موسیقی ایده آل – رویا صبح صدق : گروه کر « مداد رنگی » گروهی تقریبا نو پاست که از زمان شروع قعالیت خود تا کنون توانسه است توانایی های خود را به خوبی به نمایش بگذارد ؛ با سرپرست این گروه « مریم شریف زاده » گفت و گویی مفصل انجام دادیم که ما حصل آن را در ادامه می خوانید : 

 

از گروه کر«مداد رنگى» برایمان بگویید.

گروه کر مداد رنگى در ٢۶ شهریور سال ١٣٩٢ تشکیل شده است و مانند دیگر گروه هاى کر، متشکل از چهار رنج صوتى مختلف (سوپرانو، آلتو، تنور، باس) می باشد.  گروه کاملا از هنرجوییان آماتور تشکیل شده است و آموزش اصولی مانند نت خوانى، ریتم، سولفژ، آواز و صدا سازى را با هم شروع کردیم. هنرجوییان طى این دو سال با من  پیشرفت کرده اند. لازم به ذکر است در گروه ما اعضا رده سنی مختلفی از ١٧ ساله تا ۵٠ ساله دارند. با اینکه گروه از هنرجوییان آماتور تشکیل شده ولى خوشبختانه در حال حاضر در سطح خوبى قرار گرفته است و در طى این دو سال پیشرفت چشم گیرى داشته ایم.اخیرا به همراه یکى از  همکاران عزیزم آقاى سعید رضایت، در فستیوال گیومرى بخش انسامبل اواز کلاسیک مقام دوم را کسب کردیم. همچنین با یکى دیگر از همکارانم آقاى پیام رستمى در قسمت پاپ کلاسیک سوم شدیم و ایشان در قسمت پاپ کلاسیک مدال طلا آوردند. همچنین در سومین دوره جشنواره فجر به عنوان آهنگساز تندیس جشنواره را دریافت کردم.
 و ۱۶ مهرماه با کودکان کار و خیابان اجرا داشتیم.  یکى از فعالیت هایى که با گروه داریم و من خیلى به آن می بالم این است که  بچه ها خیلى با عشق و بدون هیچ چشم داشت مالى هر هفته با من براى اجرا در انجمن حامیان کودکان کار خانه مهر تا آق تپه کرج همراه می شوند. برای همین کار گروه کر کوچکى تشکیل داده ایم که بسیار علاقه مندیم بزرگتر شده و گسترش پیدا کند.

 

-چرا این نام (مدادرنگى) براى گروه انتخاب کردید؟

 اولین دلیلش این بود که ما متنى را در اینترنت دیدیم که نوشته بود «انسان ها مانند مدادهاى رنگى هستند، در ظاهر خیلى با هم متفاوتند ولى در نهایت براى خلق یک اثر هنرى به وجود هم نیازمندند». علت دوم این است که نقاشى شغل دوم من میباشد.
 

-از رزومه کاریتان به عنوان صاحب گروه مداد رنگى برایمان بگویید.

من صاحب گروه نیستم بلکه تنها این گروه را تشکیل داده ام. کار من بدون این بچه ها مفهومی ندارد و کار آنها هم بدون من.  رشته تحصیلی من در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد موسیقی بوده است. مدرک کارشناسی ام را در دانشگاه سوره و مدرک آهنگسازی در کارشناسی ارشد را از دانشگاه هنر دریافت کرده ام. از هفده سالگى آواز کلاسیک کار کردم.  در ایران اولین استاد آواز من خانم فلورانس شریفیان همسر دکتر سعید شریفیان بودند و بعد از ایشان با خانم آرمینه درمه گردچیان کار کردم. البته اساتید دیگرى در خارج از کشور نیز داشتم. من سیزده سال در مدرسه بین الملل آموزش می دادم، گروه کر داشتم و کر و آرت آى بى تدریس کردم.

 

در مورد ملحق شدن گروه کر مداد رنگى با گروه هاى موسیقى دیگر توضیح بدهید؟

گروه کر مداد رنگى کاملا یک گروه مجزاست. در طول یک سال امکان دارد به ما پیشنهاد شود که با گروه هاى دیگر همکاری کرده و کنسرت برگزارکنیم. اما خودمان به تنهایى اجراهاى مستقل خودمان را داریم که اعضا قطعات کلاسیک یا قطعات آهنگسازان ایرانى و یا از ساخته های مرا اجرا میکنند.

 

-براى شماکار کردن با گروه هاى تلفیقى سخت تر است یا با گروه هاى کلاسیک؟

در سبک  کلاسیک محض همه چیز مشخص است. شما رپرتوار را دارید و در یک چارچوب مشخص هستید و سختی هاى خودش را دارد. چون قطعات معمولا از قبل اجرا شده می توانید اجراى خود را با اجراهاى قبلى مقایسه کنید و تجربه تان را بالا ببرید. اما کار با گروه هاى تلفیقى جذابیت خاص خود را دارد. خیلى از اتفاق ها در لحظه رخ می دهند و در لحظه می بینید که موسیقی از شما چه می خواهد. در نتیجه نیاز به تمرکز و خلاقیت بالایی دارد. سبک موسیقی مورد علاقه من وقتی سن کمتری داشتم موسیقی راک بود.

 

-موسیقى تلفیقى در ایران چه چالش هایى براى ادامه حیات دارد؟

به نظر من چالشى وجود ندارد، چون آهنگساز باید تحقیق کند و سلیقه و صداهاى درونى خودش را هم گوش کند. به عنوان مثال من به همراه حامى حقیقى بر روى یک آلبوم جدید با استایل نیوایج داریم کار می کنیم که سازهاى مختلفی در کنار هم قرار دارد.

 

-با توجه به اینکه گرایش مردم ما بیشتر به سمت سبک پاپ می باشد، به نظر شما آیا موزیک سبک تلفیقى می تواند مخاطبین بیشترى را جذب کند؟

به نظر من هر سبک از موسیقى مخاطبین خاص خودش را دارد. اگر پروداکشن کار به درستى انجام شود می تواند مخاطبین خود را پیدا کند .بستگى به این دارد که بخواهید مخاطبین زیادی داشته باشید یا  کارى تولید کنید که خودتان ارضا کند.

 

-شما خودتان براى تولید آثارتان به کدامیک از این دو هدف می اندیشید؟

هر دو مورد برای من مهم است. ما هم باید مردم را در نظر بگیریم هم سلیقه هاى شخصیمان را. من صرفا به سلیقه مخاطب فکر نمیکم چون امکان دارد در خیلی موارد مخاطب اشتباه کند. ،مخاطب امکان دارد سلیقه اش با من خیلى فاصله داشته باشد، ولى می توانم مخاطب خاص خودم را به دست بیاورم و به سلیقه آن ها احترام بگذارم. همچنین نباید فراموش کنیم که بدعت گذارى رساندن موزیک خوب به گوش مردم صورت بگیرد.

 

-گروه کر مداد رنگى چه برنامه هایى در پیش دارد؟

در فستیوال قرار شرکت خواهیم کرد.  کنسرتهای مستقلی را در سال اینده پیش رو خواهیم داشت و بر روی ضبط قطعاتی از البوم تمرکز خواهیم داشت که کر هم در انها دخیل میباشد  

 

-بزرگترین هدفتان براى دنبال کردن موسیقى چه چیزی بوده است؟

در درجه اول موسیقی را به خاطر خودم و به دلیل علاقه ای که داشتم دنبال کردم. آثارى را که خودم دوست دارم را گوش می دهم. چون عاشق موسیقى هستم و با موسیقو زندگى می کنم. عاشق خواندنم، شاید سبکى را که من آواز می خوانم اصلا مردم ما دوست نداشته باشند یا خیلى مخاطب کمى داشته باشد. با توجه به اینکه سلیقه ها متفاوت می باشند، اما اکثریت مردم کیفیت موزیک خوب و بد را از هم تشخیص می دهند. اما براى تولید آلبوم جدیدم بیشترین توجه را به مردم دارم و میخواهم که مخاطب داشته باشم.  هر هنرمندى دوست دارد که دیده شود و مورد تشویق قرار بگیرد تا براى ادامه مسیر انرژى بیشترى داشته باشد.

 

-بزرگترین هدف کاریتان چیست؟

هدف هاى حرفه ای زیادی دارم. آرزوهاى بسیارى دارم که محدودیت ندارند. ولى یکى از آرزوهایم این است که بزرگترین گروه کر را با بچه هاى کار داشته باشم. اما محقق شدن این آرزو نیازمند حمایت زیاد است.

 

-چقدر با رسیدن به آرزوهایتان فاصله دارید؟

شاید باورتان نشود ولى من حتى براى ده سال آینده هم میدانم چه کارى قرار است انجام بدهم و همیشه هم هر آرزویى داشته ام، در زمانی که پیش بینی کرده ام محقق شده است.

 

-به نظرتان کار نوازنده حساس تر است یا  خواننده؟

در حرفه خوانندگى ساز هر خواننده حنجره او می باشد در نتیجه بعضی اوقات حتى سخت تر هم می باشد. یک خواننده اگر کمى حال خوبی نداشته باشد  یا ناراحت و عصبى باشد روى صدایش تاثیر منفى خواهد داشت. حتى نداشتن تغذیه درست و بیمارى هم رو صداى یک خواننده تاثیر منفى دارد. مخصوصا حسی که خواننده در لحظه خواندن دارد روى صداى او تاثیر گذار است و هر اتفاقى که در درون آدم هست روى صدا تاثیر می گذارد. از این حیث کار خواننده به شدت از نوازنده حساس تر می باشد.

 

-فاکتورهایی که براى همکارى با گروه هاى مختلف مد نظر دارید چیست؟

گروه کر من، قبلا گروه یک کر آماتور بود که در حال حاضر اینگونه نیست. اولین اجراى ما با گروه بادى در سالن تالار وحدت بود که یک تجربه فوق العاده خوبى براى گروه به حساب می آمد.  تجربه دوم با خواننده بین المللى (عالم قاسم اف) بود که این هم یکى از تجربات عالى بود که واقعا از لحاظ فنی دشوار بود. من همیشه می گویم کاش هنرمندهان به صورت مقطعی در گروه کر بخوانند تا متوجه این کار چقدر دشوار است. درست مانند زندگى کردن. هرکسى به تنهایى فکر می کند که کارش درست است ولى زمانى که در کنار دیگران قرار می گیرد تازه تفاوت را احساس می کند.

 

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.