موسیقی ایده آل – هوتن سلمانی : بهروز میرزایی متولد سال ۱۳۶۶،یکی از گیتاریست های چیره دست کشورمان است که در حال حاظر در کنار علی لهراسبی مشغول به هنرنمایی روی استیج می باشد که شما را دعوت به خواندن این مصاحبه  می کنیم:

موسیقی را از کی شروع کردید؟

از ۱۱ سالگی با ساز سه تار و سنتور شروع کردم و۱۲ سالگی با گیتار آشنا شدم که بخاطر گیتار،سه تار و سنتورم را فروختم تا بتوانم گیتار بخرم.

 

اساتید شما چه کسانی بودند؟

من یک سال خودم ساز می زدم بعد در حد ۴،۵ جلسه با "فریاد امیری"فلامنکو کار کردم که بعد خودم کتاب ایشان را گرفتم و کار کردم.

 

چند سال با استاد کار کردید و با چه خواننده هایی همکاری داستید؟

 تمرین های اصلی ام پای خودم بود به همراه یکی از دوستانم با هم تمرین می کردیم تا اینکه سال ۸۳ با "فرشاد شعبانی" آشنا شدم و وارد  بند "آلگرو" شدم و سبک فلامنکو مدرن را تجربه کردم و اولین کنسرت زندگیم در فرهنگسرای ارسباران بود که ترس استیج من در این اجرا ریخت.با این گروه ۵،۶ تا اجرا داشتیم و بعد از این گروه در سال ۸۹ با "مهدی مدرس" آشنا شدم و با بند "مهدی مدرس" وارد موسیقی پاپ  شدم که اولین اجرا،کنسرت اریکه ایرانیان بود.بعد از طریق "مهدی مدرس" با "محسن افشار" آشنا شدم و وارد گروه "آرپژ" با خواننده های مطرحی چون "بابک جهانبخش"،"مازیار فلاحی"،"سون بند"،"سعید عرب"،"محمدرضا هدایتی"،"محمدرضا گلزار"و… که با خواننده های زیادی کار کردم در جشنواره تابستانی هم که با ۱۵تا خواننده مثل "مرتضی پاشایی"،"مهدی احمدوند"،"مهدی مقدم" همکاری داشتم. تا اینکه بخاطر کم کار شدن بند "آرپژ" آمدم در بند ۱۴ "علی لهراسبی" به سرپرستی "فربد یزدان فر" که الان حدود یک سال هست در این گروه نوازندگی می کنم.در کار ضبط با "رضا شیری"هم همکاری داشتم که یکی از دوستان خوبم هست و خیلی خوشحالم که خداروشکر مراحل مجوزش در حال انجام است.

 

یعنی بطور اختصاصی با "علی لهراسبی" کار می کنید؟

بله البته بند "آرپژ" هم هست ولی فعلا کم کار شده و اولویتم "علی لهراسبی" هست و بعد از علی،"محمدرضا گلزار" است که فعلا در حال تمرین هستیم تا مجوزهای مربوط به اجرا اخذ شود.

 

چطور شد که شناخته شدید؟

در این سال ها مخصوصا از سال ۸۹ به بعد کار ضبط استدیویی زیادی داشتم.حدود ۳۰۰،۴۰۰ ترک  برای هم خواننده های معروف و هم غیرمعروف.با "مرتضی پاشایی" در آهنگ "روز برفی" همکاری داشتم که اولین باری که ملودی این آهنگ را ساخت،برای "محمدرضا گلزار" ساخت که گیتار این آهنگ را زدم.بعد از آن دیگر با خواننده های زیادی مخصوصا برای ضبط ها و آلبوم هاشون کار کردم.آلبوم "مهدی مدرس" با نام "مسیر رویایی"،آلبوم"از عشق"حمید عسکری که ۲ ترک آن را کار کردم.۳ سریال  برای شبکه یک،سه و پنج کار کردم که شبکه یک"بی قرار" بود،شبکه سه"ستاره حیات"بود و شبکه پنج "باغ سرهنگ".آخرین و جدیدترین ترکی که کار کردم آهنگ "محمدرضا گلزار" است به اسم"جات خالیه".

اولین کاری که برای ضبط همکاری داشتید چه آهنگی بود؟

کار "دریا" از "مهدی مدرس" بود که شنیده شد و دوست خوبم "شهاب بخارایی" به من زنگ زد و گفت می خواهم گیتار قطعه ی جدیدم را بزنی که آن یک سکوی پرتاب شد.بعد تنظیم کننده های دیگر هم برای همکاری درخواست دادند .تنظم کننده هایی مثل"مسعود جهانی"،"فربد فروغی"،"محمد کلهر"و…

 

برنامه های بعدی خودتون برای ضبط و آلبوم ها و کنسرت ها چیست؟چه کار هایی در پیش دارید؟

آلبوم هایی که قرار است به زودی منتشر شوند یکی آلبوم "مهدی دارابی" است که "مهدی دارابی" جوان بسیار با استعدادی است که اگر کارهایش شنیده شود و حمایتش کنند "مرتضی پاشایی" دوم است یعنی رنگ صدا شبیه مرتضی نیست ولی حسش و آهنگسازی اش با توجه به سنش بسیار خوب است ،متولد حدود ۷۲،۷۳ است که آلبوم او بهمن ماه منتشر خواهد شد.آلبوم "ندیم" را داریم،احتمالا یک همکاری با "آرمین ۲@fm" که در حال جمع آوری آلبومش است احتمالا در یک ترک همکاری خواهیم داشت.کنسرت ها هم بعد از ماه صفر با "علی لهراسبی" ادامه خواهد یافت و"محمدرضا گلزار" که فکر کنم اجرا هایش بعد از صفر شروع شود.آلبوم "علی لهراسبی"فکر می کنم اوایل سال ۹۵ منتشر شود،"محمدرضا گلزار"هم احتمالا بعد از عید.

 

یعنی "آرمین۲@fm" مجوز گرفته است؟

یک صحبت هایی شده است ؛ اگر تشنجی ایجاد نشود در جامعه موسیقی ما و خواننده ها.چون اگر قصد گرفتن مجوز کنسرت را داشته باشد که اصلا یک فاجعه می شود و یا باید کنسرتش را در سالن ۱۲۰۰۰ نفری آزادی یا ورزشگاه آزادی برگزار کنند.

 

در رابظه با همکاری تان با "ساسان یافته(ساسی مانکن)" کمی توضیح دهید؟

با ساسان ۲ترک همکاری داشتم که ساسان بعد از تغییر سبک خودش پیشرفت خیلی خوبی داشت.در حال حاضر هم ایران نیست.

 

تصمیمی برای اخد مجوز ندارد؟

نه ساسان اصلا به فکر مجوز نیست.

 

نظرتان راجع به وضعین کلی موسیقی ایران چیست؟

سواد موسیقی نداشتن بعضی از تنظیم کننده ها و رهبران کنسرت ها باعث شده است که موسیقی کشور ضربه بخورد  و بار موسیقیایی آهنگ ها هم کمتر شود.همان طور که می بینید اکثر تنظیم ها هم الکتریکی و کامپیوتری شده بطوری که نهایتا اگر ساز زنده ای داشته باشد گیتار یا پیانو یا ویولن هست.البته کار های خوبی هم در موسیقی به خصوص در بخش کنسرت ها هم انجام شده که می بینیم وزارت ارشاد و مسئولین همکاری های خوبی داشتند . بگذریم از کم لطفی هایی که هنوز در شهرستان ها صورت می گیرد ولی کنسرت های تهران خیلی خوب شده است.یکی دیگر از مشکلات موسیقی ما نبود صدا برداری خوب و حرفه ای در کنسرت هاست.واقعا صدابرداری ها خیلی ضعیف است.

 

این روزها سلیقه مردم بیشتر به سمت موسیقی به سبک غربیرفته است .به نظر شما چه کاری باید انجام شود تا مردم جذب موسیقی ایرانی شوند؟

همان بحث نبود سواد موسیقی باعث شده تا کار ها تکراری شود و مردم دنبال یک اتفاق جدید هستند.این تکراری بودن و نبود حرفی تازه باعث شده تا مردم به سمت موسیقی غربی بروند و آهنگساز ها و تنظیم کننده ها و خواننده ها هم کار ها و ملودی های خودشان را شبیه کار های غربی کنند و پاپ ایرانی کمتر خوانده شود.مردم دنبال یک اتفاق جدید هستند که معلوم نیست این اتفاق توسط چه کسی رقم بخورد.همانطور که دیدیم گروه چارتار با کار جدیدی که کرد خیلی موفق بود.

 

بعضی از خواننده های سبک های دیگر مثل رپ،پاپ-رپ،هیپ هاپ و … به دنبال گرفتن مجوز هستند.به نظر شما مجوز دادن به این اشخاص و سبک ها کار درستی است؟چقدر احتمال می دهید مجوز داده شود؟

درست بودن یا نبودن این کار را نمی دانم ولی قطعا اگر به این اشخاص مجوز داده شود تشنج شدیدی در جامعه خواننده ها رخ می دهد و این جامعه ضد این افراد بلند می شوند.البته این اشخاص با ترانه های راحت و سبک طرفدار های زیادی هم دارند که اکثرا نسل های اواخر دهه۶۰ حدود سال ۶۸ تا دهه ۸۰ هستند.مثلا شما کسی که ۵۰ سال دارد کمتر پیدا می کنید که این سبک را گوش کند.ولی با این حال احتمال مجوز دادن به این اشخاص را پایین می بینم.

 

نظرتان راجع به ملودی های گیتار آهنگ ها چیست؟چرا کار جدید کم می بینیم و اکثر ملودی ها شبیه به هم شده اند؟

یکی از دلایل این اتفاق خود ملودی آهنگ هاست که تکراری شده اند و یکی از دلایل دیگر هم این است که بعضی از نوازنده ها برای کار ارزش قائل نمی شوند و خیلی با عجله می خواهند کار را انجام دهند و بروند.اگر یک ربع نوازنده در آن اتاق برای خلق یک اثر جدید با خودش خلوت کند و فکر کند این اتفاق کمتر می شود.

نعدد کار برای نوازنده باعث نمی شود ملودی نواخته شده تکراری باشد؟

نه ما خیلی نت داریم و بی نهایت ملودی میشود خلق کرد.

 

خود شما قصد ورود به دنیای خوانندگی را ندارید؟

نزدیک به ۱۰ سال است که دوستان و خود خواننده ها این موضوع را مطرح می کنند ولی چرا،الان به این نتیجه رسیده ام که وقتش رسیده است تا خودم را محک بزنم.البته در اولین کنسرت "علی لهراسبی" بعد از مرگ "مرتضی پاشایی" آهنگ "نگران منی"را به یاد مرتضی اجرا کردم.فکر کنم تا قبل از عید یک ترک پخش کنم.

 

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

One Response

Leave a Reply

Your email address will not be published.