موسیقی ایده آل – دلارام بهرامپور : پوریا حیدری تنظیم کننده ی جوان و کار بلد کشورمان که در سال گذشته یکی از داوران برنامه ی شب کوک بود امسال نیز در برنامه ی آوا نو با محوریت مسابقه ی خوانندگی شرکت کنندگان را داوری خواهد کرد . به بهانه ی شروع این برنامه با ایشان به گفتگو نشستیم .

– آوانو همان روند برنامه ی شب کوک را طی خواهد کرد ؟

مسلماً مسابقه ی خوانندگی یک روند ثابت را دنبال میکند ، اما خوب امسال بخش آواز های سنتی و موسیقی اصیل ایرانی و فلکور ها را هم اضافه کردیم .

– همان هنرمندان سابق هیئت داوران را تشکیل می دهند ؟

بله ، البته که آقای برنجان دیگر در جمع ما نیستند ، ایشون از طرف خود صدا و سیما به عنوان داور به ما معرفی شدند و الان هم به تشخیص صدا و سیما در جمع ما حضور ندارند هرچند که ما دوست داشتیم در کنارمون بودند .

– شما به عنوان یک داور فاکتور های اصلی تان برای انتخاب خواننده چیست ؟

معیار که خیلی زیاد هست ، چونکه اکثرا همه فکر میکنند صدای خوبی دارند مخصوصا ایرانی ها که عقیده دارن یا باید بازیگر شوند یا خواننده ، اما خب اصلی ترین معیار ها درست خواندن و صدای خوب داشتن است و البته اینکه درست خواندن خیلی مهمتر از صدای خوب داشتن هست چه بسا که خواننده های مطرحی داریم که صدای خوبی ندارن اما انقدر درست و خوب میخوانند که به طبع موفق هم هستند . لحن درست داشتن در ادای ترانه هم یکی از فاکتور های مهم است و اینکه ظاهر متفاوت هم بی تاثیر نیست برخلاف خیلی ها که فکر کنن برای متفاوت بودن باید پوشش عجیب و غریبی داشته باشن اما واقعا تفاوت در عین سادگی هم امکان پذیر هست .

– خیلی ها میگویند شما داور خیلی رکی هستید و شاید بعضی ها از این رک بودنتون ناراحت بشن ، درست است ؟!؟

ببینید رک بودن که درست هست اما خب من واقعیت رو میگویم ، بنظرتان سرشما کلاه بزاریم و خوشحال شوید بهتر است یا اینکه واقعیت رو بشنوید و شاید ناراحت شوید ؟!
من هم اونجا نشستم که واقعیت را بگویم ، شاید در موقعیت های دیگر من این چنین رفتار نکنم اما چون کار جدی هست میطلبه که راحت حرف بزنیم و اینطور رفتار کنیم و فکر میکنم خیلی مهم نیست که کسی از این رفتار خوشش بیاید یا نه ، برای اینکه عام خوششون بیاد خیلی کار ها میشه کرد اما من برای جذب مخاطب اونجا نیستم و کارم اقتضاء میکنه که اینطور رفتار کنم .

– در طی ساخت این برنامه از کم لطفی هایی که شاهدش بودین برامون بگید .

کم لطفی که ، در فرهنگ ما اصولا این مدلی هست و اصلا ربطی به اینکه ایرانی هستیم و در ایران زندگی میکنیم نداره ، فرهنگ ما این هست و متاسفانه در بقیه ی کشورهای دیگر این اتفاق نمی افتد ، وقتی که توهین ها به سمتت زیاد میشه و زیاد بهت برچسب میزنن متوجه میشی که داری پیشرفت میکنی و متاسفانه خیلی از رسانه ها بدون سواد و دانش قبلی هرچه فکر میکنند مینویسند در صورتی که همه ی فکر هایشان درست نیست من اگر جای این دوستان بودم حداقل ۲۰ دقیقه قبل از دست به قلم شدن درباره ی گذشته ی این چنین برنامه ها کمی مطالعه میکردم . ببینید در کشور ما که اکثر آهنگ ها کاور و موضوع فیلم ها تقلیدی و … هست طبیعیه که برنامه هایی که میسازیم هم کاور باشه البته من اسم این کار رو کاور نمیزارم اسمش رو میزارم تمرین از کار های موفق و واقعا این ایراد نیست و ما باید انقدر تمرین کنیم تا خلاق بشیم و بتونیم کارهای جدید ارائه بدیم اما خب بعضا دوستان رسانه ای به دانش کم خودشان بسنده میکنند و ادعا میکنند که نباید از کشور های دیگر تقلید کرد ، تازه بنظر من دیر هم شروع کردیم این مسابقات همه جای دنیا در ترکیه ، عربستان ، آمریکا و … همین طور پیش میرود و درکل بنظرم اگر قرار هست کسی رو نقد کنیم با مطالعه آگاهی اینکار رو بکنیم .

– از فید بک هایی که از شب کوک دریافت کردید بگویید .

خداروشکر از مردم همیشه بازخورد های مثبت دریافت کردیم و مسئولین صدا و سیما خیلی به ما کمک کردن و خدارو شکر خیلی فضا باز تر شده و داریم به سمت جوانگرایی پیش میریم مخصوصا در شبکه ی نسیم که به برنامه هایی مثل دورهمی و خنداونه بها داده شده و خداروشکر موفق اند و جا داره از تلاش مدیرانی که از ما حمایت کردند تشکر کنیم چون واقعا نسبت به یک زمانی الان شرایط خیلی عوض شده و خیلی بیشتر پشت ما هستند و مارا حمایت میکنند .

– ضبط برنامه تمام شده است ؟!

راستش ضبط برنامه هنوز شروع نشده چون ما هنوز مشغول بررسی ویدیو ها هستیم و در حال حاضر ۶۰ هزار ویدیوی قابل قبول و مطلوب داشتیم و این سری خیلی سطح شرکت کننده ها بالا هست و از این بابت خیلی خوشحال هستیم اما مشکل اینجاست که ما فقط باید ۱۶۰ نفر را انتخاب کنیم و کار آسانی نیست .

– اگر الان کسی بخواهد شرکت کند راهی وجود دارد ؟

اپلیکیشنی که هست و باید ویدیو ها را برایمان بفرستند هرچند الان خیلی دیر هست و ما خیلی ویدیو دریافت کردیم اما بجز پاپ در بخش های سنتی
و فلکور و موسیقی اصیل ایرانی دوست داریم که بیشتر شرکت کننده داشته باشیم .

– و به عنوان سوال آخر از جوی که بین شما حاکم هست بگویید .

جو بسیار دوستانه ای حاکم هست واقعا و ما بیشتر دوستیم تا همکار و اینکه بعد از یک مدتی کار کردن دلمون برای کار کردن دوباره کنار هم تنگ بشه خودش نشونه ی این هست که چقدر جمع صمیمانه است .

– و حرف آخر ..

ممنون و خوب باشید همیشه .

Leave a Reply

Your email address will not be published.