موسیقی ایده آل – نگار رحیمی : علی رهبری متولد سال ۶۲ است و موسیقی را از سال ۸۰ با نوازندگی پیانو آغاز کرده است. وی در ابتدای کار در استودیوی کوچکی که داشت به ساخت ملودی و تنظیم مشغول بود . همچنین وی در آن سالها در کنسرتهای ارگانی رهبر ارکستر “حمید حامی” و “نیما مسیحا” را بر عهده داشته است. آرین بهاری متولد مرداد سال ۷۰ است و از سال ۸۸ وارد عرصه ی موسیقی شده است. در ابتدا فعالیتهای زیرزمینی داشته که نهایتا با استعداد و ذوقی که در او نهفته بود این هنرمند بسیار جوان توانست با همراهی علی رهبری و مهران عباسی گروه پازل راتشکیل دهد. به بهانه ی کنسرت ۱۰ دی ماه این گروه گفت و گویی را با آن ها انجام دادیم که آن را در ادامه می خوانید :

 

گروه پازل از چه زمانی شروع به کار کرده ودر ابتدا با چه کسانی آغاز شده ؟

– شهریور سال ۹۰ بود که این گروه  ۳ نفره در ابتدا با علی رهبری ، آرین بهاری و مهران عباسی شروع به کار کرد و در ادامه با جدا شدن مهران عباسی به گروهی ۲نفره تبدیل شد.

نخستین باری که گروه پازل به روی استیج رفت چه زمانی بود؟

– مصادف بود با روز رونمایی اولین آلبوم گروه پازل به نام “قایق کاغذی” و این حس را هیچ کدام از دوستانی که در عرصه ی موسیقی فعالیت داشتند، تجربه نکرده اند. دلیل محکمی که پازل برای این حرف دارد این است که ، همه ی دوستانی که اولین استیج را تجربه می کنند برای مردم عام برگزار می شود و بعد از این تجربه برای افراد مهم و مطرح جامعه اجرا می گذارند. البته در قالب مهمان ویژه در برنامه کنسرتها. اما خوشبختانه چون اولین اجرای ما در فضای باز برج میلاد بود و میهمانان برنامه همه از خوننده ها،تنظبم کننده ها و نوازنده های خیلی مطرح کشورمان بودند ، ما این افتخار و داشتیم که بتوانیم با اکثر آنها همکاری داشته باشیم.البته این شرایط و اجرا بیشتر برای پازل هیجان موسیقی دارد تا هیجان و احساس شخصی و درونی.

روند کاری گروه پازل در آینده به چه صورتی خواهد بود؟ آیا قصد انتشار آلبوم های بیشتری را دارد؟

در حال حاضر دو قطعه آماده انتشار داریم که تا قبل کنسرت منتشر خواهد شد و از مدت ها قبل برای آن برنامه ریزی شده که فضای آن کاملا متفاوت بوده و به شکلی نبوده که به یکباره در موردش تصمیم گیری شده باشد.در مورد قصد انتشار آلبوم باید بگوییم که هنوز به نتیجه قطعی نرسیدیم که بخواهیم در آینده آلبوم منتسر کنیم یا بصورت تک آهنگ فعالیت کنیم، این مسئله چیزی است که هنوز در حال فکر روی آن هستیم . ممکن است که آلبوم یک سورپرایز باشد .

گروه پازل چند سالی است که در حال فعالیت است، با این تجربه ای که در اختیار دارد فضا و حال موسیقی کشور را چه طور میبیند؟

– علی رهبری : البته من در مورد موسیقی پاپ میتوانم توضیح بدم. من احساس می کنم که موسیقی پاپ در ایران در حال پوست انداختن است و من به عنوان خواننده و آهنگساز معتقدم که این پوست انداختن همان چیزی است که لمس میشود. این را از روی موسیقی ای که در بازار هست و انتخابهای مردمی میتوانیم درک کنیم و این اصلا چیز بدی نیست.

 

 تا به حال با کدام یک از هنرمندان کار کردیند و کار با کدوم یک از آن ها را ترجیح می دهید؟

– با همه هنرمندانی که کار کردیم علاوه بر اینکه هنرمندان خوبی هستند ، دوستان خوبی هم هستند. مثل اولین فعالیتمان با مرتضی پاشایی،محسن یگانه،رضا صادقی، علی لهراسبی، مهدی احمدوند،میثم ریاحی ، علی عبدالمالکی و خیلی از دوستان دیگر نوازنده. همچنین کار با علی رضا قمیشی فعلا  یکی از آلبوم هاییست  که در دست کار داریم.

اگر خوانندگی و موسیقی را به عنوان حرفه خود انتخاب نمیکردید ، در چه زمینه ای فعالیت می کردید ؟

– آرین بهاری : من خودم کار خوانندگی را دوست داشتم اما برای اینکه هزینه های مربوطه را با توجه به اینکه حمایتی هم نداشتیم ، اوایل برای درآوردن این هزینه ها کار تنظیم انجام می دادم اما بعد بصورت خیلی جدی زمانی که گروه پازل تشکیل شد به خوانندگی به طور جدی نگاه کردم. نکته ای که خیلی به آن علاقه دارم و نیاز به زمان و فرصت بیشتری دارد ترانه سرا بودن است.اگر در موسیقی نبودم قطعا ترانه سرا میشدم.

 

به ترانه سرایی اشاره کردید، آیا تا به حال در این زمینه فعالیتی داشتید بصورت ترانه یا دل نوشته ؟

– بله ، ما ۲یا ۳ تا از کارهایمان را خودمان نوشته ایم اما بعد از آن بیشتر به ملودی و تنظیم کارها اهمیت می دادم. اما به زودی چند کار جدید از ما منتشر خواهد سد که سوژه ترانه های آن ایده خودم است .

– علی رهبری : در جواب سوالی که پرسیدید باید بگویم که من خیلی وقت پیش رهبر ارکستر بودم و بعد به کار تنظیم مشغول شدم. اما به کار خوانندگی هم علاقه داشتم اما خب برای امرارمعاش به این کارها مشغول شدم.چون یک خواننده نیاز به میکس و تنظیم و خیلی چیزای دیگر دارد. این پازلی که الان شکل گرفته است و در آینده قراره به آن برسیم به واسطه ی تلاش بیشتر و بالا بردن کیفیت کار است. این نظم مطلوب و کیفیت کار است که زیر مجموعه ی موسیقی مردمی پسند است. اگر بخواهیم در مورد چنین موسیقی صحبت کنیم ، یک خواننده نیاز به همه ی این پارامترها دارد که بتواند یک احساسی را به وجود آورد.

 یک اشتباه بزرگی که اگر پازل به عقب برگردد آن را انجام نمی دهد چییست ؟

– اولا همه مرنکب اشتباه می شوند چون آدمیزاد اشتباه میکند. اما اگر بخواهیم خیلی صادقانه بگوییم این است که آلبوممان را تحت عنوان آلبوم مجاز باید زودتر پخش می کردیم . پازد دوست داشت که اگر تجربه فعلی را داشت ، به جای پخش در صحنه ی مجازی در فیلد رسمی این کار را می کرد.

اوضاع داخلی و روابط بین هنرمندان را به  چه صورتی میبینید ؟

– علی رهبری : ما خدارو شکر با هم خوب هستیم و مشکلی نداریم . من فکر میکنم در این چند وقته رابطه مان با آرین تبدیل به یک رابطه دوستی شده و این رابطه ی دوستی با دیگران باعث موفقیتمان در این حیطه شد.

اگر این همکاری و دوستی نباشد ، ماحصل کار چیز خوبی در نمی آید و مورد پسند مردم هم قرار نمیگیرد. از آن جایی که مردم ایران خیلی باهوش هستند و سریع حس را لمس می کنند.

 

در مورد سبکهایی که در حال حاضر در ایران هستند ، فکر می کنید تا سطح جهانی شدن چقدر فاصله دارند ؟

– آرین بهاری :

سبکهایی که در ایران است از نظر کلام ما به هیچ عنوان جهانی نمی شود اما اگر از نظر موسیقی به آن نگاه کنیم ، از نظر رقابت از آن ها عقب هستیم.

– علی رهبری:

بستگی دارد جهانی شدن و رقابت را در چه چیزی بدانیم . چون برای مثال هیچ کس نمیتواند مانند ایرانی ها روی موسیقی سنتی ایران کار کند. اما این دلیل بر جهانی شدن نیست چون به جز ایران کشور دیگری در این زمینه فعالیت نمیکند که بخواهد رقابتی در آن اتفاق بیفتد. اما در مورد موسیقی الکتریک و پاپ در صورتی بچه های ما با آن ها میتوانند رقابت کنند که بستر خوبی را برای آن فراهم کنند . اما متاسفانه خلاقیت در بچه های ما نیست چون نیاز به ریشه و بستری دارد که در بچه های موسیقی پاپ ایجاد نشده.چون این بستر مهیا نیست پس خلاقیتی هم پیش نمی آید. خارج از ایران از ایده جدید استقبال می شود تا نظر مردم جذب شود. اما در ایران همیشه باید سبکی باشد که مردم آن را قبول کنند.

برای بهتر شدن وضعیت موسیقی ایران چه باید کرد و آیا شما  قدمی در این زمینه برداشتید؟

– چیزی که خود ما همیشه دوست داشتیم این است که اگر قرار است موسیقی مردمی ارائه کنیم به شعور مردم توهین نکنیم.

اگر قرار است کنسرتی را اجرا کنیم حتما استاندارد هایی را مثل میکس و مستر دقیق ،  ارکستر و عوامل دیگر آن به طور دقیق انجام بگیرد و احساس در آن باشد. در واقع شعار ما “قهرمانی و شادی حلال است” . باید قدمی بطور جدی برای آن برداشت که زیر مجموعه آن می شود کار تمیز و با کیفیت ارائه دادن.

 

برخی بر این باورند که موسیقی الکترونیک روبه اتمام است. نظر شما در این رابطه چیست؟

– اتفاقا در حال شروع شدن است. خیلی ها به موفقیت رسیدند. این نوع از موسیقی هیچوقت از بین نمی رود. امروز metal می شود فردا progressive metal می شود  و بعد deep می شود ؛ درواقع از شکلی به شکل دیگری ارائه می شود.پس چون الان فرق کرده نمیتوانیم بگوییم که تمام شده است . ما در آلبوم  قایق کاغذی تلفیقی داشتیم با موسیقی الکترونیک  که در واقع چاشنی کار است.

معمولا گروه های موسیقی دوام زیادی نخواهند آورد، زمانی خواهد آمد که این اتفاق برای پازل باند هم صورت بگیرد؟

– علی رهبری : از دید من همانند مثالیست که برای موسیقی الکترونیک زده شد. در هر برهه زمانی برای نگه داشتن احتیاج به یک مدیریت دارد. این مدیریت اگر درست و مناسب باشد ، قطعا این اتفاق نخواهد افتاد. این مدیریت می تواند مربوط به من و آرین باشد و یا شخص مدیر برنامه و تهیه کننده کار.

گاهی ممکن است در حین کار گروهی  افراد به درجه ای برسند که ترجیح دهند به تنهایی کار را ادامه دهند و خود را کامل فرض کنند، پازل در این مورد چه برداشتی دارد؟

– بله خیلی بحث جالبی را مطرح کردید . در دنیای موسیقی خیلی این اتفاق دیده میشود اما این باز هم به مدیریت دقیق گروه برمیگردد. پازل باند هیچ تعصبی در مورد هیچ حیطه ای از کار خود ندارد. یعنی اگر احساس کند که همکاری درتنظیم و ساخت ملودی از دیگران می تواند به پیشرفت کار کمک کند، قطعا این کار را خواهد کرد. پازل باند اولین گروه پاپ در ایران است که یک خواننده دارد. این نمایانگر آن است که هرکسی در جایگاه خودش در حال فعالیت است.

– علی رهبری می گوید : من به شخصه بارها با آرین صحبت کردم که دیگر زمان آن رسیده که خواندن را شروع کنی چون باور دارم که خواندن گروهی باعث پیشرفت و پختگی کارمان خواهد شد. از دید بنده اسم این همکاری را می توان گذاشت مدیریت صحیح.

 

آیا در دنیای موسیقی مافیایی وجود دارد ؟

– موفقیت را مردم رقم می زنند، مافیایی واقعا وجود ندارد و این رسیدن به موفقیت ربطی به حمایت هیچ رسانه و قدرت دیگری ندارد.مردم هستند که کار را میشنوند و تعیین میکنند موفقیتش را.

 

نظرتان در مورد کارهای کاوری که انجام میگیرد چیست ؟

– در همه جای دنیا این کار مرسوم است اما به شرط اجازه گرفتن از صاحب اثر. خیلی از دوستان این کار را انجام داده اند و البته کارهای موفقی بوده است اما کارهای موفق پازل باند به هیچ عنوان کاور نبوده است.

 

آیا راهکاری برای جلوگیری از کپی رایت وجود دارد؟

– در حال حاضر دنیا به این سمت می رود و کاری نمیتوان کرد.

 

آخرین سوال مربوط میشود به تعدادی  واژه که هر آنچه که در موردشان به ذهنتان تصویر میگیردُد را در فضای یک کلمه بیان کنید.!

پازل باند

– علی رهبری : ماندگار

-آرین بهاری : همیشگی

قایق کاغذی

-علی رهبری : اوج احساس

– آرین بهاری : بمب احساس

جاده

-علی رهبری : بارونی

-آرین بهاری : پای پیاده

در ادامه می توانید تصاویری اختصاصی موسیقی ایده آل از این مصاحبه را از نگاه دوربین « احسان احمدی » مشاهده نمایید.

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.