موسیقی ایده آل : احسان دانش فرید از اهالی موسیقی پاپ است اما علاقه اش به موسیقی سنتی و کلاسیک را نمی توان نادیده گرفت.خودش بر این باور است که با گوش دادن به موسیقی کلاسیک و سنتی به این عرصه از علاقه مند شده و دنباله روی آن شده است. دانش فرید با ارائه چندین قطعه موسیقی در سبک پاپ توانسته از جایگاه نسبتا خوبی برخوردار شود و به همین دلیل در صدد انتشار قطعاتش در قالب یک آلبوم موسیقی است.
با این خواننده درباره آلبوم و تک آهنگ ها و برنامه های پیش رویش گفت وگو کرده ایم که می خوانید:
*در جایگاه خواننده ای که به تفاوت ها می اندیشد، فکر می کنید موسیقی شخص شما جایگاه قابل قبولی در بازار موسیقی داشته باشد؟
تا این لحظه که چندین قطعه موسیقی منتشر کرده ام، سعی کرده ام تفاوت هایی را با آن چه تاکنون به عنوان موسیقی می شناسم و دیده ام، ایجاد کنم. با لحاظ کردن چنین چیزی به ایده آل ترین شکل ممکن از موسیقی می رسم که سلیقه خودم است. وقتی یک چیزی در من دلی شود و با دلم بر روی ان نظارت داشته باشم، مطمئنا مورد پسند دیگران نیز واقع می شود و می توان خوشبین بود که جایگاهم را تضمین کند. من فکر می کنم از جایگاه خوب و قابل قبولی در بازار موسیقی دارم.

*این جایگاه را مدیون چه چیزی هستید؟
مدیون تلاش خودم هستم در این که استقلال داشته باشم و شبیه هیچ کسی و هیچ چیزی نباشم. تا این لحظه نه از کسی تقلید کرده ام و نه خواسته ام شبیه کسی بخوانم و نه کپی کاری کرده ام. دنیای من و دنیای موسیقی من متعلق به خودم است، نه دیگران! آن چه امروزه شما می شنوید ماحصل تمامی تلاش ها و سخت کوشی های من است. در واقع من مدیون خودم هستم و مدیون تلاشی که طی سالها کرده ام.

*با این اوصاف باید مخاطب شناسی هم کرده باشید. اینطور نیست؟
مخاطب شناسی اولین وظیفه یک خواننده است. یک خواننده زمانی می تواند موفقیت خود را تضمین کرده و شاهد آن باشد که قبل از این که به ساخت وخواندن آهنگی اقدام کند، بداند که ان را برای چه کسی و چه قشری از جامعه تولید می کند. این که من نوعی بیایم و تمام تراواشات ذهنی ام را به صورت آهنگ و موسیقی به خورد مردم بدهم،هنر نیست. بلکه هنر آن است که بدانیم کارمان قرار است برای که و صرف چه شود! نه من بلکه هر خواننده دیگری مخاطب خود را بشناسد و بعد به تولید آهنگ های خود اقدام کند، کاری شایسته و درخور انجام داده است و می تواند بقای موسیقی خود را تضمین کند.

*بقای موسیقی خود را تضمین شده می دانید؟
حداقل سعی می کنم در شرایطی که همه موسیقی مصرفی تولید می کنند، به موسیقی ماندگار فکر کنم و دنبال موسیقی ای باشم که فردای روزگار نیز شنیده شود. نه این که موسیقی مصرفی تولید کنم، یک شبه معروف شوم و در عرض چند روز مردم عطای صدایم را به لقایش ببخشند و همه چیز تمام شود. آن وقت دوباره روز از نو و روزی از نو! باید دوباره یه موسیقی مصرفی برای مصرف چند روزه مردم بسازم و به خوردشان بدهم.

*سیل عظیم خوانندگانی که هر روزه شاهد حضورشان در بازار موسیقی هستیم،ماحصل چنین موسیقی مصرفی ای است. می خواهید بگویید این موسیقی غلط است؟
من کاری به درست یا غلط بودنش ندارم. به هر حال چیزی است که در جامعه رایج است و ما هر روزه شاهد آن هستیم همین است. من فقط می توانم تلاشم را در جهت بهتر بود بکنم. سعی می¬کنم از موسیقی مصرفی و فرهنگ مصرف زدگی دوری کنم.

*فکر نمی¬کنید شانستان برای دیده و شنیده شدن بیشتر بود اگر این همه خواننده دوروبرتان نبود؟
نه! هرکس اگر سبک و سیاق و امضای خود را پای کارش داشته باشدف از هیچ چیز می ترسد. ضمن این¬که وقتی پای تلاش، تمرین و ممارست درمیان باشد، ناخودآگاه شانس رنگ می¬بازد. من به شانس اعتقادی ندارم چون آدم تلاشگری هستم.نمی خواهم زحماتی که می¬کشم را بعدها به حساب شانس بگذارند.

*با همین رویکرد انتشار آلبومتان را پیش رو دارید؟
بله دارم موسیقی ای کار می¬کنم که مصرفی نباشد. به همی دلیل هم نیاز به زمان زیاد دارم و هم دنبال بهترین¬های عرصه موسیقی در زمینه آهنگسازی و تنظیم هستم. البته که خودم نیز ترانه و ملودی هایی آماده دارم ولی ترجیحم این است که با دوستان هنرمندم به تعامل برسم تا کاری درخورتوجه منتشر کنم و به سلیقه مخاطبم احترام بگذارم. به اعتقاد من مخاطب همه بخش یک هنر است و اگر نباشد عملا هنر بی معنا می¬شود. کم کم دارم به ایده¬آل ها نزدیک می¬شوم و این برای انتشار آلبومم یک پوان مثبت است.

*فکر می¬کنید آلبومتان کی منتشر شود؟
با توجه به این¬که سختگیری¬های زیادی در تولید و انتخاب عوامل و آهنگ¬ها دارم، فکر نمی¬کنم به این زودی¬ها منتشر بشود ولی تلاشم بر این است که در نزدیکترین و کوتاهترین زمان ممکن آن را روانه بازار موسیقی کشور کنم. به موازات تولید آن نیز از انتشار تک قطعه دریغ ندارم و حتما قطعاتی را منتشر خواهم کرد.
چشم انداز دنیای موسیقی خود را چگونه ارزیابی می کنید؟
-مورد احترام مخاطب بودن مهمترین هدفم ایت. من با یک مسیر درست و حساب شده پیش می روم و عجله ای برای دیده شدن ندارم.
فکر می کنم طبق برنامه ای که دارم اگر پیش بروم میتوانم جایگاه خوبی داشته باشم.

Leave a Reply

Your email address will not be published.