موسیقی ایده آل – پارسوا پاکیزه : گروه « ایستگاه » گروه نوپایی است که سبک متفاوتی را کار خواهد کرد ، در یکی از روز های گرم تابستان بر سر تمرین آن ها رفتیم و گزارشی از این تمرین و همچنین گفت و گویی را با سرپرست این گروه « عباس محمدی » انجام دادیم که آن را در ادامه می خوانید : 

_در مورد فعالیت های این روزهایتان توضیح دهید.

در حال تمرینات پى در پى هستیم، خدا بخواهد ٢١ ام  اولین اجرایمان است،تشکر میکنم از دوستان نوازنده که هرروز سر تمرین حاضر می شوند و ساز می زنند،نام کنسرتمان(به آهستگى)است و نام گروهمان(ایستگاه)

_این ایستگاه به کجا میخواهد برسد؟قرار است بایستد یا حرکت کند؟

فعلاً ایستاده ایم ولى به زودى حرکت خواهیم کرد،به قول آقاى امین پور که میگویند(تو میروى تمام ایستگاه میرود و من حقیرانه سال هاست به نرده هاى ایستگاه رفته تکیه دادم در انتظار تو) همیشه قطار به ایستگاه می رود اما این دفعه ما میخواهیم ایستگاه را به حرکت در بیاوریم،اول در داخل کشور اجرا خواهیم کرد، و سپس بیرون از کشور هم اجرا خواهیم داشت و دلمان میخواهد بقیه هم صدایمان بشنوند،به خاطر یکسرى محدودیت هایى که در سالن های ایران داریم از نظر کمّى مخاطب،تصمیم گرفتیم در سالن هاى کمتر از صد نفر اجرا برویم و بر کیفیّت اجرا بیفزاییم،مخاطبى داشته باشیم با گوش حساس تر،سعى کنیم کسانى کارمان را بشوند که نه فقط براى گذراند وقت آمده باشند،موسیقى گروه ایستگاه سبک پاپ نیست . گوش مردم با ریتمى براى حرکت بدن عادت کرده و ما صرفاً چنین کاری را ارائه نخواهیم داد،در واقع گوشی را میخواهیم که رابطه مستقیم با قلب و مغز داشته باشد که از ما خورده بگیرد و حساس تر باشد.

_ایستگاه تا به حال کنسرت و آلبوم داده است؟

نه،هیچکدام و من براى اولین بار است که این هنرمندان را دور هم جمع کرده ام

_چه شد که تصمیم به گردآورى گروه ایستگاه کردید؟

من با الگوى موسیقى تئاتر و دراماتیک و با الهام توسط قطعات آشناى موسیقى ایرانى یک سرى کار ساخته بودم . بیشتر موسیقى تئأتر کار میکنم،موسیقى تئاتر خوانده ام و آن را مى دانم و در این زمینه آلبوم و کنسرت هم داده ام،ببخشید که این را میگویم ولى ما مرده شوریم یعنى اینکه می گذارندجلویمان،نمیپرسیم این مرده کیست،می شوییم و تحویل میدهیم،در موسیقى هم اینچنین است،همه چیز را سعى کردیم بنوازیم و بسازیم و محدودیتى هم ندارد . من صرفاً موزیسین سنتى ایرانى،پاپ و یا راک نیستم،من یک موزیسین هستم و هر سبکى را به من بدهند باید بفهمم و بتوانم انجامش دهم،اگر هم بلد نباشم باید بروم و یادبگیرم

_در مورد سبک موسیقى ایستگاه برایمان توضیح دهید؟

سبک موسیق ایستگاه،به نظر من یک مقدار مدرن میباشد ولى نه سبک موسیقى مدرن اروپایى و واگنر،موسیقى مدرن ایرانى،سبک موسیقى ایرانى،موسیقى مدرنى میباشد در کل موسیقى پویایى میباشد،حرکت دارد و آوانگارد است و سبک سنتى است،کلاً موسیقى ایرانى سنتى نداریم،موسیقى ایرانى شامل ردیف و ردیف نوازى میباشد و بر این پایه استوار است که این نوع موسیقی میشود موسیقى سنتى ایران که در اروپا هم تعریفش میشود موسیقى اتاقى که همه پسند هم است.

_از چه سازهایى براى این سبک موسیقى مدرن ایرانى در گروه ایستگاه استفاده کردید؟

ما با توجه به اینکه سعى کردیم مدرن باشیم از ساز هاى ایرانى(نى،سنتور،سه تار)ساز هاى کوبه ای که به کار بردیم یک مقدار متفاوت تر است ولى با ریتم ایرانى ساز(کاخن)را مینوازیم،از(ویالون سل)استفاده کرده ایم به دلیل اینکه کششى بم در موسیقى ایرانى نداریم و به آن نیاز داریم،البته استاد(قنبرى مهر)زحمت کشیده اند و یکسرى سازهایى را مانند(کمانچه باز،قیچک باز) را ابداع کردند و همه میدانیم که این ساز ها راه دارند تا پا به ارکستر بگذارند،البته استاد(شجریان)هم زحمت کشیدند یکسرى سازهایى را ساخته اند ولى باز هم در دسترس عموم نیست،به خاطر همین ما مجبور شدیم از ویالون سل براى صداى کششى بم استفاده کنیم

_کنسرت را کى و کجا قرار است برگزار کنید؟

ما قصد کردیم به دلیل کوچک بودن سالن هایمان اجرا هاى متعدّد را انجام دهیم و تصمیم گرفتیم از شهریور ماه تا هفته قبل از ماه محرم که اواسط مهر ماه باشد در سالن هاى مختلف انجام دهیم و اولین اجرایمان در سالن بازدیگاه مورخه ٢١ و٢٢ شهریور میباشد و اجراى بعدى در سالن بهاران مورخه ٢۵ و ٢۶ شهریور ماه و اجرا هاى بعدى را بعداز بستن قرارداد اعلام خواهیم کرد

_در مورد موسیقى مدرن ایرانى که صحبت کردید،تاریخچه اش از کجا شروع شده است و به نظر شما  به کجا ختم خواهد شد ؟

 در ساختار خیلى فرق بزرگى با موسیقى سنتى ندارد ولى از نظر اجرا خیلى متفاوت تراز موسیقى سنتى میباشد . البته من خودم را کوچکتر از آن میدانم که ادامه(درویش خان و عارف و مشکین خان،فرهادمهراد بزرگ) بدانم . حضور موسیقى غیر عاشقانه اى که من میگویم موسیقى آوانگاردى بود که موسیقى را از کوچه و بازار درآوردند و به آن شکل رسمى ترى دادند . آن زمان هنر براجتماع ایجاب میکرد که عمل طلبگى میکردند ولى موسیقى جدّى را ادامه میدادند و جناب فرهاد بزرگ که خودم و ذهنم را وام دار فرهاد بزرگى میدانم که موسیقى ایرانیست نه موسیقى پاپ اروپایى که صرفاً به دلیل نواختن گیتار و پیانو،موسیقى پاپ اروپایى باشند،ترانه هاى ایرانى را با درد و اجتماع ایرانى مى خواندند و این فضا به گوش دردمند ایرانى خوش آیند میاید . این است که فرهاد را نگاه میدارد و من خودم را کوچکتراز ادامه دهنده راه این اساتید و وام دارشان میدانم و هنرمندان جوانترى مانند(على قمصرى که ایشان شروع نویی بودند و از یک جایى شروع کردند و من آقاى قمصرى را پیشرو تراز خودم میدانم،استاد علیزاده که ایشان اسطوره و همیشه به روز میباشند هم بعداز فرهاد بعد سال ها )

_در حین تمرین گروه یک اعتراضى هم در ریتم و هم در ملودى و به خصوص در شعر و یک فریاد فقانى شنیده میشد این درد از کجا نشأت میگیرد؟

از خیابان ها از خانه هایمان از اوضاعمان،یعنى این که حال کلیمان خیلى خوب نیست،من خودم شخصاّ به دلیل شغل فرهنگى که دارم نگاهم به اجتماع فرهنگیست ولى متاسفانه در جامعه کم فرهنگى دیده میشود و به همین دلیل حالمان زیاد خوب نیست،و ما هم مانند فرهاد و عارف که به ابتذال اعتراض میکردند به کم فرهنگى جامعه اعتراض میکنیم،اعتراض ما ابداً سیاسى نیست بلکه اعتراض نرم فرهنگى و اجتماعى میباشد که بیشتر گپ میزنیم معترضانه مسائل را نه اینکه قصد اعتراض کوبنده داشته باشیم

_در حال حاضر گروه ایستگاه ٨،٩ نفر اعضا دارد،آیا تغییرى در اعضا و سازهاى کاربرده شده در آینده ایجاد خواهد شد؟

در حال حاضر تصمیمى براى تغییر نداریم،ولى دلم میخواهد کار را بزرگتر کنیم و با گروهاى دیگر ملحق شویم و همنوازى کنیم و خیلى دوست دارم این تلفیق را با یک گروه راک یا محلى انجام دهیم و قطعه اى را با یکدیگر به اجرا درآوریم

_به نظر شما این تلفیق فولک و راک کى قراراست که اتفاق بیفتد؟

کاش مانند(استاد ظریف)که میفرمودنند ما خیلى از قطعات را در شب نشینى هاى دوره همینان،در سفرهایمان به دور دنیا به تفریح میساختیم،ما هنرمندان هم بیشتر با یکدیگر دوست و در ارتباط بودیم،و خیلى دلم میخواهد باز هم جشن آبگوشت هاى یحیى برگزار میشد و ما با اساتید به بهانه اى دور هم جمع میشدیم . دوست داشتم یک محفلى بود که کسى رییس نباشد و همه مریوس،همه دور هم دوستانه جمع شویم چایی بنوشیم و گپى بزنیم چون مطمئن هستم آثار خوبى در این گپ زدن ها تولید میشود نه البته ماننده محول خانه موسیقى که هیچ ارتباطى به محافل ادبى ندارد

_دو،رِ،مى،فا،سُل،لا،سى این نت ها این وسط چه میگویند؟

همه چى،همه چیز را میگویند و خیلى حرف هاى دیگر براى گفتن دارند

_مقصد پایانى امسال این ایستگاه به کجا خواهد رسید؟

امسال اروپا،با یک شرکتى صحبت شده یک تورى براى اروپا گذاشته شود،فعلاً خبر از اجرا ها به ما ندادند،و ما تصمیم داریم همه اجرا ها را یکدفعه و پشت سر هم در اروپا انجام دهیم و برگردیم،البته بعضى از بچه هاى گروه هنوز جوانند و دانشجو و دوره خدمت سربازی را نگذرانده اند و با مشکل پاسپورت مواجه هستند .

_اعضاى گروه چند سال است که کار هنرى را انجام میدهند؟

متفاوتند براى مثال،نوازنده هاى ویالون سل و نى(آقاى احمدوند)نوازنده هاى با سابقه اى میباشند و بقیه درستان جوانتر میباشند مانند(آقاى پورعلى)که نوازنده سنتور هستند و خیلى ام زحمت کشیدند

_آقای محمدى حرف آخر؟

امیدوارم که مخاطبین  نشریف بیاورند کارهاى ما را بشنوند و سپس نقدمان کنند . من دوست دارم که حتماً نقد بشوم و تشکر میکنم از بچه هاى موسیقى ایده آل 

در ادامه می توانید تصاویری از تمرینات این گروه را مشاهده نمایید.

هیچ گالری انتخاب شده وجود دارد و یا از گالری حذف شده است

تنظیم مصاحبه : رویا صبح صدق

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.