موسیقی ایده آل – مائده ابوالقاسم : برنامه ی هزار صدا  نوزده مرداد نود و شش ساعت سه و بیست دقیقه (با بیست دقیقه تاخیر )ابتدا با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد .

آرش نصیری مجری برنامه، در ابتدا با خواندن شعری از محمد صالح اعلام برنامه را شروع کرد و برنامه را به روح زنده یاد ناصر فرهودی تقدیم کرد . و همچنین از محمود جهان هنرمندی که اخیرا فوت شده نیز یاد کردند.

در این قسمت هادی نوروزی نفر برگزیده ی جلسه ی قبل برنامه به همراه فرید مهاجرپور (پیانیست) برای حضار کار خود را اجراکردند.

آرش نصیری بعد از اجرای هادی نوروزی از سه مهمان ویژه ی جلسه، پدرام کشتکار،محمد صالح اعلاء و مانی رهنما که برای داوری تشریف آورده بودند دعوت کرد که به روی صحنه بیایند. آرش نصیری یادی کرد از اولین برنامه ی هزار صدا که با مانی رهنما شروع شد و اضافه کرد که با رسیدن ۳۱ شهریور امسال چهارمین سالی است که برنامه هزار صدا برگزار میشود .

مانی رهنما ادامه داد که از درگذشت فرهود ناصری متاسف است و همچنین گفت که در این مدت ما کسانی رو از دست داده ایم که دیگر شبیه آن ها را نخواهیم داشت، از جمله افشین یدللهی، ناصر فرهودی که چهار دهه از خاطرات ما رو ثبت و ضبط کرد .

پدرام کشتکار نیز در ابتدای صحبت های خود گفت که  این روزها در شرایط روحی مناسبی نیست چرا که این چندماهه صدمات روحی زیادی خورده ایم و امیدوارم که نسل جدید ما پرکار باشند تا ما لذت ببریم.

 

در این قسمت برنامه امین همایلی از خوانندگان جوان قطعه ی “نفس” را اجرا کرد این قطعه دومین کار این خواننده است و آهنگساز این قطعه امین همایلی ترانه از حسین غلامی خواه و تنظیم از روح الله نظری است.

مانی رهنما خظاب به امین همایلی ابتدا خسته نباشید گفت و بعد افزود که کوک تان کم بود که نود درصد این اتفاق طبیعی است چرا که برنامه از قبل تمرین نمی شود. البته صدابرداری صحنه کمی دچار مشکل بود که انشاالله در جلسات بعد رفع خواهد شد .

 صالح اعلاء افزود که با داوری آثار زیبایی شناختی مخالف هستند چرا که یک رویداده و قابل تعلیل نیست .همانطور که ما نمیتونیم بگیم ماه چرا ماه چرا زیباست . در ادامه صالح اعلاء قسمتی از ترانه کار را مورد نقد قرار دادند .

 پدرام کشتکار نیز افزود که مشکل کار از آهنگسازی آن بود و گفت که این همه زحمت و هزینه میکنیم آیا واقعا کسی این کار رو گوش میکند؟ واقعا کسی گوش نمیکند چرا که از روی دست هم کار برمیدارید.

پدرام کشتکار افزود :

یک موزیسین باید کتاب بخواند فیلم ببیند و محور کار را بیشتر کند .

در قسمت بعدی برنامه حمیدرضا باستانی از خوانندگان جوان ۲۰ ساله که از کودکی موسیقی کار میکرده است به روی صحنه آمد و قطعه ی “تردید “را اجرا کرد. ترانه ی این کار از (محمد مبارکی)  تنظیم و میکس و مستر از (احسان احمدی) و آهنگساز این کار (فرزین کاتب) است.

مانی رهنما خطاب به حمیدرضا باستانی گفت :احساس صدای تان را دوست دارم اما خیلی بهتر از این هم میتوانید بخوانید و محمد صالح اعلا نیز مجددا افزود که آثار زیبایی شناختی را  مطلقا نمیتوان داوری کرد همانگونه که نمیتوان گفت ماه چرا ماه شد .

پدرام کشتکار نیز گفت اثر را دوست داشتم ولی به خاطر مشکلات صدابرداری کمی بد شد ما امتیاز ها را میدهیم انشاالله که به شما بیوفتد .

در این میان خیر مقدم گفتند به نوازنندگان گروه رستاک، (فرزاد مرادی) و (یاور احمدی فر) که در جمع ما هستند و همچنین به خانم (صبا راد) مجری صدا و سیما نیز خیر مقدم گفتند .

در قسمت بعد علیرضا خراسانی به روی صحنه آمد و قطعه ی”دوستی معمولی”،ترانه از (مجید صالحی)،ملودی از (مرتضی لطفی) و تنظیم ( فرید مهاجر پور)  را اجرا کرد.

پدرام کشتکار خطاب به علیرضا خراسانی گفت که موسیقی یه ریتم تکراری دارد که حالت کلیشه به خود گرفته و کار ترجیع بند ندارد باید داشته باشد چرا که کار پاپ اکثرا ترجیع بند دارد .موسیقی شما خسته کننده است شما باید تو گوش شنونده تنوع ایجاد کنید .موسیقی تزئین نشده .

محمد صالح اعلا در ادامه افزود که: ترجیع بند سبیل تراته است! و “سبیل ترانه رو نباید بزنید “

مانی رهنما درباره اجرای این شرکت کننده گفت صدای خوبی دارد و صدا شبیه کسی نیست و این خودش یک حسن به حساب می آید .با توجه به نظرات فقط صدا نمیتواند کار را درست کند باید یک کار خوب را بوجود آورد جوری که نگین در انگشتری خوب جا بگیرد .

خواننده جوان بعدی جواد اردیبهشتی بود که به روی صحنه آمد این جوان ۲۰ ساله که از بندرعباس می آید دانشجوی موسیقی است او از هفت سالگی کنار پدرش محمد اردیبهشتی موسیقی کار میکرد .قطعه ای که اجرا کرد به اسم “سر حرفت نموندی” که ترانه ی این کار از (پیام گودرزی) و آهنگساز کار از پدرش (محمد اردیبهشتی) و تنظیم کار از جواد اردیبهشتی بود .

پدرام کشتکار خطاب به جواد اردیبهشتی گفت که اثر خوانندگی خوبی داشت ولی ترجیع بند به معنای واقعی وجود نداشت توی کار و تنظیم خوبی بود و لذت بردم .

مانی رهنما در ادامه افزود: که صدای شما شبیه کسی نیست و ملودی کار خیلی قشنگ بود تنظیم متوسطی داشت و سعی کنید ترانه های بهتری را انتخاب کنید .

نفر بعدی که به روی صحنه آمد محمد امانی بود خواننده ی جوان بیست و یک ساله که قطعه ی “راه رفتن رو یخ “را اجرا کرد .ترانه ی این کار از (محمد بهادری)، ملودی از (محمد امانی)، و تنظیم  (اشکان بابایی).

مانی رهنما نظراتش را اینگونه بیان کرد که: باید روی صدا بیشتر کار بشه شروعش خیلی شبیه کار یکی از خواننده های معروف بود که به نظرم یک امتیاز منفی به حساب میاد تنظیم بد نبود .شما از صداتون مصرف کردید که و نتیجه کار بسیار شبیه کار آقای اشوان است.

پدرام کشتکار در ادامه افزود که در لحظه ای که کار باید تو نتیجه بیفتد نمی افتد.

در این قسمت آقای عباس سجادی شاعر گرامی به جای اقای صالح اعلا به داوری مینشینند . و در ادامه به عنوان میان برنامه علی احمدیان به روی صحنه می آید و قطعه ی اقیانوس یخ زده را اجرا میکند. .

در قسمت بعدی برنامه کاوه محمدی به روی صحنه رفت و قطعه ی عشق تابستونی را اجرا کرد ملودی و ترانه ی این کار از منصور فرهادیان و تنظیم از آیدین برزگر میباشد .

عباس سجادی خطاب به کاوه محمدی گفت :

(زمینی که قرار است در آن کشت کنیم کلام است)

در ترانه اشکالات فاحشی است برخی کلمات به خاطر وجود ملودی باید کشیده خوانده شود . ترانه سرای گرامی کار هم مطمئن هستم در آینده کار های بهتری از ایشون خواهیم دید .

پدرام کشتکار افزود که از این موسیقی ها خیلی تولید شده است ومانی رهنما نیز گفت موسیقی هنر اول است چرا که تلفیقی از چند هنر است.

در این قسمت برنامه توحید عاشقی به عنوان میان برنامه قطعه ی سنتی  فوق العاده ای را اجرا کرد

آرش نصیری در این قسمت گفت:  

(موسیقی زبان بین المللیه ماست چرا که موسیقی زبان عشق است )

و در آخرین قسمت رسول فهن دژ به روی صحنه میآید و قطعه ی لبخند رویای را اجرا میکند ترانه ی این کار از (رضا اکبری) و تنظیم از (حسین رضوی) است.

پدرام کشتکار خطاب به رسول فهن دژ میگوید که من این موسیقی را گوش نمیکنم و دوست ندارم

سجاد عباسی نیز افزود که ارتباطی با کلام موسیقی نگرفتم مثل این بود که داشتید روخوانی میکردید .

مانی رهنما نیز میگوید:شما باید کاری را در مسابقه بخوانید که ما سه ناحیه ی بم متوسط و ضعیف صدای شما رو مورد برسی قرار بدیم احتمالا انتخاب کارتون مناسب نبوده است .

در این قسمت های پایانی برنامه محمد رضا هدایتی روی صحنه می آید و سه قطعه اجرا میکند

محمد رضا هدایتی میگوید که هیچ ادعای خوانندگی ندارد و اگر غیر حرفه ای میخواند یا گاهی تپق میزند عذر خواهی میکند .

و در اخرین بخش برنامه نفرات برتر مسابقه بشرح ذیل اعلام شد:

 نفر اول جواد اردیبهشتی، نفر دوم محمد امانی و نفر اخر حمیدرضا باستانی 

در ادامه تصاویری از این مراسم را از نگاه دوربین « محمد امینی » مشاهده می نمایید.

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده ال

Leave a Reply

Your email address will not be published.