موسیقی ایده آل : برنامه ساعت ۲۵ این هفته با حضور فرمان فتحعلیان که در آستانه برگزاری کنسرت خود پس از سه سال جدایی از صحنه اجرا، قرار دارد، به روی آنتن شبکه پنج سیما رفت.

به گزارش ایده آل در ابتدای این برنامه طبق روال همیشگی اخبار موسیقی به سمع و نظر بینندگان رسید و در ادامه در طی ارتباط زنده تلفنی با کیوان فرزین، مدیر هنری نهمین جشنواره موسیقی فارس، گزارشی از این جشنواره و اتفاقات آن از سوی کیوان فرزین بیان شد. این جشنواره به دبیری استاد احمد پژمان موسیقی دان بزرگ کشور در شهر شیراز برگزار شد.

بعد از تماشای موسیقی تصویر “برف آمد” با صدای حجت اشرف زاده، گزارشی از کنسرت گروه «بمرانی» پخش شد که در این گزارش «بهزاد عمرانی» خواننده گروه به معرفی این گروه پرداخت.

گفتگو با «راخا رحمان»، آهنگساز فیلم محمد رسول الله ساخته مجید مجیدی بخش دیگری از این برنامه بود که به مناسبت ولادت رسول اکرم پخش شد و بعد از آن گزارشی از یادبود استاد نادر گلچین به مناسبت هَشتاد و یکمین سالگرد تولد این استاد نامی که در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد به سمع و نظر بینندگان رسید.

بعد از این آیتم با ورود مهمان برنامه بخش زنده گفتگوی ساعت ۲۵ آغاز شد. فرمان فتحعلیان از نامداران عرصه موسیقی مهمان این بخش از برنامه بود . امیرحسین مدرس، در آغاز از فرمان فتحعلیان در خصوص فعالیت‌های اخیر او در عرصه موسیقی سوال کرد. این هنرمند در پاسخ گفت: این روزها مشغول تمرین کنسرت جدید خود هستم، بعد از سه سال تصمیم به برگزاری اجرای زنده در تاریخ ۲۰ آذر در برج میلاد گرفتیم که یک اجرا بیشتر نیست و برای یک شب بی نظیر خودمان را آماده می‌کنیم. دلیل عدم برگزاری کنسرت در این سه سال درگذشت دوست عزیزمان استاد شاهرخ پورمیامین، نوازنده بزرگ کشورمان بود که به دلیل سرطان از میان ما رفت.

اخذ مجوز کنسرت پروسه ای طولانی و خسته کننده

وی در ادامه درخصوص گلایه مندی‌ها دراخذ مجوز برای اجرای کنسرت‌ها اظهار داشت: حقیقت این است در این مسیر تغییراتی رخ نداده است و مراحل رسیدن به اخذ مجوزها طولانی و سخت است. شاید دلیل این رسیدگی منطقی باشد اما این منطق برای گروه موسیقی که قصد دارد کار خود را قانونی پیش ببرد بسیار خسته کننده است ولی ما با تمام خستگی‌ها توانستیم مجوز را بگیریم هرچند خیلی طولانی شد.

امیرحسین مدرس بعد از پخش آیتم گزیده‌ای از آثار فرمان فتحعلیان از او پرسید تا چه میزان در ارائه کارها به تغییر ذائقه مخاطبان توجه می‌کند و دلیل این تغییر ذائقه را در چه موضوعی می‌داند؟ وی در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: تغییر ذائقه مخاطب ازدو بخش منفی و مثبت تشکیل شده است و بخش مثبت آن بسیار کمرنگ تر از بخش منفی است. اتفاق مثبت این تغییر ذائقه این است که شاهد گروه‌های کمی هستیم که منحصر به فرد هستند و بافت خود را حفظ کرده و شبیه کسی نیستند. اما اتفاق منفی این است که فضای موسیقی کشور تبدیل به فضای مارکتینگ شد و مبحث پول جلوتر از دغدغه‌های فرهنگی و آرزوهای فرهنگی قرار گرفت. در اصل بخشی از اتفاقات برندسازی است و هنرمند خود واقعی اش را نشان نمی‌دهد و افرادی را وارد کردند که موقتا برند کرده و یکی دو سال سود مالی بیافرینند که در واقع هنرمند نیستند و نوآوری ندارند هرچند کنسرت‌های این افراد همچنان فروش دارد ولی  کمپانی های حمایت کننده خبر ندارند این افراد هم طول موج بلندی دارند و اگر در درون، ذات هنری داشتند نیاز به تیم برندسازی نداشتند .  از طرفی هنرمند کسی است که با هنرش خود را مطرح کند چرا که ذات هنر این است که از درون خود را مطرح کند در نتیجه  خروجی این کار رضایت مندی مردم را در بر ندارد و آنها  راضی نمی‌شوند.

بازار موسیقی بر مبنای برندینگ استوار است

فرمان فتحعلیان افزود: وقتی گروه‌ها و هنرمندانی که کارهایشان از مبنا ارزشمند بوده دیگر فعالیت ندارند بازار دست افرادی می‌افتد که تنها به دنبال پولسازی هستند و این پولسازی با مهندسی دقیقی اتفاق می‌افتد زیرا مبحث مالی بسیار قابل توجهی دارد. همانطور که با خواننده‌ای یکسال قراداد کنسرت بین یک میلیارد و پانصد تا دو میلیارد می‌بندند و مبنای قرارداد این خواننده یک سینگل ترک است مشخص است که قدرت پشت این کار نیست و به مردم اجازه نقد کارهای این خواننده را نداده‌اند .این خواننده ها هم می‌دانند که بازارشان موقت است اما تنها به فکر پولسازی موقت هستند متأسفانه مشخص است که این تفکر برای مردم ما چه کارکردی دارد یکی از کارکردهای آن پایین آمدن سطح هوش و آگاهی مردم نسبت به موسیقی است و در حال حاضر این افت وحشتناک است و نشان می‌دهد که بازار امروز ما بر مبنای برندیگ کشور است.

در ادامه برنامه گزارشی از پشت صحنه تمرینات کنسرت پیش روی فرمان فتحعلیان پخش شد و پس از آن این هنرمند به معرفی سازبندی کنسرت و اعضای گروه خود پرداخته و گفت: در کنسرت بیست آذر شهرام پورمیامین، نوازنده ساز درامز هستند و میرمهدی قاسمی، ساز گیتار بیس، میلاد عباسی نوازنده دف، حسین حاجیلوی نوازنده فلوت، ژوبین کلهر، نوازنده کمان و فرزاد رضا نوازنده گیتار الکتریک هستند. 

اغلب شاعران عارف کشور اشعاری گفتند که شنیده نشده است

امیرحسین مدرس با اشاره به این موضوع که وجه کلام در کارهای فرمان فتحعلیان مورد توجه است و عمده ترانه‌ها از اشعار مولانا و عطار و شعرای عهد کهن است از او پرسید به نظر می‌رسد کمتر از کلام حاضر استفاده می‌کنید آیا این برداشت صحیح است؟ فتحعلیان در این باره گفت: فرمایش شما درست است من معتقد هستم اغلب شاعران عارف کشور اشعاری گفتند که شنیده نشده است و من احساس دین به این شعرا می‌کنم و این بر این مبنا نیست که شعرای حاضر را نادیده گرفته ام بیشتر قصدم این است که این اشعار را در قالب موسیقی ارائه بدهم تا بیشتر شنیده شود وگرنه شعرای حاضری هستند که  غزل های بسیارعالی داشته اند که در کارهای آینده من این اشعار به سمع مردم می‌رسد.

 وی در ادامه در خصوص آخرین آلبوم خود عنوان کرد: برای اولین بار تنها خواننده ای بودم که بر روی کارش ریسک کرد ارائه آلبوم در فضای مجازی در ایران باب نیست کماینکه در سایر کشورها این کار باب است. این فرهنگ در ایران جا نیفتاده و دوستانی که قرار بود این کار را در فضای مجازی برای من انجام دهند توانایی لازم را نداشتند و خلف وعده کردند هرچند مردم ما آمادگی این کار را نداشتند. این کار خیلی موفق نبود ولی خوشبختانه کار زمین نخورد و به موقع آن را جمع کردیم و قرار شد در کنسرت جاری این کار به شکل فیزیکی به فروش برسد.

موسیقی حلال بشنوید

امیرحسین مدرس راجع به قانون کپی رایت و مشکلات پیشرو از فرمان فتحعلیان پرسید به چه علت این قانون در کشور ما رعایت نمی‌شود؟ فتحعلیان گفت: سینما و تئاتر مشکل خود را در کشور حل کردند اما در مورد موسیقی نماینده‌ای در مجلس نداریم و قانون کپی رایت بسته است درحالیکه این یک صنعت است وقتی قانون کپی رایت باشد هنرمند نگران مشکلات نیست و امنیت ذهنی می‌گیرد. درحال حاضر که سطح فرهنگی مردم بالاتر می‌رود چرا برای موسیقی که سریع الانتقال ترین هنر است قانون حمایتی گذاشته نمی‌شود درحالیکه باید راهکاری برای این موضوع بیندیشند. مبحث حلال بشنوید و حلال ببینید همین اهمیت به قانون کپی رایت است و شنوندگان باید خود رعایت این  موضوع را بکنند وبه نظر می‌رسد این موضوع باید به حقوق قلبی آدم ها سپرده شود.

 بعد از پخش موسیقی تصویر «مست و خراب» فرمان فتحعلیان در خصوص برنامه‌های آتی گروه ایلیا گفت: از تک تک اعضای این گروه تشکر دارم و بعد از این کنسرت در شهرهای دیگری به فکر برگزاری کنسرت هستیم تا از خجالت طرفداران برآئیم.

موسیقی شرق گرمای خاصی دارد

 وی در ادامه گفت: سبک موسیقی من تلفیقی است. بخشی از این موسیقی از گوشه ها و دستگاه های هندی است و بخشی از گوشه ها و دستگاه های ایرانی است و در اصل سعی کردم بافت شرقی در گوش مردم تداعی شود و حس و حالی که در ملودی شرقی است کمتر در موسیقی غربی به چشم می‌خورد. موسیقی شرق گرم است و سریع ارتباط برقرار می‌کند زیرا  پتانسیل شرق گرمای خاصی دارد و تمام سعی من این است که این تأثیرگذاری را حفظ کنم  اما قضاوت با مردم است که تا چه حد در این مسیر موفق بوده‌ام.

اصطلاح فیش تو گلدون  در اجراهای زنده

فتحعلیان درخصوص گفتگو با ماهنامه تجربه و استفاده از اصطلاح موسیقی “فیش تو گلدون “گفت: متأسفانه منظور فیشی است که وصل به ساز است و سر فیش داخل گلدان است درواقع صدا پخش می‌شود و نوازنده تنها ادای نواختن درمی‌آورد. در پلی بک موزیک پخش می‌شود و نوازندگان تنها ادا درمی‌آورند  و این وجدان هنری را زیر سوال می برد مردم پول اجرای زنده می‌دهند و اگر صدای پلی بیک پخش می‌شود مردم باید بدانند ولی اینکه تمام نوازنده ها در استودیو زده‌اند و به اسم اجرای زنده پخش می‌شود مسلم است که کار غلطی است.

بعد از سی سال برروی صحنه تئاتر می‌روم

در ادامه گزیده‌ای از آلبوم دیده بیدار از فرمان فتحعلیان پخش شد و پس از آن این هنرمند درخصوص فعالیت‌های اخیر خود در عرصه تئاتر اظهار داشت: در سن ۱۵ سالگی تجربه محدودی در تئاتر داشتم تا چند وقت پیش پیشنهادی از دوستان در تئاتر داشتم. نویسنده  و کارگردان این تئاتر مسعود شاه محمدی و همکار نقش مقابل سرکار خانم نیکی مظفری است و این نمایشنامه در سالن نمایش شهرزاد از اول دی ماه تا اول بهمن بر روی صحنه خواهد رفت و امیدوارم طرفداران من کارکتر من را بر روی صحنه بپسندند . نام نمایشنامه قدم زدن با اسب است که متنی ایرانی است و پایان این نمایشنامه با اجرای زنده من ختم می‌شود.

تهیه کننده موسیقی باید دغدغه فرهنگی داشته باشد

 وی در ادامه در خصوص کمکی که تهیه کنندگان موسیقی به هنرمندان می‌کنند عنوان کرد: بر شانه تهیه کنندگان موسیقی مسئولیتی است زیرا تهیه کننده بسترساز اتفاق هنری است درواقع این افراد واسطه انجام این اتفاق بین مردم وهنرمند هستند. این امر برمی‌گردد به اینکه تهیه کننده تا چه میزان دغدغه موسیقی داشته باشد و نگران آینده موسیقی کشور باشد و یا به چه میزان تنها به فکر دعدغه ریالی و مالی خود است. اگر موسیقی تأثیرگذار نباشد سرمایه فرهنگی از بین می‌رود اما در عوض موسیقی ماندگار تداوم ایجاد می‌کند و این افتخار برای تهیه کنندگان است. از طرفی تهیه کنندگان باید متوجه باشند به همان نسبت که خواننده مهم است نوازنده هم باید ارزش گذاری شود و تهیه کنندگان به هر دو گروه توجه کنند.

فرمان فتحعلیان در پایان خاطر نشان کرد: به کار بردن اصطلاح خواننده سالاری و زمزمه‌های توجه به خواننده بیش از نوازنده رابطه خواننده و نوازنده را از بین برد و درحالیکه ما می‌دانیم همه از یک خانواده ایم واگر هریک نباشد کار خوبی خلق نمی‌شود من متعجب هستم که  اصطلاح خواننده سالاری از کجا آمد و چرا شکاف درست می‌کنند و من خود  را ابتدا نوازنده می‌دانم زیرا  در ابتدا نوازنده بودم و معتقدم نباید بین این دو فاصله انداخت وبه شخصه به این زمزمه‌ها اعتقادی ندارم.

photo_2017-12-08_01-19-29

انتهای خبر /

Leave a Reply

Your email address will not be published.