موسیقی ایده آل-زهره ابوالقاسم: جلسه خانه ترانه روز ۱۵ تیر ماه این بار با موضوع نقد ترانه های اجرا شده ماه مبارک رمضان در صداو سیما  با اجرای مهدی ایوبی برگزار شد.

 

مهدی ایوبی: (وقتی با پکیج خوبی روبرو هستیم ترانه کار خودش را کرده)

عمران میری: (محمد سعید میرزایی ترانه را خیلی جدی نگرفته است)

مهدی حسنی:  با معیار شعر کلاسیک نمی توان کار پاپ را سنجید.

سینا شعبانخوانی: کار کردن با روزبه بمانی جز ایده آل های من بود.

روزبه بمانی: مولانا به روز است از خود اشعار مولانا استفاده کنیم.

روزبه بمانی: فضای ممیزی ریاکارانه ای داریم که باعث میشه شاعر برای گرفتن مجوز به مبتذل ترین شکل بنویسد!

ابراهیم اسمائیل اراضی: ما در ترانه با قله ای به نام روزبه بمانی مواجهیم.

عبدالجبار کاکائی: در سرودن ترانه نفس فقط ۳۰ دقیق زمان داشتم!

عبدالجبارکاکائی: برای سرودن تیتراژ نفس دچار نوستالژی عاطفی خودم شدم.

امیر توده فلاح: تیتراژ خوب جرقه ای برای کل مجموعه به حساب می آید.

ایمان قیاسی: روزبه بمانی ۷۲ ساعت قبل از انتن ترانه ماه عسل را نوشت!

مهدی یغمائی: اجرا در خانه ترانه بدون افشین یداللهی برایم سخت است!

 

 

جلسه به مدیریت روزبه بمانی و طبق روال همیشگی با نقد ترانه های حضار شروع شد و در قسمت دوم برنامه  نقد را از ترانه (زیر پای مادر) با صدای علی زند وکیل و شعر محمد سعید میرزایی شروع کردند و عمران میری و مهدی موسوی میرکلایی برای نقد به روی صحنه آمدند در ابتدا مهدی موسوی میرکلایی این نکته را متذکر شد که محمد سعید میرزایی در دهه گذشته دوره نوینی را در غزل فارسی ایجاد کرده است و عمران میری در خصوص محمد سعید میرزایی این نکته را اضافه کرد که او بیشترین جوایز دانشجویی و دانش آموزی را از آن خود کرده و کتاب های خوبی از جمله یک زن کامل را تالیف کرده است و بیش از ۳۰۰ ترانه اجرا شده در کارنامه خود دارد اما در خصوص ترانه زیر پای مادر اتفاقی که باید در ترانه بیفتند نیفتاده است و محمد سعید میرزایی ترانه را خیلی جدی نگرفته است. در این حین میرکلایی اضافه کرد که این ترانه روی ملودی سروده شده است. و درباره متن ترانه گفت که برای سرودن ترانه از نحو کلاسیک ارکائیک استفاده کرده و اکسان ها و اوج و فرود ها به خوبی رعایت شده است اما ضعف این کار دوگانگی زبانی اش می باشد ترانه گاهی خیلی کهن و گاهی هم نحو امروزی زبان را دارد. ترانه فراگیر شده ولی ضعف های کوچک گریبان گیرش شده. و در جمع بندی نقد های صورت گرفته با توجه به نظر دو منتقد مهدی ایوبی به این نکته اشاره کرد که وقتی با پکیج خوبی روبرو هستیم ترانه کار خودش را به خوبی انجام داده است.

بعد از اتمام نقد تیتراژ اول صابر قدیمی و مهدی حسنی برای نقد ترانه (عشق ناب) با اجرای حامد همایون و شعر سهیل حسینی به روی صحنه آمدند.

مهدی حسنی پس از اظهار نظرات صابر قدیم در باره حواشی ایجاد شده در باره نقد این ترانه درباره شعر سهیل حسنی گف که با معیار شعر کلاسیک نمیتوان کار پاپ را سنجید و این یک موسیقی مصرفی روزانه به حساب می آید.

روزبه بمانی در ادامه نقد ها و بحث های پیش آمده گفت اشعار مولانا کاملا به روز هستند مانند محسن چاووشی از خود مولانا استفاده کنیم. و در ادامه درباره شرایط مجوز گرفتن و تغییر شعر برای رد شدن از ممیزی گفت که فضای ممیزی ریاکارانه ای داریم که باعث میشه شاعر برای گرفتن مجوز به مبتذل ترین شکل بنویسد.

پس از نقد ترانه دوم سینا شعبانخوانی برای اجرای ترانه ماه عسل ۹۶ به روی صحنه آمد و پس از آن قطعه ای از تورج شعبانخوانی را اجرا کرد و پس از آن ابراهیم اسمائیل اراضی، حسن علیشیری و روزبه بمانی برای نقد و بررسی سه اثر اجرا شده روزبه بمانی کنار مهدی ایوبی نشستند. اسماعیل اراضی در خصوص ترانه های بمانی به نقد و بررسی مکتوبی را که از قبل آماده کرده بود خواند و این بین روزبه بمانی را به قله ای در ترانه تشبیه کرد و گفت ما در ترانه با قله ای به نام روزبه بمانی مواجهیم. ترانه های بمانی همیشه علاوه بر تاثیرات وضعی تاثیرات انتقادی هم دارد و در این میان اپر ترانه سرا کاهلی کند همه چیز از بین می رود.

حسن علیشیری در تکمیل بررسی های اسمائیل اراضی گفت انتخاب موسیقی برای ساعت پیش از اذان در ماه مبارک رمضان بسیار سخت است و در عین حال در ترانه بمانی خلاقیت و تصویر سازی با نگاه کاربردی دیده می شود.

در ادامه برای نقد ترانه سریال نفس علیرضا بدیع، ابراهیم اسماعیل اراضی و عبدالجبار کاکایی در صحنه حاضر شدند و علیرضا بدیع گفت که این تیتراژ بسیار شبیه تیتراژ بینظیر ارمغان تاریکی با آهنگ سازی فرید سعادتمند و شعر کاکائی در سال ۸۸می باشد و در مقایسه این دو کار می توان گفت ترانه سریال نفس به ارمغان تاریکی برتری ندارد و البته فکر میکنم کار نفس به دلیل محدودیت زمانی برای نوشتن کمی ضعف دارد.  و ابراهیم اسمائیل اراضی همانند دو ترانه قبل نقد مکتوبی را ارایه داد که مختصر در ان این نکته را متذکر شد که ترانه نفس نه تنها به سریال نزدیک نبود بلکه خاص هم نبود.

کاکایی خود در ادامه گفت در سرودن این ترانه که تنها نیم ساعت قبل از ضبط زمان داشتم ، ماجرای سریال را خیلی مختصر برایم بیان کردند و من  دچار نوستالژی عاطفی خودم شدم و یه یاد مسائل و رازهای دهه شصت افتادم این را هم گفت که خود سریال را هم در طول ماه مبارک دنبال نکرده است.

در ادامه برای نقد ترانه برنامه (هزارداستان) که توسط گروه پالت اجرا شده امیر حسین مصاح و امیر توده فلاح گرد هم آمدند، امیر حسین مصاح معتقد است که کار سفارشی نوشتن بسیار سخت است مخصوصا که برای تیتراژ باشد امیر توده فلاح در مجموع کل ترانه های اجرا شده در ماه رمضان گفت که دو سوم ترانه ها به اجرای درست نرسیده اند. و ترانه هزارداستان پر از ضعف تالیف های است که با توجه  به توانایی های گروه پالت واقعا ضعف محسوب می شود و درباره ارائه یک پکیج خوب برای تیتراژ یک مجموعه این را گفتند که تیتراژ خوب جرقه خوبی برای  کل گروه محسوب میشود.

در انتها پس از شعر خوانی امیر توده فلاح، صابر قدیمی و علی ایلیا ایمان قیاسی و مهدی یغمایی برای اجرای ترانه (علی دریاست) که شب های قدر در برنامه ماه عسل پخش شده بود به روی صحنه آمدند و ایمان قیاسی درباره ترانه روزبه بمانی برای برنامه ماه عسل این نکته را اظهار کرد که روزبه بمانی ۷۲ ساعت قبل از آنتن ترانه را نوشت! مهدی یغمایی که برای سومین بار میهمان خانه ترانه شده بود، در ابتدا فوت نا به هنگام افشین یداالهی را به خانه ترانه تسلیت گفت و همچنین گفت خواندن در خانه ترانه  ی بدون افشین یداللهی برایم بسیار سخت است.

در ادامه گزارش تصویری این مراسم را از نگاه محمد امینی دنبال کنید.

 

 

 

 

photo_2017-07-08_18-45-31 photo_2017-07-08_18-45-34 photo_2017-07-08_18-45-37 photo_2017-07-08_18-45-39

 

photo_2017-07-08_18-45-24

 

 

photo_2017-07-08_18-44-28

 

 

 

 

 

photo_2017-07-08_18-45-48

photo_2017-07-08_18-46-03

 

photo_2017-07-08_18-46-00

انتهای خبر/منبع:موسیقی ایده آل 

Leave a Reply

Your email address will not be published.