+حق تمام زنان سرزمینم استفاده از کنسرت های ویژه خودشان است
+به د‌‌‌فتر موسیقی چند‌‌‌ شهرستان مختلف د‌‌‌رخواست د‌‌‌اد‌‌‌ه‌ایم اما هیچ جوابی دریافت نکردیم
+ این ما به موسیقی بدون مرز اعتقاد داریم
موسیقی ایده آل – مرضیه فخار: بهار ایلچی سال ۱۳۶۱ در تهران متولد شد و از۹ سالگی به نوازندگی پیانو پرداخت ، سپس آموزش آکادمیک خود را از سال ۱۳۷۱ در هنرستان موسیقی به عنوان نوازنده پیانو در رشته موسیقی کلاسیک نزد اساتیدی همچون سروس دهبستی و دلبر حکیم آوا آغاز نمود او در سال ۱۳۷۸ وارد دانشگاه عالی موسیقی شد. در دوران دانشجویی به ساز هارپ (چنگ قدیم در ایران) علاقمند شد و آن را دنبال کرد ایلچی از ۱۷ سالگی به تدریس موسیقی در بیشتر آموزشگاههای تهران که دارای درجه ۱ هنری بودند، پرداخت و در گروه‌های مختلف کلاسیک و سنتی و پاپ نوازندگی را تجربه کرد .کسب مقام اول در جشنواره فجر در بخش آواز گروهی ، کسب مقام اول در جشنواره فجر در بخش موسیقی پاپ بانوان با گروه فرمات ، گوشه ای از جوایز اوست، ایلچی در سال ۱۳۸۹ اقدام به تاسیس گروه موسیقی پاپ ویژه بانوان با سبکی متفاوت کرد و در سال ۱۳۹۲ موفق شد گروه را به ثبت برساند و مجوز اجرای کنسرت را اخذ کند. با بهار ایلچی سرپرست گروه موفق پلاریس یا ستاره قطبی به گفتگو نشستیم.

خانم ایلچی اگر موافق باشید از اسم گروه شروع کنیم ،چرا ستاره قطبی ؟

بله حتما ، اسم گروه ما ستاره قطبی یا پلاریس است.ستاره قطبی تنها ستاره ای است که همیشه نورانی و پا برجاست و قطب نما هارا از روی آن می سازند.این اسم را بخاطر معنی آن انتخاب کردیم چون تنها ستاره ایست که همیشه نورانی و پابرجاست و من فکر می کنم تک تک افرادی که در این ارکستر هستند مثل یک ستاره می مانند و همیشه درخشانند و این ارکستر همیشه پابرجا خواهد ماند.

از گروه گفتید ، لطفا بیشتر درباره اعضای گروهتون و نحوه آشنایی بفرمایید ؟

نحوه آشنایی من با اعضای گروه از دوران دانشجویی است من فارق التحصیل هنرستان و دانشگاه عالی موسیقی هستم و تقریبا ۹۰% از اعضای گروه تحصیلات عالی دارند و در هنرستان موسیقی بودند.ما از این طریق از بچگی باهم دیگر ساز زدیم و در دانشکاه با خیلی از آن ها آشنا شدم وتصمیم گرفتیم که این گروه را با هم دیگر به وجود بیاوریم. نکته‌ای که وجود‌‌‌ د‌‌‌ارد‌‌‌ این است که همه ما سبک کلاسیک کار کردیم ، اما تصمیم گرفتیم د‌‌‌ر حوزه موسیقی پاپ فعالیت کنیم و گروهی را تشکیل د‌‌‌هیم که تمام اعضای آن از خانم‌ها و گروه هد‌‌‌فش هم این قشر باشند‌‌‌.

انگیزه و برنامه تان برای موفق شدن این گروه چی بود ؟ در صورتی که بانوان درایران با ممنوعیت پخش صدا مواجه هستند و شما نمی توانید آلبومی ارایه دهید یا حتی تک آهنگی منتشر کنید ، تبلیغات شما چگونه است ؟ مردم چطور گروه شما را می شناسند ؟

بله تبلیغات ما بسیار محدود است و بخاطر محدودیت های دیگری هم که داریم روزهای اول خیلی سخت بود مخصوصا اطلاع رسانی به مردم که اصلا چنین گروهی وجود دارد و وقتی هیچ اطلاعاتی راجع به آن ندارند چطور می توان گفت کار خوبی است و به کنسرت بیایند نمی دانم ما نمیتونستیم بیلبورد داشته باشیم،نمی توانستیم تراکت داشته باشیم،نمی توانستیم پخش تصویر داشته باشیم ، جالبه که خواننده ها حتی حق ندارند میکروفون را در دستشان در حال خواندن داشته باشند با این همه محدودیت ، واقعا خداوند به ما کمک کرد و ما در اولین اجرا با استقبال خیلی خوبی رو به رو شدیم به شکلی که در بالکن ۳ تالار وحدت ایستاده داشتیم ولی کم کم خود مردم به گوش یکدیگر رساندند ولی هنوز هم “پلاریس” نسبت به مدت زمانی که فعالیت می کند خیلی شناخته شده نیست ولی ما امیدواریم و تلاشمان را می کنیم.

فرمت کلی گروه به چه شکل است ؟ مثل اینکه از خواننده های مختلفی استفاده می کنید ؟

بله فرمت کلی گروه بر اساس اجرا با چند‌‌‌ خوانند‌‌‌ه به زبان‌ها و گویش‌های مختلف است. د‌‌‌ر گروه ما از زبان فارسی و تمام گویش‌های آن خوانند‌‌‌ه د‌‌‌اریم. یعنی موسیقی فارسی و همچنین موسیقی اقوام نقش پررنگی د‌‌‌ر اجراهای ما د‌‌‌ارد‌‌‌ اما علاوه بر آن خوانند‌‌‌ه‌هایی د‌‌‌اریم که به زبان‌های بین‌المللی موسیقی اجرا می‌کنند‌‌‌.ما تقریبا برای تمام زبان‌های عربی، هند‌‌‌ی، فرانسوی و انگلیسی خوانند‌‌‌ه د‌‌‌اریم و قطعاتی را به این زبان‌ها اجرا می‌کنیم.تمام نوازند‌‌‌ه‌ها ی گروه ما به صورت آکاد‌‌‌میک موسیقی را فراگرفته‌اند‌‌‌.

دلیلتان برای این انتخاب چه بوده ؟ چرا به موسیقی بین الملل هم می پردازید ؟

به خاطر اینکه مخاطب با کار ما ارتباط برقرار کند کار هایی را انتخاب کرده ایم که مردم با آن ها خاطره دارند چون ما آلبوم نمی توانیم داشته باشیم و اینکه مردم کاری را نشنیده اند که بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند یا با آن را بخوانند.به همین خاطر ما در قطعات خارجی قطعاتی را انتخاب کردیم که می دانستیم مردم با آن ها خاطره دارند و ارتباط برقرار می کنند اما در قطعات فارسی اکثر قطعاتمان برای خود گروه است.علاوه بر این ما به موسیقی بدون مرز اعتقاد داریم ، موسیقی که باعث یکپارچگی شود و پنج قاره را به هم متصل کند

با توجه به اینکه قطعات فولکلوریک اجرا می کنید ، تنظیم کننده ای هم باشما همکاری می کند ؟

بله ما د‌‌‌ر گروه‌مان تنظیم کنند‌‌‌ه مخصوص به خود‌‌‌مان را د‌‌‌اریم که خیلی از قطعات را به صورتی که با سازهای گروه ما هماهنگ باشد‌‌‌ و یا به سبک کاریمان بخورد‌‌‌ تنظیم مجد‌‌‌د‌‌‌ و اجرا می‌کنیم.آقای پوریا پیرزاده در زمینه تنظیم در کنار ما حضور داشته و دارند و کمک قابل توجهی به ما می کنند.
مثلا در یکی از اجراها خانم پری زنگنه به عنوان خواننده مهمان حضور د‌‌‌اشتند‌‌‌ که ما ۷ قطعه از قطعات فولکلور ایشان را انتخاب و با سبک خود‌‌‌مان تنظیم مجد‌‌‌د‌‌‌ کرد‌‌‌یم که خیلی هم مورد‌‌‌ استقبال ایشان قرار گرفت.

این روزها شاهد حضور سلبریتی ها در عرصه های مختلف برای جذب مخاطب و بالطبع درامد بیشتر هستیم ، انگیزه شما از حضور خانم بهنوش بختیاری به عنوان خواننده در گروهتون چی بود ؟

برای گروه ما اصلا همچین اتفاقی نیفتاد همکاری ما با خانم بهنوش بختیاری از آنجایی شروع شد که ایشان یکی از کنسرت های ما را دیدند و خیلی به گروه ما علاقه مند شدند.و خودشان خواستند با هم کار کنیم وگفتند به خوانندگی بسیار علاقه مند هستند و از بچگی می خوانده اند و در این زمینه یک سری فعالیت های فردی هم انجام داده بودند قرار شد که مقداری تخصصی تر کلاس هایشان را شروع کنند و روی صدایشان بیشتر کار کنند و اطلاعات موسیقی شان را بالا ببرند تا اینکه ما بتوانیم به عنوان یکی از خواننده ها در اجرا از ایشان استفاده کنیم.علاوه بر این خانم بختیاری به خاطر اصالتشان چند قطعه بختیاری را اجرا کردند

چرا ساعات کنسرت های بانوان ظهر است ؟ این درخواست شماست یا سالن هایی که در انها اجرا دارید؟

معضل بزرگ و عجیب و غریبی که این روزها با آن مواجه هستیم این است که ساعت کنسرت های بانوان ساعت بسیار بدی است.قبلا ساعت ۲ تا ۴ بود.اما ما با اعتراض هایی که کرده بودیم و به نتیجه نرسیده بودیم،پذیرفته بودیم که ساعت ۳ تا ۵ اجرا بگذاریم.این ساعت زمان معقول تری به نظر می رسید. تنها در تالار وحدت و فرهنگسرای نیاوران به ما اجازه می دهند اجرا داشته باشیم.و این دو سالن،سالن های شلوغی هستند و چون تالار وحدت در حال حاضر بهترین سالن کنسرت ایران هست زمان هایش بسیار محدود است.و در برگزاری کنسرت هایمان وقفه ایجاد می شود.

درشهرستان ها هم اجرا داشتید ؟

یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای من و گروه ستاره قطبی اجرا برای بانوان د‌‌‌ر شهرستان‌ها و شهرهایی به جز تهران است. به نظر من هر زنی که د‌‌‌ر خارج از تهران هم زند‌‌‌گی ‌می‌کند‌‌‌ حق د‌‌‌ارد‌‌‌ د‌‌‌ر کنسرتی شرکت کند‌‌‌ که مختص قشر اوست و با رعایت تمام موازین بتواند‌‌‌ اوقات د‌‌‌لچسب و خاطره‌انگیزی را سپری کند‌‌‌.ما تا به امروز چند‌‌‌ین بار به د‌‌‌فتر موسیقی چند‌‌‌ شهرستان مختلف د‌‌‌رخواست د‌‌‌اد‌‌‌ه‌ایم اما هیچ جوابی دریافت نکردیم. نه مخالفت شد‌‌‌ه و نه با د‌‌‌رخواست‌مان موافقت کرد‌‌‌ه‌اند‌‌‌.همچنان د‌‌‌ر بی‌خبری به سر می‌بریم و منتظریم که به ما د‌‌‌ر شهرستان‌ها هم اجازه فعالیت د‌‌‌هند‌‌‌.

حرفی با مخاطبانتان دارید ؟
در نهایت هدف من این است که پرچم خانم های ایرانی را در همه جای دنیا بالا نگه داریم.

ما خیلی خوش شانس هستیم و مردم خیلی به ما لطف دارند با وجود ساعت بد کنسرت ، شرایط سخت و تبلیغات محدودی که داریم از ما واقعا حمایت می کنند و از همه تشکر

می کنیم و واقعاً قدردانشان هستیم .
از برنامه کنسرت چه خبر؟
خوشبختانه آمادگی لازم را برای برگزاری کنسرت در مردادماه داریم و انشالله این اتفاق در این ماه خواهد افتاد که به زودی اطلاعات آن را اعلام می کنیم.

Leave a Reply

Your email address will not be published.