موسیقی ایده آل- مریم نجفی: امین لطفی خواننده خوب موسیقی کشورمان که نخستین کار او با نام «نسیم صبح» در سال ١٣٨٩ منتشر گردید، از جدیدترین کار خود با نام « از من جدا نشو» برایمان می­گوید، با او گفت و گویی را انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

photo_2017-03-02_17-15-52

  • از چه زمانی شروع به کار کردید؟

من شروع کارم به صورت حرفه ای با قرائت قرآن آغاز  شد، از دوران کودکی تقریباً از سن ٨ سالگی با حمایت های پدر و مادر عزیزم وارد این عرصه شدم و از سبک های اساتید مصری، استاد «مرحوم عبدالباسط»، «مرحوم شحات انور» و «مرحوم مصطفی اسماعیل» تبعیت میکردم. همزمان با این رشته با توجه به درخواست های مکرر  از سن ١۵ سالکی وارد رشته مدیحه سرایی یا همان تواشیح شدم و حائز رتبه های زیادی هم در این زمینه شدم و اجراهای متعددی هم در رادیو قرآن داشتم.

 

  • خیلی ها معتقدند که خوانندگی موسیقی شاید با قرائت قرآن در تضاد باشه، به نظر شما اینطور نیست؟

به هیچ عنوان در تضاد نیست، بلکه میتونم به جرات بگم که قرائت قرآن بزرگترین موسیقی و هنری الهی است. در واقع فراگیری فنون موسیقی آوازی، زمینه ای است برای فراگیری تلاوت ایات قرآن

 

  • تواشیح را ادامه دادید تا چه زمانی و چطور وارد فضای موسیقی شدید؟

تواشیح تا سن ١٩ سالگی ادامه پیدا کرد اما بعد از گذشت مدتی با توجه به علاقه ای که به موسیقی و مخصوصاً موسیقی سنتی داشتم کم کم وارد این عرصه شدم ابتدا با آموزش ردیف های موسیقی  تمرین و فعالیت های خودم را در محضر «استاد محمود مخدوم» آغاز کردم و بعد ازگذشت ۵ سال با حمایت های این استاد گرانقدر اولین قطعه موسیقی با نام «نسیم صبح» کم کم شکل گرفت و ساخته شد و به این طریق وارد عرصه سخت موسیقی شدم و در حال حاضر هم در زمینه ی موسیقی سنتی و پاپ فعالیت میکنم.

 

  •  در چه رشته ای تحصیل کردید؟

رشته تحصیلی من معماری هست، این رشته شاید از نظر کاری با موسیقی متفاوت باشه اما در بطن خیلی نقاط و وجه اشتراک زیادی با موسیقی دارد. همان طوری که  میدانید موسیقی از یک ایده به نام ملودی روی ترانه آغاز و به مرور زمان پرداخته میشود و در نهایت تنظیم و ساخته میشود و در معماری و طراحی هم همین اتفاق می افتد. طراحی یک اثر هنری معماری از یک کانسپت اولیه اغاز و پرداخته میشود و در نهایت به مرحله نهایی خود و مرحله اجرا نزدیک میشود. البته همه هنرها به طور عرضی با همدیگر ارتباط دارند، چراکه منشا همه آنها تجلی زیبایی است.

 

  • تابحال در زمینه آهنگسازی، تنظیم، ترانه فعالیتی داشتید؟

در زمینه تنظیم و ترانه خیر، اما روی ترانه هایی که به دستم میرسد ملودی هایی را میسازم و با دوستان آهنگساز مشورت میکنم. یکی از ملودی هایی که ساختم روی ترانه دوست شاعرم جناب آقای «محمد مقتدایی راد» با نام «سکوت من» بود که در مرحله  تنظیم هست.

 

  • در حال حاضر چند قطعه منتشر شده دارید؟

تا الان قطعه منتشر شده از سایت ها و شبکه های مجازی نداشته ام­، اما اولین قطعه ای که از بنده پخش شد سال ١٣٨٩ بود از شبکه ٧ برنامه یاد یار مهربان با تهیه کنندگی دوست عزیزم جناب آقای «سید محمد مناجاتی» که اسم این آهنگ «نسیم صبح» هست با آهنگسازی دوست عزیزم آهنگساز توانا و جوان جناب آقای «محمد عشقی» که این کار در آواز دشتی با شعری از سعدی در فضای موسیقی سنتی ساخته و پخش شد و بعدها هم بارها در برنامه موسیقی دستان باز هم با تهیه کنندگی جناب آقای «سید محمد مناجاتی» پخش شد و قطعه بعدی آهنگ «با تو فقط با ترانه ای» از استاد «عبدالجبار کاکایی» با تنظیم دوست عزیزم «صالح رضایی» که از این برنامه پخش شد.

photo_2017-03-02_17-15-56

  • قصد دارید با مجوز کار بکنید، به جمع آوری آلبوم هم فکر کردید؟

بله­، از ابتدای فعالیتم برای جمع آوری آلبوم خیلی تلاش کردم، اما متاسفانه به دلیل مشکلات فراوانی که در پروسه تهیه یک مجموعه کامل وجود دارد و همچنین وسواسم در انتخاب شعر و ملودی ، هنوز موفق به جمع آوری آهنگ ها در قالب یک آلبوم نشدم.

 

  • از جدید ترین کاری که در دست دارید برایمان بگویید؟

جدیدترین کاری که در دست اقدام و پخش از طریق شبکه ها و سایت های مجاز است « از من جدا نشو» نام دارد که در فضای موسیقی پاپ ساخته شده با ترانه ای بسیار زیبا از دوست هنرمندم جناب آقای «محمد مقتدایی» که از بهترین ترانه سرایان جوان کشور و برگزیده جشنواره شعر فجر هستند و آهنگسازی فوق العاده و تنظیم بسیارعالی از استاد عزیز و هنرمند توانا جناب آقای «فرید سعادتمند» که بعد از دریافت مجوز از دفتر موسیقی فرهنگ و ارشاد پخش خواهد شد.

photo_2017-03-02_17-15-59

  • کمی از روند تولید این کار توضیح دهید. چطور شد با آقای فرید سعادتمند همکاری کردید؟

بعد از شنیدن آهنگ های سریال ارمغان تاریکی­، سریال هانیه و سریال پروانه از ساخته های استاد «فرید سعادتمند»، با صدای خوانندگان بزرگی مانند استاد محمد اصفهانی ، سالار عقیلی و مانی رهنما، علاقه مندی من به این آهنگساز توانا و با اخلاق موسیقی بیشتر شد از طریق محمد مقتدایی و لطف و محبت استاد «عبدالجبار کاکایی» آشنایی بنده با استاد «فرید سعادتمند» شکل گرفت و در نهایت منجر به این همکاری و ساخت این اثر شد.

وقتی ملودی کار را که استاد سعادتمند ساخته بودند شنیدم، در همان ابتدا ارتباط عمیقی با آن برقرار کردم و سپس ترانه زیبایی که محمد مقتدایی روی ملودی نوشت با تنظیم عالی استاد فرید سعادتمند زیبایی کار را دو چندان کردند. بنده هم به سهم خودم سعی کردم به بهترین نحو ممکن کار را اجرا کنم و امیدوارم مخاطبان با ذوق و هنرشناس موسیقی، پس از پخش آهنگ از شنیدن آن لذت ببرند و کارهای بنده را دنبال کنند.

 

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.