موسیقی ایده آل-ملیکا مهدوی: امیر بیات یکى از آهنگسازان آلبوم پرطرفدار “ماه و ماهى” است که سالیان زیادى است در عرصه موسیقى فعالیت دارد و همراهى و همکارى اش با برادرش، آرش بیات توفیقات بسیارى را در این عرصه براى هردوى آنها رقم زده است.
به مناسبت اول تیر، “روز جهانى موسیقى” مصاحبه اى با این آهنگساز هنرمند انجام دادیم. در ادامه نظر شما را به خواندن این مصاحبه جلب میکنیم:

– چه شد که وارد عرصه موسیقى و آهنگسازى شدید؟

موسیقى آرمان من بود، در ھر لحظه و ھر نقطه از زندگى من، ھدفى جز این نبود.
در پس ھر نغمه ای که میشنویم حرفیست که از دل آھنگساز و تنظیم کنندہ برخواسته؛ حرفہایى که گفتنش از زبان برنمی آید و نمى تواند دروغ باشد. ھیچ آھنگسازی نمى تواند دروغ بگوید یا ملودی را در وصف حال یا مطلبى بسازد که به حق نیست و اگر چنین کند بر دل نخواھد نشست.
نکته ھمین جاست؛ درست در لحظه ای که بناست ملودی بسازی، بایدبه وسعت زندگى ات هرچه از ھستى چشیدی را در عمیق ترین لایه ھای ادراکى روحت به نغمه بکشى.
در این عمق از احساس و روح انسان به طرز شگفت انگیزی ارتباطى نزدیک بین بشریت ھست و ملودی ھا بر دل مى نشینند و سادہ و بى آلایش هستند.

1 (3)

– در خصوص آلبوم ماه و ماهى و پروسه آماده کردن آلبوم توضیح بفرمایید:

آلبوم ماہ و ماھى حدود پنج سال پیش با قطعه “یاد یار” با شعرى فاخر و عمیق از علیرضا بدیع شروع شد. شعر بستر ھر قطعه موسیقى باکلام است و کار من شناور شدن در عمق یک شعر خوب است
کلامہا باید به نغمه برسند؛ نغمه ھایى که حتى اگر کلام در ملودی خواندہ نشود، بہ درستى مفہوم را برساند.
“یادیار” ساخته شد و با صدای حجت
به گوش مردم رسید و باز خورد خوب و فراتر از انتظار داشت. براى ساخت آلبوم رغبتى ایجاد شد با اشعار علیرضاى عزیز، و با ھر قطعه زندگى کردیم، در حالى که شرایط آسان نبود و حمایتى نبود، امکاناتى نبود، هرچه بود شوق بود و عشق
و باز خورد”یاد یار” بسیار انگیزہ بخش بود
با آرش عزیزم برادرانه و دوش به دوش برای ھر قطعه ملودی ساختیم و تنظیم کردیم، عجله ای نبود، ملودی ھا را بارھا بررسى مى کردیم، در ساخت ملودی ھا کاملا آزادانه کار مى کردیم، شعری فاخر داشتیم، و هیچ محدودیتى از نظر اعمال نظر و سلیقه یا سفارش از نہاد خاصى نداشتیم و این بہترین شرایط روحى برای خلق یک اثر ھست. آلبوم تمام شد ولى پروسه انتشار حدود یک سال به دلایل مالى و… تاخیر داشت، ولى به ھر حال به دست مخاطبین رسید و بسیار خرسندم که نغمه ھای دل ما با دل مردم عزیزم ھم نوا شد. انتشار این آلبوم زخمای عمیقى بر دل من و آرش داشت.
مردم عزیزم ؛ من و آرش دسترنج دلمان را فراتر از انتظارمان از شما به لحاظ احساسى دریافت کردیم
متشکریم از حمایتھای بى دریغتون.

– آهنگسازى کدام قطعه ها را بر عهده داشتید؟

به یاد ندارم که در قطعه ای به صورت انفرادی من یا آرش ملودی ساخته باشیم و یا تنظیم کردہ باشیم ولى بطور کلى من اشراف بیشتری در بخش آھنگسازی و فرم و کلیات کار دارم و آرش عزیزم در تنظیم و سازبندی مهارت دارد و نامہای درج شدہ در جلد آلبوم تا حدودی توافقى ست. مرز مشخصى بین کار من و آرش نیست.

1 (4)

– دلیل موفقیت و دل نشین بودن “ماه و ماهى” را چه مى دانید؟

مخاطب موسیقى ما امروز به لحاظ ذائقه طیف وسیعى دارد، باید برای ھر ذائقه ای جذاب مى بودیم، این نکته حائز اھمیتى بود، ساخت موسیقى فاخر به گونه ای که مخاطبین وسیع تری داشته باشد. ایدہ ما ساخت پلکان ادراکى بود؛ یعنى تلفیق موسیقى نوستالژی و سنتى و دستگاھى با شعر فاخر و تنظیمى متفاوت با سازھای جہانى ولى با سبک ما و دیدگاہ من و آرش آھنگسازی و تنظیم باید به گونه ای مى بود که برای نوجوانان و جوانان ھم جذابیت داشته باشد

– همکارى با حجت اشرف زاده چگونه بود؟ و این تجربه را چگونه ارزیابى مى کنید؟

ھمکاری با حجت اشرف زادہ از ھر نظر تجربه بسیار خوبى بود. صدای ایشان بر آھنگسازی و تنظیم ما به عنوان یک ساز خوش صدا نشست
و امیدوارم که در فعالیت ھای آیندہ بیش از پیش موفق باشد.

– سخن پایانى با مخاطبان؟

نت به نت مہر، نغمه به نغمه عشق نواختیم تا لایق دل مردم عزیزمون باشیم.
از صمیم قلب از خدا مى خواهم که همه عزیزان در هر جایگاهى که هستند و هر فعالیتى که دارند اثری از خود به جا بگذارند که هر از گاهى یادی از آن ها شود
که به یادشان بیاورد که چقدر مى توانند تاثیرگذار باشند. که ما زیبایى را برای شما خواستیم، که عاشق باشیم، که با هم باشیم به مہر، که بدانیم آرامش در زیبایى، مہر و صفاست، که یاد بگیریم اثری که خلق میشود و بر دلہا مےنشیند لطفى است از جانب هستى و بار سنگینى میشود بر دوش خالق اثر که بیش از همه باید بر این صفات پایبند باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published.