موسیقی ایده آل : خواننده خوب و خوش صدای کشورمان ماکان به زودی قطعه جدیدش به نام “غیرعادی” را منتشر می کند. این خواننده در تازه ترین گفت و گوی خود به بازگو کردن بعضی مسائل موسیقی پرداخته است.
ماکان در خصوص جریان اصلی موسیقی پاپ کشور عنوان کرد: موسیقی پاپ کشور در بدترین وضعیت سال های اخیر قرار گرفته است. در بازه ای از دهه هشتاد اتفاقات مثبتی افتاد اما با روی کار آمدن جریان ها و گروه های جدید وضعیت عوض شد و حالا موسیقی پاپ از لحاظ کیفی در شرایط سقوط قرار گرفته و بسیار ناامید کننده است. عواملی هم هستند که به این اتفاق بد دامن می زنند. یکی از آنها گرایش سلیقه مخاطب به سمت سطحی بودن است. علیرغم اینکه نسبت به گذشته آگاهی و سواد عمومی بیشتر شده اما توقع ها از فرهنگ و هنر، خصوصا در حوزه موسیقی خیلی پایین تر از گذشته است. البته عامل اصلی این امر نیز تولید کنندگان موسیقی اند که به مانند نامادری تنبل و نادلسوزی کودک خود را به غذاهای سطحی و بی زحمت عادت داده اند. علت دیگر اقتصاد حاکم بر بازار موسیقی است. اکثر تهیه کننده های فعال موسیقی پاپ صددرصد به فکر صنعت موسیقی هستند و هنر موسیقی را فراموش کرده اند.
وی ادامه داد: در خیلی از کشورها، کودکان در سنین پایین و از دوران ابتدایی تحصیل با موسیقی، چه در فضای مدرسه و چه از طریق رسانه ها آشنا می شوند. شاید اگر در کشور ما هم نظام آموزشی و نگاه مسئولین به شکل دیگری بود ، روی سلیقه مخاطب تاثیر مثبتی می گذاشت. مدیران و مسئولین هم بی اثر نیستند همان طور که اهالی موسیقی مقصرند. مولفینی که کارهای سطحی تولید می کنند .درست است که غم نان همیشه به صورت ملموس در این حوزه وجود داشته، اما آنچه در حال حاضر در موسیقی پاپ می شنویم، مشکلاتی گسترده تر از غم نان در آن دخیل بوده است. خیلی ها فقط به دنبال مطرح شدن هستند و هر ترانه ای را می خوانند. از طرف دیگر مانند دهه پنجاه مؤلفین پشتیبان خواننده ها نیستند و برخی هم برای همکاری دستمزدهایی نجومی طلب میکنند که حتی تهیه کننده ها هم حاضر به پرداخت آن نیستند. لذا خواننده اگر که مؤلف نباشد، به ناچار به سمت مؤلفینی می رود که سطح پایین تری دارند و نتیجه امر بعضا می شود آثار سخیفی که به وفور در سال های اخیر میشنویم.
ماکان درباره کارنامه هنری خود گفت: من حدود ده سال است که به صورت حرفه ای درعرصه موسیقی فعالیت یکپارچه داشته ام. قطعات من مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند و از ابتدا استانداردهای بالایی را در تمام زمینه های آثارم در نظر گرفتم، از انتخاب ترانه، ملودی و صداها و سازهای به کار رفته در تنظیم تا کیفیت میکس و مسترینگ و … یک آلبوم هم به نام “هوای خنک” با همکاری افراد مطرحی نظیر یغما گلرویی، بابک زرین، رضا تاجبخش، مهران خلیلی و حمیدرضا صمدی در کارنامه ام دارم، اما بعد از ده سال حضور نسبتا پررنگ، اخیرا در فضای مجازی با گروهی نوپا و هم اسم خودم که صرفا پشتوانه تبلیغاتی سنگینی دارد اشتباه گرفته می شوم. در چنین شرایط و چنین مخاطبانی اشتیاق آنچنانی برای کار کردن باقی نخواهد ماند. سخت است شنیدن این جمله که اسمت را گذاشته ای “ماکان” تا با استفاده از شباهت اسمی مطرح شوی. در حالی که نام “ماکان” را خانواده ام ۳۰ سال پیش برایم انتخاب کردند!
او در پایان صحبت های خود گفت: در نهایت این را بگویم به آثاری که تولید کرده ام افتخار می کنم. هیچ وقت به دنبال یک شبه مطرح شدن نبودم و همین که خیلی از مولفین مطرح موسیقی نقدهای مثبتی را نسبت به آثارم ارائه میدهند برای من خوشحال کننده است. مثل همیشه چند قطعه آماده و چند قطعه در دست تولید دارم که پس از دریافت مجوز و در زمان مشخص منتشر می شوند. قطعه بعدی من “غیرعادی” نام دارد که امیدوارم مورد استقبال مخاطبین موسیقی قرار گیرد.

photo_2017-09-16_19-30-48

انتهای خبر / 

Leave a Reply

Your email address will not be published.