نیفزاید ز خویش         بی گمان چون نقش پا محو است در موج فنا

نقش هستی ساز باید نقش بر جا ماندنی            تا چو جان خود ، جهان هم جاودان دارد تو را !

در این نقش آفرینی که خدای خوب همراه و یاری گرم بوده،  ازصدابردار همه آثارم: سهیل فرحزاده  و مدیر برنامه هایم  مهندس محمد عبادی و عزیزانی که هواداران خوب آثار ما هستند، صمیمانه تشکر می کنم، در آخر از علاقه مندان دعوت می کنم که برای شنیدن آثار من به سایت آپارات به نشانی www.aparat.com/SHAYA1200  مراجعه نمایند یا از طریق کانال تلگرام ذکر شده در این سایت با ما در ارتباط باشند.

photo_2017-03-13_09-23-41

انتهای خبر

Leave a Reply

Your email address will not be published.