موسیقی ایده آل – پریسا زرگری : پوریا حیدری نامی آشنا و پرسابقه در موسیقی کشورمان است ، از وی تا کنون آثار بسیار موفقی را با صدای خوانندگانی جون بابک جهانبخش ، حمید عسکری ، عماد طالب زاده و …. شنیده ایم ؛ گفت و گویی را با او انجام دادیم که در ادامه می خوانید : 


–    از چند سالگی وارد عرصه ی موسیقی شدیدو فعالیت حرفه ای تان را از کجا آغاز کردید؟
از نه سالگی پیانو را شروع کردم و اولین کارم که وارد بازار شد در آلبوم پونه  به خوانندگی داوود حیدری پدرم بود.


–    کمی از فعالیت های این روزهایتان و اینکه در حال حاضر مشغول چه کاری هستید توضیح دهید.
در حال حاضر موسیقی متن فیلم پارادایس به اتمام رسیده و مشغول آهنگسازی برای یک برنامه به نام صندوق هستم . در حال آماده شدن برای شروع قسمت بعدی شب کوک ، آلبوم حمید عسکری و ارکستر عماد طالب زاده هستم.


–    برنامه ی صندوق برای کدام شبکه است و محوریت برنامه چیست؟
برنامه ی صندوق یک برنامه ی ترکیبی است که فعلا نمی توانم راجع به محتوای آن توضیحی بدهم احتمالا این برنامه برای شبکه ۳ است که هنوز ساعت پخش آن دقیقا مشخص نیست و احتمالا قبل از اخبار ساعت ۲۲ شبکه سه یا بعد از اخبار پخش شود . ولی خب برنامه ی جالبی است که به طور کلی راجع به صندوق هاست مثل صندوق بازنشستگی و غیره که یک سیر تکاملی خیلی خوبی دارد و یک سری آیتم هایی دارد که در آن با چهره ها ، بازیگران و احتمالا خواننده ها مصاحبه می شود.


–    اگر امکان دارد راجع به آلبوم حمید عسکری و اینکه چند کار در این آلبوم دارید کمی توضیح بدید.
الآن نمیتوانم راجع به آلبوم حمید توضیحی بدهم به این خاطر که تازه کار شروع شده و هنوز هم معلوم نیست که ، چه کسی چند تا کار در این البوم دارد ولی امیدوارم که آلبوم موفقی باشد مثل همیشه که کارهای حمید خوب بوده و شنیده شده دراین آلبوم همگی سعی داریم که متفاوت تر از همیشه باشیم. حتی اگرهم من در این آلبوم قطعه ای نداشته باشم و یا شهاب اکبری و همان تیم قبلی هم در این آلبوم کار نداشته باشند، ما همه با هم دوست هستیم و قلبمان بسیار بسیار زیاد برای هم می تپد بخاطر اینکه حمید جزء مهربان ترین و دوستداشتنی ترین آدمهایی است که من در زندگی ام دیده ام و برادرانه دوستش دارم و همیشه برایش آرزوی خوبی و پیروزی کرده ام و الآن هم در خدمتش هستم و امیدوارم که این آلبوم، آلبوم خوبی شود و هرچندتا آهنگی که دراین آلبوم داشته باشم باعث افتخار زندگی من است.


–    چند وقت پیش آهنگ بیست و نه هفت به خوانندگی و آهنگسازی خودتان منتشر شد آیا قصد داری خوانندگی را به طور جدی تر دنبال کنید؟
بله من به احتمال زیاد یک مقداری به خوانندگی جدی تر نگاه می کنم و سعی کرده ام چیزی را که اجرا می کنم یک مقداری متفاوت تر با بقیه ی دوستانی که با آنها کار کرده ام جلو برم یعنی دیدم یک مقداری نسبت به کارهایی که برای خودم کارمی کنم فرق کند امیدوارم که موفق باشم . می دانم که یک مقدار سخت است و ممکن است خیلی ها نپسندند و دوست نداشته باشند اما هدف من این است که آن چیزی را که فکر میکنم اجرا کنم که شاید خیلی ها هم نپسندند ولی امیدوارم آن قشری که این مدل خواندن را دوست دارند زیاد از دستم ناراضی نباشند.
کار بعدی هم در دست تولید دارم که به امید خدا بعد از ایام ماه صفراین کار را پخش میکنم که یک کار آرام است و هنوز اسمی هم برایش انتخاب نکرده ام.من در کارهایی که خوانده ام زیاد مدنظرم این نیست که اتفاق عجیب و غریبی را ایجاد کنم و فقط چیزی را که در آن مقطع از زندگی ام فکر می کنم را می خوانم و پخش میکنم که ممکن است خیلی ها دوست داشته باشند و خیلی ها دوست نداشته باشند مهمتر از این آنست که من ادعایی هم در زمینه ی خوانندگی ندارم من یک آهنگسازی هستم که آن مقطع از زندگیم را می خوانم فقط همین.


–    در صفحه ی شخصی تان گفته بودبد موزیک ویدئوی این قطعه هم به زودی منتشر خواهد شد ؛ در ساخت این موزیک ویدئو با چه عواملی کار کردید و چه زمانی منتشر می شود ؟
موزیک ویدئو و این مسائل هم مثل همان کاری است که خودم خوانده ام و زیاد دوست ندارم که اتفاق های عجیب و غریبی در آن بیفتد و دقیقا همان حال و حسی را که دارم خیلی آسان دوست دارم نشان دهم .
یک موزیک ویدئوی خیلی خیلی ساده است و عوامل آنچنانی ندارد، کارگردانش نوید وثوقیان عزیز است خیلی خیلی ساده به این موضوع نگاه می کنیم و این کاملا اصرار من بود که یک موزیک ویدئویی میخواهم که راحت باشد و واقعی باشد و مطمئنا ببینید خودتان هم متوجه می شوید هیچ اتفاق عجیبی در آن نمی افتد و فقط حس خودم در آن لحظه است.


–    به نظرتان ویدئو کلیپ در کشور ما چه جایگاهی دارد و چقدر می تواند به عنوان یک ویترین در دیده شدن یک اثر موثر باشد؟

ببینید اولا من در جایگاهی نیستم که بگویم ویدئو کلیپ چه جایگاهی در ایران دارد بخاطر اینکه من شغلم چیز دیگری است این را باید از کسی پرسید که کارش ویدیو کلیپ است اما چیزی که هست اصولا این است که ویدیو کلیپ یکی از مهمترین و اساسی ترین اتفاقاتی است که  برای معرفی یک خواننده و یک موزیک در جهان می افتد و فقط مختص ایران نیست که بخواهیم راجع به آن نظر دهیم چیزی است که در تمام جهان وجود دارد و این مثل تبلیغات یک خواننده می ماند همانطور که خیلی از شرکت های بزرگی که هم معروف هستند همچنان احتیاج به تبلیغات و دیده شدن دارند و همینطور خواننده هایی که خیلی معروف هستند باز هم احتیاج به تبلیغات و دیده شدن از طریق ویدئو کلیپ یا هر چیز دیگری دارند به نظر من کسی که دارد کارش را آغاز می کند بازهم احتیاج به دیده شدن از طریق ویدیو کلیپ دارد و این موضوع را می توانیم در کشور خودمان با طی کردن مراحل اخذ مجوز و تمام این برنامه ها انجام دهیم و به امید خدا بتوانیم به صورت رسمی و قانونی آن را منتشر کنیم، خیلی ها اشتباه می کنند و یک سری مسیرهای دیگر را می روند که منطقی هم نیست و اتفاق خوبی هم درانتهای آن وجود ندارد من پیشنهاد می کنم که اگر خواستیم این کار را بکنیم الان مسئولین موقعیتی را مهیا کرده اند که بتوانیم از طریق قانونی مجوز بگیریم و کار کنیم و کارمان را درست انجام دهیم که به امید خدا همین روند هم پیش برود.

– خب برویم به سراغ شب کوک برنامه ای موسیقیایی به تهیه کنندگی هادی دمیرچی و کارگردانی و اجرای باربد بابایی که خیلی زود توانست جایگاه خود را در بین مخاطبان پیدا کند : چطور شد که به شب کوک دعوت شدید؟
من با صحبتها و توافق هایی که انجام شد با باربد بابایی نازنین و هادی دمیرچی به این نتیجه رسیدیم که می توانیم این همکاری را داشته باشیم.


–    آیا از ابتدا روند و نحوه ی برگزاری برنامه مشخص بود یا با پیشنهادات و همفکری هایی که با داوران انجام شد در نهایت ساختار مسابقه مشخص شد؟
ما در واقع یک تیم کاری هستیم و اینکه خداروشکر بچه ها، هم باربد هم هادی دمیرچی و مجید دمیرچی نازنین دوستانی که تهیه کنندگان هستند و مجری برنامه همگی درواقع با هم دوست هستیم و همه ی ما، البته آنها خیلی بیشتر از ما تلاش میکنند و زحمت میکشند که برنامه به امید خدا هر روز بهتر از روز قبل باشد. ما نباید این را فراموش کنیم که اولین بار است که در ایران همچین اتفاقی میفتد و چنین مسابقه ای برگزار می شود که خیلی ها به اشتباه فکر می کنند، این برنامه یک آکادمی است در حالیکه این مجموعه که ما در آن فعالیت می کنیم آکادمی نیست و یک مسابقه است و اینکه ما آموزش نداریم و فقط شرکت کنندگان وارد رقابت می شوند.
این بخشی که شما دیدید و پخش شد بخش مقدماتی بود و هنوز ما وارد مرحله ی اول نشده بودیم بخشی بود که هر کسی می توانست شرکت کند و با هر توانایی و بضاعتی که داشت می توانست بیاید وتست بدهد که در این زمینه بعضی ها خوب و بعضی ها ضعیف هستند که آنهایی که ضعیف بودند حذف شدند و آنهایی که خوب بودند و از یک حدی بالاتر بودند وارد مرحله ی اول مسابقه شدند .
در واقع این بخشی که به زودی قرار است پخش شود مرحله ی اول مسابقه است و اینکه ما آکادمی نیستیم آموزش نداریم  به همین خاطر هم است که خیلی راحت و رک به خیلی ها میگفتیم نه ، بخاطر اینکه ما آموزشگاه نزده بودیم و در واقع یک مسابقه داشتیم من بسیار به این موضوع تاکید می کنم بخاطر اینکه خیلی ها مقایسه های عجیب و غریبی با یک سری برنامه ها می کنند و خیلی ها میگویند که در قیاس با فلان برنامه و فلان برنامه … ببینید در تمام جهان  این جور برنامه ها ، تلنت ها یا شوها یک تعریف دارد و همه ی آن برنامه ها این تعریف را رعایت می کنند منتها این تعریف در کشورها و فرهنگ های مختلف فرق می کند عربستان مدل خودش را دارد ترکیه مدل خودش را دارد آمریکا، انگلیس ، اروپا و هر کجای دیگر هم مدل خودشان را دارند و ایران هم مدل خودش را دارد و این به این معنی نیست که ما از جای دیگری سرقت یا اقتباس می کنیم ، یک تعریف وجود دارد که این تعریف در تمام جهان یکی است و ما هم طبق همان تعریف جلو می رویم و حالا آقای فلانی یا فلان شبکه ی ماهواره ای در فلان تاریخ یک چنین برنامه ای ساخته که فرق می کرده، و این مشکل ما نیست و آنها مدل خودشان جلو رفته اند که خب حالا یا موفق بوده اند یا موفق هم نبوده اند که به ما ربطی ندارد ولی چیزی که هست من میدانم که ما خداراشکر تا جایی که در حد توانمان بوده قسمت مقدماتی این جریان را پشت سر گذاشتیم و با یاری خداوند و محبت مسئولین و حمایت هایشان آماده می شویم برای مرحله ی اول این مسابقه که به امید خدا از ۱۲ آذر ضبط را آغاز می کنیم و از اول دی ماه شروع به پخش می کنیم اگر خدا یاری کند و حمایت مسئولین همچنان پشت سرمان باشد.


–    در مرحله ی مقدماتی برنامه یک سری نقدهایی به داوری شما وارد شد و گفته شد که خیلی سختگیری می کنید تا چه حد این نقدها را قبول دارید؟
برای من هم جالب بود. اولا اینکه نقد یک تعریفی دارد و این کاری که انجام شده اسمش نقد نیست بخاطر اینکه معمولا نقد از طرف کسی اتفاق می افتد که عالم و آگاه به آن فن است و آن فن را کاملا به صورت تخصصی اول روش صحیحش را عنوان می کند و بعد می گوید که به این دلایل چون روش صحیح این کار آن است که من گفتم پس این انتقادها به شما وارد است. اما متاسفانه ما منتقد نداریم و به نظر من چیزی به عنوان نقد از من انجام نشده فقط یک سری حرفهایی بود که به صورت احساسی عنوان شد و بدون کوچکترین فکر یک سری حرفهایی زده شد که برای من مسئله ی خاصی نیست و یک رسالتی به عهده ی من گذاشته شده که آن را انجام خواهم داد، با تک تک بچه هایی که در مرحله ی مقدماتی بودند خداروشکر ارتباط بسیار خوبی داشتم حتی هیچ کدام از آنها به خود من مستقیما اعتراضی نکردند بخاطر اینکه قبل از شروع هر برنامه من می رفتم و به آنها توضیح می دادم که اینکارها را بکنید بهتر است، شما خواننده هستید و دارید وارد یک مسابقه می شوید این یک دو دو تا چهارتای ساده است و خیلی چیز آسانی است، شما فکر کنید که یک بوکسور هستید و در مسابقات جهانی نامنویسی می کنید و وارد رینگ مسابقه میشوید در این صورت همه ی آدمها از حریف شما انتظار دارند که شما را نزند بخاطر اینکه شما هنوز آموزش ندیده اید در این برنامه هم قرار نبود ما کسی را آموزش بدهیم بخاطر اینکه این یک مسابقه است و شخصی که آموزش دیده و تا حدودی حرفه ای است وارد میشود و این تا حدودی حرفه ای بازهم تعریف دارد ، ما باید از یک حدی بالاتر باشیم تا بتوانیم به خودمان بگوییم خواننده، ما باید از یک حدی بالاتر باشیم تا بتوانیم به خودمان بگویی برقکار، یا هر شغل دیگری . مثل این است که چون پدر و مادر من می گویند تو چقدر شبیه جراح ها هستی مرا به اتاق عمل ببرند و بگویند این شخص را عمل کن!
من فکر می کنم برخلاف آن چیزی که دیگران فکر می کردند من بسیار بسیار نرم برخورد کردم بعضی جاها اگر حرفی زدم اگر چیزی گفتم به کسی توهین نبود، من اگرجلوی کسی را می گیرم و می گویم ادامه نده، سال هاست که تجربه ی این کار را دارم من نمی گذارم که کسی بخواهد سر کسی را کلاه بگذارد. اگر من از کسی بی جهت تعریف کنم یا بخواهم در واقع کمی زهر قضیه را بگیرم به آن شخص خیانت کرده ام، من اگر کسی را واقعا دوست داشته باشم یا واقعا برایم مهم باشد که در زندگی او چه اتفاقی می افتد واقعیت را به او می گویم، ممکن است واقعیت خیلی وقتها شیرین باشد ولی خیلی وقت ها هم تلخ است وقتی طرف خواننده ی خوبی نبوده چه اصراری است که من بگویم تا آخر بخوان کمااینکه خیلی از بخش ها و رفتارها و بحث ها ممکن است در تلویزیون پخش نشده باشد، شاید این داستان ایجاد سوتفاهم کرده باشد ولی تا جاییکه که من و بقیه ی دوستان در خاطرمان هست هیچ وقت هیچ گونه بی احترامی از طرف نه تنها من، بلکه هیچ کدام از دوستان به شرکت کنندگان بخش مقدماتی مسابقه  نشد و نخواهد شد و دلیلی هم نداشت که توهینی بشود همین که این دوستان محبت کردند و آمدند و شرکت کردند برای ما یک دنیا ارزش داشت.
بعضی ها هستن که خیلی چیزها را خیلی سطح پایین می بینند این به همه ی آدمها و شعور مخاطب و من توهین است، این را باید در نظر داشته باشیم ولی باز هم تکرار می کنم هیچ نقدی از من نشده فقط یک سری حرفهای بی سر و ته احساسی من در جاهای مختلف شنیدم و خواندم که باعث خجالت آن دوستان است که حتی به خودشان آنقدر زحمت ندادند که حتی یک بار برنامه را ببینند و درباره ی برنامه یکبار درست بفهمند که چه چیزی پخش می شود. واقعا باعث تاسف است یعنی ما در جامعه ای زندگی می کنیم که به نظر من خیلی از افرادی که صاحب مشاغل رسانه ها هستند، رسانه هایی مثل روزنامه ها و مجله ها که البته معمولا هم خیلی هایشان زرد هستند، بجای اینکه ما به این موضوع نگاه کنیم که برای اولین بار است که چنین برنامه ای با حمایت مسئولین پخش می شود و خب اولین بارها یک سری نقص هایی دارند که در طی زمان درست می شود ولی یک سری آمدند حرفهای احساسی بی درو پیکر بسیار آماتور زدند که حتی در آن جایگاهی نبود که من بخواهم جواب بدهم بخاطر اینکه اصلا درست حرف نزده بودند زمانی هم به این افراد جواب می دهم که واقعا درست حرف بزنند، از زبان موسیقی صحبت کنند و بگویند به این دلایل آقای پوریا حیدری شما اشتباه کردید و در این صورت من جوابگو خواهم بود اما در حال حاضر نه، بخاطر اینکه هرکسی می تواند به این شکل صحبت کند و این طرز صحبت کردن یک نویسنده ی عالم نیست، این طرز صحبت کردن همه ی آدم های جامعه است از جمله خود من، که به این حرفها اصلا نمی شود گفت صحبت های فنی و نقد.


–    شما و دو  داور دیگر برنامه آقای آسرایی و یغمایی تا چه حد برای انتخاب یک شرکت کننده برای صعود به مرحله ی بعد هم نظر بودید؟ در مواقعی که نظرات متفاوت بود چه کسی حرف آخر را می زد؟
ما هر سه با هم تصمیم گیری می کردیم و در تقریبا در بالای نود درصد مواقع نظراتمان با هم یکی بود و حرف آخر را همه با هم مشورت می کردیم و افراد را انتخاب می کردیم شاید در مرحله ی بعدی به این صورت باشد که جداگانه نظراتمان مشخص شود بخاطر اینکه از آنجا به بعد مرحله ی اول مسابقه است وباید یک مقدار حرفه ای تر نگاه شود و نظراتمان جداگانه مطرح شود البته نمی دانم شاید اینگونه شود و شاید هم اینگونه نباشد.


–    آیا در مرحله ی اول مسابقه  تغییری در تیم داوری صورت گرفته است؟
الآن ما در سری اول وارد مرحله ی اول مسابقه ی اصلی شده ایم و در مرحله ی اول تغییری در تیم داوری صورت نگرفته است.


–    در ساختار برنامه جه تغییراتی نسبت به مرحله ی مقدماتی صورت گرفته است؟
آن مرحله مرحله ی مقدماتی بود و ما هنوز وارد مسابقه نشده بودیم که بخواهد ساختار عجیب و غریبی داشته باشد ما یک سری برنامه ریزی ها کردیم و به امید خدا هرچقدر که جلوتر برویم شما می بینید که اتفاقهای جالبی در مسابقه می افتد و امیدوارم که دوست داشته باشید.


–    تیتراژ پایانی بخش مقدماتی شب کوک با صدای پاکان شیرازیانی و ملودی و تنظیم شما ساخته شد آیا برای سری جدید برنامه هم قطعه ای ساخته شده است؟
تیتراژ پایانی که با صدای پاکان بود ثابت می ماند و همان تیتراژ پخش می شود. به نظر من خیلی کار خوبی بود و کاملا مناسب این برنامه بود نظر بچه ها، باربد و هادی دمیرچی هم همینطور است وتیتراژ ثابت خواهد بود.


–    به نظر شما ساخت چنین برنامه هایی در صدا و سیما چقدر می تواند در پیشرفت موسیقی پاپ و همچنین استعداد یابی جوانان موثر باشد؟
اگر این برنامه واقعیتها را نشان بدهد یعنی اینکه ما واقعیت قضیه را به خواننده ها بگوییم و همان واقعیتی که در برنامه ضیط  می شود پخش شود می تواند کمک کند یعنی فارغ از هرگونه باند بازی وهر گونه دوست بازی و رفیق بازی و مهمتر ازهمه بحث های مالی است که از طرف خیلی ها مطرح شد و خواهد شد ببینید خداروشکر که صدا و سیما بسیار بسیاراین برنامه را حمایت می کند من به عنوان کوجکترین عضو این برنامه از همه تشکر می کنم، بسیار بسیارهمه ی ما را هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ روحی مثل یک کوه حمایت می کند و ما تنها هدفمان اینست که از این اتفاقی که در موسیقی می افتد یک مقدار فاصله بگیریم و به واقعیت قضیه برسیم امیدوارم که بتوانیم اینکار را بکنیم. خیلی از همین روزنامه های زردی که متاسفانه معلوم نیست از کجا ویا چگونه یک سری حرفها را زده بودند که اینها پول گرفته اند و مدرک هم داریم، زمانی که دوستان زنگ زدند و گفتند مدرکتان را چاپ کنید، یک نفر حتی اگر یک هزار تومنی هم به این برنامه کمک کرده باشد مدرکتان را چاپ کنید چون به هر حال رسید دارند. اما خب، اگر این حرفها و این روزنامه ها و مجله ها اجازه بدهند این اتفاق، اتفاق خوبی در آینده خواهد بود به امید خدا با یاری خدا و کمک وحمایت مردم و مسئولین.


–    و کلام آخر با مخاطبین و دوست داران موسیقی:
امیوارم که همیشه هرجا که هستند موفق و خوب باشند و به هر چیزی که آرزو دارند برسند. فقط یک چیز را یاد بگیریم که زود قضاوت نکنیم اجازه بدهیم راجع به هر چیزی که فکر می کنیم یک مقدار زمان بگذرد، متاسفانه جامعه ی ما جامعه ای شده که راجع به هر چیز خیلی زود قضاوت می شود و متاسفانه به خیلی از دوستان من و خود من خیلی از توهین ها شد و خیلی از توهین ها می شود جامعه ای شده ایم که خیلی راحت به هم توهین می کنیم، بدون فکر و بدون اینکه حتی به این موضوع فکر کنیم که ما به چه کسی و برای چه توهین می کنیم واساسا ما چرا باید به کسی توهین کنیم؟ ما اگر از کسی بدمان می آید اصلا نمی بینیمش و می گوییم تو بد هستی و او را کنار می گذاریم، طرد شدن بزرگترین تنبیه است برای یک آدم ولی توهین نه، توهین شخصیت خود ادم را زیر سوال می برد من اگر به کسی توهین بکنم در وهله ی اول شخصیت خودم را کوچک کرده ام. آن ادم اگر سکوت کند بزرگترین جواب را به من داده است توروخدا خواهش می کنم که به هم احترام بگذاریم، به ادم های دوروبرمان اجازه بدهیم و زمان بدهیم و ببینیم چکار می خواهند بکنند و زود قضاوت نکنیم. ممنونم از لطفتان، پوریا عاشق شماست ؛

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل
 
   

 

۲ Responses

  1. فاطیما

     بازم مثل همیشه بهترین جواب رودادید مطمعن باشیدکسانی که چشم دیدن شماروندارند بهتون توهین می کنند فقط اگه میشه یکم ازغرورتون کم کنید عالی میشه

    پاسخ دادن

Leave a Reply

Your email address will not be published.