موسیقی ایده آل – مریم رفائی : آلبوم «تلنگر» با صدای مهرداد شهسوار زاده منتشر می شود

حضور محسن یگانه در تلنگر شهسوار زاده
+مهرداد شهسوار زاده: شهاب اکبری خواننده مهمان آلبوم است

 
«مهرداد شهسوار زاده» جزو خوانندگان پاپ، پاپ کلاسیک و از شاگردان زنده یاد استاد بیات می باشد، که به مدت پنج سال افتخار شاگردی ایشان را داشته است و آلبوم «شوکا» اولین اثر مستقل ایشان بود و آلبوم «دریا« دومین اثر وی در سال ۸۴ از مجموعه ملودی های بابک بیات بود که یکی از آلبوم های پرفروش آن سال نیز بود. شهسوار زاده یکی از پرکارترین خوانندگان رادیو و تلوزیون بوده و هنوز هم قطعاتی از ایشان همچون «دریا»، «سفر نکن» از رادیو پخش می شود. ایشان در سال ۹۱ عنوان پرکار ترین خواننده رادیو جوان را به خود اختصاص داد و در جشنواره رادیو جوان مورد تقدیر قرار گرفت. وی علاقه بسیاری به سبک "JAZZ" دارد در سال ۸۵ در تیتراژ ابتدایی فیلم سینمایی «پیشنهاد پنجاه میلیونی» به آهنگسازی آقای «سعید شهرام» موسیقی در این سبک را تجربه کرد. شهسوار زاده پس از انتشار موفق چندین اثر پرمحتوا وموفق، در سال ۹۰ بدلیل شرایط نامناسب حاکم بر موسقی و فعالیت های هنری، ترجیح داد فعالیتهای موسیقایی خود را کم  کند. وی پس ازایجاد تغییرات در عرص موسیقی، سال ۹۱ فعالیت هنری خود را از سر گرفت و با همکاری شهاب اکبری ساخت چهارمین آلبوم خود با نام «تلنگر» را آغاز کرد. "تلنگر" با کارهای قبلی وی متفاوت بوده و درصورت فراهم شدن شرایط این آلبوم بعد از ماه های محرم و صفر منتشر خواهد شد.


 از زمانی بگوید که در حوزه موسیقی کم کار بودید بخصوص از سال ۹۰ که تقریبا فعالیتی نداشتید
شاید حرف هایم همانند صحبت های دیگر هنرمندان حوزه موسیقی کمی تکراری باشد اما در چند سال گذشته شرایط مناسبی در موسیقی از لحاظ برنامه، تولید موسیقی و صدور مجوزها از طریق وزارت ارشاد حاکم نبوده است. تمام این مسائل باعث می شد که روند صدور یک مجوز و انتشار و اجرا کنسرت زمان زیادی را ببرد، به طور مثال هنرمند آلبومی را تولید میکرد که امسال روانه بازار موسیقی کند اما به درازا می انجامید و انتشار آلبوم به دویا سه سال بعد موکول می شد و هنرمندی که می خواست حرف هایش را در قالب مشکلات یا مسائل امسال به بازار عرضه کند، می افتاد برای سه سال بعد که پیام دیگری باید بدهد وبه دلیل اینکه به روز نمی شد و تاثیر گذاریش هم بر روی جامعه کم رنگ تر می شد. موسیقی جزو لاینفک زندگی آدم هاست که خواسته یا ناخواسته در گوش شان است و قابل انکار نیست. اما شرایطی که در چند سال پیش بوجودآمد باعث شد خیلی از هنرمندان موسیقی کم کار شوند و خیلی هایشان هم اگر دو سال یکبار آلبوم منتشر می کردند به پنج، شش سال کشید که من هم از این قاعده مستثنی نبودم. سال هشتاد و هشت، هشتاد و نه آخرین آلبومم به نام «فال» منتشر شد و متاسفانه درشرایط خیلی بدی که خودم هم ایران نبودم، توزیع شد. مجموعه خوبی بود اما آنچنان که باید دیده نشد. من از دو سال پیش، تولید آلبومی را شروع کردم و روند کارم را در موسیقی تغییر دادم و سعی کردم به شرایط روز نزدیک تر شوم به دلیل اینکه درگذشته کارم در موسیقی پاپ، ارکسترال بود و اولین کسانی بودم که پس از انقلاب، پاپ ارکسترال کار میکرد. می توانید به آلبوم های «شوکا» و «دریا» مراجعه کنید که تا قبل از آن خاطرم نیست کسی از سازه زنده استفاده کرده باشد.

شما سال ۹۰ گفته بودید که دیگر در این عرصه فعالیت خواهید داشت و آلبومی تولید نخواهید کرد چه چیزی باعث شد که ای انگیزه در شما ایجاد شود و یکسال بعد شروع به ساخت آلبوم کنید؟

صحبت های من برای سال ۹۰ بود. بالاخره شرایط عوض می شود و در از سال ۹۰ تحولات اساسی و دگردیسی در فرهنگ و هنر ایجاد شد. در سال گذشته ۵۰۰کنسرت موسیقی فقط در تهران برگزار شد و گردش مالی موسیقی از سینما بیشتر بود. من نمی خواستم موسیقی را برای همیشه کنار بگذارم و در آن زمان از شرایط ناراحت بودم و صحبت هایم را انکار نمی کنم. از سال ۹۱ تصمیم گرفتم با شهاب آلبوم جدیدم را شروع کنم و دلیل آن تغییر شرایط و انگیزشی که شهاب در من ایجاد کرد، بود.
درباره آلبوم جدیدتان بگویید
آلبوم «تلنگر» را از سال ۹۱ با شهاب اکبری شروع کردیم و مجوزهای لازم هم گرفته شده است. آلبوم دارای ۱۰ قطعه می باشد که شهاب اکبری نظیم کننده اصلی آلبوم است. از سبک های جدید و به روز استفاده کرده ایم و کار شناسنامه داری است. شهاب اکبری انگیزه من را خیلی بالا برد تا حدی که دو تا از ملودی ها را خودم گفتم و به اصرار شهاب در این آلبوم قرار گرفت. سابقا ملودی هایی که می نوشتم  را پنهان می کردم بخصوص زمانی که با زنده یاد استاد بابک بیات کار میکردم به دلیل اینکه ایشان جذبه و کسوت داشتند. یک ترانه و ملودی از «محسن یگانه» دارم که این کار بسیار جوان پسند است و محسن دوست داشت دستی در تنظیم کار داشته باشد اما به دلیل مشغله کاری زیاد فرصت نشد که این کار را به صورت کامل تنظیم کند. از «ستار اورکی» هم کار دارم که ترانه این کار را «بابک صحرایی» سروده است. ترانه سرایان دیگر همچون «امیر ارجینی»، «لیلا رضایی»، «حدیث دهقان» و… هم در در این آلبوم حضور دارند و شناسنامه خوبی را در این آلبوم ایجاد کردند.
شهاب اکبری تنظیم کنندگی تمام قطعات را برعهده دارد؟
شهاب بیشترین سهم را در تنظیم و ملودی داشته است و فقط قطعه ای را که ملودی و ترانه آن از محسن یگانه است، مشترکا توسط محسن و شهاب تنظیم شده است. از مجموع ملودی ها پنج ملودی از ساخته های شهاب اکبری است و یک ملودی هم از «مهدی رامشک» از موزیسین های با استعداد جنوب کشور گرفته ایم که تا به امروز فعالیت رسمی نداشته است و شهاب آنقدر از ملودی ایشان خوشش آمد که در این قطعه خواننده مهمان شد و حضورش به عنوان خواننده مهمان یکی از اتفاقات این آلبوم است.
آلبوم درچه سبک و فضایی تنظیم شده است؟
آلبوم  پاپ می باشد اما در تنظیم ها به خصوص در دو تا از قطعات از سبک های خاصی استفاده کرده ایم که در این چند سال اصلا کسی کار نکرده است و کارها باید شنیده شود و اگر بخواهم توضیح بدهم خیلی قابل هضم نیست.
شما به موسیقی "JAZZ" علاقه دارید و شهاب اکبری تنظیم سبک های مختلفی را در موسیقی پاپ انجام میدهد چرا به سراغ تنظیم کننده هایی در این سبک نرفتید و در این فضا قطعه ای را اجرا نکردید؟
در آلبوم جدید رگ هایی از JAZZ را می توانید بشنوید یکی از ملودی هایی را که ساخته ام به صورت لاتین خوانده ام که به صورت "JAZZ" می باشد.
دلیل انتخاب شهاب اکبری به عنوان تنظیم کننده و آهنگساز اصلی آلبوم چه بود؟
بین خواننده وعوامل آلبوم باید دوستی و همدلی باشد تا یک اثر هنری شکل بگیرد. با شهاب اکبری در آلبوم قبلی هم همکاری داشتیم و احساس کردم که شهاب می تواند من را با موسیقی روزی که ذائقه و سلیقه اش نسبت به چند سال گذشته تغییر کرده، آشنا کند و من را به تغییری که می خواهم برساند. از طرفی فعالیت های من با شهاب منحصر به آلبوم نبود و در مقطعی به سفارش رادیو کارهایی را انجام دادیم. تمام این مسائل باعث شد که فول آلبوم را به شهاب واگذار کنم و حتی خواستم که مدیریت کارها را هم برعهده بگیرند فقط ایده هایم را میدادم که خوشبختانه شهاب ایده هایم را گوش میداد و در جاهایی استفاده میکرد.
چرا «تلنگر» را برای نام آلبوم انتخاب کردید؟
شاید نام آلبوم را در هیچ کجای آلبوم پیدا نکنید. من یک مفهوم کلی از آلبوم گرفته ام و میگویم تلنگر است و زمانی می توان درمورد نام آلبوم صحبت کرد که آلبوم شنیده شده باشد.
آلبوم امسال منتشر می شود؟
تمام تلاشم بر این است که بعد از ماه محرم و صفر آلبوم را منتشر کنم و باید قبل از آن یکسری کارهای تبلیغاتی را انجام بدهیم و در یک زمان مناسب در این بازار شلوغ البوم را منتشر کنیم.
تهیه کننده آلبوم خودتان هستید؟
تهیه کننده کارهایم همیشه خودم بودم و تصمیم گرفتم بر روی این کارهم استقلال داشته باشم اما در صدد هستم که آلبوم جدیدم را به یک شرکت معتبر واگذار کنم تا کارهایم شنیده شود و بهتر در دسترس عموم قرار بگیرد و به دنبال سودجویی نیستم. به دلیل اینکه از طریق موسیقی امرار معاش نمیکنم و موسیقی تفنن جدی من است.
برنامه تان برای آینده؟
قطعاَ بعد از آلبوم اجرای های زنده را خواهم داشت و در صدد این هستیم که بتوانم حمایت دوستان پیشکسوت را برای برگزاری کنسرت بگیرم به دلیل اینکه مسائلی هست که باید کسانی که تجربه دارند باید انجام بدهند یکسری مسائل شخصی نمی شود. شرکت هایی هستند که خواننده را  حمایت می کنند. کار باید دیده و شنیده شود. من گفتم بعد از این وقفه آلبوم آبرومندانه پخش و شنیده شود . اگر این کار به درستی پخش شود، قطعاً شنیده می شود. آنقدر ظرفیت های اجرای برنامه در کشور ما زیاد است که از هرجای ایران که شروع کنیم بلاخره راه برای اجراهای دیگر هم باز می شود ولی در تهران عجله نمی کنم. 

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.