موسیقی ایده آل – پیمان انوری پور : محمد زارع متولد سال ۱۳۶۴ و از خوانندگان خوش ذوقموسیقی پاپ است. از کودکی موسیقی را با ساز کیبورد آغاز کرده است و در نوجوانی حرفه ای
تر به آن پرداخته است. نتیجه ی فعالیت های آن سال ها آلبوم (( رو در و دیوار این شهر ))بود که موفقیت بسیاری به دست آورد.از او تا کنون ۳ آلبوم ((رو در و دیوار این شهر)) ، ((دیوونهاز قفس پرید)) و ((رو در و دیوار این شهر ۲)) منتشر شده است.مشغول فعالیت است و به زودیخبر های خوبی به طرفدارانش خواهد داد. به همین بهانه مصاحبه ای با او ترتیب داده ایم:

موسیقی رو از کجا شروع کردید؟
از کودکی ساز میزدم و به ساز زدن علاقه داشتم ، در نوجوانی گاهی مینوشتم و روی آن ملودیمیگذاشتم. کارها را روی کاست ضبط میکردم که نتیجه ی آن ها آلبوم (( رو در و دیوار این شهر ))بود. همزمان با ((مثل همایون)) نصیری آشنا شدم که مدیریت پروژه را به عهده گرفت همچنین
((امید حاجیلی)) و ((اسماعیل حسینی)) تنظیم کارها را بر عهده گرفتند. کار در زمان خودش۸۴ سال هایی بود که نسل – خوب پخش شد و مردم شنیدند و استقبال کردند. در واقع سال ۸۵جدیدی وارد موسیقی پاپ شدند که بعضی از آن ها بسیار موفق هستند. به نظر من خوانندگان
خوبی در آن سال ها وارد موسیقی پاپ شدند.

چه چیزی در پشت پرده ی (( رو در و دیوار این شهر )) گذشت؟
البته قبل از این کار ترک (( هوا بد شد )) هم موفق شده بود اما بعد از پخش آلبوم این ترک بسیارموفق شد. در این آلبوم از بهترین نوازندگان آن زمان و حتی حال حاضر استفاده کردیم مثل((بابک ریاحی پور)) ، ((حسین شریفی)) ، ((هومن غفاری)) ، ((اسماعیل حسینی)) و خود
((همایون نصیری)) و ((امید حاجیلی)) که نقش بسیار زیادی در موفقیت کارها داشتند.در واقع یکی از پرهزینه ترین آلبوم های آن زمان جمع شد و از آلبوم هایی بود که تقریبا تمامسازهای آن زنده ضبط شده بود حتی سازهای کوبه ای.متاسفانه بعد از این آلبوم به دلایلی کههنوز هم برای خودم مبهم است ممنوع الکار شدم و دوران بد کاری من آغاز شد.

در این سال ها چه فعالیت هایی انجام دادید؟
من از سال ۸۵ تا سال ۹۰ ممنوع الکار بودم.طی این سال ها پیشنهادات زیادی داشتم که بهدلایل مختلف به سرانجام نرسید. در همان سال ۹۰ با علی اوجی آشنا شدم. من در سال ۸۶آلبومی به نام ((دیوونه از قفس پرید)) را جمع کرده بودم که کارهای آن آلبوم در همان سال به اتمامرسیده بود. در سال ۹۰ تصمیم به پخش آلبوم گرفتیم.آلبوم پخش شد و شکست خورد. متاسفانه یکتاخیر اجباری و ناخواسته بین این ۲ آلبوم ایجاد شد. با توجه به اینکه برای به روز کردن ترک هامسیر طولانی باید طی میشد آلبوم به همان صورت و با تغییرات جزئی پخش شد.در سال ۹۲ آلبومدیگری منتشر کردم که متاسفانه مشکلات پخش بسیار زیادی داشت و موفق نشد.متاسفانه اینمسائل من را از موسیقی دور کرد.

در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟
برای ما دور ماندن از موسیقی مشکل است. به همین خاطر استودیویی زدم تا با دوستانم درارتباط باشم و آن ها را ببینم.همچنین به تازگی قطعه ای منتشرکردم به اسم ((دل عاشق من)) که کار بسیارخوبی شده که ترانه و ملودی آن از ((امیرعلی بهادری)) است و تنظیم آن بر عهده ی خودم بوده
است و میکس و مستر آن را ((ایمان احمد زاده)) انجام داده ، در این ترک از نوازندگان بسیارخوبی مثل ((رضا تاجبخش)) ، ((مسعود همایونی)) ، ((مجید برومند)) و ((بهمن میرزازاده))استفاده کردم.

چرا ممنوع الکار شدید؟
این موضوع برای من موضوع خوش آیندی نیست و بهتر است حرفی در مورد آن نزنیم.در حالحاضر این مشکل حل شده است.به اعتقاد من ، ما باید طبق قوانین کشور کار کنیم.در آن زمانسن کمتری داشتم و شاید اشتباهاتی انجام دادم اما الان تجربه ی خیلی بیشتری دارم ومشکلیوجودندارد.خوشبختانه من به خاطر عرضه ی موسیقی ضعیف از این کار فاصله نگرفتم و اینفاصله به خاطر کم کار بودن من ایجاد شد و از این بابت خوشحالم.

در سال هایی که در موسیقی فعالیت داشتید آیا کاری انجام دادید که بعداپشیمان شده باشید؟
بله کارهایی بوده که بعدها خودم آن ها را دوست نداشتم.من هیچوقت به خاطر پول کاری را انجامندادم و محتاج پول تهیه کننده نبودم.هنوز هم کسانی هستند که با من تماس میگیرند و پیشنهادهمکاری میکنند اما من دوست ندارم به هر شیوه ای سالن کنسرتم پر شود.به همین خاطر از آن ها
زمان خواستم و فعلا برنامه ای برای اجرای کنسرت ندارم.

با توجه به تغییر فضای موسیقی و رفتن آن به سمت موسیقی الکترونیک آیابرنامه ای برای وارد شدن به این نوع موسیقی دارید؟
به نظر من بسیاری از ما مخصوصا در این سال ها برداشت بدی از رسالت هنر داشتهایم.متاسفانه ما به سمتی پیش میرویم که جامعه آن را میپذیرد و دوست دارد در حالی کهرسالت یک هنر این است که جامعه را به سمت خودش بکشاند.با ارائه ی کارهای استاندارد میتوانسطح کیفی موسیقی و گوش موسیقی مردم را تقویت کرد.به عنوان مثال ((امید حاجیلی)) سبکخاص خودش را به صورت استاندارد عرضه میکند و بسیار موفق است.اما بسیاری از دوستان بهدلیل سطح علمی پایین کاها را به صورت کاملا غیر استاندارد عرضه میکنند.در تمام دنیا موسیقیالکترونیک در سبک های مختلف وجود دارد ولی به صورت استاندارد ارائه میشوند اما تقلید ایننوع موسیقی توسط بعضی اشخاص به واسطه ی لم و تجربه ی کم باعث ساخته شدن کارهای
ضعیف می شود.البته این فقط در مورد این سبک از موسیقی نیست و در سبک های دیگر مثل راک، کلاسیک و … هم شاهد این موضوع هستیم.من شخصا هرگز به سمت موسیقی تمام الکترونیکنخواهم رفت و اعتقاد من بر این است که یکی از دلایل موفقیت کاری مثل ((رو در و دیوار این
شهر)) همان سازهای زنده ای بود که در آن استفاده کردیم.مردم ساز و لهجه ی آن را دوست دارندو تشخیص می دهند.البته به سمت مدرن شدن خواهم رفت اما اگر در جایی ساز زنده نیاز باشدحتما از آن استفاده خواهم کرد.سعی من در ارائه موسیقی خوب است.

آیا برنامه ای برای انتشار آلبوم جدید دارید؟
بله قطعا آلبوم جدید را در تابستان ۹۶ منتشر خواهم کرد.همچنین چند تک ترک هست که انرژی
زیادی برایشان گذاشتیم.یک ترک برای ایران آماده کردم که واقعا آن را دوست دارم.همچنین کاریبا ((امیر علی بهادری)) دارم که بعد از ایام محرم و صفر آن را منتشر میکنیم.روی هم رفته تاپایان سال ۹۵  پنج-شش تک ترک را منتشر خواهم کرد.آلبوم جدید متشکل از همین چند تک ترک و چند ترک جدید خواهد بود.

نظر شما در مورد فضای مجازی چیست؟
این روزها همه چیز در حال تغییر است ، مشغول کار بر روی آن هستیم و برای تبلیغات از اینشیوه استفاده خواهم کرد.

در مورد اتفاقات ناخوشآیند فضای مجازی چه نظری دارید؟
به نظر من بحث این موضوع بسیار گسترده است و کاملا از اساس مشکل داریم.متاسفانه با ورودرسانه های خارجی به داخل خانه ها و تناقض هایی که در خود صدا و سیما وجود دارد نمیتوانتوقع بهتر از این داشت.ما خیلی راحت می بینیم که در یک سریال ایرانی یک بچه به بزرگتر خودبی احترامی می کند و بلافاصله در برنامه ی دیگری موضوع احترام به بزرگتر است.در فیلم هایسینمایی می بینیم که شخصیت اول داستان که یک خلاف کار است بسیار دوست داشتنی نشانداده می شود.یا مثلا در رسانه های خارجی فضاهای دیگری نمایش داده می شوند یا نوع لباسپوشیدن دیگری را می بینیم و جوانی که این ها را می بیند دچار سردرگمی می شود.متاسفانهحتی نوع رفتار مجری های صدا سیما هم دیگر مانند گذشته زیبا نیست.همه چیز تغییر کرده استو همین مسائل در روحیه ی نوجوان و جوانی که این برنامه ها را می بیند تاثیر گذار است.
در مورد خوانندگان غیر مجاز چه نظری دارید؟ چند نفری مجاز شدند و بقیهدر حال مجاز شدن هستند.
به عقیده ی من بحث ممنوع الکار بودن برای یک هنرمند از پایه مشکل دارد.اما ما باید بپذیریم کهدر مملکتی زندگی می کنیم که قوانین و سنت های خاص خودش را دارید و بسیاری از مسائلبرای این فرهنگ قابل هضم نیست.من از جهاتی با موضوع مجاز بودن موافق و از جهاتی مخالفهستم.ما یک دفتر موسیقی داریم که با فیلترینگ های خود موسیقی را تحویل جامعه می دهد کهبرای مردم قابل هضم باشد.اما به نظر من همان دفتر موسیقی می تواند یک بخش استعداد یابیهم داشته باشد. مثلا شخصی مثل ((امیر تتلو)) خواننده ی بسیار خوبی است اما شایداشتباهاتی هم داشته باشد.به عقیده ی من میتوانیم به جای از بین بردن چنین استعدادهایی آنها را پرورش بدهیم و در زمینه های مختلف هنرمندان پرورش یافته و خوبی را تحویل جامعه بدهیم.

سطح کیفی خوانندگان غیر مجاز را چطور ارزیابی می کنید؟
با توجه به اینکه این خوانندگان درآمدهای خوانندگان پاپ را ندارند و طبیعتا امکانات
کمتری دارند.بعضی از کارهایی که می شنویم متاسفانه بسیار ضعیف هستند.اما باید مسائلی را در نظرگرفت.روزانه تعداد بسیار زیادی موسیقی تولید و وارد بازار می شوند.از میان این همه فقط چندنفری به این موفقیت رسیده اند و این نشان می دهد که مردم این شخص و رنگ صدای او راپذیرفته اند و چه بهتر اگر این نوع افراد را پرورش دهیم چه از نظر موسیقی چه از نظر خوانندگیو بتوانیم واقعا موسیقی خوبی از آن ها تحویم مردم دهیم.

فکر نمی کنید این افراد را مردم با همین سبک و همین لحن پذیرفته اند؟
بله موافقم ، خوانندگانی هم بودند که وقتی وارد فضای مجاز شدند بسیاری از مخاطب های خودرا از دست دادند ، اما به نظرم می توانیم این مدل خوانندگان را برای فضای پرورش دهیم و از آنها استفاده کنیم.مردم این موضوع را متوجه می شوند.برای مثال (( یاس )) از خوانندگانی است
که شاید بین ۵ آرتیست محبوب مردم باشد.در ترک هایش از الفاظ بد استفاده نمی کند و موسیقیخوبی را عرضه می کند ، موزیک ویدئو های مناسب می سازد و در آن از لباس های مناسباستفاده میکند.می بینیم که همه او را دوست دارند.حالا می توانیم بسیاری از همین خوانندگان را
پرورش دهیم و به افرادی مثل (( یاس )) برسیم.البته نمی توان برای موسیقی چارچوب گذاشت اماباید ببینیم مردم ما چی چیزی را می پذیرند.نهایتا نظر من این است که تمام این بدی ها را میتوان به شکل خوب عرضه کرد و این بسیاری بهتر است تا سوختن استعداد ها یا انکار افراد.

قبول دارید که بلیت های کنسرت گران هستند؟
بله متاسفانه اما چاره ای وجود ندارد.عوامل بسیار زیادی برای اجرای یک کنسرت فعالیت می کنندهمچنین قیمت سالن ها هم روز به روز در حال افزایش است.خواننده و بند موسیقی و عوامل پشتصحنه و مهمترین موضوع کمبود سالن های کنسرت.همه این ها دست به دست هم می دهد واین
اتفاق می افتد.

فکر نمی کنید مخصوصا بعد از سال ۹۰ خودتان هم کم کار بودید؟
۲۱ سالگی خیلی بیشتر از الان بود و – بله همینطور است.انگیزه ی من در آن سال ها و در سن ۲۲با بالا رفتن سن ، نگرانی آدم ها برای آینده بیشتر می شود و دیگر شاید راحتی آن دوران وجودنداشته باشد.البته هنوز هم دیر نشده است و مشغول فعالیت هستم اما دنبال برگذاری کنسرت و
… نیستم و دوست دارم روزی این اتفاق بیفتد که بتوانم اجرای خوبی داشته باشم و نگرانی بابتپر شدن سالن یا مسائل دیگر وجود نداشته باشد.

در مورد لغو کنسرت ها چه نظری دارید؟
این واقعا خوب نیست اما به نظر من رسانه های خارجی این موضوع را بسیار بزرگ جلوهدادند.اگر از بعد دیگری نگاه کنیم تعداد بسیار زیادی کنسرت هم برگزار شده اند و در واقعاچندین برابر تعداد کنسرت های لغو شده کنسرت برگزار شده است.تبلیغات بسیار وسیع تر شدهاست و بیلبورد ها در اختیار هنرمندان قرار گرفته است.البته باز هم به نظرم لغو کنسرت اصلاخوب نیست.

برای جوانانی که میخواهند وارد این عرصه شوند چه صحبت هایی دارید؟
به عقیده من موسیقی را نمی توان در کنار کار دیگری انجام داد چون به سرانجام نمی رسد وکسانی که میخواهند وارد دنیای موسیقی شوند باید بدانند که زمان بسیار زیادی را باید به آناختصاص دهند و فعالیت کنند.نکته ی دیگری که پیشنهاد میکنم به شدت از آن دوری کنندتبلیغاتی است که جدیدا می بینیم و در آن از ترانه تا میکس و پخش کار با قیمت های بسیار پایینوجود دارند.کسانی هم که در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنند هم باید به ترانه سرایان ،آهنگسازان و تنظیم کنندگان جوان فرصت بدهند تا آن ها هم کم کم بتوانند وارد این عرصه شوند.

خود شما این ریسک را می پذیرید؟
بله قطعا از کارهای خوب استقبال می کنم

image image image image

Leave a Reply

Your email address will not be published.