موسیقی ایده آل-مریم رفائی: نشست رسانه ای کنسرت «کیتارو» در تاریخ ۲۴ مهرماه ماه ۱۳۹۳ با بیش از نیم ساعت تاخیر در ساعت ۱۰:۴۰ و با حضور «پیروز ارجمند» مدیرکل وزارت ارشاد، «ماسانوری تاکاهاشی» ملقب به کیتارو، «علی چراغعلی» نماینده برگزار کنندگان کنسرت در حضور جمعی از خبرنگاران به صورت رسمی و بعد از اولین اجرای شب گذشته کیتارو در تالار وحدت، برگزار شد.

تبادل انرژی در اولین شب اجرا/ ابراز خوشحالی کیتارو از سه شب اجرای دیگر

با ورود کیتارو به سالن «مرادخانی» وی را همراهی کرد و با عذرخواهی از اصحاب رسانه اعلام کرد: که به دلیل سفرشان به مشهد مقدس باید سالن را ترک کنند و صرفا ایشان را همراهی کرده بودند.

در ابتدای این نشست ارجمند از همدلی و همراهی رسانه ها تشکر کرد و گفت: کیتارو، شانزدهمین هنرمند و برجسته ترین هنرمند خارجی است که به ایران آمده و به برگزاری کنسرت می پردازد.

کیتارو صحبت های خود را با اشاره به اولین اجرایش در شامگاه ۲۳مهرماه آغاز کرد و افزود: در اجرای دیشب من از آن همه انرژی  زیاد هیجان زده شدم و توانستم این انرژی را انتقال بدهم و تبادل انرژی خوبی بود. همچنین وی از داشتن سه شب اجرای دیگر در پایتخت ابراز خوشحالی کرد و گفت: امیدوارم بتوانم بازهم به ایران بیایم و با هنرمندان ایرانی برنامه داشته باشم و بیشتر و بهتر با فرهنگ و هنر ایران آشنا شوم.

اجرای قطعه «کوکولو» برای اولین بار در ایران/ تبادل فرهنگی ایران و ژاپن

کیتارو درمورد پر رمز و راز بودن هنر شرق بخصوص موسیقی خودش، به دیگر فعالیت های هنریش همچون عکاسی اشاره کرد و گفت: این رمزآمیز بودن تنها در موسیقی من نیست بلکه دیگر مقوله های هنری شرق را هم شامل می شود و از دل من برمی آید و قابل رویت نیست و سعی می کنم درون آدم ها را نگاه کنم و به آنها نزدیک شوم. همچنین به وجود طبیعت و تاثیر آن بر روی کارهایش تاکید و افزود: طبیعت در ساخت آثار من نقش بسزایی داشته است و ۳۵ سال گذشته را در محیط کوهستانی زندگی کرده ام و تمام موسیقی ای را که ساخته ام از دل طبیعت بیرون می آید. وی در ادامه گفت: سه روز پیش که به تهران آمدم با طبیعت دیگری مواجه شدم و برای اولین بار برف را دیدم که در شمال تهران بر روی کوه ها نشسته بود. من سعی میکنم از آنچه که در طبیعت می بینم در موسیقی ام بهره بگیرم.

ایشان در پاسخ به سوال اجرای قطعه ای در اولین شب اجرایش که به گفته خودشان منتشر نشده است، بیان کرد: این قطعه از آلبوم «مانگارا» است با نام «کوکولو» که هنوز شانس منتشر کردنش را نداشتم و با دیدن اجرای پر شور دیشب با حضور مخاطبان ایرانی، تصمیم گرفتم این قطعه را اجرا کنم.

کیتارو در ادامه درباره همزمان بودن اجرایش در ایران با هفته فرهنگی ژاپن به محل زندگیش در ایالات متحده اشاره کرد و افزود: می خواهم فرهنگ و معنویت ژاپن را جهانی کنم و قصد دارم مردم ژاپن را با فرهنگ ایرانی آشنا کنم و قرار است تبادل فرهنگی ایجاد شود و دوست دارم این تبادل فرهنگ ها جهانی شود و وقت بیشتری داشته باشم.

در ادامه صحبت های ایشان، دکتر ارجمند تصریح کرد: بعد از قطعی شدن حضور ایشان در ایران دولت ژاپن، هفته فرهنگ شان را قطعی کرد.

کیتارو از اولین تجربه همکاریش با نوازندگانی ایرانی گفت: تجربه جالبی بود و دیشب هیجان زده بودم. فکر میکنم این اولین تجربه نوازندگان ایرانی در چنین سبکی بود و در دو ساعت اول تمرین کنارآمدن سخت بود اما خوشبختانه با شروع اجرا، بهتر شد و تجربه خوبی برای هر دو گروه بود.

دکتر ارجمند نیز افزود: نوزاندگان ایرانی به رهبری «نادر مرتضی پور» و با نظارت «دکتر حمید عسکری» در هفت جلسه تمرین داشتند و با یک بار نواختن هر قطعه با کیتارو کاملا باهم چفت شدند.

کیتارو در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص موسیقی الکترونیک و پیشرو بودن وی در این موسیقی گفت: سی و پنج یا چهل سال پیش وقتی می خواستم موسیقی تلفیقی را شروع کنم، معدود هنرمندانی بودند از جمله « دانانی مثل»، «ژان میشل ژار»  و «ونجلیز» که با این سبک موسیقی آشنایی داشتند، اما به مرور زمان وقتی تکنولوژی در اختیار موسیقی قرار گرفت خیلی بهتر شد و بسیاری از جوانان وارد این سبک شدند و امروزه جوان ها هم از این موسیقی استفاده می کنند و می توانند برای ادامه راهشان از تجربیات ما استفاده کنند.

من مرد خوشحالی هستم/ کیتارو: توانستند نظر من را جلب کنند

کیتارو درمورد رضایتش از صدای سالن با وجود اجراهایش در سالن های بزرگتر از تالار وزارت کشور بیان کرد: من مرد خوشحالی هستم و این مسئله به نام من برمیگردد. اسم من «کیتارو» برگرفته از "کیت" به معنای لذت بردن و خوشحال بودن، "تا" به معنای بیشتر و "رو" به معنای مرد است و این نشان میدهد من اصولا مرد خوشحالی هستم. صدا در ابتدا خوب نبود اما متخصصان صدای سالن بخصوص ایرانی ها، نهایت سعی شان را کردند و خوشبختانه توانستند نظر من را جلب کنند.

ارجمند نیز در ادامه صحبت های کیتارو افزود: صدایی که شب گذشته شنیدید متخصصان ایرانی گرفتند و سه نفر از متخصصان صدا همان دیشب ویزایشان صادر شد و به ایران آمدند. در ابتدا کیتارو راضی به برگزاری کنسرت نبود و پس از شنیدن صدای تست سالن ، رضایت داد و کنسرت برگزار شد.

با موسیقی مدرن ایران آشنایی ندارم

کیتارو در مورد آشنایش با موسیقی ایرانی بیان کرد: با موسیقی مدرن ایران آشنایی ندارم اما موسیقی سنتی و فلکلوریک ایران را می شناسم و آشناییم با این موسیقی به آهنگساری مستند «جاده ابریشم» برمیگردد. همان زمان موسیقی ایران را شندیم و با دیدن مستند هایی از ایران توانستم اطلاعات زیادی از موسیقی ایران بدست بیاورم.

دستمزد ها ۱۵ تا ۲۰ درصد گرانتر از خوانندگان ایرانی

در ادامه صحبت های کیتارو سوالات از «علی چراغعلی» آغاز شد و از ایشان خواستند که درخصوص نبستن قرارداد با نوازندگان توضیح بدهند و چراغعلی در این باره گفت: تمام مباحث مالی این اجرا به دفتر موسیقی واگذار شده است و به درخواست دکتر ارجمند ما تمام هزینه های ارکستر را در حساب مشخصی واریز کردیم به دلیل اینکه دفتر موسیقی ناظر مالی اجرا بود.

ارجمند نیز افزود: ما با آنها تفاهم نامه ای امضاء کردیم که تمام هزینه ها را دفتر موسیقی پرداخت می کند و تمام هزینه ها نیز پرداخت شد. ما می توانستیم قرارداد امضا کنیم اما خودشان گفتند که مشکلی ندارند و قراردادی بسته نشد.

 

 

چراغعلی در ادامه درباره گرانی بلیت ها به حاشیه های برگزاری کنسرت اشاره کرد و افزود: ما دیروز شرایط خاصی را داشتیم و سه  نفر اعضای اصلی گروه کیتارو نیامده بودند و با مساعدت دفتر موسیقی و کنسولگری ویزاها صادر شد. اما نگران صدای سالن بودیم که بتوانیم صدای مورد نظر را ارائه بدهیم. شخصا از قشر متوسط جامعه هستم و از بابت نرخ بلیت ها ناراحت هستم امام ما اسپانسری برای این برنامه نداشتیم از طرفی دستمزد گروه ها ۱۵ تا ۲۰ درصد گرانتر از خوانندگان ایرانی است و مسئله مهم برای ما این بود که بتوانیم این کنسرت را برگزار کنیم و این اتفاق بیافتد. ما قیمت بلیت ها را دو برابر و مردم لطف کردند و بلیت ها را خریدند اما ما از مردم نشنیدیم که بگویند بلیت ها گران است. ما شرایط بیزینس حرفه ای را ایجاد کردیم.

اجرای کیتارو در ایران ادامه خواهد داشت

در ادامه نشست کیتارو درباره جهانی شدنش بازهم بر روی تاثیر طبیعت تاکید کرد و افزود: صداهایی که برگرفته از طبیعت بود خیلی بر روی ساخت موسیقی ایم تاثیر داشت. درگذشته ما از سازهایی همانند سیتی سایزر استفاده میکردیم که به خلاقیت خیلی کمک میکرد اما در حال حاضر سازهای الکترونیک زیادی با امکانات فراوان در اختیار هنرمندان قرار دارد که با فشار دادن تنها دو دکمه فضاهای متفاوتی را تجربه می کنند و همین سازها خلاقیت را از هنرمندان گرفته است.

کیتارو همچنین در مورد اجرای قطعه ای بصورت بداهه برای سورپرایز بیان کرد: می خواستم قطعه ای را به عنوان سورپرایز اجرا کنم. حتی قطعه آخری که شب گذشته اجرا کردم در لحظه به فکرم آمد و دیگر نمیتوانم اسمش را سورپرایز بگذارم اما این آخرین اجرایم در ایران نیست و ما تازه کارمان را سروع مرده ایم و این اجراها ادامه خواهد داشت.

باید بین اجرا یا عدم اجرا تصمیم گیری میکردیم

پیروز ارجمند درباره گرانی قیمت بلیت ها بیان کرد: ما سالن های مناسب با جمعیت های متفاوت نداریم و اگر سالنی با گنجایش ۲۰هزار نفر جمعیت داشتیم شاید دستمزد کیتارو به اندازه یک شب اجرا می شد و قیمت بلیت ها انقدر بالا نمیرفت و ما باید بین اجرا یا عدم اجرا تصمیم گیری میکردیم که نهایتا تصمیم به اجرای کنسرت گرفتیم.

درپایان این نشست کیتارو بازهم به شروع اجرا و ادامه دار بودن این اجراها در ایران تاکیید کرد.

 

عکس ها از فواد اشتری ؛ خبرگزاری تسنیم

انتهای خبر/اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.