موسیقی ایده آل : داریوش پیرنیاکان عضو هیئت داوران بخش تار جشنواره موسیقی جوان گفت: جوانان موسیقیدان به یک حمایت قوی و فکری نیاز دارند. به نظرم به عزم ملی نیاز هست، نه به این خاطر که از همین چهار جوان حمایت شود، بلکه موسیقی باید به رسمیت شناخته شود. به گزارش روابط عمومی دهمین جشنوارهی ملی موسیقی جوان، دومین روز جشنواره، ویژهی ساز تار، با حضور هیئت داوران متشکل از اساتید حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان، و بهروز همتی در دو سئانس برگزار شد. در دومین روز شرکتکنندگان در سه ردهی سنی الف، ب، و ج در مقابل هیئت داوران به اجرا پرداختند. داریوش پیرنیاکان، دبیر ششمین دورهی جشنوارهی موسیقی جوان که در دورههای اول تا پنجم هم به عنوان داور در این رویداد فرهنگی حضور داشته در مورد دهمین دورهی جشنواره گفت: این جشنواره نسبت به دورههای قبل بسیار فرق کرده و حتا تخصصیتر شده است، مثلاً همین دو مرحلهای بودن رقابت. وی در مورد سطح شرکتکنندگان ردههای سنی مختلف افزود: سطح شرکتکنندهها بسیار خوب بود به طوری که داوری و انتخاب نفرات برگزیده کار سختی بود. اختلاف زیادی هم با یکدیگر نداشتند که دو دلیل داشت؛ یکی اینکه شرکتکنندهها به لحاظ تکنیک و اجرا خوب بودند و دیگر این هشت نفر از بین تمامی شرکتکنندههای تار در هر ردهی سنی انتخاب شده بودند. پیرنیاکان در مورد رپرتوار انتخابی این مرحله بیان داشت: ردیف استاد شهنازی متعلق به دورهی عالی نوازندگی تار است، یعنی برای نوازندهای که تمام ردیف و قطعات را نواخته باشد. من یادم هست وقتی استاد شهنازی میخواستند به ما درس بدهند باید تمام ردیف میرزاحسینقلی را مینواختیم بعد به ما این ردیف را درس میدادند. وی افزود: این هنرجوها روی صحنه امروز واقعاً خوب ظاهر شدند. با آقای علیزاده که صحبت میکردم ایشان هم با من همعقیده بودند. در گروه ب از هشت نفر چهار نفر خانم بودند که آنها هم خوب ظاهر شدند. این نوازنده تار در مورد حمایت از نوازندگان خوب جشنواره اظهار داشت: آنها به یک حمایت قوی و فکری نیاز دارند. به نظرم به عزم ملی نیاز هست، نه به این خاطر که از همین چهار جوان حمایت شود، موسیقی باید به رسمیت شناخته شود. قانون اجرای موسیقی باید در تمام شهرستانها یکسان باشد، اینکه در یک شهرستان نوازندهها اجازهی اجرا نداشته باشند خودبهخود روی فضای فرهنگی دیگر شهرستانها تأثیر میگذارد. یک حرکت بسیار بنیادی باید در این زمینه صورت بگیرد و این بدین منظور نیست که موسیقی و موسیقیدان زاویهای با کسی یا جریانی دارد. وی در ادامه گفت: موسیقی شاخهای از فرهنگ ماست، اگر به موسیقی توجه شود جلوی خیلی از جریانها گرفته خواهد شد. تهاجم فرهنگی تنها با شعار از بین نمیرود، بلکه به زمینههای فکری و فرهنگی نیاز دارد. فکر با فکر خنثی میشود. بنابراین اگر فرهنگ درست شود این جوانها خودبهخود جا برای کار دارند و خود به خود موسیقی خوب جای موسیقی بد را میگیرد. پیرنیاکان در مورد اهمیت ردیف اظهار داشت: یک دورهای جوانها از ردیف زده شده بودند، چون به زور به آنها میگفتند باید ردیف بنوازید. من به تمام دانشجویانم میگویم که چرا باید ردیف بنوازند و به چه خاطر باید یکی از معتبرترین روایتهای ردیف را بدانند. به این خاطر که ردیف شیوهی آموزش موسیقی ایرانی است. اگر ردیف حذف شود موسیقی با چه متدی آموزش داده شود؟ آیا رپرتواری وجود دارد؟ به آنها میگویم که جملهبندیهای ردیف زیباییشناسی دارد؛ هزاران سال از عمر این موسیقی گذشته است و صیقل خورده و به ما کمک میکند تا نظم فکری داشته باشیم و در کل ردیف معلومات موسیقی ایرانی است. آموزش باید داده شود، توضیح باید داد اما نه با زور. بنابر این گزارش، بهروز همتی، نوازنده و مدرس تار و دیگر عضو هیئت داوران بخش تار این دوره از جشنواره نیز در مورد شرکتکنندگان گفت: سطح رقابت و اجراها نسبت به سال پیش خیلی نزدیک و داوری نفرات برگزیده دشوار بود. امسال بچهها نسبت به سال گذشته رشد بیشتری داشتند. رپرتواری که برای بخش تار امسال انتخاب شده بود یکی از معتبرترین و مشکلترین رپرتوارها در نوازندگی تار است و شرکتکنندگانی که خود را برای این بخش آماده کردند در رشد آنها تأثیر زیادی داشته است، چون این رپرتوار را بعد از گذراندن چند دوره آموزشهای متوسطه میتوانند شروع کنند، اما اینجا مجبور شدند با بالاتربردن سطح خود پیشرفت بهمراتب بیشتری داشته باشند. انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل Leave a Reply Cancel Reply Your email address will not be published.CommentName* Email* Website