موسیقی ایده آل-مریم رفائی: اولین برنامه آکادمی هزار صدا پاپ به مدیریت و اجرای «آرش نصیری» در ۲۱ شهریورماه ۹۱ در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد و در ۲۹ فروردین سال گذشته اولین فینال آکادمی هزار صدا در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. پس از اتمام دوره اول آکادمی هزار صدا، سری جدید این برنامه آغاز شد و اولین برنامه از این دوره در ۱۲ مهرماه و در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. 

حضور کارشناسان و آغاز اولین برنامه از سری جدید آکادمی
پس از تلاوت قرآن و پخش قطعه «گذشته» با صدای افشین مقدم ، آرش نصیری برنامه را آغاز نمود. در ابتدا نصیری از کارشناسان برنامه آقای «مهرداد نصرتی»، «زهرا عاملی» و «امید حاجیلی» دعوت کرد که بر روی صحنه بیایند. نصرتی که پیش از این هم کارشناس برنامه آکادمی بود از حضور دوباره اش و شنیدن صدای های نو در این برنامه ابراز خوشحالی کرد و در ادامه صحبت های  وی، حاجیلی نیز اعلام کرد که برای اولین بار به این برنامه آمده  است و هرکاری در توانش باشد را انجام میدهد.
اجرای «افشین آوید»
آوید نفر اولی بود که بر روی صحنه آمد و قطعه اش را اجرا کرد. نصرتی تحریر های وی را دوست داشتنی خواند و  نوع خوانش وی را تحسین کرد درادامه عاملی درمورد ترانه این قطعه گفت: در ترانه از تعابیر دم دستی استفاده شده است و ترانه معمولی روبه ضعیف است. حاجیلی نیز بیان وی را خوب دانست و اشاره ای به تکان های سر هنگام تحریرها کرد و به ایشان تاکیید کرد که باید این حالت را برطرف کنند و درکل صدای آوید را خوب اعلام کرد.
 اجرای «سجاد بازاج»
بازاج قطعه «عطر تو» را اجرا کرد و پس از  آن؛ حاجیلی لحن صدای وی را خوب نخواند و اشاره به نامفهوم بیان کردن کلمات کرد و از او خواست که بر روی تحریرهایش کار کند. همچنین به باذاج گفت که ملودی در وسعت صدایش نبوده است و انتخاب درستی نداشته است. عاملی درمورد ترانه کار افزود: اگر من جای ترانه سرا بودم از یکسری کلمات استفاده نمیکردم و استفاده از واژه آرایی در ترانه زیبا نسیت همچنین در پایان ترانه، ضمیر رعایت نشده است.  نصرتی نیز از تلفیق نادرست شعر و موسیقی صحبت کرد و به این خواننده جوان پیشنهاد کرد به دلیل مشکلی که در ادای حروف "سین" و "شین" دارد بهتر است از این کلمات کمتر استفاده کند.
اجرای بی نظیر «مهرشاد حیدری» نوجوان سیزده ساله
نصیری از «مهرشاد حیدری» نوجوان سیزده ساله که پیش از این نیز در دوره قبل هم به اجرای برنامه پرداخته بود، دعوت کرد که بر روی صحنه بیاید و بار دیگر مخاطبین آکادمی را تحت تاثیر اجرایش قراردهد. مهرشاد بر روی صحنه آمد، خواندن  "خداحافظ گل لادن تمام عاشقا باختند" کافی بود که در همان ابتدای اجرای مهرشاد، تمام حاضرین وی را تشویق کنند.  پس از اجرای قطعه دوم، مهرشاد پشت ساز پیانو نشست و قطعه «گلایه ای نمیکنم» را اجرا کرد که تماشاگران با وی این قطعه را همخوانی کردند.
حاجیلی که با اجرای این نوجوان به وجد آمده بود، گفت: این استعداد ها نباید از دست برود و به خانواده مهرشاد تبریک گفت.

اجرای «مرتضی بحیرایی»
پس از اجرای بی نظیر مهرشاد، بحیرایی قطعه ای را اجرا کرد که نصرتی به حفظ عالی ریتم در طول اجرا و به عدم هماهنگی شعر و ملودی اشاره کرد و به تنظیم قطعه، امتیازی میانی داد. عاملی نیز از ترانه سرای قطعه تشکر کرد و انتظار داشتند که ترانه بر روی ملودی نوشته شده باشد همچنین به داشتن ته مایه های عارفانه و شاعر بودن ترانه سرا اشاره کرد و به ترانه نمره متوسط رو به بالا را داد. در پایان حاجیلی بالاترین نمره را به ریتم و خوانش درست وی داد. 

معرفی آلبوم «مهرشاد انصاری» به همراه اجرای او
انصاری از انتشار آلبومش با نام «یه آرزو» خبر داد که در پانزدهم همین ماه پخش خواهد شد. وی همچنین قطعه «حسود» از «ایرج رزمجو» را که در آلبوم «یه آرزو» نیز قرار دارد، را اجرا کرد.
اجرای «مرتضی پالیزدار»
پالیزدار قطعه ای شاد و ریتیمک از ساخته های خودش با ترانه ای از «محمد کاظمی»  را اجرا کرد. این اجرا با انتقاد گلایه امیز نصرتی همراه بود چراکه از نظر وی تمام کسانی که ملودی را خودشان می سازند به این بخش که مهم ترین بخش است اهمیت نمیدهند و ملودی را در اولویت سوم قرار میدهند و تلفیق شعر و موسیقی را ناصحیح دانست. عاملی درمورد ترانه افزود که این جزو ترانه های خوب ترانه سرا نیست و ترانه های موسیقی ریتمیک، ساده است اما نباید سهل باشد و باید در حین سادگی ضربه ای داشته باشد. حاجیلی نیز به نداشتن علم موسیقی در خوانندگان پاپ اشاره کرد و لازمه خوانندگی را داشتند علم موسیقی دانست.
اجرای «پاکان»
پاکان که پیش از این هم در دوره قبلی آکادمی هزار صدا حضور داشته؛ در سری جدید، قطعه «بی وحشت» را از سروده های «مرجان زنگنه» با ملودی «شهاب مظفری» و تنظیم «انوش تقوی» اجرا کرد. عاملی به قوت ترانه اشاره کرد و گفت یک جاهایی دوگانگی در زبان وجود دارد. نصرتی نیز اعلام کرد این قطعه را قبلا شنیده است چراکه این کار در فضای مجازی پخش شده بود و ملودی کار را خوب خواند و گفت: همین که جمله اول ترانه در ذهن میماند، خیلی خوب است اما در ادامه گمشدگی در واژه ها وجود دارد که نمیگذارد ملودی جان بگیرد. حاجیلی نیز به وی پیشنهاد داد که آلبومش را منتشر کند چرا که در این زمینه موفق خواهد بود.
اجرای دو قطعه از پسر مرحوم ناصر عبداللهی 
با اعلام حضور «نامی» پسر مرحوم «ناصر عبداللهی» در سالن، صدای تشویق حضار فضای سالن را فرا گرفت. نامی به همراه «رامین عبداللهی» بر روی صحنه آمد و یک قطعه جنوبی را در ابتدا اجرا کرد اما قسمت اصلی برنامه در قطعه دوم بود و اجرای قطعه معروف «راز» با صدای پسر مرحوم ناصر عبداللهی که با همراهی حاضرین همراه بود و این اجرا با استقبال خوبی از سوی حضار همراه بود که قسمتی از آن را مهرداد نصرتی با نامی همخوانی کرد.
امید حاجیلی بهترین دوران فعالیتش در موسیقی را همان چهار سال همکاری اش با مرحوم ناصر عبداللهی خواند.
اجرای «محمد شیرازی»
شیرازی آخرین شرکت کننده آکادمی، قطعه «ترن» از سروده های «صدف صادقی» و ملودی «مرتضی لطفی» را اجرا کرد. حاجیلی مهم ترین هدف را بیزینس خواند و گفت اگر بخواهید در این راه ادامه بدهید باید این موضوع را درنظر بگیرید و اینگونه سبک ها قدیمی است و نکته منفی اجرای وی را در نفس گیری اش بیان کرد. عاملی ترانه کار را بهترین ترانه این برنامه اعلام کرد و نصرتی که جنس صدای شیرازی را دوست داشت به وی اعلام کرد که تمام مقیاس ها را دارد اما سبک خوانش اش شبیه به کارهای تلوزیون است.
رونمایی از قطعه «اهورا ایمان»
نصیری در ابتدای این بخش از قطعات معروف با صدای خوانندگان مشهوری نام برد که تمام آنها از سروده های «اهورا ایمان» بود. در پایان معرفی وی از قطعه «گله دارم» اهورا ایمان رونمایی شد که این قطعه سال گذشته منتشر شده بود و در این برنامه با تنظیم جدیدی توسط «علیرضا ظریف» مجددا پخش شد.
اجرای افتخاری «مهرداد شهسوار زاده»
«مهرداد شهسوار زاده» قطعه «بلاتکلیف» را اجرا کرد که مورد استقبال قرار گرفت و حسن ختام اجراهای این برنامه بود.
نتایج کارشناسی
نفر سوم:  افشین آوید
نفر دوم: شیرازی
نفر اول: پاکان
حواشی های آکادمی هزار صدا
«استاد محمدعلی بهمنی»، «اهورا ایمان»، «سعید کریمی»، «حامد صوقی پور»، «فروغ بهمن پور»و «تقدسی» از جمله هنرمندان حاضر در سالن بودند.
گفتنی است در سال ۸۲ مرحوم ناصر عبداللهی برای اولین بار و آخرین بار تیتراژی را برای سریال «خاکستر باد» به همراه «مهرداد شهسوار زاده» خواندند که از ترانه های «اهورا ایمان» بود که به دلایلی این کار زیاد شنیده نشد.

در ادامه ببیننده چند سکانس از نگاه دوربین «امین باقری» باشید
انتهای خبر/اختصاصی موسیقی ایده آل


انتهای خبر/اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.