موسیقی ایده آل – شاهین رسول زاده : این روزها موسیقی تلفیقی توانسته است جایگاه خوبی میان نسل جوان پیدا کند در این بین گروه های مختلفی هم هستند که این موسیقی را به نحو احسن به گوش مخاطبینش برسانند ، اما می توان گفت مهدی کلانتری به همراه برادران علم ، فصل جدیدی را در موسیقی تلفیقی باز کرده اند و با نگرش و جهان بینی خاص خودشان توانسته اند ترکیبی از ساز کنتر باس و کمانچه را به گوش مخاطبین برسانند، که در ادامه شمارا دعوت میکنم به خوانش گفت و گوی مفصلی با مهدی کلانتری ، سینا و سحاب علم همکاریتان با هم از چه زمانی و چگونه شروع شد؟ مهدی کلانتری: آشنایی ما در واقع به ده سال پیش و زمان هنرستان بر میگردد که با هم ساز می زدیم. ما از همان زمان چنین هدفی را دنبال می کردیم و با آزمون و خطاهایی که پشت سر گذاشتیم تا اینکه به اینجا رسیدیم و اثری قابل ارائه ساختیم تا موسیقی سازی و بدون کلام را بتوانیم بیشتر به مردم بشناسانیم . کمی در مورد سبک کاریتان توضیح بدهید ؟ مهدی کلانتری : سبک موسیقی در واقع تلفیقی است ، اما نخواستیم ادبیات ساز ها را تغییر بدهیم منظورتان از ادبیات سازها چیست؟ مهدی کلانتری : منظور از ادبیات سازها ، شخصیت سازاست مثلا ساز کمانچه دارای شخصیتی کاملا ایرانی است و ساز کنترباس کاملا غربی است . و ترکیب این دو ساز با هم ، می تواند رنگ صدایی جدیدی را در ایران تولید کنیم از چه ساز دیگری در این قطعه استفاده کرده اید ؟ مهدی کلانتری : ساز پیانو که خیلی به این ایده ما کمک کرد و ساز هارمونیک ماست و باعث تکمیل شدن آکوردهای ما شد. هدفتان از تلفیق کمانچه و کنترباس چه بوده است؟ مهدی کلانتری : با توجه به وسعت صدایی این دو ساز و اینکه این دو ساز از خانواده سازهای زهی محسوب می شوند . ما از این امتیاز استفاده کرده تا مردم به جز اینکه صدای کنتر باس را در کارهای جز و ارکسترال بشنوند بتوانند آن را به عنوان یک ساز ملودیک نیز قبول کنند.. برای شناساندن ساز کنتر باس چه اقداماتی انجام داده اید؟ مهدی کلانتری: من به عنوان تنها کسی که تا به حال دو رسیتال کنترباس در ایران داشته ام ، فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که اتفاق تازه ای باید بیفتد که نه فقط ایران ، بلکه تمام جهان بتوانند آن را بشنوند و لذت ببرند و نه فقط فرهنگ غربی بلکه فرهنگ ایرانی هم در این کار نشان داده شود سینا و سحاب علم: در ادامه صحبت های مهدی این را اضافه کنم ، همانطور که ما به یک بچه چگونگی صحبت کردن و خوب بد را به او می آموزیم ، همانطور هم ما باید برای گوش مخاطب احترام قائل باشیم . ایدئولوژی من در حیطه کاری خودم این است که یاد بدهیم گوش ما هم نیازمند آن است که آثار خوب بشنود شاید خودمان ندانیم که چه جیزی باید گوش کنیم اما وظیفه ما نوازنده هاست که این خوراک را به مردم بدهیم و فضایی را ایجاد کنیم تا موسیقی را در مسیر صحیح به گوش مخاطب برسانیم علت دوری مردم از موسیقی سازی چه می تواند باشد؟ سینا و سحاب علم: در واقع موسیقی جدی و موسیقی ای که نیاز مند مخاطب جدی است به حمایت جدی هم نیازمند است و این حمایت ها بدون وجود حمایت های دولتی چه از نظر مالی و چه از نظر معنوی ، وجود نداشته یا اگر هم داشته خیلی کم بوده . و نوازنده های سنتی و کلاسیک رادلسرد کرده است چون موسیقی طوری جا افتاده است که آثار حتما باید خواننده داشته باشد . چنین چیزی شاید از نظر مفهوم کلی موسیقی اشتباه باشد ، چرا که موسیقی در تمام دنیا اهدافی را ازقبیل جهان بینی ، اجتماع ، فرهنگ دنبال می کند و حتی در تمام دنیا ابعاد اقتصادی صنعت موسیقی هم در نظر گرفته می شود . چنین چیزی را در ایران هیچوقت نداشته ایم به دلیل اینکه حمایت های دولتی نبوده ، نوازنده ها برای اینکه بتوانند از نظر مالی حمایت شوند به خواننده ها روی می آورند و این اتفاق یک سری خوبی و یکسری بدی هایی دارد . خوبی اش این است که یک سری متریال مثل شعر به کار برده می شود اما ماهیت موسیقی را از دست می دهد . من ، مهدی و سحاب همیشه به این فکر بوده ایم که چرا در آثاری که منتشر می شود کسی هیچ کدام از ساز ها را نمی شناسد یا حتی نوازنده اش را نمی شناسد و یا اصلا این کار چگونه به وجود آمده است . همه در انتها به این فکر بوده اند که خواننده که چه کسی است . الان در کنسرتها هم همین اتفاق میفتد همیشه اولین سوالی که پیش می آید این است که خواننده چه کسی است؟ شعر چیست . که متاسفانه این دید اشتباه است . ما دوست داشتیم هم فرهنگ ایرانیمان را حفظ کنیم و هم رگه هایی از موسیقی غربی را که مهدی در این باره خیلی کمکمان کرد را در این قطعه داشته باشیم . این قطعه ترکیبی از دو فرهنگ است که فکر میکنم کار را یک مقدار بین المللی تر می کند . کمی در مورد قطعه برایمان بگوئید ، چرا نام دیالوگ را برای این قطعه انتخاب کردید؟ مهدی کلانتری : درواقع دیالوگ با وضعیت پر تنش جهان امروز هم خوانی دارد ، واژه دیالوگ میتواند فرهنگ انسانیت را به تمام مردم برساند که با حرف زدن به این نتیجه می توان رسید و اینکه ما هم در این قطعه از فرم خاصی تبعیت نکردیم بلکه شامل یک سری تم هایی است که مثل صحبت کردن پشت سر هم اجرا شده و تکرار نمی شوند و در نهایت کل ساز ها به یک تم اصلی می رسند و با آن تم به نتیجه می رسند. که این تم هم رنگ و بوی غربی داردهم شرقی در واقع با مذاکره ای که ساز ها با هم انجام می دهند پیام خوبی نیز به همراه دارد سینا و سحاب علم : در واقع ما سعی کردیم دو ساز کاملا متفاوت را که اختلاف زیادی با هم دارند کنار هم داشته باشیم و من با اطمینان کامل می گویم که این اتفاق تا کنون در ایران نیفتاده بود و این تجربه ای بود که شاید ریسک خیلی بالایی را هم داشت اما ما کاری را ارائه کردیم که موسیقی هم رنگ و بوی ایرانی داشته باشد و هم رنک و بوی غرب را. تصمیم به انتشار آلبوم هم دارید؟ سینا و سحاب علم : فعلا قصد انتشار آلبوم را نداریم چرا که امروزه فضای مجازی خیلی قدرت بیشتری دارد . به دلیل عدم رعایت کپی رایت در کشورمان معضلی برای انتشار آلبوم شده است و ما ترجیح دادیم با اینکه هیچ سود مالی ای برای ما ندارد تک آهنگ منتشر کنیم . چون هشتاد درصد از آلبوم هایی که منتشر می شود ، غیر قانونی دانلود می شوند ما تصمیم گرفتیم که اول شنوندگان را با موسیقی بدون کلام آشنا کنیم بعد به سمت آلبوم برویم . چه برنامه ای برای آینده و پس از انتشار تک آهنگ هایتان دارید؟ سینا وسحاب علم : پس از انتشار چند سینگل هدفمان اجرای کنسرت است. در مورد بحث خواننده محوری که اشاره شد چه نظری دارید؟ سینا وسحاب علم : در کل جهان خواننده محوری یک واقعیت است . چون اولین چیزی که مردم درک می کنند کلام است پس می توانیم به این نتیجه برسیم اولین چیزی که می توانند در موسیقی درک کنند خواننده است و این اتفاق در غرب هم می افتد و تفاوت ما با غرب در این است که موسیقی سازی جایگاه خودش را دارد . درمورد ساختار این قطعه و چگونگی شکل گیری اش توضیح می دهید؟ مهدی کلانتری: این قطعه در واقع یک سری از تم های اصلی ای بود که من ارائه دادم و سحاب و سینا باعث شدند تا رنگ و بوی ایرانی کار بیشتر به چشم بیاید و همان هدفی را که دنبالش بودم بیشتر نمایان بشود و با ورود یک سری تکنیک ها و تم های ایرانی به کار به هدفی که می خواستیم رسیدیم انتظار دارید این قطعه چه باز خوردهایی داشته باشد؟ سینا و سحاب علم: در وهله اول ممکن است که بازتابی نداشته باشد چرا که هیچ شناختی نسبت به این ترکیب نیست . در واقع توقعی که از این قطعه داریم آنی نیست ، یعنی ما دور نگاهی نسبت به این آثار داریم که نیاز به فرهنگ سازی دارد. خدا را شکر در قطعات قبلی (واله و رهایی) فیدبک خوبی گرفتیم و واقعا مردم و خیلی از هم دوره ای هایمان کار را دوست داشتند. مهدی کلانتری :موسیقی خوب مخاطب خودش را پیدا خواهد کرد . ما مطمئنیم اگر کار خوب انجام شود مردم این هوش را دارند که موسیقی خوب و بد را تشخیص می دهند فرهنگ سازی در این باره فکر نمی کنید کمی زمان بر باشد؟ سینا علم : قطعا همینطور هم هست فکر نمی کنید این زمان بر بودن عواقبی هم داشته باشد ؟ سینا و سحاب علم : در واقع این عواقب دامن گیر ما خواهد شد . اما چیزی که برای ما خیلی مهم بوده این است که می توانیم نسل خودمان را با موسیقی که دارای فرهنگ و شاکله استاندارد تری نسبت به موسیقی ای که این روز ها می شنویم آشنا کنیم و فید بک های خوبی ببینیم . این روزهادر اوج مدرنیته فرهنگ ایرانی دیده می شود.این موضوع برای شخص من بسیار جذاب است ومطمئن باشید با شناساندن موسیقی بی کلامی که دارای فرهنگ غرب و شرق با دور نگاه ممکن است که نسلمان را با این موسیقی آشنا و فرهنگ سازی کنیم ، چرا که می بینیم این روزها جوانان با موسیقی هایی که در خارج و داخل کشور ارائه می شود ، سرگرم می شوند که مقصر این اتفاق خود ما هستیم هیچوقت تصمیم به فعالیت در خارج از کشور داشته اید؟ مهدی کلانتری: در واقع خیلی برای ما راحت بود که مثل خیلی از دوستانمان به خارج از ایران مهاجرت کنیم و آثارمان را در بیرون مرزها ارائه بدهیم و به نتیجه بهتری برسیم و بهتر حمایت بشویم اما با امید به افق های روشن تصمیم گرفتیم که در ایران بمانیم . من آینده را روشن میبینم و امیدوارم که تمام مشکلات در امر موسیقی حل بشوند و مسولین ما به این تئوری پی ببرند که موسیقی هیچ ضرر و زیانی برای جامعه نخواهد داشت موسیقی یعنی اذان موذن زاده یا مداحی هایی که در عزاداری ها خوانده می شود که این ها همه بر گرفته از علم موسیقی است و اگر موسیقی را جدی تر بگیریم حتی این ها را هم می توانیم در فستیوال های بین المللی ارائه بدهیم چند روزی است که از گوشه کنار خبرهایی مبنی بر بروز مشکلاتی در ارکستر سمفونیک به گوش می رسد با توجه به اینکه خودتان نوازنده ارکستر سمفونیک هستید , علت را در چه چیزی میبینید؟ مهدی کلانتری: در واقع وضعیتی که الان گریبان گیر ارکستر سمفونیک شده با وجود رهبر خوبی که دارد عدم جذب مردم به ارکستر سمفونیک است که هنوز نسبت به این نوع موسیقی نا آگاهند . مسائل مالی و اداری کمبود تبلیغات و نبود هماهنگی بین مدیران اجرایی باعث شد تا اجرای اخیر لغو شد در واقع در این هشت ماهی که ارکستر بر پا شده کارش را بسیار خوب پیش برده به شخصه شاهد تمرینات سخت ارکستر بوده ام به خاطر نداشتن تبلیغات مناسب و هماهنگی این اتفاقات افتاد. آشنائیتان با بچه ها چگونه صورت گرفت؟ امیررضا رعیتی(مدیر اجرایی ، تصویربردار) : آشنایی من با مهدی به زمان ضبط قطعه رهایی بر میگردد که بعد به کار دوم (واله) و بعد به این قطعه رسید . برای ویدئوی این قطعه هم دوستان از ما خواستند تا کلیپی بسازیم و ما هم انجام وظیفه کردیم ویژگی آثار این تیم چه چیزی می باشد؟ امیر رضا رعیتی: آثار اینسترومنتال بچه ها ورق ذهن ما را بر گردانده و من هم جزو آن دسته از کسانی هستم که اگر اقراق نکنم قطعه واله را هرروز هم گوش می کنم و هم تصویرش را میبینم . ان شالله کلیپ کار که پخش شود متوجه خواهید شد . شما در حالی که میشنوید ، تصاویری هم خواهید دید یا بلعکس. حس کار کاملا از خود دوستان بوده و اگر هم تصویر خوبی دیده می شود ناشی از حس خوب دوستان بوده است . چه کسانی در این قطعه همراهتان بوده اند؟ سینا علم : سحاب در این قطعه پیانو می نوازد , شایان ریاحی و افشین بابایی سازهای کوبه ای ، مهدی کلانتری کنترباس و من هم کمانچه می نوازم به عنوان کلام پایانی اگر حرفی باقی مانده است بفرمائید مهدی کلانتری: به عنوان کلام پایانی از طرف بچه ها می خواستم بگویم ما تنها کشوری هستیم که حتی ورزش باستانی مان از قدیم با ساز اجرا میشده ولی متاسفانه موسیقی انقدر در کشور ما مظلوم واقع شده است که برای نشان دادن شهدا و بزرگان انقلاب اسلامی از منبع رسمی جمهوری اسلامی ایران یعنی صدا و سیما از موسیقی هالیوودی استفاده می شود. در ادامه می توانید فایل صوتی و ویدئوی قطعه ی دیالوگ را به صورت اختصاصی از « موسیقی ایده آل » دریافت کنید. دریافت ویدئو قطعه ی دیالوگ دریافت فایل صوتی قطعه ی دیالوگ انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل Leave a Reply Cancel Reply Your email address will not be published.CommentName* Email* Website