موسیقی ایده آل : دومین نشست موسیقیایی «بیداد» با موضوع بررسی لغو کنسرت‌های موسیقی عصر روز گذشته (شنبه) ۱۳ تیر ۱۳۹۴ در تالار رودکی برگزار شد.
در این نشست امیر بهاری به‌عنوان مجری ــ کارشناس اداره برنامه را به‌عهده داشت و پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی،کامبیر نوروزی حقوقدان، حسام‌الدین سراج و فردین خلعتبری به‌عنوان سخنران حضور داشتند.
۲۰۰۰ مجوز کنسرت در سال ۹۳ صادر شد
پیروز ارجمند در ابتدای این نشست گفت: تفاوت هست بین کنسرت‌هایی که لغو می‌شوند و کنسرت‌هایی که به آنها مجوز داده نمی‌شود. برخی کنسرت‌ها وقتی اقدام به اخذ مجوز می‌کنند به‌دلایلی برایشان مجوز صادر نمی‌شود اما برخی از کنسرت‌ها با وجود داشتن مجوز برگزاری‌شان لغو می‌شود. من در اینجا به برخی از دلایل لغو کنسرت‌ها اشاره می‌کنم.
وی ادامه داد: ۱۵ سال پیش در طول سال، ۳۰ یا ۴۰ کنسرت برگزار می‌شد اما در همین سال گذشته ۱۶۰۰ کنسرت از سوی دفتر موسیقی و ۴۰۰ کنسرت از سوی استان‌ها مجوز اجرا گرفته‌اند که از این میان ۲۱ کنسرت لغو شده است. نرسیدن گروه به زمان و محل اجرا، عدم هماهنگی مدیر برنامه با خواننده و عوامل از دلایل لغو کنسرت‌هاست. گاهی هم مشکلات دیگری موجب لغو کنسرت می‌شود، برای مثال کنسرت کیتارو پس از چند شب برگزاری با درخواست شرکت برگزار کننده برای تمدید مواجه شد که اماکن با این امر مخالفت کرد.
مدیرکل دفتر موسیقی با اشاره به نداشتن قانون مصوب برای مقابله با ناهماهنگی‌هایی که موجب لغو تعدادی از کنسرت‌ها می‌شود، گفت: در این زمینه ما قانون مصوبی برای مقابله با این ناهماهنگی‌ها نداریم.
ارجمند درباره لغو کنسرت‌ها از طریق حکم قضایی اظهار کرد: در چند ماه گذشته دو کنسرت با حکم قضایی لغو شده‌اند که ما به این امر اعتراض کردیم و قوه قضائیه هم این موارد را بررسی کرد. درباره لباس شخصی‌ها هم بگویم که در بوشهر و اصفهان نیروی انتظامی مقابل لباس شخصی‌ها ایستاد و از لغو کنسرت جلوگیری کرد.
وی با اشاره به برخی تهدیدها نسبت به خودش گفت: یکی از مسائل مهم لغو کنسرت‌ها لابی‌گری برخی از سرمایه‌گذاران است. یکی از همین سرمایه‌گذاران چندی پیش ساعت یک نصف‌شب به من زنگ زد و من را برای لزوم برگزاری یک کنسرت به‌تهیه‌کنندگی خودش تهدید کرد. وقتی ۲۹۰ شرکت برگزار کننده کنسرت از مرکز موسیقی مجوز گرفته‌اند هیچ حساب و کتابی پیش از این امر وجود ندارد. بسیاری از این شرکت‌ها مسئولانشان تفاوت خانه موسیقی، مرکز موسیقی و انجمن موسیقی را نمی‌دانند. دلالانی که قرار بوده خرید و فروش دلار داشته باشند وارد عرصه موسیقی شده‌اند. برخی از این شرکت‌ها سربرگشان را به دیگران می‌فروشند.
ارجمند تصریح کرد: در سال ۹۳ و ۹۴ لغو کنسرت از سوی نیروی انتظامی نداشته‌ایم برای مثال کنسرت سامان جلیلی به دلیل پرداخت نشدن پول از سوی تهیه کننده به گروه لغو شد. در یکی دیگر از کنسرت‌ها یکی از خوانندگان ۳۰ میلیون تومان از تهیه کننده پول می‌گیرد و طلب ۵ میلیون تنخواه می‌کند. وقتی این ۵ میلیون تومان به وی پرداخت نمی‌شود شب قبل از کنسرت گوشی خود و گروهش را خاموش می‌کند و نتیجه‌اش روز بعد معلوم شد که ما در بندرعباس با بحران مواجه شدیم.
مدیر کل دفتر موسیقی با اشاره به نبود دفتر صیانت از موسیقی گفت: یکی از وظایف قانونی دفتر موسیقی تشکیل شورای صیانت از موسیقی است. این شورا وظیفه حمایت از صنعت موسیقی را دارد و می‌تواند احکامی مبنی بر قانون صادر کند، برای مثال می‌تواند قوانین صدور مجوز شرکت‌ها و تجدید نظر در مجوز شرکت‌های کنونی را انجام دهد. شورای صیانت تاکنون در دفتر موسیقی تشکیل نشده است.
وی با اشاره به امضای شیوه‌نامه‌ای مشترک با نیروی انتظامی گفت: وزیر ارشاد و وزیر کشور جلسه‌ای با هم داشتند تا شیوه‌نامه‌ای بین وزارت ارشاد و نیروی انتظامی امضا شود. امیدواریم حضور این دو وزیر در امضای این شیوه‌نامه به اعتبار آن بیفزاید.
ارجمند با اشاره به نبود قراردادهای تیپ در عرصه موسیقی گفت: در حوزه موسیقی ما قرارداد تیپ نداریم. یعنی برای هر کنسرت ۵۰ تا ۶۰ درصد پول بلیت‌ هر صندلی را خواننده می‌برد.
مدیر کل دفتر موسیقی درباره چگونگی صدور مجوز برای کنسرت‌های مختلف گفت: لغو کنسرت تنها مختص دولت یازدهم نیست. در دولت‌های پیشین هم چنین مشکلی وجود داشته است اما ما تلاش کرده‌ایم تا به هر کنسرتی از ۶ ماه قبل مجوز بدهیم. در گذشته کنسرت‌ها ۴۸ ساعت قبل از اجرا مجوز می‌گرفتند.
ارجمند درباره لغو کنسرت کیهان کلهر گفت: ما تقاضاهای برگزاری کنسرت با حضور نوازندگان خارجی را به اماکن کل کشور می‌فرستیم. تقاضای آقای کلهر و گروه نوازندگان خارجی‌اش را نیز به همان جا ارجاع دادیم. اماکن کل کشور در این باره اعلام کرد برگزاری این کنسرت به‌مصلحت نیست. تعبیر ما این بود که از حضور نوازندگان خارجی کنار کیهان کلهر رضایت ندارد.
وی ادامه داد: به‌جز مجوز کنسرت کیتارو، اماکن تاکنون هیچ مجوزی برای اجراهای با حضور نوازندگان خارجی صادر نکرده است.
مدیر کل دفتر موسیقی تصریح کرد: آخرین ایرادی که اماکن برای حضور نوازندگان خارجی در ایران گرفت نداشتن پروانه کار در ایران از سوی نوازندگان خارجی بود. در حالی که این نوازندگان برای کار به ایران نمی‌آیند، آنها می‌آیند که کنسرتشان را برگزار کنند و پس از آن ایران را ترک می‌کنند. خوشبختانه وزارت خارجه در صدور ویزا برای خوانندگان خارجی همکاری لازم را با ما داشته است. همین نوازندگان گروه آقای کلهر از وزارت خارجه ویزا گرفته‌اند اما نیروی انتظامی بهانه‌گیری کرد که این نوازندگان باید ویزای کار داشته باشند. در حال حاضر باید بگویم تکلیف حضور نوازندگان خارجی در ایران مشخص نیست.
ارجمند تأکید کرد: برخی از مشکلات ما به مدیران استان‌ها مربوط می‌شود. هم اکنون با مدیر کل ارشاد استان همدان مشکل داریم. در همدان برگزاری کنسرت آقای نوربخش را با مشکلات بسیار همراه کردند و ایشان را بسیار آزردند. کنسرت علی قمصری در همدان نیز با سنگ اندازی‌های ارشاد این استان منتفی شد. باید بگویم بدنه دفتر موسیقی برای صدور مجوز کنسرت‌ها بسیار ضعیف است. متأسفانه باید بگویم کل کنسرت‌های ایران در دفتر موسیقی توسط یک کارشناس بررسی می‌شود. در بخش نظارت کمبود نیرو و منابع مالی داریم.
وی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: هیچ قولی برای لغو نشدن کنسرت‌ها در آینده نمی‌دهم. متأسفانه باز هم امکان لغو هست، تا زمانی که به تعامل میان نهادهای مسئول برسیم و دیگر شاهد لغو کنسرت‌ها نباشیم.
مدیر کل دفتر موسیقی گفت: از بهمن سال ۹۳ تا به امروز ۱۵ کنسرت به‌دلیل اینکه گروه‌ها توان پرداخت پول اماکن را نداشتند، لغو شده‌اند. کنسرتی که در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود چقدر درآمد دارد که بخواهد ۳ میلیون تومان آن را به اماکن بدهد؟

 

انتهای خبر / منبع تسنیم

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.