موسیقی ایده آل – هوتن سلمانی : شروین شهبازی نوازنده بسیار خوب و چیره دست کشورمان است که او را در کنسرت های متعددی به عنوان نوازنده روی استیج دیده ایم ، وی هم اکنون به عنوان رهبر ارکستر برای کنسرت علی معتمدی که اخیرا آلبوم با کلامش روانه بازار شده است مشغول فعالیت است ، به این بهانه به سراغ او رفتیم و گفت و گویی را با وی انجام دادیم که در ادامه می خوانید : 

 شما موسیقی را از کی شروع کردید؟

من در خانواده ­ای بزرگ شدم که همه موزیسین بودند و اکثریت هم موزیسین آکادمیک بودند و تحصیلات دانشگاهی در این زمینه داشتند. من از۱۱سالگی شروع به نواختن گیتار کردم و فارغ التحصیل رشته­ ی موسیقی  از دانشگاه تهران هستم و فوق لیسانس گرایش آهنگسازی نیز دارم در سال ۸۳-۸۲ کار پاپ انجام می­دادم ولی برای مدّتی موسیقی پاپ را کنار گذاشتم و به کارهای سازمحور(اینسترومنتال) می­پرداختم گروهی به اسم" آواز باران" داشتم که کار موسیقی تئاتر و فیلم را انجام می­دادم و کارها را به روی صحنه می­بردم، تا سال ۹۰ نوزده کار صحنه­ ای داشتیم.  از سال ۹۰ فقط  در آموزشگاه خودم تدریس داشتم مجدداً از سال ۹۲ کار پاپ را با سعید مدرس شروع کردم سپس با کامران رسول زاده و سال گذشته هم با زانیار خسروی همکاری داشتم در حال حاضر هم با گروه­های دیگر همکاری دارم.

چه سازهایی می­نوازید؟

ساز تخصصی من گیتار کلاسیک است ولی در دانشگاه به طبع درس سازهای پیانو، تار و کنترباسرا می­نواختم.

اساتید شما چه کسانی بودند؟

اساتید من قبل از دانشگاه بابک­ عظیمی، استاد میرهادی، فرزاد دانشوند و در دانشگاه دکتر پاکباز و مرتضی آخوندی بودند.

با چه گروه­ها و خوانندگانی هم کاری داشتید؟

کارهای اول پاپ را با قاسم افشار،حمید غلامعلی، خشایار اعتمادی همکاری داشتم اما از سال ۹۰ به بعد با سعید مدرس­، کامران  رسول­زاده و زانیار خسروی همکاری داشتم در حال حاضر هم ارکستر گیتار رستاک حلاج و رهبری ارکستر نوازندگی گیتار نایلون و آکوستیک علی معتمدی را بر­عهده دارم.

در رابطه با کنسرت پیش رویی که دارید و همکاریتان با علی معتمدی توضیحی بدهید؟

علی معتمدی یک نوازنده بسیار خوب و چیره دست هارمونیکا است من با ایشان  در آموزشگاهی در سال ۸۷ آشنا شدم ایشان در آن زمان کتاب آموزش هارمونیکا را می­نوشتند و در حال جمع ­آوری متدی برای پن فلوت بودند ساز هارمونیکا همان ساز­دهنی خودمان است و­معروف­ترین کار پن فلوت هم به نام اوکارینا می­باشد که CD آن در تمامی شهر کتاب­ها موجود است وقتی که آموزشگاه را به دست خود گرفتم ایشان لطف کردند و با من کار کردند. در گروه اینسترومنتال خودم آواز باران که پیش از این ذکر کردم ایشان به عنوان نوازنده "هارمونیکا" حضور داشتند وخیلی مورد استقبال واقع شد. عمده­ ی کار ایشان روی تدریس بود سپس، آلبوم ­های بی کلامی  با نام­های  "دروازه­ ی خورشید" و "مرد صحرا" منتشر کردند و آلبومی هم در حال ضبط دارند، آلبوم با کلامشان  اخیراً به اسم "عشق برفی" بطور رسمی  و با مجوز وزارت ارشاد منتشر شد. برای سومین بار کنسرت آقای معتمدی به رهبری من و نوازندگی دوستان به روی استیج خواهد رفت بچه­ها هر کدام در نوع خودشان صاحب سبک هستند این بار بچه­ها دورهم جمع شده­ ایم تا با هم، کار یک همکار را به روی استیج ببریم.

دلیل برگزاری کنسرت ۱۷مهر ماه چیست؟

مشکل تمامی موزیسین ­ها این است که وقتی کنسرتی برگزار می­شود یک نفر خواننده فقط دیده می شود در صورتی که همه­ ی کارها اعم از ترانه، ساخته شدن آهنگ، ساخته شدن ملودی، رکورد، میکس و مسترینگ حاصل کار چندین نفر است، اما در نهایت فقط یک نفر خواننده دیده می شود. تمام صحبت ما از کنسرت این است که اگر نوازنده نباشد چیزی به اسم اجرای زنده کنسرت وجود نخواهد داشت. کلام هم می­تواند مثل  یک ساز در واقع استفاده شود بحث فقط خواندن یک تکست و ترانه نیست موسیقی به تنهایی همیشه زیبایی خاص خود را دارد ولی کلام می تواند این راه ارتباطی با مخاطب را  ساده تر کند.

محل برگزاری و تعداد سانس ها و عوامل اجرایی این کنسرت چه کسانی هستند؟

هزینه ­ی این کنسرت بر عهده­ ی علی معتمدی است محل اجرای این کنسرت سالن فارابی در دانشکده هنر  می باشد و این کنسرت طی دو سانس برگزارمی شود.

خواننده(vocal) و نوازنده هارمونیکا و پن فولوت: علی معتمدی

گیتار نایلون و آکوستیک: ­شروین شهبازی

گیتار الکتریک: خشایار جوزی

گیتارباس: میلاد جوزی

پرکاشن: غلامرضا معرف

درام:امیرعلی طاهری

ساکسیفون و کلارینت:داریوش بیژنی

ویولن و ویولا: بابک کوهستانی

پیانو و کیبورد: سعید خیرخواه

چه کارها و آلبوم­هایی قرار است اجرا شود؟

تلفیقی از موسیقی با کلام و بی کلام تمام آلبوم عشق برفی اجرا می شود چهار تا آهنگ بی کلام و دو کار سه نوازی هم در این ببین ­اجرا می شود.

چه شد که شما رهبر این ارکستر شدید؟

 همانطور که ذکر کردم من و آقای معتمدی پیش از این در "آواز باران" همکاری داشتیم  و ایشان  به من پیشنهاد این کار را دادند  و من نیز پذیرفتم.

آیا ایشان در تهران و شهرستان­ها نیزکنسرت خواهند داشت؟

خیر، در حال حاضر این کنسرت فقط در تهران اجرا خواهد شد.

آلبوم بعدی آقای معتمدی کی منتشرخواهد شد؟

حدوداً یک سال دیگر

نظر شما در مورد موسیقی ایران چطور است؟

در ایران بازار موسیقی ضعیف است موزیسین و خوانندگان خوب واقعاٌ کم نداریم صحبت ما در مورد خوانندگان است در واقع محصولی که منتشر می­شود اکثریت خوانندگان کارشان را درست انجام می­دهند در واقع کار مثل اسکلتی است که می­خواهد توسط خواننده زیبا سازی شود اما، گاهی اوقات خود خواننده باعث زشت شدن کار می­شود ولی چون خواننده شخص خاصی می ­باشد کار او منتشر می­ شود و مردم هم می­ شنوند. اما، ما همانطور که به حس بویاییمان احترام می گذاریم و ناخداگاه از آن بو پرهیزمی­کنیم یا حس چشاییمان، وقتی که به رستورانی می­رویم اگرغذایش خوب نباشد دیگر به آن رستوران نمیرویم، نمیدانم که چگونه به حس شنواییمان احترام نمیگذاریم وهر کاری را می­شنویم. اما، این که چرا از برخی موزیک­ها دفاع می­کنم به خاطرِ این نیست که همکاران من هستند چون کارهای دیگران را نیز میبینم، در قدیم موسیقی ساخته می­شد و آهنگ ساز پیشنهاد می­کرد که در این قسمت مثلاً بهتر است ویولن زده شود، به طبع موزیک را با صدای خوانندگان مچ می­کردند و پیشنهاد می دادند که، این کار با صدای خواننده­ی ایکس مناسب­تر است اما اکنون برعکس شده است مثل این است که، شما لاستیک خریداری کنید و بگویید من برای این لاستیک­ها­ ماشین می­خواهم. اکنون کار موزیک اینگونه شده است و خواننده درواقع موزیک را سفارش می­دهد این کار از نظر من خنده­ دار است چون اگر، خواننده می­دانست که، چه چیزی با صدایش مناسب است، خود آهنگ ساز بود نه خواننده. مثل این می­ ماند که من بخواهم در کارِ نوازنده دخالت کنم و یک پارت را بنویسم و نوازنده بنوازد. اما، این کار را می­گذارم برعهده­ی متخصص آن ساز که ایشان چه برداشتی از آن قطعه­ ای که نوشته ­ام دارد و کمک می­کند تا آن قطعه به نحو احسن اجرا شود. در هر صورت آنچه که می­بینیم این است که موسیقی پاپ ما فراتراز این نمی­رود.

تنظیم و نگارش مصاحبه : پارمیس نطقی

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.