موسیقی ایده آل – محمد کردی : طی روز های گذشته بود که خبری مبنی بر ممنوع الفعالیت شدن ۲۴ تن از خوانندگان صاحب نام و شناخته شده ی موسیقی کشورمان به دلیل همکاری با سایت غیر مجاز پخش موسیقی « ر.ج » در سرخط خبری رسانه های موسیقی و حتی روزنامه های سراسر کشور قرار گرفت . البته این مساله ، موضوع جدیدی برای اهالی رسانه نبود و طی سالیان گذشته نیز از گوشه و کنار خبر هایی مبنی بر این که وزارت ارشاد از خوانندگان داخلی کشورمان در خواست کرده است که آثارشان را از سایت مذکور حذف نمایند ، به گوش رسیده بود. اما هیچ گاه این خبر با این شدت گستردگی و جزئیات دقیق و حتی اسامی هنرمندان ممنوع الکار منتشر نشده بود . فرزاد فرزین ، محسن یگانه ، محسن چاوشی ، رضا صادقی ، احسان خواجه امیری ، گرو چارتار ، شهرام شکوهی ، علی لهراسبی ، سیروان و زانیار خسروی و سعید مدرس تنها بخشی از هنرمندانی هستند که نامشان در آن لیست به صراحت ذکر شده است.مثل این که این بار موضوع فرق می کند و وزارت ارشاد سرسخت تر از گذشته پیگیر حذف آثار و عدم همکاری خوانندگان رسمی کشورمان با آن سایت اینترنتی است.

در این میان ، پست های این هنرمندان در صفحات شخصی شان و درخواست آن ها از مدیران این سایت جهت حذف آثارشان ، سر و صدای بیشتری را در فضای مجازی و در میان هوادارانشان ایجاد کرد . اکنون دیگر هر شخصی که کوچک ترین ارتباطی با دنیای موسیقی داشته باشد متوجه شده است که موضوع مهمی در میان است.

اما موضوع به همین جا ختم نمی شود ؛ پاسخ های ضد و نقیض مسئولین وزارت ارشاد به اهالی رسانه باعث ایجاد سردر گمی بیشتری در میان مخاطبین موسیقی و حتی خود هنرمندان شد ؛ به عنوان مثال حسین نوش آبادی ، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با سایت آوای ایرانیان اذعان داشت :  «می توان در خصوص این لیست که مشاهده نکرده‌ام قضاوت کرد و نمی خواهیم قضاوت کنیم و نه تایید می‌کنم و نه تکذیب، بلکه باید ابتدا بررسی های لازم صورت گیرد.اطلاع ندارم و این لیست باید بررسی بشود و صحت و سقم آن بررسی بیشتری شود.وی ادامه داد: به طور کلی همه هنرمندان موسیقی ابلاغ شده که هر کسی که با سایت های خارج از کشور وشبکه های ماهواره ای بیگانه که عناد با جمهوری اسلامی دارند هرگونه همکاری و مشارکت در تولید آثار هنری داشته باشد متخلف است و زیبنده نیست که ارتباطی بین هنرمندان داخلی ما با این گونه سایت ها داشه باشند .نوش آبادی تصریح کرد: یک سری مقراراتی در همین موضوعات به هنرمندان اعلام شده و به آنها متذکر شدیم که رعایت کنند و حدود قرمز را رعایت کنند متاسفانه علی رغم تذکراتی و توصیحاتی که داده میشود باز شاهد تخلف هستیم.وی گفت: نمی خواهیم بگویم آن هنرمندانی که احیانا با سایت های غیرمجاز هنری در تماس اند مخالف نظام اند اما از چهره های این هنرمندان سوء استفاده می‌شود و نمی‌خواهیم این هنرمندان محبوب ، خوراک تبلیغاتی بیگانگان شوند و این سایت ها و شبکه ها از آنها استفاده ابزاری می کنند و این ملاحاظات و توصیه ها برای رعایت حفظ شئونات و خود افراد است و تخلف محسوب می‌شود.وی در ادامه در خصوص این مورد که سایت های غیر مجاز بدون اجازه از هنرمندان نسبت به پخش آثارشان اقدام می کنند، گفت: اگر بدون رضایت یک هنرمندی در کشور ما، سایت های غیرمجاز و شبکه های ماهواره ای غیرمجاز بخواهند آثار آنها را پخش کنند این هیچ تخلفی برای هنرمند بوجود نمی آورد که این مورد به وفور مشاهده می‌شود اما گاهی یک فرد با رضایت و با بده بستان مالی و تعمداو آشکار چینن کاری کنند با آنها برخورد میشود و ممنوع الکار میشود زیرا از قبل به همه هنرمندان این موضوع ابلاغ شده است.وی تاکید کرد: ممکن است به طور موردی به برخی هنرمندان موسیقی ممنوع الفعالیت شان ابلاغ شود اما هیچ گاه وزارت ارشاد هیچ لیستی را رسما منتشر نخواهد کرد زیرا حرمت هنرمندان برایمان مهم است.»

این سخنان مهر تاییدی را بر این خبر زد و مشخص شد که این موضوع کاملا درست است و عده ای ممنوع الکار شده اند ، اما شاید اسامی که در آن لیست اعلام شده بود دقیق و صحیح نبوده اند ؛ در حال پیگیری این موضوع بودیم که خبر دیگری بر روی رسانه ها قرار گرفت. « علی مراد خانی » معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گویی این مساله را به کل تکذیب کرد و اعلام کرد که چنین خبری صحت ندارد و حتی یک نفر هم به دلیل همکاری با سایت « ر،ج » ممنوع الفعالیت نشده است ! وی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، تصریح کرد: خبر ممنوع‌الکار شدن چند هنرمند موسیقی به‌دلیل همکاری با « ر ، ج» واقعی نیست. او ادامه داد: من به هیچ‌وجه دنبال ممنوع‌الکاری هنرمندان نبوده و نیستم و همیشه سعی کرده‌ایم، شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که آن‌ها بتوانند داخل کشور فعالیت کنند و مشکلی نداشته باشند. بنابراین چنین خبری نمی‌تواند صحت داشته باشد.

از این جا به بعد سردرگمی ها بیش از پیش شد و همین سردرگمی باعث شد که به سراغ خود هنرمندان برویم و صحت و سقم این موضوع را از خود آن ها جویا شویم ؛ « سعید مدرس » در گفت و گو با خبرنگار ایده آل سخنان خود را این گونه آغاز کرد : « مدتی پیش من را به همراه زانیار خسروی ، سعید شهروز و گروه چارتار به دفتر موسیقی وزارت ارشاد احضار کردند. ما در آن جلسه اظهار داشتیم که نقشی در پخش شدن آثارمان از سایت « ر،ج » نداریم و مدیران آن سایت خودشان و از روی تصمیمات شخصی آثار ما را بر روی سایت قرار می دهند.مسئولین نیز متقاعد شدند و قرار بر این شد که با مدیران آن سایت نامه نگاری کنیم و درخواست کنیم که آثارمان را از روی سایت حذف نمایند.ما هم این کار را انجام دادیم؛تا مدتی همه چیز خوب بود و دیگر خبری از این موضوع نشد.حال گمان می کنم که شاید حراست صحبت های دفتر موسیقی را قبول نکرده است و بار دیگر این موضوع به میان آمده است . »

خواننده آلبوم « ساحل چمخاله » در ادامه گفت : « به شخص من هنوز چیزی از سوی وزارت محترم ارشاد ابلاغ نشده است و نمی دانم اسمم بر چه اساس در آن لیست قرار دارد ! »

پیگیری های خبرنگار موسیقی ایده آل از شهرام شکوهی،سعید شهروز،رضا صادقی  و مهدی مدرس هم در نهایت به همین سخنان ختم شد و آن ها اظهار داشتند که هنوز چیزی از سوی وزارت ارشاد به آن ها ابلاغ نشده است !

همچنین پیگیری ما از تهیه کنندگان و موسسات فرهنگی هنری موسیقی کشورمان نیز به جایی نرسید و اکثر آن ها با جمله ی « هرچه وزارت ارشاد بگوید همان است » به ما پاسخ دادند.

در هر حال به نظر می رسد که این موضوع در حال تبدیل به موضوعی بحرانی است که هنرمندان کشورمان را آزار می دهد و آن ها را شدیدا با استرس ممنوع الکاری درگیر می کند که قطعا در تولید آثارشان موثر خواهد بود ؛ البته نظرات مخاطبین موسیقی و کارشناسان و اهالی رسانه هم بسیار متفاوت است ؛ برخی می گویند وزارت ارشاد با این کار تنها می خواهد زهر چشمی را از هنرمندان بگیرد؛برخی دیگر هم بر این عقیده هستند که دفتر موسیقی قصد دارد انتشار رسمی قطعات خوانندگان را به یکی از سایت های مجاز موسیقی داخلی کشورمان بسپارد و به هنرمندان ابلاغ کند که آثار خود را از طریق این سایت منتشر نمایند.این موضوع هر چه هست باید به سرعت تمام شود و تکلیف هنرمندان کشورمان که هرکدام از پرمخاطب ترین خوانندگان کشور هستند مشخص شود. همچنین گمان می کنم هماهنگی مسئولین وزارت ارشاد با یکدیگر و خودداری کردن از صحبت های ضد و نقیض و جلوگیری از پخش شایعات بتواند در روند پایان این ماجرا تاثیر بسزایی داشته باشد.

رسانه « موسیقی ایده آل » طبق رسالت کاری خود ، این موضوع را همچنان پیگیری خواهد کرد و سعی در شفاف سازی این موضوع برای مخاطبین فهیم و هنردوست کشورمان دارد.

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.