موسیقی ایده آل – مائده ابوالقاسم :در روز هفتم تیر ماه هزار و سیصدو نود و هفت جلسه ویژه کارگاه ترانه بابک صحرایی با همراهی رستاک حلاج ، سیروس الوند و آبان حبیبی برگزار شد. در ابتدای جلسه بابک صحرایی درباره ی رستاک حلاج چنین گفت:”رستاک جزو چهره های خاص موسیقی است ” و در ادامه اشاره کرد که ترانه سرا میتواند جریان ساز باشد، رستاک هنرمند جریان سازی است.صحرایی ادامه داد ، در زمانی که موسیقی در حال تلاطم است این شانس ما است که هنرمندی مانند رستاک را داریم.

در ادامه شاگردان کارگاه ترانه بابک صحرائی با نام های آیلار فلاح ، مژگان عسگری، علی شعبانی، میثم صابری فر، عرفان خادم، مرسده طباطبایی، میترا جعفری، مهرداد قاسمی، گلناز جعفری، محمود حسنی، هادی شاکری، مونا رادنیا،علی گلستانی، عطاالله شرف الدین، یاس شریفی و سمیرا امیریان شعر خوانی کردند. در میان شعرخوانی ها نقد و نظراتی کوتاهی رد و بدل شد که بیشتر به شکل پیشنهاد لحاظ می شد.

رستاک حلاج:”وقتی قضیه ترانه جدی میشه جدید بنویسیم”

در اثنای شعر خوانی ترانه سرایان، رستاک حلاج بر نو بودن و خلاقیت ترانه سرایان تاکید به سزایی می کرد و در این مورد گفت :”وقتی قضیه ترانه جدی میشه جدید بنویسم.” و در ادامه بابک صحرایی افزود که در ترانه باید به نکاتی از جمله اتفاقات شاعرانه، موسیقی درونی و بیرونی و گاهی تغییر وزن دقت کرد. همچنین رستاک حلاج اشاره به ترانه برخی هنرمندان مانند امیر تتلو کرد و گفت اگر چه ترانه های تتلو خارج از بند قافیه و وزن است اما ایده های نو و تازه ای دارد. 

بابک صحرایی :” تو تاریخ نداریم کسی رو که هم نوازنده هم ترانه سرا و هم آهنگساز خوبی بوده باشه “

در ادامه جلسه و با پرسش شاگران بابک صحرائی از رستاک حلاج درباره ی مسیری که طی کرد تا (رستاک) شود پرسیده شد و پاسخ اینگونه بود که وی از نوازندگی گیتار و آهنگسازی روی ترانه ی دیگران فعالیت هنری اش را شروع کرده و پس از مدتی احساس کرد که حرف هایی که میخواهد بزند در ترانه دیگران وجود ندارد پس ترانه نویسی را امتحان کرد . رستاک رو به هنرجویان ادامه داد که این که یک هنرمند خودش یاشد خیلی خوب است اما در ابتدا باید الگو برداری کنیم مانند من که گاهی به من گفته می شد که شبیه علیرضا عصار و فرامرز اصلانی کار می کنم که البته برای من افتخار بود اما بسیار طول کشید تا من شکل خودم شدم و شدم رستاک!
رستاک :”ترانه سرای صرف بودن جواب نمیده .”

در ادامه وی افزود که نیاز موسیقی ما این است که یک هنرمند حداقل در یک ترک دو کار انجام دهد موسیقی ما فقط ترانه نمی خواهد . بنابراین میتوانیم علاوه بر ترانه سرایی، آهنگسازی، نوازندگی و… انجام دهیم‌. رستاک به هنرجویان یادگیری یک ساز در کنار ترانه سرایی را پیشنهاد کرد و گفت اینکه ساز زدن را در کنار ترانه سرایی ادامه دهید هم ترانه های با احساس تری خواهید سرود و هم پیشرفت بهتری خواهید داشت.

در ادامه بابک صحرایی از سیروس الوند در خواست کرد که در کنارشان ادامه جلسه را برگذار کنند و ایشان هم به جمع رستاک و بابک صحرایی پیوستند.

سیروس الوند:”شما که شعر میگید یه جهان دیگه هم دارید “
سیروس الوند در ابتدا گفت خیلی خوشحال است که میبیند جوانان به ترانه فکر میکنند و دور هم جمع میشوند ولی افسوس خورد و گفت “چرا یکی منو یاد ایرج جنتی عطایی نمیندازه؟” چرا که او میگوید :”شما که شعر میگید یه جهان دیگه هم دارید” . شاعر از جهان دیگری خبر دارد و با الهام با آن جهان در ارتباط است پس چه بهتر است که ما در مفاهیم و موضوعات شعری نیز تنوع داشته باشیم. در ادامه سیروس الوند شعر خوانی کرد.

بابک صحرایی :”استاد الوند شاعر بسیار خوبی هستند اگر وارد سینما نمیشدند از شاعران برجسته ی معاصر میشدند .”
بابک صحرایی درباره سیروس الوند گفت که ایشان دانش موسیقی خوبی دارند و نه تنها در موسیقی بلکه دانش گسترده ای در هر چیزی دارند .
سیروس الوند :” همه صاحب عقیده اند ولی صاحب نظر نیستند .”
بابک صحرایی میگوید که هر کس با هر سطح دانش و سلیقه حق دارد نظری درباره ی یک اثر هنری داشته باشد اما حق ندارد بدون دانش و تجربه نظر خود را اعلام بکند. همین طور سیروس الوند اضافه کرد:” همه صاحب عقبده اند ولی صاحب نظر نیستند.”
در ادامه جلسه رستاک حلاج یک قطعه با ترانه ی بابک صحرایی که همکاری جدید این دو هنرمند بود را جرا کرد و همچنین قطعه های جوون مرگ، ته سیگار و دانشگاه را برای حضار اجرا کرد .‌

در ادامه تصاویری از این مراسم را از نگاه دوربین « محدثه بختیاری » مشاهده می نمایید.

انتهای خبر / 

Leave a Reply

Your email address will not be published.