موسیقی ایده آل – رویا صبح صدق : امیر توده فلاح از ترانه سرایان با سابقه ی کشورمان است که مدت هاست در حوزه ی شعر و ادبیات فعالیت می کند ؛ گفت و گویی را با وی انجام دادیم که آن را در ادامه می خوانید : _چه شد که به ترانه سرایى و شعر گفتن علاقمند شدید؟ این موضوع اول به خانواده اى که در آن بزرگ شدم برمیگردد،من دوتا از برادرهایم شاعر و نویسنده هستند یکی بنام على توده فلاح که شاعر به نامى هستند و برادر دیگر که الان نمى نویسندولى قبلاً براى تلویزیون در واقع سناریو رسمى مینوشتند و هم شاعربودند،دلیل دیگرى که من به شاعرى سوق پیداکردم هم این بود که پدرم خیلى اهل ادبیات بود و هم به سبب همراهى با برادرم على در شب های شعر و جلسات خانه ترانه شرکت میکردیم،من قبل از اینکه بنویسم در این جلسات شرکت میکردم،علاقمند شدم نوشتن شعر را آغاز کنم و رفته رفته برام جدّى تر شدوشد یکى از دغدغه هاى مهم زندگیم و در حال حاضر حدود یازده دوازده سال است که در حوزه ادبیات مشغول به کار هستم. _نظرشخصیتان در مورد این جلسات شعرو ترانه که برگزار میشود چیست؟ من عملاً فقط یکى از این جلسات را به طورمداوم شرکت میکنم که آن هم جلسات خانه ترانه میباشد که با مدیریت جناب استاد یداللهى است به هر حال من فقط در مورد آن جلسه میتوانم نظرم رابگویم و این که خیلى از دوستان ترانه سرایى که به نظر من موسیقی پاپِ امروز مدیونِ این دوستان است،کسانى هستندکه در جلسات خانه ترانه شرکت میکردند ازپیشکسوت هایى مانند خود (استاد افشین یداللهى،خانم نیلوفرلارى پور،یغما گلرویى،سعیدامیراصلانى)همه بنیان گذاراى این جلسه بودند و افرادى مثل(روزبه بمانى،افشین مقدم،کورش سمیعى،مونابرزویى،حسین غیاثى و…)همه درواقع محصول این جلسات هستندومن معتقدهستم که این جلسات شعروترانه تأثیرگذار بوده،وجلسات خانه ترانه با این هدف بوده که فضاى شعروترانه کمى تغییر کند،شما اگر یادتان باشد اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد،فضاى ترانه خیلى یکنواخت شده بود و رگه هاى شعرمدرن درونش دیده نمیشد ولى رفته رفته خیلى جریان تغییرکرد که باعث شد حتى خواننده هاى خارج به بچه هاى داخل روبیاورند. _همین موضوع استفاده خواننده هاى خارجى از ترانه سرایان داخل کشورباعث ممنوع الکارى نمیشود؟ خیلى وقت ها بعضى از دوستان بدون اینکه کارخاصّى انجام دهند،ممنوع کار میشوند،ممنوع الکارى درموسیقى یک اتفاقى است که ما فقط در ایران داریم،یک شاعرى که حتى موردخاصى در شعرهایش وجودندارد ولى به خاطر دادن شعر به خوانندگان بیرون از کشورو زیرزمینى ممنوع کار میشود،ولى واقعیتش این است که هیچوقت ممنوع الکارى مولف رانمیتواند حذف کند،چون ازطریق فضاى مجازى اطلاع رسانى میشود،خود خواننده در مصاحبه هایى که انجام میدهد از شعرا اسم میبرند و صرفاً ممنوع کارى یک شاعر یک حرکت بى تأثیر میباشد،چون صاحب اثرفقط خواننده نیست . صاحب اصلی اثر آهنگساز و ترانه سرا میباشند ولی در ایران میبینیم که حتی بعضی اوقات خواننده بعنوانِ صاحبِ اثر شناخته میشود و متاسفانه ما در ایران قانون کپى رایت اصلاً نداریم که بخواهداجراشود، خواننده در واقع مجرى اثرمیباشد ولى در ایران ایگونه باب شده که امروز خواننده هافقط حرف اول را میزنندو اسامى که من در بالا به آن ها اشاره کردم ممنوع الکارند اما تاثیرِ مستقیم در مسیرِ کاریشان ندارد. _تا به حال پیش آمده که خودتان با مشکل ممنوع الکارى مواجه شوید؟ درواقع با خواننده مجاز تا به امروز کارى منتشر نکرده ام،به تازگی در حال انجام کارهایى هستم ولى هنوز هیچ یک از کارهایم به ارشاد نرفته که بدانم ممنوع کار هستم یا نه _احساستان را نسبت به کار با موسیقى مجاز بیان کنید؟ راستش علاقه زیادى براى انجام دادن این کارنداشتم،یکى از دلایل همین رفتارهاى ناعادلانه بوده دلیل دیگر این است که درواقع نوع ترانه اى که من مینوسیم با ترانه امروز که حتى رو به جلو هست متفاوت تر است،اگرهم به تازگى تصمیم به همکارى گرفتم درواقع به خاطر یک سرى موزیسین هایی بود که دیدم به طورخاصّ به انجام و تولید کار پرداخته اند. _ چرا خودتان به برگزارى کارگاه ترانه نمیپردازید؟ به دو دلیل،یکى اینکه من معتقدم ترانه سرایى در ذات و سرشت هر آدمى باید وجودداشته باشد وهرگونه اى ازشعربه نظرمن آموزش دادنى نیست اصلاً به نظرمن یک چیز را میتوان آموزش داد،آن هم وزن و قافیه و یکسرى تکنیک ها است که آن هم میتوان با کمک کتوب آموزشى فراگرفت،به نظر من کارگاه ترانه همین جلسات ترانه میباشد،دلیل دیگر به نظرمن این است که امروز حجم عظیمى ترانه سرا داریم که بیکارند،عملاً نوشتن کافى نیست باید کار به اجرا گذاشته شودو معتقدم الان بیشترازظرفیت ممکن ترانه سرا داریم،تربیت دادن ترانه سراهاى دیگررا من جالب نمیدانم ولى شرکت در برخى از جلسات را توصیه میکنم _نام اولین کارتان چیست و چگونه شکل گرفت؟ اولین کار من که به صورت رسمى منتشر شده است است ترانه ایست بنام(مضطرب)باصداى آقاى میثاق جوهرى بود،نحوه تشکیل این اثراینگونه بودکه خود آقاى جوهرى هم مینوشتند هم درجلسات خانه ترانه شرکت میکردند آشنایى ما از آنجا شکل گرفت آهنگساز این کارآقاى کاوه آفاق بودکه ایشون از دوستان دوران دانشگاه من بودندوسپس من چند کاردیگر با آقاى جوهرى انجام دادم ترانه اى بود بنام(پس لرزه)که براى زلزله آذربایجان کارکردیم _ در موردبرنامه هاى کلى که در پیش دارید کمی توضیح دهید. من چون فیلم سازهم هستم درکنارترانه سرایى بعضى از برنامه هایم مربوط به فعالیت فیلم سازى می شود،در مورد ترانه و شعر من چند آلبوم دارم با یک سرى از موزیسین های خارجى ،هم به زبان فارسى هم به زبان انگلیسى با فضاى کاملاً متفاوت موزیسین ها تماماً خارجى هستند باشرکت هاى خارج از ایران آلبوم ها منتشر میشوند در سبک هاى موسیقى جَز و بلوز،روى سه آلبوم همزمان مشغول به کار هستم،در داخل ایران با دو خواننده که شناخته نشده هستند کار میکنم که هردوقرار است آثارشان به زودی به صورت مجازمنتشرشود _این دو هنرمند چه اشخاصی هستند ؟ نام یکى از هنرمندان آقاى(سهیل محمّدى)است البته هم من باایشان در حال کار هستم و هم آقاى یغما گلرویى،هنرمند دیگررا اگراجازه بدهید نامش را نبرم چون خودشان میخواهند تا گذراندن همه مراحل کارى اسمى از ایشان گفته نشود، آلبوم آقاى محمدى بیش از٩٠درصدآهنگسازى و تنظیم را آقاى(اشکان دباغ)انجام دادند. یکسرى کارهاى مستقل با بعضی از موزیسین هاوخواننده هایى که سبک هاى مختلف موسیقى را کار میکنند،چون درواقع موسیقى که من با آن بزرگ شدم موسیقى ایرانى نبوده به همین خاطر با موزیسین هایى که کارخاص انجام میدهند کار میکنم و کلام من مناسب موسیقى پاپ نیست _دو آلبومى که روی آن ها کار کردید حدوداً چه زمانی روانه بازار میشود؟ فکر میکنم سال ٩۵ این آثار منتشر شوند و در دسترس مخاطبین قرار بگیرد. انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل Leave a Reply Cancel Reply Your email address will not be published.CommentName* Email* Website