موسیقی ایده آل – پارمیس نطقی : فرشید ادهمی آهنگساز و نوازنده ی چیره دست گیتار الکتریک که این روزها نام او را بسیار شنیده ایم و جدیدترین کار آهنگسازی وی به خوانندگی احسان خواجه امیری  به نام  "ثانیه ها" به تازگی منتشر یافته است. محبوبیت این آهنگساز و نوازنده خوب کشورمان باعث شد تا این بار گفت و گویی  را با ایشان داشته باشیم.


برای آشنایی بیش تر مخاطبانتان لطفاً یک بیوگرافی مختصری از خودتان و چگونگی ورود حرفه ایتان به دنیای موسیقی برایمان بگوئید؟ 
فرشید ادهمی هستم متولد دومین روز اردیبهشت ماه ١٣٧٢ در بندرعباس، رشته ی تحصیلی من گرافیک بوده  است و عمده فعالیت هایم در زمینه موسیقی می باشد. راستش خودم را حرفه ای نمیدانم اما ورودم به یک بازار شلوغ برای فعالیت موسیقی از سن ١٧ سالگی بوده و بیشتر در زمینه نوازندگی می باشد.


ساز تخصصیتان چیست؟
گیتار الکتریک 


چه سازهای دیگری می نوازید؟
پیانو و گیتار باس

نوازندگی را از چه سنی و زیر نظر کدام اساتید آغاز کردید؟
از سن ١١ سالگی  نوازندگی گیتار کلاسیک و اسپانیش  را زیر نظر استاد "مهدی لشکری" و چند سال بعد هم گیتار الکتریک و سبک بلوز (Bluse) را با استاد" محسن آزاد بخش" تجربه کردم .

فعالیتتان را به عنوان آهنگساز از چه زمانی آغاز کردید و چه شد که به آهنگسازی روی آوردید؟
این موضوع مربوط می شود به حدود ٧ سال پیش، از آن زمان ملودی هایی را برای دوستانم می ساختم که البته به دلیل عدم پخش گسترده به خوبی شنیده نشدند، اما همیشه معتقد بودم آن ها کارهای خوبی هستند¬، به هر حال بعد از چندین سال ساز زدن هر کس تصمیم می گیرد یک سری ملودی ها را با توجه به شنیده ها و تجربیاتش بسازد، من هم از این قاعده مستثنا نبودم و شروع  کردم به ساختن این گونه ملودی ها روی گیتار و برای وکال که کاربردشان بیشتر در زمینه موسیقی پاپ بود …

 

تا به حال با کدامیک از خوانندگان ساز زدیده اید و در حال حاضر به صورت ثابت با کدامیک از خوانندگان همکاری می کنید؟
در سال های گذشته افتخار همکاری با دوستان و هنرمندان عزیزی همچون : رضا صادقی ، مرتضی پاشایی ، بابک جهانبخش ، محسن یگانه ، محمد علیزاده ، علی عبدالمالکی ، مهدی یراحی ، فریدون آسرایی ، سیروان خسروی ، بهنام صفوی ، علی لهراسبی … و از حدود یک سال پیش هم افتخار همکاری با احسان خواجه امیری عزیز را  داشتم و به طور ثابت با ایشان همکاری می کنم .


تجربه خوانندگی هم دارید ؟ 
به صورت رسمی خیر ، راستش علی رغم اینکه هر کسی صدای من را شنیده ، نظرش مثبت بوده و من را تشویق نموده  اما هیچ وقت هیجانی برای انجام این کار نداشتم. 


هنرمندان چقدر در ایران امنیت شغلی دارند؟ صنعت موسیقی چقدر در کشورمان جا افتاده است؟
بسته به مقدار دانش، هوش و توانایی، هنرمندان ماندگاری و امنیت شغلی متفاوتی دارند به عقیده من صحبت هایی که درباره حق خوری ازهنرمندان می شود تا حدودی درست نیست ، هنرمند وظیفه دارد باهوش و توانا باشد و خود به خود بالاترین جایگاه ها از نظر مادی و معنوی را به خود اختصاص خواهد داد …در رابطه با بحث جا افتادن موسیقی باید بگویم که تمامی موجودات زنده نسبت به موسیقی واکنش مثبت دارند و در کشورما هم همه ذوق هنری دارند و علاقه مند به هنر و مخصوصا موسیقی هستند اما به دلیل فقر شنیداری و عدم آموزش و فرهنگ سازی درست هنوز دسته بندی های موسیقی برای ما درست شکل نگرفته اند و بسیاری از موسیقی ها را نمی شناسیم و حتی کاربرد شان را هم نمی دانیم چیزی که از موسیقی برای ما تعریف شده و شکل گرفته این است : موسیقی یعنی یا آهنگ شاد یا غمگین، اما با ذوقی که در مردم میبینم امیدوارم در در آینده موسیقی به معنای واقعی جا بیافتد . 

 

با توجه به اینکه اصالتاً جنوبی هستید، جایگاه و سطح موسیقی جنوب را چگونه ارزیابی می کنید؟
من علاقه زیادی به موسیقی های زیبای نواحی ایران دارم اما از نظر من موسیقی جنوب را میتوان جذاب ترین موسیقی ایران نامید و این تنها حرف من نیست در سالهای اخیر هنرمندان بسیار خوبی را دیده ام که برای شناخت  و استفاده از موسیقی جنوب به آنجا سفر کرده و از موسیقی ناب آن منطقه الهامات زیادی را در زمینه ریتم و ملودی گرفته اند ، حتی می توانم برنامه ی پر طرفداری مثل خندوانه را برایتان مثال بزنم که از نظر من نقطه ی جاذبیتش فرهنگ و موسیقی جنوب است و در این مسئله شکی نداشته باشید که موسیقی در خون جنوبی ها وجود دارد و آنها به راحتی می توانند انواع موسیقی ها را اجرا کنند… 


سبک موسیقی مورد علاقتان چیست؟
سبک خاصی را نمی توانم نام ببرم چون شنیدن همه نوع موسیقی برایم لذت بخش است مثل:  کلاسیک ، جاز، راک ،اسپانیش ، موسیقی های لاتین و … اما چند سالی است احساس می کنم عاشق موسیقی کلاسیک هستم .

 

تصمیم به فعالیت انفرادی در قالب قطعات اینسترومنتال هم دارید؟
بله ، البته چون سبک های مختلفی رو تجربه کرده ام تصمیم گیری برایم سخت شده است، اما میدانم که در نهایت فقط به اینکه موسیقی زیبایی رو تولید کنم باید فکر کنم.

اخیراً حاشیه ای موسیقی کشور را تحت الشعاع قرار داده و از گوشه کنار شایعاتی مبنی بر ممنوع الفعالیت شدن تعدادی از خوانندگان شنیده می شود ، نظرتان در این باره چیست؟
راستش فکر نمی کنم مسئله پیچیده ای باشد و بزودی برطرف خواهد شد . 

 

باز خورد آثاری که تاکنون ساخته اید را چگونه می بینید و چقدر مورد توجه قرار گرفته اند؟
احساس می کنم بخاطر نوع تفکر و انتخابم برای ارائه آثارموسیقی همیشه باز خورد مثبت از شنونده ها دریافت کرده ام .

 

خودتان را در زمینه آهنگسازی موفق تر میبینید یا نوازندگی؟ 
من هیچ وقت از خودم راضی نبودم در هیچ مرحله ای اما همیشه در هر دو زمینه مورد لطف و محبت مخاطب هایم قرار گرفته ام. 


برنامه آیندتان چیست  چه کارهایی در دست انتشار دارید؟
مشغول اهنگسازی و نوازندگی برای آلبوم هایی هستم که در آینده از خوانندگان موسیقی پاپ کشور منتشر خواهد شد . 


به عنوان کلام پایانی اگر صحبتی باقی مانده است بفرمائید؟
صحبت خاصی نیست ، ممنونم از شما بخاطر فعالیت های بسیار خوبتان در راستای اطلاع رسانی و اشاعه ی فرهنگ وهنر موسیقی .

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.