موسیقی ایده آل-هوتن سلمانی: "مجید برومند" نوازنده چیره دست و با تجربه "گیتار بیس" است که کمتر خواننده مطرحی پیدا می شود که با "مجید برومند" همکاری نداشته است.این نوازنده چیره دست به تازگی تک ترکی بی کلام منتشر کرده است که بهانه خوبی بود برای مصاحبه ای خوب در رابطه با برنامه های آینده،سابقه و مشکلات نوازندگان حال حاضر ایران.شمارا دعوت به خواندن این مصاحبه می کنیم. 

شروع نوازندگی شما از چه زمانی بود؟اولین فرد یا گروهی که به صورت حرفه ای در آن فعالیت کردید چه بود؟

من از اواخر سال ۸۵ موسیقی را با گیتار بیس شروع کردم و شروع کار حرفه ای من از سال ۸۸ بود که اولین تجربه حرفه ای من روی استیج در ماهشهر با "یاور اقتداری" بود.

چی شد که "یاور اقتداری" شما را انتخاب کرد و شروع همکاری شما با خواننده های مطرح شد؟

ما یک گروهی داشتیم دریک مکانی تمرین می کردیم که چندتا دوست آموزشگاهی بودیم و الان چندتایشان خیلی نوازنده های خوب و مطرحی هستند و یکی دوتای آن ها رهبر ارکستر شدند.ما آنجا کار می کردیم و گروه آقای "یاور اقتداری" هم در آنجا تمرین می کردند که حالا به هر دلیلی با نوازنده ها به مشکل خورده بودند و به چند تا نوازنده احتیاج داشتند.دیگه به ما پیشنهاد دادند و ما هم خیلی خوش حال شدیم و قبول کردیم.

چه اتفاقی باعث از هم پاشیدگی گروه خودتان شد؟

آن گروه گروهی بود که ما اصلا حرفه ای به موسیقی نگاه نمی کردیم.دور هم جمع می شدیم یک سری موزیک های خیلی ساده که در آموزشگاه ها یاد می دادند را دور هم می زدیم و با داستان حرفه ای گروه بسیار فاصله داشتیم  و اصلا هفته بعد معلوم نبود چه اتفاقی می افتد و هدف خاصی نداشتیم.

نوازندگی گیتار بیس را پیش چه اساتیدی فرا گرفتید؟

من فقط یک دوره ۳ یا ۴ ماهه پیش "بابک ریاحی پور" کار کردم و بعد هم با کتاب ها،متد ها و اینترنت خودم ادامه دادم ولی در آن ۳،۴ ماه چیز های خیلی زیادی از "بابک ریاحی پور" یاد گرفتم و خیلی هم از ایشان ممنونم.

با چه گروه ها و خواننده هایی همکاری داشتید؟

خواننده ها زیادند ولی تا جایی که به ذهنم برسد خواهم گفت.

قاسم افشار،نیما مسیحا،حمید خندان،مانی رهنما،حمید حامی که هم الان همکاری می کنیم هم از سال ۸۹ شروع به همکاری کردیم،مجتبی کریمی،مهدی یراحی که ۲ سال در گروهش بودم،امید حاجیلی ۱سال بودم،فریدون آسرایی تقریبا ۲سال بودم و در تجربه های اجرایی هم با مرتضی پاشایی، مجید اخشابی،سالار عقیلی،رضا صادقی، یک سری از خواننده های لوس آنجلسی خارج از ایران ،امیر تاجیک،معراج محمدی و محسن یگانه هم در این یک سال و نیم اخیر به طور ثابت و کاملا اختصاصی همکاری داشتم.

همکاری با "محسن یگانه" چطور بوه؟

همکاری با "محسن یگانه" را هیچ وقت از دید همکاری با شخص "محسن یگانه" نگاه نمی کنم.گروه "محسن یگانه" متفاوت بود با گروه های دیگه.از این نظر که افراد گروه ۷،۸ سال بود که با هم ساز می زدند و این ۶،۷ سال آخر را با محسن می زدند که قبلش با "احسان خواجه امیری" و یکی دوتا خواننده دیگه بوده.من این همکاری را با کل گروه می بینم و خواننده را هم یک عضوی از گروه می بینم.متاسفانه در ایران است که همه همه چیز را خواننده می بینند.من خواننده را  در یک گروه یک نوازنده می بینم که خواننده با حنجره اش کار می کند و ما با دستانمان.بنابر این بهتره بگیم کار کردن با این گروه چطور بوده.کار کردن با این گروه یکی از تجربه های خیلی خوب من بوده چون یکی از با نظم ترین و با ثبات ترین و اساندارد ترین گروه هایی بوده که من در این هفت هشت ده سال با آن ها کار کردم هم از لحاظ مالی هم از لحاظ نظم و در کل از همه لحاظ گروهی بود که وقتی کار می کردم اعصابم راحت بود حالا یک دوره "محسن یگانه" با این گروه خوانده الان "حمید حامی" با این گروه می خواند و ممکنه بعدا یک خولننده دیگر با این گروه بخواند.

یعنی در کنسرت اردیبهشت تهران با "حمید حامی" اجرا خواهید داشت یا فقط در شهرستان با ایشان همکاری خواهید داشت؟

سرپرست این ارکستر "علی ثابت" هست و تمام این تصمیمات با "علی ثابت" است و ما در جریان نیستیم ولی پچزی که من حس می کنم این است که ما روی استیج می رویم حالا ممکنه یک تغییرات کوچکی رخ دهد ولی نهایتا تصمیم "علی ثابت" است و من در جریان نیستم.

راجع به تک ترک خودتان که چند وقت پیش پخش شد یک توضیحی می دهید؟

به هر حال سلیقه هر نوازنده ای در درجه اول موزیک پاپ نیست این را با نوازنده هایی که صحبت کردم تقریبا ۹۹% آن ها با من هم عقیده اند که موزیک پاپ موزیک مورد علاقه آن ها نیست و هر کدام به یک سبک از موزیک اینترومنت علاقه دارند مثل من که به سبک پانک علاقه دارم و هدفم هم این بود که موزیکی که دوست دارم را بزنم و به هر حال هر نوازنده ای سعی می کند در ساز تخصصی خودش بیشتر توی چشم باشد.من  سازم گیتار بیس هست وبیشتر کارم بیس محور است.ترک اول من بود و ترک های بعدی یک مقدار تخصصی تر روی آن ها فکر می کنم  این ترک را خواستم یک مقدار ساده تر و روان تر باشد و این کار ادامه خواهد داشت.تا پایان امسال فکر می کنم ۵ ترک دیگر هم منتشر کنم.

ترک بعدی چه تاریخی منتشر می شود؟

فکر می کنم ۲ ماه دیگر.ما در فروردین و اردیبهشت  یک تور کنسرت داریم و مشغول تمرین هستیم یک مقدار سرمان خلوت شود به کار خودم خواهم رسید.

در رابطه با برنامه های بعدی  "محسن یگانه" و اجرا های بعدی خودتان توضیح می دهید؟

"محسن یگانه" در حال حاضر تا ماه رمضان تصمیم به استراحت  گرفته و باید برای برنامه های بعدی ایشان با خودشان صحبت کرد.

الان برای کنسرت با چه کسی تمرین می کنید؟

الان ما  همان گروهی هستیم که با "محسن یگانه" کار می کرد که محسن تصمیم به استراحت گرفته است و این گروه الان با "حمید حامی" کار می کند و نوازنده ها همان نوازنده ها هستند.

نظر شما در رابطه با موسیقی حال حاضر ایران و جایگاه نوازنده ها و موسیقی بی کلام چیست؟

من کلا موسیقی را به دو  قسمت تقسیم می کنم ،موزیک پاپ که الان یک سری خواننده هایی هستند قدیمی،جدید دارند کار می کنند و یک سری موسیقی هم موسیقی تلفیقی هست که مد شده که می آیند حالا ملودی های ایرانی،دستگاه های ایرانی را با موزیک و ساز های مدرن و صداهای مدرن تلفیق می کنند که چند گروه موفق هم از درون این سبک بیرون آمده.مثل" چارتار"،"دارکوب "و …و به نظر من خوب است چون داریم ریشه مان را احیا می کنیم و من شخصا به هیچ عنوان موزیک سنتی گوش نمی دادم ولی مخصوصا موزیک های "چارتار" را گوش می دهم،موزیک های "همایون شجریان" که با سازبندی مدرن هست را گوش می دهم،موزیک های دارکوب را گوش می دهم.منه نوازنده که علاقه ای به موسیقی سنتی نداشتم،علاقه مند شدم با این کار ها و خیلی خوبه.موزیک پاپ هم یک روالی از گذشته داشته و یک رشدی می کند یعنی باید رشد کند.عقل شما نسبت به سال آینده کمتر است و سال آینده پیشرفت فکری و تجربی می کنید همه چیز همین است ولی شما باید ببینید که چقدر نسبت به چه چیزی پیشرفت می کنیم.مثلا اگر موزیک پاپ را نسبت به امریکا و اروپا بسنجید اگر آن ها با سرعت ۵۰ حرکت می کنند ما با سرعت ۵ حرکت می کنیم.پیشرفت داریم ولی اینکه چقدر پیشرفت داریم مهم است که سرعت خیلی کمه.

نوازنده های خوب هم الان خیلی زیاد شدند مخصوصا دهه هفتادی ها خیلی نوازنده های خوبی هستند من در اکثر ساز ها می بینم ولی یک مقدار کوته فکرند از این نظر که یک مقدار زیاد از حد راجع به حاشیه ها و موضوعاتی که اصلا مربوط به آن ها نیست حرف می زنند و اگر این تمرکز را روی ساز زدنشان بگذارند پیشرفتشان ۲برابر می شود.

جایگاه نوازنده ها از نظر مردم چگونه است؟

از نظر مردم در واقع هیچی.من ۲ سال با مثلا "محسن یگانه" کار کردم مثلا ما ماهی ۴ کنسرت در تهران داشتیم بعد در یک جمعی رفتم یک خانم یا یک آقایی طرفدار ۳۰ آتیشه خواننده ای که با ایشان کار می کردم بوده بعد من را نمی شناخته.شما چطور طرفداری هستید که تمام کنسرت هارا هم آمده ای ولی من را که نوازنده بیس این خواننده هستم را نمی شناسی پس بنابر این از دید مردم نوازنده هیچ جایگاهی ندارد و خواننده ها هم این موضوع را فهمیدند که می آیند فراخوان می دهند یک سری نوازنده noname می آورند،چون می گویند برای مردم که مهم نیست مثلا فلان گیتاریست برای من بزند که انقدر تجربه و اسم و رسم دارد یا یک گیتاریستی که تا بحال روی استیج نرفته و اجرا نداشته برای من بزند برای مردم که فرقی نمی کند،من دستمزد کمتر می دهم و پول بیشتری در جیب خودم می گزارم این نوازنده ها هم انگیزه بیشتری دارند بالا و پایین هم می پرند و مردم هم لذت می برند در صورتی که حتی ساز آن نوازنده هم کوک نیست و بدی این موضوع این است که در حال فراگیر شدن است.مشکل ما این است که اگر برای مردم فرق داشت جایگاه ما خیلی بهتر بود.

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.