موسیقی ایده آل – دلارام بهرام پور : عمران فروزش متولد ۱۳۶۲ از شاگردانِ استاد باقر لاله و کامبیز گنجه ای مسلط به نوازندگی سازهای کوبه ای که از سال ۱۳۸۱ به طور حرفه ای نوازندگی خود را آغار کرد ، در گفتگو با موسیقی ایده آل به سوالات ما این گونه پاسخ داد :

-در حال حاضر به طور رسمی با کدام گروه موسیقی همکاری رسمی دارید؟

امسال بطور رسمی با گروه های میراث و قاصدک و شرقی فعالیت میکنم .

 

-به نظر شما درکشور ما جایگاه یک نوازنده آن هم از نوع سنتی به چه گونه است؟

بنظرم خوب است حتی شاید خیلی خوب است،به هرحال هر نوازنده ای بخواهد به طور حرفه ای در حیطه موسیقی کار کند به جایگاه خوبی خواهد رسید ، خوشبختانه مردم ما برای هنر و موسیقی ارزش خاصی قائل هستند اما بحث ارگان ها جداست ؛ خیلی وقت ها و خیلی از مکان ها به ما لطف داشتند اما خب در خیلی از موارد هم کم لطفی هایی شده است ، در کل حمایت ها ۵۰-۵۰ بوده است ولی بازهم ذکر میکنم اگر نوازنده ای چه در بخش پاپ و چه در سنتی بطور حرفه ای کار کند قطعا می تواند اهمیت لازم را جذب کند.

– اشاره کردید که با گروه میراث در حال فعالیت هستید ، در مورد اهداف کلی این  گروه کمی توضیح دهید؟ و چکیده ای از برنامه های پیش روی این گروه را ذکر کنید؟

گروه میراث همان طور که از نامش پیداست سعی بر حفظ میراث کشور دارد و در عمده ی ترانه هایش از اشعار فردوسی و حضرت مولانا و حافظ استفاده میکند و در آلبوم جدید « گوهر افشان » نیز چند قطعه از از اشعار فردوسی را در قالب شاهنامه خوانی در فرهنگسرای نیاوران اجرا کردیم . در این البوم آرش قاسمی تنظیم ها را برعهده گرفته و بازهم از شعرای نامی ایران استفاده شده است و تا کنون در تمام برنامه های داخل و خارج از کشور استقبال خوبی به عمل آمده است.

 

-مخاطبان موسیقی فعالیت های شما را در گروه قاصدک فراموش نخواهند کرد ، سرنوشت آن گروه چه شد ؟ کماکان پابرجاست؟

بله با قاصدک همچنان در حال تمرین و فعالیت هستیم ، بالاخره یک‌نوازنده دوست دارد سبک های مختلف را کار کند و تجربه کند و این‌ مستلزم کار در گروه های مختلف است که این موضوع در مورد من نیز صدق می کند و با قاصدک هم همچنان در حال فعالیت هستم ، خداروشکر با این گروه در بانکوک و بسیاری ‌دانشگاه های خارج از کشور اجرا داشتیم که استقبال خوبی شد و احتمالاً اواخر دی ماه امسال اجرا خواهیم داشت .

 

-شما از سال ۱۳۸۱ تا کنون تدریس و نوازندگیِ حرفه ای را در پیش گرفته اید بنظر شما از آن موقع تا کنون چقدر اوضاع موسیقی تغییر کرده است؟

خیلی ، ما الان در فصل تغییر هستیم و با وجود تمام سختی ها و موانع میبینیم که افرادی در حال تلاش هستند و همه ی اینها دقیقا عشق و علاقه ی نسل جوان ما به موسیقی است. البته اگر در هر کاری عشق نباشد قطعا نتیجه نخواهد داد.  در آموزشگاه هایی که هنرجویی با سن کم استیج را تجربه  میکندقطعا به اتفاقات خوب خواهد رسید حتی خودِ من واقعا زحمت کشیدم و روی سن های کوچک رفتم ولی همیشه به سن های بزرگ فکر میکردم و البته هنوز هم به خودم گوشزد میکنم که جایگاه من اینجا نیست و بازهم باید در حال رشد باشم.

در حال حاضر همه در حال تلاش هستند  و در واقع موفقیت در غیر این صورت‌ممکن نیست و ما هرجای دنیا رفتیم به واسطه ی اجرای موسیقی ،وقتی ساز زدیم مورد توجه بودیم و این یعنی موسیقی ما در جایگاه خوبی قرار دارد ، اما خب کم و کاستی هایی هم وجود دارد  که از موانع کار ماست مثلا در خیلی از شهر ها ما هنوز سالن مناسب برای اجرای موسیقی نداریم و امثال این مشکلات.ولی با این همه روند‌خوبی را در پیش گرفته ایم.

-اقای شهبازیان در مصاحبه ای گفتند:«این روز ها موسیقی به دست دلالانی اجرا‌ میشود که تجربه ی موسیقی ندارند» نظر شما راجب به این حرف چیست ؟ موافق هستید یا مخالف؟

درست است ، خیلی ها زحمت کشیدند و نفعی نبردند و خیلی ها یک شبه به نتیجه رسیدند برای مثال درست نیست اساتید ما،همان کسانی که تعداد زیادی موزیسین تحویل جامعه دادند روزگار خوبی نداشته باشند ولی افرادی که فعالیت های خیلی سطحی داشتند اتفاق های خوبی برایشان رخ دهد. میتوانیم اسم این مسائل را یک جور مافیا بگذاریم . در واقع معلوم نیست از چه طریقی به این موفقیت ها دست پیدا کرده اند.

به هرحال با حرف ایشان موافق هستم ولی هر انسانی که زحمت میکشد قطعا باید جایگاه خودش را هم داشته باشد و واقعا کم لطفی است که استادانی هنوز فکر تهیه کردن پول اجاره خانه باشند ولی باشند ادم هایی که شبانه به عرش اعلا برسند. هرچند شکل موسیقی ما و خواسته های مردم ما نسبت به گذشته تغییر کرده برای مثال الان اگر گروه دنگ شو یا چارتار کنسرتی برگزار کنند بلیط هایشان به سرعت به فروش میرسد ولی چند سال پیش سلیقه ی مردم این چنین نبود و این اتفاق نمی افتاد چون بطور کلی حتی نگاه ها هم تغییر کرده است.

 

-بنظر شما حالا با این تغییر برآورده کردنِ انتظارات مردم سخت تر نشده است؟!

درست است، شاید سلیقه ی مردم نسبت به دهه های ۷۰ و حتی ۸۰  تغییر‌کرده است و منِ نوازنده یا آهنگساز هم علاقه ی خاص خودرا داشته باشم و بخواهم به آن شکل فعالیت‌کنم ولی خب چون ما برای مردم کار میکنیم باید سطح سازی کنیم و ۵۰-۵۰ عمل کنیم که هردوجانب را داشته باشیم که از سیاست های کاری ماست و دقیقا ما درکنسرت ها سعی میکنیم سلیقه ی مخاطب را پاسخگو باشیم .

 

-شما در البوم گوهر افشان و خیام فعالیتتان به چگونه است ؟

نوازندگی تنبک را در البوم گوهر افشان به عهده داشتم ولی در آلبوم خیام به عنوان نوازنده ی ساز های کوبه ای فعالیت میکنم

 

– فیدبک های این البوم (میراث)به آن شکلی که پیش بینی میکردید شد ؟

به صورت‌محدود بله فیدبک های خوبی داشته  تا به اینجا ولی هر البومی برای اینکه نتیجه اش مشخص شود نیاز به زمان هم دارد

 

-یعنی اتفاقی‌که میخواستید و انتظار داشتید برایش افتاد؟

 اگر بخواهم واضح بگویم نه ، راستش آلبوم خوب فروش رفت حداقل در شهر کتاب هایی‌که من در جریان هستم ولی خوب آلبوم گوهر افشان‌ یا گوهر افشان نام ها ، نیاز به پخشِ خوب هم دارند‌ و دقیقا برای دیده شدنِ یک آلبوم نیاز به تبلیغات خوب هم وجود دارد.

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

One Response

  1. sina

    سلام لطفاً با گروه دنگ شو هم مصاحبه کتید  

    خیلی بچه های بافرهنگ وخوبی هستند 

    اصلاً هم اهل تبلیغات و زدوبند برای خودشون نیستند

    شنیدیم که این بچه ها هم که خیلی برای موسیقی کشورمون زحمت کشبدند ممنوع الکار شدند 

    پاسخ دادن

Leave a Reply

Your email address will not be published.