موسیقی ایده ال-مریم رفایی: بابک زرین، ۸متولد مردادماه ۱۳۵۷ در رشت می باشد. آغاز فعالیت موسیقایی وی اپرای روسی و مبانی آهنگسازی زیر نظر استاد «خانم پوربایرام» در رشت بوده است و پس از آن به تهران سفر کرده و نزد «بابک بیات» و استادان دیگری از جمله «محسن الهامیان» به تحصیل موسیقی در کنسرواتوار تهران پرداخت. به گفته زرین دست تقدیر وی را به سمت آهنگسازی کشاند و در سال ۸۰ اولین کار آهنگسازی تلوزیونی را در سریال «مهمانپذیر طوبی» تجربه کرد. زرین پس از آن به سمت موسیقی تئاتر رفت و کار خود را در این زمینه با «مردی که گلی در دهان داشت» آغاز نمود و با «مرگ دوشیزه» آن را ادامه داد. وی همزمان با تحصیل در آهنگسازی به فراگیری اپرای کلاسیک پرداخت. زرین از ابتدا به خوانندگی علاقه زیادی داشت و چند قطعه نیز منتشر کرده است و تصمیم دارد به زودی چند قطعه ی دیگر را با صدای خود در فضای مجازی منتشر نماید. بابک زرین در ساخت تیتراژ و موسیقی متن سریال «تبریز در مه» خوش درخشید و ترانه «وطنم» با صدای «سالار عقیلی» و آهنگسازی زرین که به عنوان تیتراژ این سریال استفاده شد مورد استقبال فراوانی قرار گرفت و هنوز هم بر سر زبان ها زمزمه میشود. موفقیت زرین در این سریال سبب همکاری دوباره وی با «محمدرضا ورزی» در سریال «معمای شاه» شد.

 

از همکاریتان در سریال «معمای شاه» به عنوان آهنگساز بگویید

شروع همکاریمان با آقای «محمدرضا ورزی» از سریال «تبریز در مه» بود که دید خوبی نسبت به این همکاری داشتند و قطعه «وطنم» با صدای «سالار عقیلی» تیتراژ همان سریال بود که خیلی مورد استقبال قرار گرفت و آقای ورزی راغب به همکاری مجدد بودند و من نیز علاقه مند به همکاری با ایشان بودم و قرار است در سریال «معمای شاه اتفاق دیگری بیافتد. این سریال بسیار پروژه عظیم و سختی است و خلیی وقت است که فیلم برداری آن شروع شده و من در مرحله ساخت موسیقی هستم. تیتراژ ها را ساخته ایم که تیتراژ ابتدایی کار با صدای «امیریل ارجمند» است و خواننده تیتراژ پایانی کار «سالار عقیلی» می باشد و ترانه ها از سروده های «افشین یدالهی» است و به همین دلیل احساس میکنم مجموعه خوبی است و درحال نوشتن موسیقی متن هستم که بسیار سنگین است و سریال شصت قسمت دارد که هر هفته پخش می شود و به زودی قسمت اول آن پخش خواهد شد.

داستان سریال همانند «تبریز در مه» است؟

بله؛ اما در این سری به دوران رضاخان تا سال ۵۹ می پردازد.

انتخاب خواننده با چه کسی بود؟

من و آقای ورزی انتخاب کردیم. ایشان دوست بسیار خوب من است و همیشه در کارها باهم مشورت میکنیم.

در این سریال از موسیقی نواحی مختلف ایران استفاده کرده اید؟

نه زیاد اما از پروژه قبلی عظیم تر است و محدود به تبریز نیست و در قسمت هایی از سریال که در دربار شاه است، موسیقی کلاسیک تر است.

کارها ارکسترال است؟

بله کار ارکسترال است که بر روی آن تنظیم ارکسترال انجام میدهیم و حدود ۳۲ نوازنده داریم.

از همکاریتان با «محمد حاتمی» بازیگر سینما و تلوزیون بگویید

محمد حاتمی هم باشگاهی من بود و با هم ورزش می کردیم و وقتی برای من می خواند صدای خیلی خوبی داشت از طرفی کاری داشتم که می خواستم برای اواسط آن، آوازی را ضبط کنم به همین خاطر به ایشان پیشنهاد دادم و ایشان تست داد و کار را ضبط کردیم. به همین سادگی و اتفاق پیچیده ای نبود و رفاقت ما باعث این همکاری شد و این کار از سروده های «حمیدرضا صمدی» است.

همیشه مردم یک پیش داوری منفی نسبت به ورود بازیگران به عرصه موسیقی دارند؛ فکر میکنید با این پیش داوری چقدر از این قطعه استقبال خواهد شد؟

همانطور که یک خواننده یا آهنگساز می تواند بازیگر شود، یک بازیگر نیز می تواند خواننده شود و این در تمام دنیا مرسوم است و متاسفانه فقط در ایران نسبت به یکدیگر گاردهای الکی میگیرند و آنقدری که خودمان قضاوت میکنیم، مردم قضاوت نمی کنند و واقعا از ماست که بر ماست. خودمان برای یکدیگر شمشیر می کشیم و به عقیده من هرکدام از بازیگران که علاقه ای به خواندن دارد می تواند امتحان کند و قضاوت را به مردم بسپارد. به طور مثال «حامد بهداد» و «محمدرضا فروتن» از صداهایی هستند که خوب می خواند.

از همکاری هایتان بگویید و آیا خواننده جدیدی را معرفی میکنید؟

به زودی آلبوم «لحظه طلوع» با ترانه های «حمیدرضا صمدی»، آهنگسازی و تنظیم خودم و با صدای خوانندگان «رضا صادقی»، «فریدون آسرایی»، «مانی رهنما»، «محمد علیزاده» منتشر می شود که ای آلبوم دارای ۸تراک می باشد که هرکدام از این خوانندگان ۲تراک را خوانده اند. مشغول ضبط کار برای خوانندگانی همچون «رضا رضایی»، «احمد فهیمی»، «مسعود طهماسبی» و «کاوه ودیعیان» هستم.

شما که زمانی به عنوان پدیده موسیقی شناخته شدید چرا حالا که موسیقی نیاز به احیا شدن دارد به جای تحولی در موسیقی، خواننده معرفی میکنید؟

من تمام تغییرات را در کارها و تک تراک هایی که منتشر خواهم کرد، ایجاد کرده ام و امیدوارم دوستان بشنوند و تغییرات را ببینند. خیلی چیزها به من نیست به طور مثال قطعاتی را که به زودی با صدای خودم منتشر خواهد شد را نمی توانم به خواننده ای غیر از خودم بدهم به دلیل اینکه ترانه و آهنگ را درک نمی کنند. به جایی میرسی که کارهای خاص تر را که به قول خودت تحولی در آن باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد را خودت اجرا میکنی به دلیل اینکه خواننده ها مدلی می خوانند که با آن هیت شده اند و هر خواننده ای می آید، می خواهد کاری مانند همان خواننده را بخواند و کسی به دنبال کار نویی با آن آهنگساز نمی گردد اما من با این حال که یکی از شلوغ ترین آهنگساز ها هستم به دنبال این هستم که مثلا کاری را میسازم به اسم «وطنم» که میگیرد و تحولی در موسیقی ملی ایجاد میکند و موسیقی پاپ را به ملی نزدیک میکند و آشتی میدهد و مردم عادی و جوان هم با «وطنم» ارتباط برقرار می کنند مثل «یار دبستانی» که خیلی ها ارتباط گرفتند و ماندگاری خیلی از آهنگها بخاطر طیف وسیعی از مردم است و طیف خاصی نیست و خوانندگان هم باید بخواهند.

در مورد قطعات جدیدتان برایمان بگویید

چند تراک آماده دارم که ترانه هایی از «مهدی کوشا»، «سعید شریف زاده»، «حمیدرضا صمدی» و «پوریا ربیعی» است و تنظیم قطعه «تراژدی» بر عهده «بهتاش زرین» و «کامران سرشتی» است. قطعه «سایه های شهر» را «پدرام آزاد» ، قطعه «نامه» را «محمدرضا رهنما» و «منطقی نیست» را هم «سعید رضایی» تنظیم کرده است و قبل از انتشار این چند قطعه، قطعه مشترک من و «محمد حاتمی» به نام «سردرد» منتشر می شود.

در این قطعات سبک خاصی را دنبال می کنید؟

الکترونیک و اکتیو است.

به نوعی مهری در خواندن تان است؟

در خواندنم بله؛ اما در تنظیم ها اکتیو تر نگاه کردم و شعرها و ملودی حرف هایی است که خودم می خواستم.

نظرتان درمورد اولین جشنواره موسیقی ققنوس چیست؟

خیلی با این جشنواره موافق هستم و مردم ما بیشتر از اینکه گوش کنند، می بینند و درواقع اول می بینند بعدا گوش می کنند بخاطر همین است که خوانندگان در ماهواره بیشتر مطرح می شوند.

حرف آخر؟

آرزوی موفقیت برای تمامی موزسین ها دارم و امیدوارم حال موسیقی بهتر شود و هرکسی هرکاری می خواهد را انجام ندهد.

Leave a Reply

Your email address will not be published.