موسیقی ایده آل – شاهین رسول زاده : این روزها کمتر پیش می آید تا بُعد و مفهوم کلام برای خواننده ای مهم باشد ، مگر اینکه آن خواننده از دل خانه های ادبی بیرون آمده باشد ، امروز در یک عصر گرم تابستانی در دفتر شرکت مدیران شیوه روبروی خواننده ای خوش صدا جوان و تازه نفس نشستیم تا گفت و گوی گرم صمیمی ای با وی داشته باشیم ، آنچه که می خوانید مصاحبه ای است با “علیرضا ظریف” که در ادامه نظرتان را به خوانش آن جلب می نمایم: بیوگرافی مختصری از خودت برایمان بگو علیرضا ظریف هستم متولد آذر سال ۱۳۶۸ ، تقریبا ۱۳ سال است که در فضای موسیقی درحال فعالیت هستم و کارهای زیادی برای دیگران ساختم ولی هیچوقت از آنها راضی نبودم ، در این ۱۲ -۱۳ سال خیلی کار انجام داده ام ، سازهای زیادی یاد گرفته ام و ساز تخصصی ام گیتار و کیبورد است. من به تلفیقی در آهنگسازی و ملودی رسیدم که تقریبا همه کارهایم اجرایی شده ، البته قبلا این کار را انجام داده بودند ولی ادبیاتشان به نوعی بوده که مورد پسند جامعه قرار نگرفته و یا نتوانستند مجوز بگیرند. چه کسانی قبلا این کار را انجام داده بودند؟ کسانی مثل امیر تتلو ، محسن نامجو. کار اورجینال کردند اما شکل ادبیاتی که استفاده کردند ادبیاتی نبود که وزارت ارشاد بخواهد به آنها مجوز بدهد یا مورد پسند جامعه باشد ولی ما برای انتخاب شعرها زمان زیادی صرف کردیم و فک کردیم که با این سبک موسیقی چه کلامی را همراه کنیم که حتما لازم نباشد که به شکل رپ یا جز یا به شکل بی پرده حرف زدن رپر ها و جز خوان ها باشد تا بتوانیم مجوز بگیریم و بر روی استیج برویم البته سبک امیر تتلو و محسن نامجو خیلی متفاوتند منظورم تلفیق کارشان با موسیقی ایرانی بود ببینید در همه ملت ها و فرهنگ مثل ترکیه ، هند ، ژاپن موسیقی راک را با توجه به فرهنگ خودشان اجرا می کنند حتی کشورهای همسایه هم لهجه موسیقی راکشان فرق می کند ، البته کوروش یغمایی هم این کار را با موسیقی ایرانی کرده بود ما هم به یک فرمولی در ترکیب و تلفیق رسیدیم که بیشتر شکل اجرایی دارد موسیقی آلترناتیو است ولی شکل پاپ دارد و کاملا ایرانی است. پس میتوانیم بگوییم که کارهایت تلفیقی از پاپ و راک است بله، در واقع پاپ ایرانی که فرهنگ خودمان در آن دخیل است گفتی همکاری های زیادی داشتی ، با چه کسانی همکاری کرده ای؟ بیشترین همکاری ای که داشتم با کامران مولایی بوده ما با کامران همسایه و دوست بودیم ، من پنج آلبوم و حدود شصت تک آهنگ برای کامران ساختم چون طرز فکرهایمان خیلی با هم متفاوت بود و من فقط ایده های کامران را اجرا می کردم. کامران از ایده هایی که داشت فیدبکش را گرفت اما من اهل تکرار مکررات نیستم. و همکاری هایی با اهورا ایمان داشتم و آخرین کاری هم که ساختم ریمیکسی بود از قطعه درون آینه همایون شجریان بود. منظورت از تکرار مکررات چیست؟ مثلا اگر آقای یگانه یا جهانبخش سبکی که الان داریم ازشون میشنویم را کار می کنند من ایراد میدانم که من هم بیایم و همان کار را انجام بدهم چرا از آثاری که برای دیگران ساختی راضی نیستی؟ چون من یک بحثی رو وارد فضای کاری ام کردم به نام هنر اصیل و هنر اپراتوری . ۹۹ درصد کارهایی که تا به حال برای دیگران انجام داده ام به صورت اپراتوری بوده به این شکل که تمامی آثاری که ساخته ام ایده و ذهنیت سفارش دهنده بوده ، متاسفانه ایده های من زیاد موافق نداشته چون یک مقدار سخت و خاص بود نمیخواستند که ایده های من را اجرا کنند ، اینها فکت هایی هستند که از کارها گرفتم . ویژگی آثار علیرضا ظریف در چیست؟ از آنجایی که تخصص من موسیقی الکترونیک است ولی چون نوازنده ساز آکوستیک هستم دوست داشتم کارهایم آکوستیک باشد . یعنی مدل کارهایی که برای آهنگهایم ضبط میکنم هیچ فرقی با چیزی که مردم روی استیج از من می شنوند نباید فرق داشته باشد چه در وکال چه در آهنگسازی . وظیفه من به عنوان یک هنرمند ، یک مولف این است که آثارم را به بهترین کیفیت ممکن به گوش مخاطب برسانم . کارهایی که از من میشنوید شعر محاوره هستند ، شعرهایی که کمتر اجرا شده اند و میگفتند که این شعرها قابلیت اجرا شدن ندارند ولی نظر من این بود که چندین سالی موسیقی راک در ایران شکل گرفته و هیچ ادبیاتی برایش پیدا نمی کنند همین شعر محاوره است در زمینه ترانه ، با چه کسانی همکاری کرده ای ؟ آرین داودی ، امید روزبه ، سامی تحصیلداری ، عزیز عباسی و پدیده نیشابوری که عمده ترانه های این آلبوم از سروده های آرین داوودی است. از همکاریت با آرین داوودی برایمان بگو کلا همکاری با شاعرها اذیت کننده است ، چون باید با یک قشر هنری دیگری باید هماهنگ بشوی تا همکاری داشته باشی ولی من به واسطه شرکت در جلسات خانه ترانه همه دوستانم شاعر بودند و شش سال است که به صورت مداوم در همه جلسات شرکت می کنم به این خاطر که باید یه این پختگی ذهنی میرسیدم.من کلا کلام را در موسیقی مزاحم می دانم چون کلام چیزی است که بعدا اضافه شده ولی اگر قرار است که باشد، باید در اوج خودش باشد تا به اندازه موسیقی تاثیر گذار باشد به همین دلیل همکاری کردن با قشر شاعر سخت است و مخصوصا آرین داودی ، انسان به شدت سختی است ولی خیلی سال است که با هم دوست هستیم از اول که شروع به سرودن کرد با هم دوست بودیم تا الان که کتابش هم به چاپ رسیده ژانر ترانه هایت به چه صورت است؟ ترانه های شکل اعتراضی و عاشقانه دارند ولی به صورت روزمره ای که این روزها در موسیقی پاپ متداول است روند اخذ مجوز ترانه هایت چگونه است؟ با گروهی که قرارداد بسته ام برای کارهایم این قول را به من داده اند که مجوز آثار را بگیرم ، ولی خب کارها چون در کتاب چاپ شده اند از یک سری فیلترها رد شده اند پس با این حساب مشکلی برای اخذ مجوز نیست از موسیقی کوروش یغمایی گفتی، میدونی که آلبومشون بعد از ۱۰ سال توسط یک کمپانی خارجی منتشر شده نظرت در این باره چیست؟ آلبوم ملک جمشید رو من خیلی قبل تر شنیده بودم پخته ترین شکل موسیقی ایرانی در ترکیب با فرهنگ های دیگر در آلبوم ملک جمشید اتفاق افتاده حالا اینکه در کشور خودمان منتشر شد یا جای دیگر زیاد مهم نیست و فقط نوع استقبال از آن فرق کرده است هنرمندی مثل کوروش یغمایی فکر نمی کنم مرز داشته باشد . وضعیت موسیقی را چگونه می بینی؟ متاسفانه قشری که پیگیر موسیقی پاپ هستند اصلا هنری نیستند ، البته این مساله تقصیر مولفین و تهیه کننده هاست که خوراک اشتباه به مخاطب می دهند متاسفانه سالن کنسرت های ما با سالن سیرک هیچ تفاوتی ندارند مگر اینکه در دسته های بالای موسیقی مثل همایون شجریان یا … باشند. متاسفانه الان مخاطبین اصلا دید هنری ندارند. فکر نمیکنی که مخاطب امروز موسیقی تین ایجر ها هستند؟ ما هم تین ایج بودیم ، دوره ای که ما تین ایج بودیم اینترنت هم نبود سوادمان هم به اندازه تین ایجرهای الان نبود ولی آن زمان حداقل خواننده ای که کارهایش را گوش می کردیم سیاوش قمیشی بود . با اینکه آن زمان تولیدات موسیقی در ایران محدود بود اما تفکرات خوبی پشت جریان موسیقی کشور بود تنظیم کننده ، آهنگساز و ترانه سرا داشتیم اما متاسفانه اگر الان پریز برق را از تنظیم کننده و آهنگساز ها بگیریم از نود درصدشان کاری بر نمی آید. خب ، کمی از حاشیه ها فاصله بگیریم ، گفتی سازهای زیادی می نوازی به غیر از سازهای تخصصیت چه سازهای دیگری را می زنی؟ تار ، سه تار ، دف ، پرکاشن ، درام ، پیانو و یک مدل سه تار که خودم طراحی کردم خارج از سازهای تخصصی ات کدام ساز را بیشتر از همه دوست داری؟ سه تار در مورد قطعه ماه مرده که به تازگی روی خروجی ها قرار گرفته برایمان توضیح بده این ترک را ۳ سال پیش در استودیوی آقای مسعودکیمیایی برای آکادمی هزار صدا ساختم و برای اولین بار آنجا اجرا کردم . قرار بود توحید کاظمی در آن برنامه اجرا کند که بنا به دلایلی توحید به روی صحنه نرفت و من ۱۲ ساعته این کار را ساختم و در آنجا اجرا کردم و برایم عجیب بود که همه بدون استثناء از این کار استقبال کردند. علت استقبال از این قطعه چه بود؟ فقط و فقط کیفیت اجرای زنده من بود که باعث شد این قطعه مورد توجه قرار بگیرد در مورد قطعه کریستین رونالدو هم برایمان توضیح بده شاعر و آهنگساز این قطعه توحید کاظمی و حسین بیاتی بودند و این کار را به آقای رجب پور واگذار کرده بودند و من از این جریان بی اطلاع بودم ، کار را ساخته بودم و قرار بود که منتشرش کنم فقط به این دلیل که می خواستم به گروهی که با هم کار می کردیم ثابت کنم که اسم کار برای مخاطب خیلی مهم است. اسم کریستین رونالدو باعث شد که این کار بسیار زیاد شنیده شود. این کار بنا به دلایلی خیلی مخالف داشت و مخالفت های زیادی هم با آن شد و تا جایی پیش رفت که باعث شد تا این کا از روی خروجی برخی از سایت ها برداشته شود. قطعه کریستین رونالدو چه داستانی را روایت می کند که این همه مخالفت را در پی داشت؟ یک سری واقعیت هایی در جامعه ما هست که خیلی ها در خجالت می کشند تا در موردش حرف بزنند ولی من در کارهایم و نوع ادبیاتم از آنها استفاده می کنم . قطعه کریستین رونالدو روایت گر زن و شوهری است که شخصیت زن این داستان عاشق کریستین رونالدوست و آن مرد چون نمیتواند به جایگاه کریستین رونالدو برسد عذاب می کشد . متاسفانه در این ۵-۶ سال عرف جامعه موسیقی این شده که اگر در باره شکست عشقی یا وصل عشقی نخوانی آن کار اصلا به حساب نمی آید. در صحبت هایت اشاره کردی که خواننده های ما “شو من“ هستند ، چقدر جامعه موسیقی ما این مساله را می پذیرد؟ صد در صد ، ببینید شما نهایتا دو ساعت فرصت دارید تا با مخاطبینی که پول داده اند تا شما را ببینند روبرو بشوید ، خب این شو من بودن بخشی از آن جریان است که متاسفانه همه دوستان بهش چسبیدند . شومن بودن در واقع آن بخشی است که شما نمی خواهید بخوانید و باید با مخاطب صحبت کنید و آنجا باید هنر شو من بودن را نشان بدهید کدامیک از خواننده هایی که نسل ما با آثارش خاطره داشتند در کارهایت تاثیر گذار بودند؟ هیچ کدام مشوقت در موسیقی چه کسی بوده؟ هیچکس ، این که می گویم هیچکس واقعا کسی من را تشویق نکرد و من به خاطر کرد بودنم هر وقت در یک جریانی با مخالفت رو برو میشوم بیشتر راغب می شوم که آن کار را انجام بدهم و در آن موفق شوم. فکر میکنی چه فیدبکی از کارهایت بگیری؟ هیچ فید بکی ، هیچ انتظاری ندارم که الان فیدبکی از کارهایم بگیرم و مخاطب هم پیگیر کارهایم باشد چرا؟ چون این ژانر از کاری که من انجام می دهم خیلی کمتر به مخاطب معرفی شده و با چند ترک دیگر که در حال انجام و ساخت ویدئو – به دلیل اینکه بیشتر کارها اجرایی هستند – و بیشتر توان من در این جریان اجرای زنده است . قرار است که مثل پازل در کنار هم قرار بگیرند و بعد ببینیم چه فید بکی ازشان میگیریم ویدئوهایت به چه صورت قرار است به دست مخاطب برسد؟ ویدئو ها همگی مجور دارند و قرار است با برنامه ریزی ای که انجام شده منتشر شوند. برای اجرای زنده چه برنامه ای داری؟ مانور من بر روی اجراهای زنده است ، حتی ویدئو هایی که قرار است از من منتشر شود ویدئوی اجرای زنده است که این اطلاعات را می توانید از مدیر برنامه های من بگیرید با توجه به اینکه در برنامه هزار صدا اجرا داشتی کیفیت این برنامه را به چه صورت می بینی؟ این برنامه اگر درگیر بازار نشود و تهیه کننده یا دلال هنری وارد این برنامه نشود مطمئن باشید که نتیجه خواهد داد چون از درون خانه های ادبیاتی بیرون آمده ، اوایل خیلی قوی استارت خود ولی بعدها هیچ فیلتری برای اینکه چه کسی بیاید و مورد نقد قرار بگیرد اعمال نشد ، این تنها ایرادی است که می توانم به آن اشاره کنم ولی در کل جریان خوبی است و من با آن موافقم به عنوان کلام پایانی اگر ناگفته ای مانده در خدمتت هستیم همه دوستانی که در حال فعالیت در جامعه موسیقی هستند خوبند از “س.خ” باکیفیت تا “م.خ” بی کیفیت همه خوب هستند ولی همه دارند از یک چیز حرف می زنند ، من و چند نفر دیگر که متاسفانه خط فکریمان به این جامعه نمیخورد داریم سعی میکنیم که از موسیقی و ادبیات چیز جدیدی به جامعه نشان بدهیم انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل Leave a Reply Cancel Reply Your email address will not be published.CommentName* Email* Website