موسیقی ایده آل – رویا صبح صدق : آزاده اتحاد از خوانندگان و آوازه خوان های شناخته شده موسیقی بانوان کشورمان است ؛ گفت و گویی را با ایشان انجام دادیم که در ادامه می خوانید : 

_از خودتان و رزومه کاریتان برایمان بگویید؟
از بچگى آواز مى خواندم؛ پدرم خواننده بود؛ و به صورت کاملا ژنتیکى قابلیت آواز خواندن را از او به ارث بردم. همیشه و هر روز آواز می خواندم. گوش مى دادم؛ مى دیدم؛ تقلید مى کردم؛ تمرین مى کردم؛ صدایم را ضبط مى کردم؛ خودم هم ایراد مى گرفتم؛ برطرف مى کردم؛ در دوران نوجوانى به سمت موسیقی غربی رفتم و آنجا هم خواننده هایى را پیدا کردم که در ادامه مسیر تربیت صدایم تاثیر زیادى داشتند.
براى دوستان نزدیکم آواز مى خواندم و آنها اولین گوش هاى من بودند؛ خوشبختانه گوش هاى کوکى داشتند که مرا تشویق مى کردند.
در ٢۴ سالگى به صورت کاملا تصادفى وارد فضاى موسیقى که در آن زمان عنوان زیرزمینى را داشت، شدم
خواهرم قرار بود براى کار یکى از دوستانش بک وکال باشد؛ از من خواست که استودیو بروم و به جایش این کار را انجام بدهم. من هم رفتم. کار قابل توجهى نبود و من هم کسى را نمى شناختم. دوستانى که در آنجا حضور داشتند، پیشنهاد همکارى دادند؛ من هم قبول کردم.
آهنگ “yesterday” بیتلز رو ضبط کردم و بد “mad world” که یک سال بعد پخشش کردم،
از اینجا به بعد داستان،آشنا شدن با دوستان موزیسین مختلف در ژانراى مختلف موسیقى بود و یک سرى پروژه هاى به سرانجام رسیده و نرسیده،از به سرانجام نرسیده ها رد مى شوم. و از میان به سرانجام رسیده ها،مى روم سراغ کار با هومن اژدرى که تجربه بسیار جالب و لذت بخش و سرگرم کننده اى بود،در اجراهاى جمع و جور هومن به عنوان بک وکال حضور داشتم و فکر میکنم این همکارى نزدیک به دو سال به طول انجامید،بعد با گروه آکولاد هم مدتى همکارى کردم به عنوان همخوان و تک خوان که نتیجه اش هم شد آهنگ “نینوچکا” که با آلبوم گروه آکولاد منتشر شد.و در نمایشنامه خوانى ” شب سال نو” آقاى رحمانیان هم به عنوان خواننده حضور داشتم، از آن موقع تا به حال فعالیتى در زمینه موسیقى نداشتم.

_چرا نداشتید؟و اینکه تمایل دارید دوباره ادامه دهید؟
دلیل اصلیش تغییر حال و هواى شخصیم بود،وارد فضاى دیگه اى شدم،منظورم فضاى ذهنى است ،و یک سرى دلایل کلیشه اى دیگر اما واقعى،مثل درآمد نداشتن از این راه که خب قاعدتا منجر به کم کارى مى شود،در مدتى که فعالیت مى کردم با موزیسین هاى زیادى آشنا شدم و کار کردم،اما فقط یک بار به نتیجه رسیدم،و این بخش زیادیش به خودم برمى گردد،چون هم سخت گیر و سخت پسند هستم و هم تنبل، اگر کار رسمى و شغلم بود تنبلى نمى کردم البته، اما جنس موسیقى اى که بلد هستم، تقریبا قابلیت رسمى شدن را ندارد،بنابراین من هم خیلى پیگیرى نکردم،راستش توضیح این که چرا کار نمى کنم، کمی سخت و پیچیده است و از حوصله اینجا خارج میباشد اما این را مى توانم بگویم که هر زمان پیشنهاد خوبى بشود یا خودم حوصله این را داشته باشم که بروم دنبال تولید، حتما مى روم و کار مى کنم
_در مورد وضعیت آواز خواندن زن در ایران برایمان صحبت کنید؟
ببین به شکل رسمی و در سطح حرفه اى و محترمانه اش خیلى خوب داره پیش میرود، اما محدودیت هایى هم که به هر حال وجود دارد،و کسى نمى تواد منکرش شود،بچه هایى هم که تو فضاى مجازى دارند کار مى کنند که تعدادشان هم کم نیست،هر کس به سلیقه و توان و ظرفیت خودش دارد کارش را انجام مى دهد،بعضى ها هم بهتر!اما اینکه بخواهم پیش بینى کنم که در آینده چه اتفاقى خواهد افتاد و آیا از محدودیت ها کاسته میشود یا نه،باید بگویم واقعا درباره شکل رسمی اش هیچ نظرى ندارم،اتفاق هایى دارد میفتد، اما واقعا نمیشود گفت مى توان منجر به تغییرات فاحش در این حوزه بشود،شکل مجازی اش هم،به هر حال دنیاى بیکرانی است،و هر کس مى تواد از تریبون مجازى خودش، صرف نظر از اینکه، در دنیاى واقعى چه اتفاقى دارد رخ میدهد،به فعالیتش ادامه بدهد،به هرحال مسئله آوازخوانى خانم ها صرفا یک دغدغه اجتماعى نیست،مى بینید که در رسانه هاى رسمى هم به ندرت و خیلى محافظه کارانه به آن مى پردازند،اما مثل تمام تغییراتى که در جوامع اتفاق میفتد، آواز خواندن انفرادى خانم ها هم نیاز به زمان و تلاش بیشتر دارد،حالا هر کس، چه آن هایى که در این حوزه فعالیت مى کنند و چه از آن هایى که حمایت مى کنند، به اندازه توان و خواسته خودش مى توانددر این روند نقش داشته باشد
_همیشه بزرگترین هدف کاریتان در مسیر موسیقى چه بوده است؟
اجراى زنده، سرگرم کردن و سرگرم شدن، لذت بردن و لذت دادن.

_با وجود محدودیت هایى که براى خواندن خانم ها در کشور وجود دارد،هیچوقت به این موضوع فکر کردید که از ایران بروید و در خارج فعالیت هایتان رو ادامه دهید؟
فکرش را کردم اما عملى نکردم،اصلا هم نمى دانم که در آینده آیا این کار را خواهم کرد یا نه.

_توصیه هایتان براى بانوانى که تازه میخواهند در این راه قدم بردارند چیست؟
‎فکر مى کنم کسى که بتواند آواز بخواند و ازش لذت ببرد، به هر حال به طریقى این کار را انجام میدهد،و نیازى به توصیه هاى من ندارد.

_یعنى نیازى به دیدن دوره به طور رسمى و با قوانین آواز هم ندارد؟
این هم به خودش بستگى دارد،مفاهیم انتزاعى در چارچوب خاصى قرار نمى گیرند. کسى که آواز مى خواند از بچگى مى داند که میتواند این کار را انجام دهد و چون گوش قوى هم دارد مى تواند تشخیص بدهد که آیا این کار را دارد درست و خوب انجام مى دهد یا نه،آموزش دیدن براى آواز و خواندن براى آگاهى است،لازمه اما کافى نیست.

photo_2016-06-22_15-40-18

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.