موسیقی ایده آل: میلاد فرهودی سال ها است حضور اثرگذار و پررنگی در حوزه صدابرداری، میکس و مسترینگ دارد. همیشه با حساسیت خاص خودش فعالیت کرده و هیچ وقت از استانداردهای این عرصه دور نشده است. در ادامه گپ و گفت کوتاهی با او داشته ایم که خواندنش خالی از لطف نیست.

به نظر شما اگر تنظیم کننده خودش کار میکس را انجام دهد چقدر به بهتر شدن اثر کمک کرده است؟

اگر تنظیم کننده تا حدودی میکس بداند، نسخه بهتری را برای میکس به میکس‌من می دهد. آزمون خطاها را خودش انجام می دهد. اما اگر تنظیم کننده کاملا میکس بداند، می تواند زمان میکس کردن تنظیم را می تواند دستکاری کند و میکس خوبی را انجام دهد. اما هستند کسانی که هم تنظیم هم میکس را انجام می دهند و کار در نهایت از استاندارد دور است.

تنظیم و میکس هر دو یک حرفه تخصصی است. آیا یک نفر می تواند در هر دوی این حوزه ها در حدی باشد که بتواند در نهایت اثر خوبی را ارائه کند؟

بله در ایران داریم افرادی را که در هر دو حوزه جایگاه خوبی پیدا کرده اند. تلاش کرده اند و به نتیجه مطلوب رسیده اند.

گاهی شاهد هستیم که یک خواننده اگر با دو نفر متفاوت در حوزه میکس و مسترینگ همکاری کند، صدای او در دو اثر با هم فرق دارد. دلیل آن چیست؟

واقعیت میکس و مسترینگ این است که پنجاه درصد علم است و پنجاه درصد سلیقه. اگر قرار باشد یک تئوری باشد و همه از آن پیروی کنند، فرقی بین صدابرداها و میکس‌من ها باقی نمی ماند. این تمایز سلیقه ای است. خواننده هم طبیعتا با کسی همکاری می کند که به سلیقه اش نزدیک‌تر باشد.

WhatsApp Image 2022-08-12 at 10.57.01 AM

با توجه به تجربه شما تا امروز، خود خواننده ها چقدر به کیفیت و جنس صدای خود در آثارشان توجه می کنند؟

حدودا پانزده سال پیش وسواس خواننده ها خیلی بیشتر بود. با تغییراتی که در کل پروسه پیش آمده د،رصد این وسواس کم شده است. قبلا ملوداین خیلی جدی نبود و بیشتر تمرین می کردند. الان با حساسیت کمتر پشت میکروفون می روند.

آیا یک نفر می تواند در سبک های مختلف موسیقی به میکس و مستر بپردازد؟ یا هر سبک مثلا پاپ یا سنتی باید به شکل تخصصی میکس شود؟

ژانرهای مختلفی وجود دارد. اگر بخواهم بگویم همه ژانرها را یک نفر عالی میکس می کند کمی از واقعیت دور است چون به سلیقه فرد بستگی دارد. من شخصا آثار ارکسترال، الکترونیک و راک را بیشتر دوست دارم تا سنتی. می توانم میکس کنم اما شاید آن اتفاقی که دوست دارم بی‌افتد در نهایت رخ ندهد. البته شاید باشند کسانی که سبک های مختلف را میکس کنند و در نهایت خروجی قابل قبول باشد.

در آخر چه صحبتی دارید؟

حرف آخر در این گفت و گو شاید یک آرزو باشد. امیدوارم که خیلی چیزها درست شود و یکی از آن‌ها موسیقی است. موسیقی نباید نادیده گرفته شود یا ارزش کمی برایش قائل شوند. در همه جای دنیا موسیقی یک صنعت جدی است و خیلی وسیع است. اما اینجا عملا در حال از بین رفتن. ضعیف و ضعیف‌تر می شود و امیدوارم این شرایط تغییر کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published.