موسیقی ایده آل – محمد کردی : روز شنبه ۵ اسفند ماه فرهنگسرای نیاوران میزبان مراسم نشست خبری و رونمایی آلبوم « پارتیتاهای باخ » اثر نوازنده چیره دست کشورمان « افشین ذاکر » بود . در ابتدای این مراسم که با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و اصحاب رسانه برگزار شد مجری برنامه به ارائه ی روزمه ی کوتاهی از افشین ذاکر پرداخت . وی اشاره داشت : « ذاکر ضبط آثاری از نیکولو پاگانینی ، بتهوون و … را در کارنامه هنری خود دارد.از دیگر فعالیت های هنری وی می توان به تنظیم و ضبط آثار کلاسیک با ویولن الکتریک اشاره کرد.ذاکر همچنین برنده مسابقات جهانی همچون Grand Prize  شهر رم و Golden Classical Music Awards  شهر نیویورک شده است و سابقه ی بسیار درخشانی در این زمینه دارد. »

این آلبوم حاصل ۱۸ سال مطالعات ذاکر در زمینه باخ بوده است که آثارش بیش از ۳ قرن در رپرتوار موسیقی کلاسیک جهان جایگاه ویژه ای داشته است.

سپس افشین ذاکر ، رامین مظاهری ( صدابردار آلبوم ) و فاضل محمدی ( سازنده ساز ویولن ) به روی سن رفتند تا توضیحاتی را ارائه کنند.

در ابتدا ذاکر در  مورد آثار باخ و ویژگی های منحصر به فرد آن توضیحاتی را ارائه کرد و اشاره داشت : « قطعات این آلبوم را بیش از ۴ بار ضبط کردم اما آن  را مناسب برای انتشار ندیدم. تا این که با آقای مظاهری صدابردار بسیار حرفه ای و کاربلد آشنا شدم . او در این کار بسیار ابتکار عمل به خرج داد و یکی از نکاتی که مرا بسیار سر ذوق می آورد این بود که رامین مظاهری قطعات را حفظ بود و قبلا آن ها را شنیده بود.برای ضبط وقت زیادی نداشتیم و طی ۳ روز که در هر روز ۲ ساعت ضبط می کردیم ضبط این قطعات را به اتمام رساندیم.البته باید اشاره کرد که اگر ما پشت سر هم کارها را ضبط نمیکردیم ، قطعات یکدست نمی شد. »

در ادامه مظاهری پشت تریبون قرار گرفت و گفت : « به ندرت پیش می آید که یک نوازنده کلاسیک آلبوم تولید و منتشر کند کند . از این بابت به افشین ذاکر تبریک می گویم و او را تحسین میکنم. نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که عرف ضبط آثار کلاسیک این است که هیچ گونه ویرایشی روی صدای ضبط شده صورت نمیگیرد و نوازنده باید بتواند با استفاده از هنر نوازندگی اش صدای خوبی را تولید کند  تا شنونده را به وجد آورد که افشین ذاکر به خوبی از عهده این کار برآمد. »

پس از آن ، نوبت به صحبت های فاضل محمدی سازنده ساز ویولن رسید . وی گفت : « حدود شش ماه با آقای ذاکر برای ساخت این ساز رفت و آمد داشتیم . افشین ذاکر از آن دست انسان هایی است که به سختی می توان ۱۰۰% رضایت او را جلب کرد اما به هر حال پس از تلاش ها و پیگیری های فراوان توانستیم سازی مناسب را به ایشان تحویل دهیم.تمامی مراحل ساخت این ساز در ایران طی شده است . »

در ادامه برنامه نادر مشایخی(آهنگساز و رهبر ارکستر) پشت تریبون قرار گرفت و طی سخنانی عنوان کرد: آهنگساز های خوب به سه دسته تقسیم می شوند: خوب،استاد و اَبَر استاد، باخ یک اَبَر استاد است زیرا اشتباه نمی کند. کسی می تواند در موسیقی به این درجه برسد که علاوه بر استعداد، پشتکار زیادی نیز داشته باشد.

مشایخی در ادامه با ذکر مثالی در مورد باخ به تشریح اصطلاح “مسافرت پیاده در موسیقی” پرداخت و گفت: باخ در آن زمان مسافت زیادی را از محل زندگی خود به سمت جایی که موسیقی را فرا می‌گرفت، حدود ٢۵ کیلومتر طی می‌کرد که این بعدها به مسافرت پیاده باخ شهرت پیدا کرد.

وی افزود: هر کسی که موسیقی کار می کند باید این مسافرت پیاده را برود و افشین ذاکر از کسانی است که به این مهم دست یافته است.

سپس مشایخی به مشکل آموزشی موسیقی در ایران اشاره کرد: ما در ایران مشکل آموزشی بزرگی داریم، در رابطه با فن هارمونی، یک چیز کلی از هارمونی تدریس می کنیم، در حالی که این هارمونی هر بیست،سی سال تغیر می کند و ما نمی توانیم هارمونی ای که در زمان باخ وجود داشته، با بقیه مساوی بدانیم.

امروزه ما با موسیقی حرف نمی زنیم، باخ با موسیقی حرف می زند! می شود از روی پارتیتورهایش قصه نوشت! زیرا آن زمان مثل امروزه موسیقی جریانی عادی در زندگی روزمره مردم نبود، بلکه رویدادی مهم بود.

در ادامه افشین ذاکر طی توضیحاتی در مورد آلبوم گفت:مدت زمان آماده سازی مجموعه از سال ۸۸بود و از مدت ها قبل تا امروز بیش از ۱۷,۱۸سال است که درگیر تمرینات بودم، از نظر مدت زمان ضبط در استودیو سه روز و هر جلسه ۲ساعت، وقت صدابرداری داشتیم. به دلیل وسواس زیاد در تولید هرچه بهتر آلبوم، بعضی قطعات را دوباره می نواختم تا بتوانم بیشتر با ریتم ها بازی کنم.

سپس افزود: من ادعایی در مورد متد جدید در نوازندگی ندارم، من متدهای مختلف را مطالعه کرده ام. علم فیزیک اول و آخر علمی است که باید در صدا برداری،نوازندگی و … در نظر بگیریم. سعی کردم یک سری قوانین ریاضیات را در نوازندگی ام دخیل کنم، برای این کار از قوانین دیفرانسیل و انتگرال بهره گرفتم.

من هیچ گاه از نوازندگی خودم کاملا راضی نیستم و فکر می کنم توانسته ام ۸۰ تا ۹۰ درصد موفق شوم.

وی در مورد ضبط تصویری آلبوم طی سخان پایانی خود، توضیح داد: در نهایت احساس می کنم، اگر بخواهم این مجموعه را خوب ضبط کنم، ضبط تصویری در حضور مخاطب است.

گفتنی است رونمایی از این آلبوم در حضور استاد نادر مشایخی و امضای آن توسط افشین ذاکر برای علاقه مندان پایان بخش این مراسم بود.

شایان ذکر است آلبوم “پارتیتاها برای ویلن سولو یوهان سباستین باخ” از روز یکشنبه، ۶ اسفند ماه جاری در سایت بیپ تیونز در دسترس علاقه مندان است.

Leave a Reply

Your email address will not be published.