موسیقی ایده آل : هفته موسیقی تلفیقی فردا با اجرای گروه "داماهی" آغاز می‌شود و به مدت یک هفته در فرهنگسرای نیاوران ادامه خواهد داشت.

به گزار روابط عمومی این هفته موسیقی گروه "داماهی"  روز چهارشنبه ۱۷ دی ماه ساعت ۱۹ در فرهنسگرای بهمن روی صحنه می‌رود و اینگونه هفته موسیقی تلفیقی آغاز می‌شود. "داماهی" متشکل از دو هنرمند جنوبی(رضا کولغانی و ابراهیم علوی) ، دو نوازنده با تجربه موسیقی ایران(دارا دارایی و حمزه یگانه)  و یک نوازنده ایرانی  الاصل که در اروپا مشغول به کار است (شایان فتحی). 
گروه داماهی در سال ۱۳۹۲ تشکیل شده و متکی بر تجارب گسترده نوازندگانش در گروه های دیگری چون گروه آبرنگ، گروه پیتر سیمانی پور، گروه دارا دارایی، گروه نایما، گروه آهیل و … است. این گروه با هدف تجربه ای نو در تلفیق موسیقی های معاصر با موسیقی جنوب ایران شروع به فعالیت کرد. داماهی همزمان که از نغمات و مقام های جنوبی بهره می برد، به ساخت و ساز و بداهه نوازی در چارچوب موسیقی های متفاوت می پردازد. ماهی برای ادای دین به مهمترین منبع تغذیه موسیقایی‌اش یعنی جنوب ایران، اولین اجرا خود را در بندر عباس برگزار کرد و همانطور که پیش بینی می‌شد سالن ۷۰۰ نفره شهید آوینی بندرعباس مملو از مخاطبان مشتاق این گروه ر اولین اجرای رسمی‌شان بود بعد از آن و پیش از آغاز ماه محرم در برج آزادی روی صحنه رفتند که آن اجرا هم مورد استقبال قرار گرفت. 
اعضای گروه  دارا دارایی (سرپرست، گیتار بیس)، حمزه یگانه ( کیبورد)، ابراهیم علوی: (عود و گیتار)،  رضا کولغانی (خواننده) و شایان فتحی (درامز). 
داماهی همچنین قرار است روز سه شنبه ۲۳ دی‌ماه بار دیگر در این هفته موسیقی ساعت ۲۱ روی صحنه برود. 
گروه پیتر سلیمانی‌پور 
در روز اول هفته موسیقی تلفیقی گروه پیتر سلیمانی‌پور هم روی صحنه می‌رود. در این گروه جمعی از نوازندگان شاخص موسیقی معاصر ایران حضور دارند. گروه پیتر سلیمانی‌پور با هدف شرکت در نخستین هفته‌ موسیقی تلفیقی در زمستان ۹۱ شکل گرفت. موسیقی این گروه مبتنی بر تعدادی از ساخته‌های سلیمانی پور در دهه‌ی ۱۳۷۰ و رویکرد آن دوره او به موسیقی‌ است. با این حال برای تکمیل رپرتوار برنامه، قطعات تازه‌ای به سبک و سیاق قطعات پیشین نیز ساخته و قطعه‌ای هم از حمزه یگانه به آن افزوده شد تا فضایی همگن و متناسب با سلیقه‌ی نوازندگان این گروه فراهم شود. ساختار قطعات بر اساس فرم‌های رایج در موسیقی جاز است و به همین دلیل دخالت مستقیم و گاه فی‌البداهه‌ی اعضای گروه در اجرا نیز قابل دیدن و شنیدن است و تقریبا همه قطعات بخش‌هایی مختص به تکنوازی بداهه را نیز در بر می‌گیرند. ساخته‌ها در دل خود التقاطی (eclectic) بوده و آگاهانه و یا ناخودآگاه عناصر و عواملی را شامل می‌شوند که از رویکردهای متنوعی به موسیقی نشأت می گیرند. شرح این عناصر، هم به دلیل تنوع و تعددشان و هم به دلیل نامکشوف بودن ماهیت برخی از آنها، از حوصله این متن خارج است. سلیمانی پور در این باره معتقد است :«دانستن این موضوعات نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه ذهن و حواس شنونده را به گونه‌ای درگیر بازشناسی «کلمات» کرده و از دریافت پیغام «جملاتی» که با آن کلمات گفته شده‌اند منحرف خواهد کرد. با کوشش در بیان اجمالی ماهیت این موسیقی نیز، ذهنیت مخاطب ناگزیر نسبت به همان تعداد واژه‌ مختصر آگاه، هوشیار و – متاسفانه – محدود خواهد شد. موسیقی در هر جای این کره خاکی همواره محصول ترکیب عناصر صوتی، فنی، روانی، اجتماعی، عاطفی،…بوده ، ولی برای شنونده‌ موسیقی، تاثیر اصلی، از عناصر حاصل نمی‌شود بلکه از مجموع و ترکیب آنها که در قالب یک یا چند قطعه موسیقی مستقیما به گوش او می‌رسند و در او تاثیری می گذارند که به ندرت با عناصر ذکر شده مربوط است. به همین ترتیب، موسیقی این گروه ممکن است تاثیری در شنونده خود بگذارد که کوچکترین ارتباطی با عناصر تشکیل دهنده‌اش ندارد، به همین جهت به همین توضیحات بسنده می‌شود . گروه پیتر سلیمانی پور از شنونده دعوت می‌کند تا هر آنچه را در بالا خوانده است فراموش کند و به صدای موسیقی گوش بسپارد.»
اعضای گروه : آرش پژند مقدم (درامز) ، دارا دارایی ( گیتار بیس) ،نیما رمضان (گیتارالکتریک) ، حمزه یگانه (کیبورد) و پیتر سلیمانی‌پور(ساکسفون، آهنگساز).
به دلیل استقبال از برنامه این گروه، اجرای آنها تمدید شد و گروه پیتر سلیمانی‌پور شنبه ۲۰ دی ساعت ۱۹ بار دیگر در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود. 
هفته موسیقی تلفیقی به همت خانه هنر شهری از ۱۷ تا ۲۳ دی‌ماه با اجرای گروه‌های "نور"، "شوربا"،"تلنگر"، "دوئت بعلاو یک سلیمانی‌پور و شهرام غلامی"، "مهرداد پاکباز" و گروه "ماکان اشگوری" برگزار می‌شود.

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.