موسیقی ایده آل – رویا صبح صدق : رضا خضری خواننده بسیار خوب و خوش صدای کشورمان است که چندی پیش نخستین آلبوم رسمی اش را با نام « یاقوت ۲۷ » در بازار موسیقی کشورمان منتشر کرد ؛ وی در این آلبوم با افراد شناخته شده ای چون « بابک جهانبخش » ، « زانیار خسروی » ، « علی بحرینی » و … همکاری داشته است ؛ پای صحبت های او نشستیم و گفت و گویی را با او انجام دادیم که ماحصل آن را در ادامه می خوانید : 

در ابتدای مصاحبه کمی در مورد کارنامه کاریتان بگویید.

سال ١٣٨۶ اولین کارم به صورت تک آهنگ را با همکاری افشین محسنى منتشر کردم،دومین کارم را با آهنگسازی بابک جهانبخش و تنظیم پوریا حیدرى و سومین کارم را نیز با همکاری زانیار خسروى و ترانه خانم ترانه مکرم منتشر کردم.

 

آیا تحصیلات آکادمیک در زمینه موسیقى داشتید؟

تحصیلات دانشگاهى در زمینه موسیقی نداشتم اما بصورت آکادمیک از همان سال اول که واردموسیقى شدم با آقاى کامران مشیرى از راه رفتن تا حرف زدن و طرز لباس پوشیدن را به من آموختند و در کنار آقاى همایون هدایتى که استاد صداى من بودند موسیقى را فراگرفتم.اما الان به این صورت نیست که همه براى خوانندگى باید تحصیلات موسیقى داشته باشند،اکثرا به صورت هوشى در زمینه موسیقى کار می کنند؛اما براى حرفه اى بودن باید دوره هایى گذراند تا متوجه ضعف هاى موجود شد،ولى خب یک عده اى هم هستند دانشکده موسیقى رفتند و کنسرتوار درس خوانده اند  .

 

برنامه ریزیتان برای انتشار آلبوم بعدى چیست ؟

راستش فعلا در فکر تولید آلبوم نیستم،در حال حاضر بیشتر به فکر تولید تک ترک هستم که به صورت مجاز منتشر خواهند شد.

آیا تصمیمی برای تغییر دادن سبک کارى خود دارید؟

بله دوست دارم سبک کارى خودم را به سمت سبک موسیقى(کلاسیک شرقى)تغییر دهم،ولى در واقع این سبک منسوخ شده است.

 

این سبک کلاسیک شرقى به چه صورت است و در آن از سازهایى استفاده میشود؟

۴/۴هایى که،در واقع پیانو و ویالون ساز هاى اصلى هستند که در این سبک به کار میروند و داراى ریتم هاى کند و کشش میباشد و صداى خواننده رو نشان داده می شود،اما اتفاق بد یا خوبى که افتاده است این است که امروز دیگر به صداى خواننده کارى نداریم و موزیکمان باید خوب باشد.چیزى که بعد از فوت مرتضى پاشایى متوجه شدم،این بود که یک بچه ٣ساله قطعات آقاى پاشایى را حفظ است،پس یعنى مخاطب ما از بچه ٣ ساله شروع میشود تا به بعد…بچه ٣ ساله کلاسیک را بلد نیست یعنى در وقع به گوشش چیزى که آشناست، ریتم و شعرهاى آسان است؛و الان متاسفانه مخاطبین ما دنبال شعر هایى هستند که تصویر دارد. مانند مقایسه فیلم هاى مسعود کیمیایی با خانم میلانى ؛ شما باید دو،سه دفعه فیلم هاى آقای کیمیایى را مشاهده کنى تا متوجه آن شوی.

 

 موسیقى ایران چقدر با استاندارد هاى جهانى فاصله دارد؟

فکر می کنم که کم کم در حال نزدیک شدن به استانداردهای جهانی هستیم،اتفاق خوبی که در حال رخ دادن است این است که در حال حاضر موسیقى یک قطعه تاثیر فراوانی را در شنیده شدن آن دارد ، یعنى موسیقى خوب با تنظیم خوب و در آخر از همه مهم تر میکس و مستر خوب .

 

بیشتر با استفاده کردن از ساز هاى زنده موافق هستید یا الکترونیک؟

من دوست دارم در کارهاین از سازهاى زنده استفاده کنم ولى یکسرى از سازهاى زنده دیگر خیلی استفاده شده اند مثل،ویالون یا پیانو . به نظرم این روزها تلفیق سنتى با الکترونیک جواب میدهد.

 

بزرگترین هدف کاریتان چیست؟

دوست دارم آثاری تولید کنم که ماندگار باشند و مردم با قطعاتم خاطره داشته باشند.

 

به نظرتان اولین آلبومتان (یاقوت ٢٧) که چندی پیش منتشر شد ، چقدرتوانست مخاطبین را راضی کند؟

من فکر میکنم این آلبوم چیزی در حدود ۵٠ درصد موفق بوده است.

آیا در این آلبوم از موزیک کاور شده استفاده کردید؟

نه اصلا این کار را انجام ندادم،ولى با کاور کردن موافقم البته کاورى که از ورژن اصلى قوى تر باشه،مثل یکی دو اثر از کارهای محسن یگانه که از آهنگ هاى ترکیه اى کاور کردند ولى واقعا از خواننده هاى ترک کار بهتر کاور شده و خیلى خوبه اجرا کردند.

 

استایل یک خواننده چقدر در کار او تاثیر خواهد داشت؟

خیلى،من خودم ١۴۵ کیلو بودم . از وقتى که آلبومم مجوز گرفت،سه ماه فرصت داشتم که وزنم شد ١١۵ کیلو و روزی که  استارت کار موزیک رو زدم ٧۵ کیلو بودم و بعد به علت دلایلى که اصن دوست ندارم در موردش صحبت کنم و خاطرات خوبى ام نبود و به علت سیستم عصبى به این اضافه وزنم رسیدم  .

 

براى گرفتن مجوز در ارشاد با مشکل خاصی مواجه شدید؟

حدود ۴ سال به مشکل بر خوردیم ولى در دولت جدید درست شد  .

 

تک آهنگ جدیدتان چه زمانی منتشر خواهد شد ؟ در این قطعه با چه افرادی همکاری خواهید داشت ؟

بعد ایام محرم و صفر تولید منتشر خواهد شد و در این قطعه با سمانه بابایى و بنیامین ولى نژاد همکاری داشته ام.

با بابک جهانبخش کار دیگرى در دست تولید ندارید؟

خیر،با بابک جهانبخش فقط  یک کار داشتم،ایشان در حال حاضر وقت کار ساختن را ندارند،و به نظر من اگر یک خواننده کار خوب داشته باشد براى خودش آن کار را انتخاب میکند، من زمانی با بابک جهانبخش کار کردم که آلبوم(no name)هنوز پخش نشده بود، همچنین با زانیار خسروى

 

در ایران چقدر به خوانندگى بها داده میشود؟

آن چیزى نیست که حق یک خواننده باشد،یا اینکه آن چیزى نیست که ما از آن ها توقع داریم.

 

فکر میکنید مشکل ریشه اى موسیقى ایران چیست؟

کسانى که سواد موسیقى ندارند در حوزه موسیقى زیاد هستند مثل خود من ! ولى کسانى که سواد موسیقی دارند صداى خوبى ندارند،سواد آهنگسازى دارند یا نوازنده خوبى هستند.

 

یک خواننده ی خوب برای بهتر شدن حرفه اش چه کارهایی را باید انجام دهد؟

کارهایش را روى برنامه ریزى پیش ببرد،زمان پخش آهنگ ها فصل خاص خودش را دارد،شما نمیتوانید در فصل زمستان موزیک هایى با سبک ترنس در ماشین گوش کنید چون احتمال تصادف کردن وجود دارد.  حتى رنگ هایى که در فصل زمستان در اطرافمان می بینیم رنگ هاى سرد هستند . پس نوع موسیقى هم باید از نوع آرامش بخش باشد. ما مولودى هایى داریم که من اسمش را ملودى هاى رو مبل گذاشتم ! شما هیچ وقت نمیتوانى روى مبل آهنگ دنیا دیگه مثل تو نداره را بخوانى ! ولى میتوانى یک قطعه از فریدون فروغى،رضا صادقى،حمید حامی و نیما مسیحا بخوانى،زمانى یک هنرمند موفق است که بتواند ملودى هاى این چنینى خلق کند.

 

برنامه تان برای کنسرت و اجرای زنده چیست؟

من کاملا آدم واقع بینى هستم،اگر بتوانم، براى آلبوم دوم و سوم کنسرت برگزار خواهم کرد، این یک واقعیت که الان من اگر کنسرتى برگزار کنم تماشاچى و مخاطب زیادى نخواهم داشت،خیلی از دوستان در حال انجام دادن این کار هستند و میبینیم که مخاطب زیادی ندارند.پر کردن سالن خیلى سخت است !

به نظر شما در ایران مافیاى موسیقى وجود دارد؟

صد در صد،نه تنها در موسیقى بلکه در همه زمینه ها مافیا وجود داره،حتى در قسمت پخش آلبوم هم مافیا وجود دارد و من این موضوع را تجربه کردم.

 

در پخش آلبوم با مشکل روبرو شدید ؟

من در حال حاضر با شرکت پخش به مشکلاتى بر خوردم،چون قرار بود از آلبوم من سى هزار نسخه وارد بازار شود، در صورتی ده هزار نسخه وارد بازار شده است و قرار بر این است که دوباره بعداز محرم و صفر بیست هزار نسخه دیگر وارد بازار شود،که در مورد این موضوع نمیتوانم کسى را مقصر بدانم، من از مدیریت شرکت نت هشتم از آقاى بکرانى راضى هستم،اگر هم کمبودى بوده مقصرش خودمانیم و نت هشتم کارش رو خوب انجام داده است.

 

از اجراهاى زنده اى که داشته اید برایمان بگویید ؛ اولین دفعه ای که به روی صنه رفتید چه احساسی داشتید ؟

و در مورد اجرا اولم می توانیم بگویم که سال ١٣٨۴ یا ١٣٨۵ بود که از من برای اجرا بر روی استیجی که در واقع برای اجرای آقای رضا صادقی در پارم رازی تهران طراحی شده بود حضور پیدا کنم. بعد از اجراى آقاى صادقى که مردم هم دیگر رفته بودند،من به روى استیج رفتم. بعد از اجرا به دوستانم گفتم که روزی به روی این صحنه خواهم آمد و اجرا خواهم کرد. در آن زمان دوستانم به حرف من خندیدند،تا این که گذشت و رسید به سال ١٣٨۶ که در آن زمان کارهاى من در حال پخش شدن بود،با من تماس گرفتند و از من براى اجراى روى همان استیج پارک رازى درخواست کردند و این موضوع جالب ترین اتفاق زندگى من بود و این قشنگترین تجربه استیج من است.

 

چه مشکلاتى بر سر کار یک خواننده وجود دارد؟

مشکلات زیادى وجود دارد،ولى اگر این مشکلات وجود نداشته باشد این کار قشنگ نخوهد شد ! این قوانینى که در حال حاضر وجود دارد اگر نباشد وضعیت موسیقی کشورمان خیلى بدتر خواهد شد، به نظر من خیلى خوب است که یکسرى چهارچوب هایى در موسیقى ما وجود دارد،ماننده مقایسه آلبوم مجاز و جدید على عبدالمالکى با کارهاى قدیمشان که مشخص است خیلى تفاوت کرده و موسیقى سال ٩۴ عبدالمالکى از استاندارها و سلیقه خاصى برخوردار است.

اگر با این تجربه اى در حال حاضر دارید به سال هاى گذشته برگردید چه کارهایى انجام می دهید که در گذشته انجام ندادید؟

من سعى میکردم از کسى که در زمینه موسیقى تجربه فوق العاده اى دارد در کنار خودم داشته باشم و از تجربیاتش نهایت استفاده را بکنم که دیگر زمان براى تجربه کردنش صرف نکنم،ولى متاسفانه کسانى که تازه در حال شروع موسیقی هستند دوست دارند همه چیز را خودشان تجربه کنند و اگر ندانسته هایى که حاصل تجربیات است را در اختیارشان بگذاریم خیلى برایشان مهم نیست و فکر میکنند می خواهیم به آن ها کلک بزنیم.

 

خواننده هاى مورد علاقه تان چه کسى است؟

خواننده هاى مورده علاقه من حمید حامى،بابک جهانبخش و مسعود امامى هستند که جزء خواننده هایى هستند که واقعا خوب میخوانند و احساس دارند و در کل کار هاى خوب را گوش میدهم.

 

کدوم یک از هنرمندان از دوستان صمیمیتان هستند؟

٩٠ درصد هنرمندان جزء دوستان صمیمى من هستند،چون من گروه تهیه و تولید موسیقى بنام(سُل) را دارم که از سال ٨٩  این گروه مشغول فعالیت است.

در کنار حرفه خوانندگى چه کار دیگرى انجام می دهید؟

واردات کاغذ 

 

خانوادتان با خواننده شدن شما مشکل نداشتند؟

چرا،اولش همه حتى تهیه کننده به من می گفتند این کار ر انجام نده،ولى الان مادرم و بقیه خیلى تشویقم میکنند، حتى مادرم منتقد خیلی خوبى هستند،و انتقاد کردن به نظر من از تعریف کردن خیلى سازنده تر و بهتر میباشد . من تعریف شنیدن را زیاد دوست ندارم  چون پیش بردى در بهتر شدن کار ندارد.

 

نظرتان در مورد قانون کپى رایت که در ایران وجود ندارد چیست؟

این قانون نیست و ما اگر بخواهیم قفلى روى سى دى بگذاریم که نشود از روی آن کپی کرد، میتوانیم این کار را انجام دهیم.البته بستگى دارد اثر هنرى تهیه کننده داشته باشد یا نداشته باشد.

ما باید کار تبلیغات را به طور صحیح انجام دهیم،در واقع ما کار خوب میسازیم و بهترین عوامل را دور هم جمع میکنیم ولى به قسمت تبلیغاتش اهمیت نمی دهیم،خواننده اى که با من مجوز گرفت کار زیبایى در حیطه تبلیغات انجام داد . پنج هزار تیراژ سى دى زدند،بیست هزارتا پوستر ! من انقدر که پوستر هاى این هنرمند را دیدم آلبوم هایشان را ندیدم،و این  فکر عالی است.

 

قصد تولید نماهنگ را ندارید؟

فعلا تصمیم قطعى ندارم،باید بر روی آن فکر شود چون نمیشود هرکارى را تولید کرد.

آیا به کار کردن در سطح بین المللى فکر کردین؟

تا به حال به این موضوع فکر نکردم،ولى همیشه دوست داشتم در ایران کار کنم،با این حال که موقعیت رفتن از ایران را داشتم این کار را نکردم،معتقدم کارى را که اینجا میتوان انجام داد راچرا در خارج از کشور انجام دهیم،اینجا مردم مرا میشناسند من دوست هایى دارم که در خارج از کشور فعالیت میکنند اما کسى نیست که آن ها را بشناسد.

 

در ایام سکوت موسیقى ماه های محرم و صفر،در حال انجام چه کارهایى هستید؟

در حال میکس و مستر تک آهنگی هستم تحت عنوان «گاهى وقتا» که ترانه سرای این اثر سمانه بابایى هستند و با تنظیم و میکس و مسترینگ بهادر ولى نژاد است که کلا کار به صورت الکتریک است و بعد از ایام محرم صفر پخش خواهد شد

 

و حرف آخر؟

موسیقى با تصویر معنا پیدا میکند ؛ مثل آهنگ دلم گرفته از حمید حامى در  فیلم سام و نرگس این موسیقى همراه با تصویر جون می گیرد . اگر مسئولین بتوانند شبکه ای را براى پخش موزیک ویدیو ها به صورت مجاز راه اندازى کنند خیلى اتفاقات خوبی خواهد افتاد و اگر همین شبکه را داشته باشیم مطمئنا گرایش هیچ هنرمندى به سمت شبکه هاى ماهواره اى نخواهد رفت.

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.