موسیقی ایده آل :  این اپرا به کارگردانی و آهنگسازی پرواز همای و با خوانندگی و بازی درخشان او و محمدحسین صفری در نقش‌های حلاج و شبلی و با همراهی گروه مستان برگزار می شود. ترانه‌های این اپرا بر اساس سروده‌هایی از هماى، مولانا، عطار و حافظ است. طراحی صحنه را نیز همای بر عهده داشت.
اپرای حلاج برگرفته از زندگی‌نامه ابوالمغیث عبدالله بن احمد بن ابی طاهر مشهور به حسین بن منصور حلاج (کنیه: ابوالمغیث) از معروف‌ترین عرفا و شاعران سده سوم هـ.ق. است که به خاطر عقایدش عده‌ای از علمای اسلامی آموزه‌هایش را مصداق کفرگویی دانستنِ، او را به اتهام صوفیگری تکفیر کردند و حکم به ارتدادش دادند. سرانجام پس از سال‌ها تحمل حبس، قاضی شرع بغداد به دستور ابوالفضل جعفر مقتدر، خلیفه عباسی حکم اعدامش را صادر کرد و در ذی‌قعده سال ۳۰۹ هـ.ق. به جرم «کُفرگویی و الحاد»، پس از شکنجه و تازیانه در ملاعام به دار آویخته شد. سپس سلاخی‌اش کردند و دست‌وپا و سرش را بریدند و پیکرش را سوزاندند و خاکسترش را به رود دجله ریختند.
دیگر عوامل این اجرا عبارت‌اند از:
-همخوان: پریسا دلفانی، سجاد همای
-طراح گریم: حسین صالحیان، اعظم‌ رحمانی
-طراح نور: رضا حیدرى
-طراح حرکات: بهزاد جاودان فر
-صدابردار: مهندس حامد بیک
-دستیار صدا: رضا اسدی
-طراح لباس: سارا اسفندیارى
-ویدیو مپینگ: دکتر علیرضا نشوی
-مدیر صحنه: مهدی طوسی
-گروه اجرای صحنه: مهدی طوسی، مهسا جلیلپور، شیوا اکبری
-روابط عمومی: علی نیکونیا
-سوشیال مدیا: محسن صرافی
-عکاسان: آیدا خسروی سیب، مهدیه خالقیان، علیرضا شیوا
-طراح بروشور: فرنوش تاجیک
-طراح پوستر و تبلیغات: عباس ثمرین
-گروه نمایش و سماع گران: بهزاد و آصف جاودان فر، بهادر فاضل، مهرداد ابجاز، مجید فاطمی، حمیدرضا غلامحسینی، کارولین خدادیان، جیران‌ باریکانی، عسل لباسچی، پارمیدا تاجیک، نگار فاضل مطلق
-نوازندگان: پاشا هنجنی(نی و مایستر ارکستر)، محمود نوذری(سنتور)، مسلم علیپور(کمانچه)، میلاد علیپور(تار و تارینه)، فرشاد رستمی(کمانچه التو)، امیر اکبرپور(تار و سه‌تار)، سعید فهیمی(نی دوم)، بابک میرزایی(عود)، میلاد عباسی و میر امیر میری(دف)، حمیدرضا یوسفی(تنبک)
این اپرا به همت موسسه آوای هنر از بیست و یکم مردادماه سال جاری در ایوان عطار مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در حال اجراست و تا  شنبه دهم شهریورماه امسال تمدیدشده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت تیوال مراجعه نمایند. 

در ادامه تصاویری از این برنامه را از نگاه دوربین « سارا زمان » مشاهده می نمایید.

انتهای خبر / 

Leave a Reply

Your email address will not be published.