موسیقی ایده آل : مسعود کیمیایی در ابتدای این نشست خبری که دوشنبه پنجم مرداد ماه در آموزشگاه فیلمسازی‌اش برگزار شد با اشاره به اهمیت موسیقی در دنیای سینما گفت: موسیقی فیلم در تمام دنیا به عنوان یکی از فعالیت‌های با اهمیت فرهنگی شناخته می شود و ما شاهد این هستیم که هر ساله در تمام دنیای بسیاری از آهنگسازان بزرگ با جمع آوری ارکسترهای بزرگ تلاش می کنند تا اجراهای زنده مختلفی از موسیقی فیلم های خود داشته باشند. متاسفانه در کشور ما شرایط تا حدی سخت است و یک پدیده‌ تازه کمی دیر جا می‌افتد. ما هنوز در اینجا دعواهای روز اول را داریم که به اعتقاد من یک نوع دعوای جهان سومی است که باید بیشتر از اینها روی آن فکر کرد.

وی ادامه داد: وقتی بهزاد عبدی پیشنهاد داد که با یک ارکستراسیون تازه موسیقی برخی از آثارم را در قالب یک کنسرت اجرا کند تصور کردم کار بسیار خوبی است که هم در دنیا باب است و هم می تواند مقدمه خوبی برای برگزاری کنسرت هایی از این دست شود. البته بماند که کپی رایت به دلیل فراز و فرودهایی که در کشورمان دارد ما را با مشکلات متعددی روبه رو کرده است. ما به دلیل اینکه هنوز در کشورمان کپی رایت را رعایت نمی کنیم همواره در این مورد دچار حاشیه می شویم.

فراز و نشیب های حاشیه ساز کپی رایت در ایران

این فیلمساز باسابقه سینمای ایران درباره حاشیه های پیش آمده برای اجرای قطعات برخی از فیلم هایش در کنسرت پیش‌رو و اعتراض سازنده اصلی این آثار گفت: ای کاش بهزاد عبدی و برگزارکنندگان کنسرت زودتر به این دوستان تلفن می زدند و می گفتند ماجرا از چه قرار است. من تصور می کنم اگر بچه ها زود حدس می زدند که قرار است چنین مشکلی برای کنسرت به وجود آید قطعا زودتر تماس می گرفتند. البته من معتقدم آنها فکر می کنند که بهزاد عبدی قصد دست‌درازی به آثارشان را دارد در حالیکه باید بدانیم نگاه به موسیقی فیلم تخصص جداگانه ای است که ارتباط چندانی به این ماجرا ندارد.

کیمیایی افزود: وقتی برای ساخت موسیقی تعدادی از فیلم‌هایم با بهزاد عبدی مواجه شدم دوستدار دانش موسیقایی او نیز شدم. او مقوله ارکستر و موسیقی را خوب می شناسد و می داند که موسیقی فیلم در ایران از جایگاه بسیار ارزنده ای برخوردار است. ما باید بدانیم رازهایی در موسیقی فیلم وجود دارد که در زمان خودش ممکن است پنهان بماند اما بعدها همین موسیقی می تواند شناسنامه یک اثر محسوب شود. به هر حال او کار بسیار خوبی انجام داده است. من هم در این کنسرت فقط یک مهمان هستم و حالا نمی دانم قرار است چه اتفاقی بیفتد.

خواهش نمی‌کنم

سازنده آثار پرطرفدار سینمای ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: قرار بود در این کنسرت بخشی از آثار اسفندیار منفردزاده هم کار شود و اگر هم اصرار داشتم که خواننده در این کنسرت حضور نداشته باشد به جهت مقایسه ای بود که ممکن است میان خوانندگان آثارم انجام گیرد. به عنوان نمونه فرهاد مهراد خواننده ای بود که من از او در تعدادی از کارهایم استفاده کردم و بعد از انقلاب هم این رضا یزدانی بود که عمدتا در آثارم به عنوان خواننده حضور داشت. بنابراین اصلا مایل نبودم که بین این دو مقایسه ای صورت گیرد که بخواهد موجب سوءتفاهم شود.

وی در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: من از دوستان نزدیک اسفندیار منفردزاده هستم و شاید هفته ای یک بار هم با او تماس بگیرم و در جریان احوالش باشم. به هر حال او از برگزارکنندگان کنسرت خواسته که موسیقی‌های او در این کنسرت اجرا نشود من هم به خواسته او احترام می گذارم. شاید دلش نخواسته من هم وقتی او اینچنین اصرار دارد که کارهایش اجرا نشود، دلیلی ندارد که از او خواهش کنم اجازه دهد.

موسیقی در فیلم های کیمیایی حل می شود

بهزاد عبدی رهبر ارکستر کنسرت «شب موسیقی فیلم مسعود کیمیایی» نیز در این نشست خبری توضیح داد: من نیز دوستدار موسیقی فیلم هستم. ضمن اینکه همواره در کارهایم علاقه خود را به کارهای ارکسترال نشان داده‌ام. در همین اثنا موسیقی کیمیایی نیز برایم جذاب بوده است به همین جهت دوست داشتم این موسیقی به گوش مردم برسد بنابراین ملودی فیلم های آقای کیمیایی را که بسیاری از هنرمندان شایسته موسیقی این سرزمین ساخته اند، استخراج کردم و آن را تبدیل به قطعاتی برای ارکستر بزرگ کردم که امیدوارم هنگام اجرا اتفاق خوبی بیقتد.

وی ادامه داد: خاصیت فیلم‌های کیمیایی این است که موسیقی در آن حل می شود و این به خاطر تسلطی است که او به موسیقی دارد. او به خوبی به تم، ملودی و بسیاری از مواردی که به موسیقی ارتباط پیدا می کند تسلط دارد و این نکته بسیار خوبی است که همواره برای من ارزشمند بوده است. مسعود کیمیایی اولین کارگردان سینمای ایران است که برای تیتراژ فیلم های خود به خواننده و آهنگساز، سفارش می داد.

عبدی در توضیح قطعاتی که در کنسرت پنجشنبه ۱۵ مرداد ماه در تالار بزرگ وزارت کشور اجرا می شود، گفت: قطعاتی از موسیقی فیلم های متروپل، حکم، رییس، سرب، مرسدس و به احتمال فراوان گروهبان آثاری هستند که با همراهی ارکستر سمفونیک در این کنسرت تقدیم علاقه مندان خواهد شد.

من بهترین اجرا کننده آثار فرهاد مهراد در ایرانم

رضا یزدانی خواننده این کنسرت هم با ابراز خرسندی از حضورش در این اجرا گفت: سال‌های زیادی است که با کارگردان های زیادی کار می کنم ولی قطعا حضور در فیلم های مسعود کیمیایی با فاصله زیادی از سایر هنرمندان برای من دارای جذابیت فراوانی بوده که امیدوارم تا سال‌ها حضورشان در سر سینما مستمر باشد.

وی ادامه داد: حضور بهزاد عبدی در این کنسرت به عنوان رهبر ارکستر اتفاق بسیار خوبی است. او درک درستی از مقوله ارکستر دارد که نمونه اش موسیقی سریال «تعبیر یک رویاست» که به اعتقاد من اتفاق بزرگی برای صدا و سیماست و من هم خیلی خوشحال هستم که به عنوان خواننده در آن حضور دارم. من در این کنسرت قرار است سه کار «رییس»، «حکم» و «متروپل» را بخوانم که امیدوارم این کنسرت مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

این خواننده موسیقی پاپ در ادامه صحبت های خود توضیح داد: چه اشکالی دارد اگر خواننده ای در قید حیات نیست، بخواهیم بار دیگر کارهای او را بازسازی کنیم؟ به اعتقاد من اگر درگیر این دعواها نبودیم اتفاقات بهتری می افتاد. البته من باید این توضیح را بدهم بدون شک من بهترین خواننده ای در ایران هستم که می توانم کارهای فرهاد را بازسازی کنم.

هنوز ناامید نیستیم

علی شجاعی تهیه کننده این کنسرت هم در سخنانی گفت: طبق برنامه ریزی هایی که انجام گرفته قرار بر این است که برخی از صحنه های فیلم هایی که قرار است موسیقی آنها در کنسرت اجرا شود همزمان با اجرای برنامه، برای تماشاگران نشان داده شود که امیدواریم شب خاطره انگیزی را برای مخاطبان فراهم کند. ضمن اینکه باید به این نکته اشاره کنم که ما هنوز از اجرای قطعاتی که آقای منفردزاده اجازه آنها را نمی‌دهد، ناامید نیستیم.

کنسرت «شب موسیقی فیلم مسعود کیمیایی» جمعه ۱۶ مرداد ماه در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار می شود.

 

انتهای خبر /

Leave a Reply

Your email address will not be published.