موسیقی ایده آل : اولین نشست تخصصی نقد و بررسی ترانه از سلسله نشست های کانون ادبی زمستان با همکاری شرکت اکسیر نوین تحت عنوان جلسات هفتگی ترانه آواز یکشنبه مورخ پانزدهم مرداد ماه هزار و سیصد و نود و شش با حضور چهره های مطرح موسیقی، ترانه سرایان و خبرنگاران افتتاح گردید . 

جلسه با مقدمه ای از سجاد عزیزی آرام مدیر کانون ادبی زمستان پیرامون ارتباط هویت ترانه و تلفیق آن با موسیقی آغاز شد؛ ایشان خاطر نشان کردند که به صرف استفاده از ابزار مشترک در شعر و ترانه که همان “کلمه” است نباید این دو را یکی دانست کما اینکه هر ترانه ای، شعر نیست و هر شعری پتانسیل های لازم را برای تلفیق با موسیقی دارا نمی باشد.

در ادامه برنامه کلیپی به یاد و خاطره ی هنرمند فقید مرحوم ناصر فرهودی منتشر گردید و حاضرین در جلسه با ذکر صلوات به این عزیز از دست رفته ادای احترام کردند.

سپس از جناب آقای اکبر آزاد ترانه سرای مطرح کشور دعوت به عمل امد و ایشان پس از سخنانی پیرامون جایگاه ترانه در روزگار ما به قرائت ترانه ای از خودشان پرداختند.
همچنین از سرکار خانم ملیکا تهرانی مدرس موسیقی دعوت شد و ایشان به بیان نکاتی در راستای تلفیق ترانه و آواز پرداختند. تهرانی افزودند: که ترانه اهمیت بسزایی در بحث موسیقی دارد و ترانه سرا نقش قابل توجهی در زندگی هنری خواننده داراست. همینطور نکاتی پیرامون نحوه ی اجرای صحیح توسط خواننده را بیان کردند .

در ادامه جناب آقای سجاد عزیزی آرام با یاد آوری جریانی مربوط به کیانا دختر کوچکی که از بیماری قلبی مادر زادی در روستای سرپل زهاب از شهرهای مرزی رنج میبرد و برای ادامه ی درمان نیاز به حمایت های مادی و معنوی داشت از جناب آقای بابک جهانبخش خواننده مطرح موسیقی که بخش بیشتری از کمک مادی و معنوی این اقدام نوع دوستانه را بر عهده داشتند دعوت به عمل آوردند و حاضرین ایستاده به تشویق ایشان پرداختند .
در ادامه از آقای رضا تاجبخش موزیسین توانمند و مطرح کشور برای اجرای زنده روی سن حاضر شدند و کار خود را به مرحوم ناصر فرهودی تقدیم کردند.

همینطور جناب آقای دکتر مهدی موسوی میرکلایی ترانه سرای محترم از جمله داوران مربوط به فراخوان انتخاب ترانه برای آقای امیر عباس گلاب نیز در این نشست بودند و به اجرای ترانه ای از خود پرداختند.

در ادامه از آقای محمدرضا مقدم خواننده جوان و خوش صدا دعوت به عمل آمد و ایشان حاضرین را به شنیدن صدای زیبای خود دعوت کردند .

سپس از آقایان امین قباد و فردین ناجی دعوت شد و این دو بزرگوار نیز با همراهی یکدیگر دو قطعه شندینی از خودشان را به سمع مخاطبین جلسه رساندند .
همینطور آقای عباس یوسفی ترانه سرا بیانگر این نکته شدند که حقوق ترانه سرا به درستی در جامعه ی موسیقی ما رعایت نمیشود که از جمله دلایل خود را مبنی بر ادعایشان نبودن مرکزی برای ثبت اثر به جهت جلو گیری از به سرقت رفتن آن دانستند.

و بعد از آن آقای علیرضا ظریف به اجرا پرداختند. در ادامه از آقای آرش نصیری دعوت شد و سپس علی احمدیان به اجرای زنده ی موسیقی پرداختند .

و همینطور سرکار خانم نرگس جعفری – آقایان سامی تحصیلداری و مصطفی اوسانلو نیز به خوانش ترانه ای از خود پرداختند

در پایان اسامی ترانه سرایان منتخب مرحله ی اول از فراخوان ترانه برای امیر عباس گلاب از بین هزار و هفتصد اثر به داوری بزرگواران دکتر مهدی موسوی میرکلایی، حسین متولیان و سجاد عزیزی آرام قرائت گردید .

و جلسه با اجرای جناب آقای هومن موسوی به پایان رسید.
جلسات بعدی کانون ترانه_آواز یکشنبه آینده ۲۲ مردادماه ۹۶ در محل خانه شعر برگزار خواهد شد.

در ادامه تصویری از این مراسم را از نگاه دوربین « سارا شکوهی فرد » مشاهده می نمایید.

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.