موسیقی ایده آل – دلارام بهرامپور: حسین ضروری متولد پاییز ١٣۶۴خواننده، آهنگساز ، نوازنده و سرپرست گروه کر و ارکستر آوای شفق است. وی با سابقه ی ١٢ سال تدریس، جوایز متعددی را در زمینه آهنگسازی تئاتر در جشنواره های مختلف از جمله جشنواره فجر ، تئاتر ماه و تئاتر شهر از آن خود کرده و در دوران فعالیت خود تمامی تلاشش را در مسیر زنده نگه داشتن و ارج نهادن به موسیقی فاخر و فولکلوریک  اقوام ایرانی کرده است.

ایشان در طول سال ها فعالیت خود کنسرتهای متعددی را در سالن های مختلف کشور برگزار کرده اند که آخرین کنسرت وی  مورخ ٢۶ مرداد ماه امسال بود که با همراهی ارکستر و گروه کر ١٢٠ نفره آوای شفق در تالار وحدت به روی صحنه رفت و با استقبال کم نظیر هنردوستان مواجه شد.

به این بهانه با ایشان به بحث و گفتگو می نشینیم:

-کمی از کنسرت آخرتان برایمان بگویید؟

حسین ضروری(خواننده و سرپرست ارکستر آوای شفق):

ارکستر وگروه کر آوای شفق را در سال ۹۱ تشکیل دادم  و در کنسرت مرداد ماه ارکستر ما شامل ۱۲۰ نوازنده و گروه کُر می‌شد. اکثر قطعات ما فولکلور کلاسیک و آذری بودند. همچنین قطعات ایتالیایی ، فارسی و تعدادی از ساخته های خودم را نیز اجرا نمودیم. قطعه «ایرانم ای وطن»، با ترانه و آهنگسازی و تنظیم من و قطعه «روزهای من» نیز با تنظیم و آهنگسازی  من و ترانه سیاوش بابایی و همچنین چند قطعه از قطعات زنده یاد محمد نوری بخشی از قطعات اجرا بودند.

این کنسرت ۲۶ مرداد ماه ۹۸ در تالار وحدت برگزار شد و خوشبختانه حدود ۵ روز مانده به اجرا تمام بلیت ها به فروش رسید .

نوازندگان خوبی همچون دانیال جورابچی، رضا پیرجانی،آرمین قضاتی،مهرداد محمودی،مهران امیر اصلانی،نیلوفر کامیابی،فرامرز جوادی، رکسانا ریحانیان ،مجید نیاز نژاد،،پروانه انارکی و کورش کشاورز با ما همراه بودند. همچنین در گروه کر خواننده هایی همچون دکتر آیت پاکروان،احسان منتظری،گیتا ممیزاده و شیرین سلیمی از  خواننده های قدیمی و با سابقه ارکستر آوای شفق به حساب می آیند که در این کنسرت نیز گروه را همراهی میکردند.

5D3D1839

-به چه دلیل اکثر قطعات اجرا شده آذری بودند؟

من آذری هستم و از دوران کودکی عمده لحظاتم به شنیدن موسیقی آذری سپری شده است ،  پدر بزرگ من هم خواننده آذری بودند، موسیقی آذری فضای خاصی دارد و گویا بیشتر با روحیات و طبیعت ذهنی من سازگار است. البته تولیدات پاپ و کلاسیک غیر آذری زیادی نیز در این سالها انجام داده ایم که تعدادی از آنها در کنسرت ها اجرا شده است.

-حدودا چند سال است که در زمینه موسیقی فعالیت دارید؟ و چه ساز هایی می نوازید؟

بیش از ۱۷ سال است که وارد فضای حرفه‌ای موسیقی شده ام. با آواز سنتی و ساز سه تار شروع کرده ام. سه تار،پیانو،گیتار و دودوک سازهایی هستند که سالهاست به نوازندگی آنها مشغول هستم و سال است که موسیقی را در زمینه‌ی سولفژ صدا سازی، آواز کلاسیک و پاپ تدریس مینمایم .

-چه اساتیدی در این راه داشته اید؟

بزرگ ترین اساتید من پدربزرگ و پدرم بوده اند. با هنرمندان بزرگ زیادی همکاری داشته ام اما با تعریف متداول از یک استاد، زیر نظر کامل هیچ مدرسی قرار نگرفته ام. همیشه سعی کرده ام دقیق ببینم ،تحلیل کنم  و منابع علمی و روز دنیا را بررسی و مطالعه نمایم، چرا که هرگز نمیخواستم در یک چهارچوب و در حد دانش یک یا چند فرد حرکت کنم و پیشرفتم سقف معینی داشه باشد. معتقدم یادگیری وقتی با کشف همراه باشد عمق بیشتری خواهد گرفت تا آنکه معطوف به حفظیاتی باشد که عمدتا معنا و کاربردشان درک نمیشود. اکنون با تجاربی که در این سالها به دست آورده ام به این نتیجه رسیده ام که متدهای رایج آموزشی ضعفهای بسیاری دارند و سالهاست که از متد خاص خودم برای تدریس استفاده می کنم.

WhatsApp-Image-2019-10-11-at-15sss.00

-چرا کلاسیک؟

این موضوع خیلی بستگی به روحیه انسان دارد. من عمدتا ترجیح میدهم همه چیز در فضای منظم و به اصطلاح فضای اتوکشیده ای اتفاق بیفتد. البته این به آن معنی نیست که هنجارها را نمیشکنم،اتفاقا بالعکس، همیشه تلاش میکنم در یک مسیر برنامه ریزی شده اتفاقاتی را رغم بزنم که شاید خیلی قابل پیش بینی نباشد. در مدتی سنتی میخواندم بعد ها با موسیقی کلاسیک آشنا شدم و وارد گروه کر شدم و رفته رفته به عنوان سولیست ارکستر  قطعات کلاسیک ایتالیایی ،آلمانی و… را اجرا کردم .همه چیز به این شکل و پله به پله جلو رفت.

-چه سبک موسیقی ای را بیشتر گوش میدهید؟

اکثرا موسیقی بی کلام، و یا قطعات کرال را گوش می‌کنم اما سعی میکنم که همه نوع موسیقی را گوش بدهم چرا که یک آهنگساز نیاز دارد که موسیقی های گوناگونی را بشنود و نکات مثبت و منفی آنها را تحلیل کند. اما برخی موسیقی ها را اصلا گوش نمی دهم چرا که آنها را موسیقی نمی دانم. خواننده های جدید مارکت موسیقی مبحث موسیقی در موردشان صدق نمی کند و عموما بحث یک درآمدزایی مطرح است. کارهایی که یرای آن‌ها ساخته می‌شود از ترانه و موسیقی و تنظیم ،خالی از هرگونه موزیکالیته و اتفاق هنری هستند.

-صدای خودتان را هم گوش میکنید ؟

بله من صدای خودم را در هربرهه زمانی گوش میدهم و دلیل این اتفاق این است که دنبال ضعف های صدای خودم هستم، خودم را نقد کنم و به سمت بهتر شدن پیش بروم .

-اگر به عقب بازگردید بازهم همین مسیر را پیش میگیرید ؟

می‌شود گفت من جایی در گذشته تا کنون کم نگذاشتهام و مرحله به مرحله برای مسیری که طی کرده ام زحمت کشیده ام نه تنها برای خودم بلکه حتی برای پیشرفت  تمام کسانی که با من کار میکنند نیز تلاش کرده ام.شاید تنها کاری که نکرده ام این بوده که خیلی پیشنهادهای خوب از تهیه کننده های مطرح داشته ام و قبول نکردم ولی پشیمان نیستم . قطعا نبودن سرمایه گذار کار ما را سخت کرده است ولی من نمیتوانم خودم را در چهارچوبی که قبول ندارم  قرار دهم چون ایدئولوژی و سبک مخصوص خودم را دارم و مهمترین چیز در زندگی برای من این است که در خلوت خودم از انتخابها و عملکرد خودم راضی باشم و بخاطر منافع مال دست به هر کاری نزنم.

آقای محمدرضا پیرجانی مدیر ارکستر آوای شفق:

ویژگی مهمی که کنسرت اخیر ما داشت این بود که برخلاف ارکسترهای دیگر که برای یک اجرا نوازنده های حرفه ای را استخدام میکنند و بعد از اجرا آن گروهشان متوقف میشود ، ما صرفا به استخدام نوازنده نپرداختیم و هسته ی اصلی ارکستر آوای شفق بیش از هفت سال است که به صورت ثابت شکل گرفته است . ما در واقع به غیر از نوازنده های مطرح از نوازنده های با استعدادی که دیده نمیشدند نیز استفاده کردیم و این مسیر به همت خودمان شکل گرفت .

GR9A9956

تمامی اعضای گروه کر که بالغ بر ۶۰ نفر میشوند تحت تعلیمات تخصصی سولفژ و صداسازی زیر نظر جناب ضروری قرارگرفته اند و دارای توانایی های بالایی هستند .سیاست های ارکستر آوای شفق همیشه در مسیر پرورش هنرمندان مستعد بوده تا استفاده کردن از یک گروه کر آماده و اجاره ای. از این رو با وجود درخواستهای  مکرر از طرف خواننده های کر ارکسترهای دیگر برای همکاری، تا کنون هیچ عضوی را خارج از مجموعه وارد گروه نکرده ایم. ضمن اینکه هر اجرای ما با اجرای قبل متفاوت بوده است چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ کمی پیشرفت چشمگیری داشته است .

در بخش تنظیم قطعات هرگز از تنظیمات موجود در آرشیوها استفاده نکرده ایم و عمده تنظیم قطعات را جناب ضروری شخصا با تسلط فوق العاده ای که در علم هارمونی ،ارکستراسیون و فرم شناسی  دارند انجام داده اند و بنده نیز تعدادی از قطعات را برای ارکسترتنظیم نمونده ام. در واقع ما ارکستری را پایه گذاری کرده ایم که شاید بتوان گفت برای تک تک امور مربوط به اجرا زمان و انرژی زیادی صرف شده و همه چیز طبق برنامه ریزی دقیقی جلو میرود.

آقای ضروری اصولا اهل تعریف از خودشان نیستند ولی اجازه بدهید من بگویم که ایشان به جز تسلط کامل بر تکنیکهای آوازی  و تلفیق معنا دار سبکها با یکدیگر بر علم موسیقی و تمام مراحل ساخت موسیقی اعم از آهنگسازی و تنظیم ارکسترال تسلط کامل دارند و بارها دبده ام که بسیار خلاقانه از ترکیب خاص قواعد موسیقی برای رسیدن به اتفاقی نو در قطعات استفاده میکند و همچنین رهبری ارکستر و گروه کر را نیز انجام میدهد که این رهبری صرفا محدود به دادن ریتم، داینامیک یا ورود و خروج سازها نمیشود بلکه به دقت و نت به نت با نوازنده ها و گروه کر کار  میکنند تا همگی اعضا در یک سطح از آمادگی قرار بگیرند و این یکی از ویژگی هایی است که اقای ضروری را از بقیه ی خوانندگان متمایز میکند .

-راجع به چشم انداز فکری خودتان بیشتر توضیح دهید.

حسین ضروری: در کنار تولید اثار موسیقیایی، یکی ازدغدغه های اصلی من زنده نگه داشتن آثار فاخر و ادای دین به هنرمندان ارزشمند و تاثیر گذار تاریخ بوده است. همواره بدون هیچ پشتوانه و حامی مالی تلاش کرده ام تا بتوانم این سبک موسیقی را بین عموم مردم جا بیندازم که هنوز به طور کامل به این هدف نرسیده ام ولی دراین راستا کارهای زیادی به همراه ارکستر انجام داده ایم و تلاش کرده ایم نوع دیدگاه مخاطب به موسیقی کلاسیک که بقول عموم فضای خشکی دارد را تغییر دهیم و خوشبختانه در هر کنسرت با استقبال مخاطبان با سلایق مختلف روبه رو شدیم.

-انتهای مسیر خود را در موسیقی کجا و در چه جایگاهی میبینید؟

در هر برهه سقفی را برای خود در نظر گرفته ام که به خواست خدا و تلاش شبانه روزی به تعداد زیادی از آنها دست یافته ام  و کارهای بسیار زیادی نیز باقی مانده است اما در طول این سالها دریافته ام که کمک کردن به سایرین در مسیر رویاهایشان بسیار راضی کننده تر از موفقیت شخص خودم بوده است. در واقع در حال حاضر که نسبت به گذشته دید باز تری دارم حس میکنم انتهایی برای این مسیر وجود ندارد .

-شغل دیگری بجز موسیقی دارید ؟

خیر

-تنها از راه موسیقی امرار معاش کردن سخت نیست ؟

من تمام انرژی خودم را خرج موسیقی میکنم و اصلا دیگر انرژی و وقتی برای شغل دیگری نمیماند ، حداقل برای من که صفر تا صد یک قطعه تا یک کنسرت را شخصا انجام میدهم اینطور هست. اما خوب معضلات خودش راهم دارد حداقل میتوانم به یقین بگویم اصلا بازدهی مالی خوبی ندارد. مخصوصا در کنسرت ها من سعی کرده ام تا حد امکان هر سودی هست بین نوازندگان وعوامل تقسیم کنم و خودم برداشت مالی نمیکنم چون برداشت اصلی من پیشرفت در ایدئولوژی خودم هست  و بیشتر در آمد من از راه تدریس است.

-نظرتان راجع به مشکلات بیمه هنرمندان مخصوصا در حیطه ی موسیقی چیست ؟

در ارتباط با مشکلات بیمه اطلاعی ندارم،بنده بیمه ی خانه ی موسیقی هستم شاید این مشکلات بیشتر برای خوانندگان پاپ مطرح باشد ، خانه موسیقی هنرمندان را بعد از احراز صلاحیت بیمه  میکند و تا جایی که من اطلاع دارم این شامل نوازنده ها،آهنگسازها،مدرسین،خواننده های کلاسیک و سنتی میشود.

WhatsApp-Image-2019-10-11-at-15.00

-انتقادی راجب موسیقی کشور دارید ؟

واقعیت این است که موسیقی کشور در حال حاضر در بدترین شرایط قرار دارد  هیچوقت انقدر بد نبوده و دلیل اصلی این موضوع آلوده شدن موسیقی به مسائل مالی هست. ضمن اینکه ورود سرمایه دارها به موسیقی و استفاده ی ابزاری از این فضا برای درآمد زایی بدترین معضل موجود در شرایط فعلی به حساب می آید وگویا دیگر از ساخته های ارزشمند که حاصل تامل و الهام بود خبری نیست. دستور العمل و  فرمول موفقیتشان این است که فردی گمنام و عمدتا بدون هیچ پیشینه هنری را وارد مارکت موسیقی میکنند و این فرد طی مدت کمی  تبدیل به سوپراستار و برند میشود و بعد از برگزاری کنسرتهای مکرر چندین برابر هزینه های برندینگ را برداشت میکنند، هیچ هنری در این مسیر وجود ندارد ،متاسفانه در حال حاضر رقابت ها صرفا رقابت مالی است تا هنری . حاصل این اتفاق پایین آمدن سطح شعور موسیقیایی در کشور و از بین رفتن بستر مناسب برای تولید کارهای ارزشمند است. شاید تصور شود منظور من از ارزشمند صرفا موسیقی سنتی یا کلاسیک است،اما این طور نیست. منظور همان ساخته هایی است که سالها پیش توسط خواننده های توانمندی همچون ناصر عبدالهی ، محمد نوری ، و حتی خواننده های جدیدتر که در حال حاضر فعالیتشان بسیار کمتر شده است انجام میشد و شامل معنا و ارزش موسیقیایی بودند. من مخالف تنوع موسیقی نیستم ، هرنوع موسیقی باید وجود داشته باشد و این خواننده ها هم باید بخوانند ولی نباید بازار موسیقی توسطشان قبضه شود و فضای موسیقی پر شود از ساخته های تکراری و سطحی و صرفا استفاده کردن از یک الگوی خاص برای مطرح شدن. طبیعتا مخاطبان موسیقی  هرگز نمیتوانند به سمت موسیقی ای که هرگز به گوششان نمیرسد بروند ،در اینجا تبلیغات است که حرف اول را میزند و موسیقی را به گوش شنونده میرساند و لازمه اینچنین تبلیغ وسیعی صرفا هزینه کرد مبالغ میلیونیست که از عهده یک هنرمند برنمی آید.

پیشنهاد شما در این زمینه چیست ؟

 خواننده ای که شروع بکار میکند باید ازنظرتوانایی و حتی معیارهای شخصیتی سنجیده بشود، باید در نظر داشته باشیم که نوجوان ها و جوانان از این هنرمندان الگو برداری میکنند پس باید نظارت ویژه ای بر کاراکتر این خواننده های نوظهور هم وجود داشته باشد . یک هنرمند واقعی نسبت به تمام رفتاری که نشان می دهد مسئول است و باید بداند که میتواند تاثیرلت مثبت یا مخربی را در طرفدارانش ایجاد کند.

-برنامه‌ی خودتان برای آینده چیست ؟

ما همیشه در حال تولید قطعه هستیم ولی  تا کانون کاری  را به طور رسمی در فضای مجازی یا سایتی منتشر نکرده ایم تا بستر منایسب برای پخش آثار فراهم شود و عمده قطعاتی که در سایتها یافت میشود مربوط میشود به اجرای زنده کنسرتهایی که برگزار کرده ایم. در حال حاضر در حال برنامه ربزی برای کنسرت آینده هستیم.

-برای انتشار قطعات منتظر تهیه کننده ی خاصی هستید ؟

ما با یک تهیه کننده قرار داد بستیم و اگر برنامه ریزی ها درست صورت بگیرد شاید در سال آینده دست به انتشار قطعات و آلبوم بزنیم.

-حرف آخر …

برای تمامی عزیزان و هنرمندانی که در راه رشد و ارتقا هنر تلاش میکنند آرزوی موفقیت دارم.

عکس های مصاحبه : مریم نجفی

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.