موسیقی ایده آل – محمد کردی : مهرداد معافی خواننده ، موزیسین و نوازنده بسیار خوب کشورمان است که در هفتمین روز از پاییز ۱۳۶۰ متولد شد ، از ۹ سالگی شروع به فراگیری موسیقی کرد و در ۱۸ سالگی فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرد ، او چندی ست با قطعاتی که با صدای خودش منتشر کرده است بعد جدیدی از هنر خود را رو کرده است ؛ به همین بهانه با وی گفت و گویی را انجام دادیم ک در ادامه می خوانید :

چه شد که مهرداد معافی موزیسین و نوازنده به سمت خوانندگی کشیده شد ؟

من خوانندگی و نوازندگی را از ابتدا با هم شروع و پیش بردم و برای هردوی آن ها بسیار زحمت کشیدم ؛ اما این که چه شد که به سمت خوانندگی کشیده شدم باید بگویم که متاسفانه من کمی دیر به این سمت کشیده شدم که اسم آن را قسمت و خواست خدا می گذارم.

آیا آموزش خاصی در زمینه خوانندگی و درست خواندن دیده اید ؟

بله من زیر نظر اساتیدی همچون محمد نوری و استاد قره باغی به آموزش سبک کلاسیک و و پاپ کلاسیک پرداختم و همچنین زیر نظر استاد کیومرث شمس آواز ایرانی را آموختم.

از این چند قطعه که منتشر کردید کدام یک بیشتر مورد استقبال قرار گرفت و خودتان کدام را بیشتر دوست دارید ؟

خودم که همه آن ها را دوست دارم چرا که اگر دوست نداشتم هیچ وقت تصمیم به انتشار و پخش آن ها نمی گرفتم . اما از قطعات « چرا ازم دوری » ، « بخند » ، « خیالت ازم راحت » و « نرو » بیشتر جواب گرفتم و این چند قطعه را مخاطبین بیشتر دوست داشتند.

شما پیش از این که به عنوان نوازنده شروع به فعالیت کنید ، به عنوان خواننده شروع به فعالیت کردید ؛ چه شد که آن زمان خوانندگی را رها کرده و به نوازندگی رو آوردید ؟ و چه شد که پس از سال ها بار دیگر خوانندگی را تجربه کردید ؟

آن موقع شرایط مانند الان نبود و شما اگر می خواستید کار منتشر کنید نمی توانستید به عنوان تک آهنگ آن را منتشر کنید زیرا سایت های پخش اینترنتی موسیقی در آن زمان وجود نداشتند و شما حتما می بایست آن را در قالب یک مجموعه آلبوم منتشر می کردید.یا این که باید خواننده صدا و سیما بودید تا صدایتان از رسانه ملی پخش می شد و به گوش مردم می رسید که در آن موقع این کار در توان من نبود. به همین دلیل دیدم که در ارکستر ها به عنوان نوازنده پیشنهادات خوبی دارم و به عنوان بک وکال هم با خواننده می خواندم ، شروع به همکاری با دوستان هنرمند در ارکستر ها کردم و این بحث باعث شد که من از فعالیتم در زمینه خوانندگی کمی دور شوم و به نوازندگی رو بیاورم. به هر حال با گذشت سال ها و کسب کردن تجربه های بسیار و همکاری با خواننده های مطرح کشور از جمله فرزاد فرزین این احساس را کردم که اکنون با توجه به شرایطی که دارم و دوستان خوب موزیسینی که دارم می توانم بار دیگر خوانندگی را از سر بگیرم و از این اتفاق به خوبی استفاده کنم و امیدوارم که به هدفم برسم.

photo_2016-12-15_12-23-44

نکته ای که در این چند قطعه به چشم می خورد این است که به جز در یک یا دو قطعه شما در همه قطعات با حسین سالاری مقدم همکاری کرده اید  ؛ در مورد این تداوم همکاری و دلایل آن توضیح دهید .

تداوم همکاری با یک شخص حرفه ای در عرصه موسیقی جدا از بحث حرفه ای و رفاقت به صداقت و دلسوزی در کار بر می گردد ، شما وقتی می بینید کسی که در حال کار با او هستید برای کار شما دل می سوزاند و به حرف شما گوش می دهد و برای کارتان ارزش قائل است به خودتان اجازه نمیدهید که همکاری شما در یک قطعه محدود شود. به شخصه حسین سالاری مقدم را بسیار دوست دارم و جدا از همکار برای من مثل برادرم است. او بسیار انسان دوست داشتنی است و در کار خودش بسیار کاربلد و موفق است و از این که با او همکاری می کنم بسیار خوشحالم.

با توجه به این که از ترانه سراهای متفاوتی در کارهایتان استفاده کردید ، به نظر شما یک ترانه باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا مورد استقبال قرار گیرد ؟

به نظر من ترانه سلیقه ای است و از سلیقه هرکس برگرفته می شود . اما من به شخصه نه دوست دارم ترانه آنقدر سنگین باشد که فهم آن برای مخاطب سخت باشد و نه آنقدر محاوره . دوست دارم که ترانه اصول اصلی خود را رعایت کند و چهارجوب خاص خود را داشته باشد.

شما در قطعاتی که منتشر کردید تقریبا در همه ی فضاها کار کردید ؛ از شش و هشت  تا اسلو و ریتمیک ؛ از استراتژی و فکری که پشت این موضوع است و دلایل آن بگویید.

من پاپ ایرانی می خوانم . در سبک و سیاق ما ایرانی ها تمامی سبک ها وجود دارد . دوست دارم که در تمامی این سبک ها کار کنم و در هرکدام از آن ها تجربه کسب کنم.

 

خودتان را بیشتر خواننده می دانید یا نوازنده و آهنگساز ؟

من تجربه همه این مسائل  را دارم و برای من بیشتر از هر چیزی موفقیت در کارم مهم است . چه وقتی که به عنوان نوازنده به روی استیج می روم دوست دارم مردم از من راضی باشند و از اجرای من لذت ببرند و چه وقتی که اگر قسمتم شد و توانستم به عنوان خواننده روی استیج بروم به همان اندازه بتوانم مخاطبین را راضی کنم . آهنگسازی هم برای من یک تجربه ست که سالهاست

با آن دست و پنجه نرم میکنم.

در مورد کارهای آینده و پیش رو صحبت کنید ؛

یک سری فکر ها و ایده ها از قبل داشتم که در حال پیاده سازی آن ها هستم . یک هدف گذاری برای خودم و کارهایم کردم و در حال پیگیری آن ها هستم. در حال انجام دادن یک پروسه ای در زمینه خواننده گی هستم که امیدوارم به آن چیزی که می خواهم برسم. در زمینه تک آهنگ ها نیز باید بگویم که من به همین شکل که تا به امروز کارها و آهنگ هایم را پخش کردم به همین منوال ادامه خواهم داد و به زودی یک قطعه با نام « تقصیر پاییزه » منتشر خواهم کرد.

شما سال هاست که در گروه ارکستر فرزاد فرزین فعالیت می  کنید ؛ معمولا کم پیش می آید که دو موزیسین انقدر طولانی با یکدیگر همکاری داشته باشند ، از دلایل تداوم این همکاری بلند مدت بگویید.

صداقت و رفاقتی که بین من و فرزاد فرزین وجود دارد بسیار محکم است و دلیل و منطق خاص خودش را دارد . مهم ترین دلیل آن هم این است که ما همیشه پشت یکدیگر بودیم . هیچ وقت شانه خالی نکردیم ، هیچ وقت برای هم زیر و رو نکشیدیم  و همین صداقت و مرام و معرفت و یکرنگی باعث این همکاری طولانی مدت شده است.

آیا فرزاد فرزین در زمینه خوانندگی کمکی به شما کرده است ؟

وجود فرزاد فرزین خودش یک کمک بسیار شایانی به من است به این دلیل که او موسیقی مدرن را بسیار خوب می فهمد و می شناسد و به من هم نکاتی را گوشزد می کند که من هم سعی می کنم از این نکات استفاده کنم . ممکن است که در یک سری مسائل با یکدیگر هم عقیده نباشیم اما این مسائل بسیار کم و جزئی است به این دلیل که فرزاد بسیار خواننده با هوشی است و از بودن کنار اونهایت استفاده را میبرم و در کنارش تجربه کسب میکنم .

photo_2016-12-15_12-23-56

این روز ها تعداد قطعاتی که منتشر می شود بسیار زیاد است و هرروز خوانندگان جدیدی در حال ورود به مارکت موسیقی هستند ؛ مهرداد معافی که از قدیمی های این عرصه است چه راهکاری دارد تا خود را از بقیه جدا کند و شنیده شود ؟

مارکت موسیقی یک مارکت بزرگ و پهناور است که هنرمندان زیادی مشغول فعالیت در آن هستند که هر کدام از آن ها حرفی برای گفتن دارند . من سبک و سیاق خودم را دارم و راستش را بخواهید خیلی به این موضوع که چه کنم تا کارهایم شنیده شود و خودم را از بقیه جدا کنم فکر نمی کنم . سعی میکنم که کار خوب و قابل قبول منتشر کنم تا بتوانم بازخوردهای خوبی از آن بگیرم.

وضعیت کلی موسیقی کشور را چگونه ارزیابی می کنید ؟

من احساس می کنم فقط اگر نگاه مسئولین محترم کشورمان نسبت به قشر هنرمند و هنر موسیقی کمی دوستانه تر و مهربانانه تر و با دید بازتری باشد وضعیت موسیقی کشورمان از این چیزی که در حال حاضر وجود دارد خیلی بهتر خواهد شد و ما قطعا قطعات بهتر ، زیباتر و باکیفیت تری را خواهیم شنید . اما در حال حاضر هم هنرمندان کشورمان در حال تلاش برای تولید آثار خوب و با کیفیت هستند که برای همه آن ها آرزوی موفقیت دارم.

به نظر شما یک نوازنده برای نواختن روی یک قطعه یا بر روی استیج دستمزد واقعی که حقش است را دریافت می کند ؟

دستمزد اصولا یک چیز توافقی است اما تا وقتی که یک واحد صنفی به طور مشترک برای موزیسین ها وجود نداشته باشد خیر این اتفاق نخواهد افتاد و به همین دلیل هم هست که خیلی از هنرمندان با یکدیگر به مشکل می خورند و مدت کوتاهی با هم کار می کنند و جدا می شوند . تا این صنف وجود نداشته باشد خیلی از نوازنده ها و موزیسین های خوب کشورمان نمی توانند آن دستمزدی که واقعا حقشان است را بگیرند.

به عنوان حرف آخر اگر صحبتی یا نکته خاصی باقی مانده است بفرمایید.

تشکر می کنم از شما که این فرصت را در اختیار من قرار دادید تا بتوانم با مخاطبین خوب موسیقی صحبت کنم و امیدوارم که همه ی این عزیزان آثار من را گوش کنند و امیدوارم که از شنیدن آنها لذت ببرند.

 

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.