موسیقی ایده آل – محمد کردی : «محسن شیرالی» ترانه سرای جوان و بسیار خوب موسیقی کشورمان است که تا کنون ترانه های بسیار خوب و قوی ای را از او شنیده ایم ؛ وی در آلبوم جدید بابک جهانبخش به نام «مدار بی قراری» تمامی ترانه ها به حز یک قطعه را سروده است.به همین بهانه به سراغ وی رفتیم و گفت و گویی را با او حول محور این آلبوم انجام داده ایم که ماحصل آن را در زیر می خوانید :

قبل از آغاز مصاحبه در مورد آلبوم «مدار بی قراری»،در مورد خودتان و این که چه شد که به ترانه سرایی روی آوردید کمی توضیح دهید.
من از دوران کودکی علاقه ی فراوانی به موسیقی و علی الخصوص خوانندگی داشتم و از طرف دیگر هم ادبیات را بسیار دوست داشتم.این دو عامل به یکدیگر گره خوردند و متوجه شدم که می توانم هردوی آن ها را تا حدودی همزمان با هم داشته باشم و همین موضوع باعث شد که وارد دنیای ترانه شوم.
یعنی این امکان وجود دارد که به جرگه ی خوانندگان بپیوندید ؟
نه به آن صورت حرفه ای که بخواهم آلبوم منتشر کنم. اما خب روزی که ببینم  شرایط محیاست و زمان مناسبی برای خواندن است حتما این کار را انجام خواهم داد.
ترانه سرایی حرفه ای را از چه سالی آغاز کردید ؟
سال ۸۵-۸۶ بود که نوشتن حرفه ای را آغاز کردم و سال ۸۷ نیز نخستین کارم منتشر شد.
برویم به سراغ سوالات در مورد آلبوم؛شما پیش از این هم با بابک جهانبخش همکاری داشته اید اما چه شد که برای آلبوم «مدار بی قراری» تصمیم بر این شد که تمامی ترانه های آلبوم به جز یک قطعه بر عهده شما باشد؟
این اتفاق به درخواست بابک جان قرار بود که در آلبوم قبلی نیز رخ دهد اما هیچ کدام از ما به آن جمع بندی نهایی برای انجام این کار نرسیدیم و بابک هم یک سری کار از دیگر همکاران عزیزم داشت که دوست داشت آن ها را استفاده کند. در این آلبوم هم در ابتدا قرار نبود که این اتفاق بیفتد اما خب ۵-۶ کار که آماده شد دیدیم که کارها خیلی خوب شده اند. با یکدیگر به گفت و گو نشستیم و تصمیم گرفتیم که این کار را پیش ببریم.
فکر نمیکنید که شاید این موضوع باعث یکنواخت شدن ترانه های آلبوم شود؟
در مورد این موضوع باید بگویم که شما باید آلبوم را بشنوید و پس از شنیدن آلبوم متوجه خواهید شد که  تعدد رنگ کارها بسیار خوب است. هدف ما در این مجموعه چیزی فراتر از بازار بود و میخواستیم کاری را ارائه دهیم که باب دل هر دویمان باشد و مهم تر از همه این که هواداران بابک و مخاطبان موسیقی با یک آلبوم عاشقانه و یک فضای حسی مواجه باشند  تا این که به فکر تولید یک مجموعه ی بازاری باشیم.
ترانه های آلبوم در چه فضاهایی است ؟
تمامی ترانه ها ی آلبوم عاشقانه هستند.
در مورد نام آلبوم «مدار بی قراری» کمی توضیح دهید؛چه شد که این نام را برای آلبوم انتخاب کردید؟
این عبارات در یکی از ترانه ها وجود داشت و بابک آن را به عنوان نام یک قطعه در نظر گرفت که بعد ها تصمیم بر این شد که نام این قطعه نام آلبوم نیز باشد.
طی این چند روز که قطعه ی «مدار بی قراری» منتشر شده است بازخورد ها چگونه بوده است؟
استقبال بسیار خوب بوده است، البته ما سعی کردیم که از لحاظ کلامی در این دو-سه البوم اخیر بابک یک اتفاق جدیدتری رقم بخورد با توجه به این که هم سن من و هم سن بابک و همچنین سن طرفداران بابک بیشتر شده است سعی کرده ایم که کلام، کلام بزرگتری باشد. سعی شد که رشد و بلوغ آثار محسوس باشد. به عنوان مثال می توانم به قطعه «راز» در آلبوم اکسیژن،«به خودت باختمت» در آلبوم من و بارون و «افسانه» در آلبوم زندگی من اشاره کنم.
حقیقتا من برای این قطعه ی «مدار بی قراری» خیلی استرس داشتم که مبادا مخاطبانی که به دنبال فضاهای فان تر و همچنین ساده تری هستند از این قطعه استقبال نکنند اما خداروشکر این اتفاق نیفتاد و بازخورد بسیار خوبی را از این قطعه دریافت کردیم.
فکر میکنید که کل مجموعه آلبوم «مدار بی قراری»،در کل چه از لحاظ ترانه و چه از لحاظ موسیقیایی بتواند مخاطبان موسیقی و هواداران بابک جهانبخش را راضی نگه دارد؟
نه به این خاطر که خودم در این آلبوم هستم اما اگر بخواهم خودم را در جایگاه یک مخاطب قرار دهم به نظر من این آلبوم قابل تامل ترین آلبوم بابک جهانبخش است. در مورد کلام حرفی نمیرنم اما از لحاظ موسیقیایی و از لحاظ احساس، این مجموعه بهترین مجموعه بابک است.  هزینه بسیار زیادی هم برای این آلبوم صرف شده است و تعدادی از بهترین تنظیم کنندگان کشور در این مجموعه حضور دارند. بابک تمام سعی اش را کرده است که البوم بسیار خوبی را ارائه دهد.
خودتان از بین ترانه هایی که برای این آلبوم سروده اید کدام یک را بیشتر از بقیه دوست دارید؟
من کل مجموعه را دوست دارم. در این آلبوم اتفاقی که افتاده است این است که کارها بسیار یک دست هستند و در مجموع از ماحصل راضی هستم.
از ترانه ی قطعه ی «مدار بی قراری» کاملا مشخص است که ترانه های این آلبوم به نسبت آلبوم های قبلی بابک جهانبخش بسیار سنگین تر و پخته تر شده است.این موضوع به دلیل خواست خود بابک است یا به دلیل حضور شما است و سبک ترانه های شما این گونه است؟
بابک بسیار موزیسین و خواننده ی باهوشی است.خیلی سخت است که یک خواننده سالی یک آلبوم را منتشر کند. این پروسه ایده آل ترین حالت برای یک خواننده است. من فکر میکنم که بابک این کار را خوب انجام می دهد. در این مجموعه هر دوی ما می خواستیم که یک اتفاق جدید بیفتد و به همین خطر هم سعی کردیم که جنس کلام این آلبوم یک مقدار بالغ تر، پخته تر و فاخر تر باشد. من هم در حد توانایی ام سعی کردم که این اتفاق بیفتد.
به عنوان حرف آخر هم اگر حرفی باقی مانده است بفرمایید.
از بابک جهانبخش تشکر می کنم که سعی کرد بهترین اتفاق ها برای کلام من رخ بدهد. امیدوارم مخاطبین ما بدانند که تمام این انرژی که برای تولید این آلبوم گذاشته است فقط و فقط به خاطر آن ها بوده است و لا غیر. امیدوارم که همه مخاطبین موسیقی این آلبوم را دوست داشت باشند و اگر هم دوست نداشتند ما را ببخشند.

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.