گزارش نشست تیر ماه کانون ادبی شهریاران / امیر بی گزند “بی گزند” نقد شد
میلاد ثابت – موسیقی ایده آل: کانون شهریاران دور جدید فعالیت های خود را پس از ۹ ماه با نشستی مجزا مختص اشعار کلاسیک و آزاد با بررسی اشعار جدیدترین آلبوم «محسن چاوشی» از سرگرفت.
به گزارش موسیقی ایده آل؛ این برنامه ساعت ۱۶:۳۰ در فرهنگسرای ملل با اجرای «منیره حسینی» و «امیر پیرنهان» همراه بود که «سیدحسین متولیان» به عنوان کارشناس مهمان در این جلسه حضور داشت.
این نشست که با عنوان “شعر کلاسیک و آزاد” نامگذاری شده بود شاعران مطرح و جوان کشور به شعر خوانی پرداختند و در بخش دوم اشعار کلاسیک آلبوم “امیر بی گزند” تازه ترین اثر «محسن چاوشی» بررسی شد.
سید حسین متولیان، امیر مرزبان، رسول پیره، منیره حسینی، رویا شکیب، شیرین ترابی، پدرام پاریزی، مصطفی اصانلو، امید روزبه، شهاب دارابیان، احسان امیرسالاری، مریم گرجی، علیرضا نعمتی، سامی تحصیلداری، مرتضی غیاثوند، مریم موسیوند و… افرادی بودند که در این برنامه شعرخوانی کردند که در این بخش «پدرام پاریزی» از نحوه همکاری با «محسن چاوشی» و آلبوم “امیر بی گزند” توضیحاتی نیز داد و شعر خود در این آلبوم را برای حضار دکلمه کرد.
در بخش نقد آلبوم “امیر بی گزند” سیدحسین متولیان اولین منتقدی بود که پشت تریبون قرار گرفت و از کلیات تا جزئیات این اثر پرداخت.
وی صحبتهای خود را از طراحی کاور آلبوم و تیغ های گل سرخ روی کاور شروع کرد و آن را در برگیرنده از اشعار مولوی که حالت سماع گونه دارد برشمرد وامیر بی گزند را به گل بی خار تشبیه کرد که دقیقاً با طرح روی جلد همخوانی داشت.
ایشان با اشاره به اشعار اجرا شده در آلبوم آنها را به ساحت شعرشناسی خوب خواننده عنوان کرد و این وسواس را با زنده یاد «ناصر عبداللهی» تشبیه کرد.
متولیان آلبوم “امیر بی گزند” را برای قشر خاصی از مردم برشمرد و عنوان کرد برخی اقشار جامعه شاید نتوانند با این سبک و اشعار آلبوم ارتباط برقرار کنند ولی مردم فرهیخته تر این آلبوم را بیشتر دوست داشتند.
وی به غیر از یک ناهمخوانی در اجرای قسمتی از شعر چنگیز (بادهای پریشون خون/بغل کردن) کلیات آلبوم را خوب توصیف کرد و شعرشناسی به همراه آواخوانی ها را که حاوی پیام برای مخاطب است را عالی توصیف کرد و عنوان داشت:از صدای اذان مرحوم آغاتی در آوای ابتدایی اولین آهنگ آلبوم تا اشاره به مرحوم موذن زاده در شعر چنگیز و انتشار آلبوم در اوایل ماه مبارک رمضان را پازلی دقیق، بسیار هدفمند و مورد تقدیر میدانم.
متولیان در ادامه به نکات آیینی موجود در اکثر اشعار «مولوی» اشاره داشت و ارتباط شعر “امیر بی گزند ” را مختص به حضرت امیرالمومنین امام علی (ع) و بخشی از شعر “متصل” (جان منست او هی مزنیدش / آن منست او هی مبریدش) را مرتبط به واقعه کربلا در نبرد حضرت علی اکبر (ع) از زبان امام حسین (ع) دانست و عنوان کرد: در من که تعلقات آئینی دارم این نهادینه میشود که مضامین مربوط به حضرات و معصومین (ع) است.
مصطفی اصانلو منتقد بعدی بود که پشت تریبون حاضر شد و درباره آلبوم صحبت کرد.
اصانلو با تغیر اسم آلبوم از “چنگیز” به “امیر بی گزند” توسط وزارت ارشاد پرده برداشت و این کار را عجیب دانست، وی همچنین اشعار آلبوم را مختص به افراد یک قشر خاص از جامعه دانست و مردمی (عمومی) نبودن آلبوم “امیر بی گزند” نسبت به آلبوم های قبلی را مورد انتقاد قرار داد.
اصانلو ابراز امیدواری کرد چاوشی و یا خواننده های دیگری که در این سبک کار خواهند کرد از سه نسل مختلف از شعرا استفاده کنند همانند شاعران گذشته (مولوی و سعدی و…) شاعران قرن اخیر (استاد شهریار، هوشنگ ابتهاج و…) و شاعران حال حاضر.
وی در آخر کلیات آلبوم را خوب برشمرد و از حضار خواست عوامل آلبوم به خصوص «پدرام پاریزی» که در جمع حضور داشت را مورد تشویق قرار دهند.
دکتر «امیر مرزبان» آخرین منتقدی بود که برای “امیر بی گزند” صحبتهای خود را برای حضار انجام داد.
دکتر مرزبان آثار “امیر بی گزند” را همانند آلبوم “ژاکت” و برخی اشعار آلبوم “پرچم سفید” خاص توصیف کرد و عنوان داشت به دلیل قوی بودن ریتم نسبت به روایت شخصی میتوان تا بعدها “امیر بی گزند” را گوش داد.
وی اجرای اشعار کلاسیک را نکته قابل توجه و جالب توجه آلبوم برشمرد و نوع برخورد خواننده با این آثار را موفق دانست اما عنوان کرد کاش اشعار «حسین صفا» نیز همانند قطعه امیر بی گزند توسط «محسن چاوشی» اجرا میشد…
دکتر مرزبان در آخر افزود ای کاش در کنار خواننده ها مشاوران با سواد ادبی قرار بگیرند تا برای چیدمان کارها، برای انتخاب اشعار و نوع خوانش اشعار دچار مشکل نشده و موفق باشند همانند کاری که استاد شجریاران با همکاری استاد ابتهاج و دکتر شفیعی کدکنی انجام میدهد و همواره موفق است.
این نشست در ساعت ۱۸:۴۵ به کار خود پایان داد.
علاقمندان برای شرکت در جلسات کانون شهریاران میتوانند پنجشنبه دوم و چهارم هر ماه راس ساعت ۱۶ به فرهنگسرای ملل واقع در بزرگراه صدر، بلوار قیطریه بوستان قیطریه مراجعه کنند.
لازم به ذکر است نشست دومین پنجشنبه هر ماه مختص به اشعار کلاسیک و آزاد و نشست چهارمین پنجشنبه هر ماه مختص به اشعار محاوره و ترانه می باشد.

IMG_4798 IMG_4775IMG_4824 IMG_4775 IMG_4840 IMG_4830 IMG_4863 IMG_4861 IMG_4848 IMG_4815

 

 

 

انتهای خبر/منبع: موسیقی ایده ال

Leave a Reply

Your email address will not be published.