۱

موسیقی ایده آل : علیرضا میرآقا: علاوه بر مافیا مردم مقصرند…

پرونده مشکلات نوازندگان در ایران،واقعی ترین داستان موسیقی حال و حاضر کشورمان است.داستانی که شخصیت های آن بیشترین تلاش و زحمت را متحمل مشیوند ولی در نهایت نقش اول (خوب یا بد) داستان را به پایان میرساند.داستانی که لایه های پنهان بسیاری را در خود نهفته دارد دارد به طور معمول سطحی بررسی میشود.
در این وقصه واقعی همراه مردانی باشید که هنرنمایی آن ها همیشه خیره مان کرده ولی کمترین توجه معطوف آن ها بوده است.برای ثانیه هایی هم که شده از کاراکتر اصلی قصه فاصله بگیرید و کمی به جهات دیگر قصه تامل کنید.

قسمت اول و دوم این پرونده در رابطه با یکی از با اخلاق ترین و صد البته شجاع ترین نوازندگان موسیقی کشورمان است."علیرضا میرآقا" نوازنده با سابقه و حرفه ای کشورمان که پیش از این هنرنمایی وی را در بسیاری از کنسرت ها و آلبوم های موسیقی شاهد بودیم،آغاز گر این این پرونده است.

اولین قسمت این گفت و گوی جذاب را فقط در ایده آل بیننده باشید.

تا کنون چه کارهایی در زمینه آهنگسازی و تنظیم و اجرای صحنه انجام داده اید ؟
اولین اجرایی که به صورت سرپرست یک گروه به روی صحنه رفتم ، در مقطع دانشگاهی و در یک ارکستر بادی بود که کارهای کلاسیک اجرا کردیم.بعد از آن دیگر به عنوان رهبر و سرپرست در گروهی روی صحنه نرفته ام.در دنیای غیر آکادمیک و سمفونی معنی رهبری و سرپرستی ارکستر اشتباه جا افتاده است.در ایران تمامی رهبران ارکستر ها نوازندگان سازهای شاسی دارمثل پیانو و کیبورد هستند که این امر غلطی است که در گروه ها جا افتاده است.به طور مثال در خارج از ایران در گروه موسیقی کارلوس سانتانا نوازنده گیتار ، کارل پرازو که نوازنده پرکاشن بود وظیفه سرپرستی را بر عهده داشت.در ارتباط با ساخت ملودی هم من تعداد زیادی ملودی برای خودم ساخته ام که در جایی ارائه نکرده ام. ۱۰ سال پیش زمانی که آلبوم خودم را جمع میکردم آن ها را ساختم اما در جایی ارائه نکردم و الان هم به خاطر نوع تنظیم ها و ملودی ها قابل ارائه نیست زیرا مربوط به آن دوران می شود.البته یک سری از ملودی هایم را نیز سال های دور ارائه کردم که از جمله آن ها می توانم به دو ملودی در آلبوم اول امیر یگانه و یک ملودی در آلبوم گروه پسران خورشید (Sun Boys) اشاره کنم.کار تنظیم نیز تا به الان انجام ندادم اما در آلبوم ۷ کارهایی در این زمینه انجام دادم.در این آلبوم هم ساز زدم و هم به عنوان بک وکال کمی فعالیت کردم.

از مدارک و مدارج دانشگاهیتان در داخل و خارج از ایران برایمان بگویید.
در سال ۱۳۷۶ از هنرستان موسیقی پسران فارغ التحصیل شدم.هنرستانعالی‌ موسیقی در سال ۱۳۷۹ مجددا دایر شد و من مقطع کاردانی را در آن جا ادامه و سال ۱۳۸۱ فارغ التحصیل شدم.سال ۱۳۸۲ مجددا اولین دوره کارشناسی در رشته نوازندگی ساز جهانی ترومپت را در همان آموزشگاه گذراندم.سال ۱۳۸۴ مدرک خود را در مقطع کارشناسی دریافت کرده و در سال  ۱۳۸۶ برای مقطع کارشناسی ارشد به دانشگاه هنر رفتمو سال ۱۳۸۹ از آنجا فارغ‌التحصیل شدم. ۲ سال مدرس نوازندگی ساز ترومپت در هنرستان موسیقی دختران بودم. ۴ ترم در دانشگاه هنر نوازندگی ترومپت تدریس میکردم و اکنون نیز در دو آموزشکده موسیقی سرنا و پارس مشغول تدریس هستم.

تا کنون با چه گروه هایی روی صحنه رفته اید و در حال حاضر در چه گروه هایی مشغول ساز زدن هستید ؟
من تا بحال با هیچ گروهی قرارداد نبستم.همکاری من با گروه های موسیقی به دو دلیل است ؛ یک ، آرامشی که در کنار همکارانم دارم و دو رک و راست بگویم دستمزدم.تا کنون خیلی پیش آمده گروه هایی را انتخاب کردم که دستمزد پایینی به من می دهند اما به خاطر آرامش قلبی که با دیگر اعضای آن گروه دارم ، آن را انتخاب کردم.قلبا با دو گروه قرارداد دارم.گروه آریان و گروه بنیامین بهادری.علی پهلوان خیلی برای من عزیز است و یکی از سورپرایز های روز تولدم تبریک ایشان بود.گروه بسیار عزیزی هستند.این را هم بگویم که آلبوم آریان آماده است اما دلیل منتشر نشدنش را نمیدانم.بنیامین هم که ۵ سال پیش به گروهش پیوستم بسیار برای من عزیز است.علی منصوری،نیما وارسته،استیو آوانسیان،آلن بارسخیان،آرش سعیدی، و علیرضا میرآقا اعضای گروه ارکستر بنیامین را تشکیل می دهند.بنیامین بسیار انسان با معرفت و عزیزی است.گروه سون را بسیار دوست دارم و در اجراهای آن ها بسیار به من خوش می گذرد.علاوه بر سون با مهدی یراحی،فرزاد فرزین،سیروان خسروی،رضاصادقی،سعید عرب،شهرام شکوهی،مرتضی پاشایی و … همکاری داشته و دارم.

نظر شما در مورد جو کنونی موسیقی چیست ؟ از نظر شما چرا روابط بین اعضای یک گروه موسیقی این گونه است ؟
خیلی ساده است.بعد از انقلاب گروه های موسیقی شروع به کار کردند اما در آن زمان تعداد خوانندگان بسیار کم و محدود بود و نوازنده ها نیز به همین شکل بودند.تمامی خواننده ها با هم هماهنگ بودند و هماهنگی ایجاد می کردند.خواننده ها به خاطر یکدیگر کنسرت هایشان را در یک روز قرار نمی دادند و به همین دلیل نوازنده ها نیز شرایط راحت تری داشتند و در گروه ها با همدلی ساز میزدند.شرایط کنونی نیز به دلیل بالا بودن تعداد خوانندگان و نوازندگانمان است.در حال حاضز تعداد نوازندگانی که به حد عالی در کار خود استاد نیستند زیاد است اما به خوبی در حال کارکردن هستند.

آیا شما و دیگر نوازندگانی که واقعا برای رسیدن به خیلی مقاطع سعی کردند به جایگاه و حق واقعی خود رسیدند ؟
در رابطه با حق مادی باید بگویم که خیر به حق خودم نرسیدم.نوازنده هایی با شرایط من،توانایی و سطح علمی من در نقاط دیگر دنیا موفق ترند.از نظر رفتاری،می توانم بگویم که در یک مملکت خواننده محور به حق خودم رسیدم.به خاطر حمایت طرفداران،همکاران و دوستان خیلی خوشحالم.

به نظر شما آیا در ایران چیزی به نام مافیای موسیقی وجود دارد ؟
بله،از تعداد تبلیغات شرکت هایی که برای یک تعدادی از خواننده ها دائما کنسرت برگزار می کنند می توان متوجه این امر شد.البته من از اجرای این تعداد کنسرت بسیار خوشحال هستم ولی مافیا وجود دارد.اما در حال حاضر مقداری هم مردم تاثیر گذارند.

هدفتان از نوازنده شدن چه بود و چرا به سمت نوازندگی رفتید؟
عشق و علاقه ی قبلی که از زمان کودکی در من وجود داشت باعث شد که من این رشته را انتخاب کنم.اولین سازی که خانواده ام برایم تهیه کردند ساز ملودیکا قدیمی بود.سوم دبستان به کلاس ارف رفتم.در سال پنجم دبستان بودم که خانواده برایم ساز آکاردئون خریداری کردند.در سه ماه همراه با یک استاد بسیار عالی تسلط به این ساز پیدا کردم.با وجود مخالفت های خانواده در رابطه با ادامه تحصیل در زمینه موسیقی ، من موسیقی را انتخاب کردم.

آیا نوازندگی در ایران شغل به حساب می آید ؟
خیر،اما ما سفت ایستاده ایم و در حال زندگی کردن با آن هستیم. اما واقعا شغل محسوب نمی شود.

از بیمه هنرمندان استفاده می کنید؟
من عضو خانه موسیقی هستم و جدیدا هم عضو پیوسته شدم.اگر من عضو خانه موسیقی و بیمه هستم مدیون آقای جاوید مجلسی هستم.

به نظر شما چه مشکلاتی در سر راه نوازندگان ایران است؟
عدم وجود ساز در گذشته واستاد و معلم خوب در زمان حال.در حال حاضر بسیار راحت می توان ساز تهیه کرد اما استادان خوب و دارای توانایی بالا بسیار کم هستند و عدم وجود یک مدرس خوب احساس می شود.

انتهای قسمت اول 

Leave a Reply

Your email address will not be published.